Carcom Oy  Ateho

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1140 : 07.10.2017, 11:18:41 »
Ei mootko rikkaammalle.
Kaasutinkone saakin pyöriä hiukan rikkaalla, osakaasulla sitten hiukan laihalla. Kaasu lattiassa pitäisi kuitenkin saada rikastamaan hiukan.

Puliukko sanoi hyvin, että ruiskumiestä itkettää. Hieman tapauksesta riippuen, saattaa kaasutinmoottori olla tyhjäkäynnillä rikkaalla, osakaasulla laihalla, kaasu lattiassa aavistuksen rikkaammalla kuin stoikiometrinen. :D

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1141 : 07.10.2017, 11:26:15 »
Tuo 65F8 tk-suutin on jo aika iso, ainakin minun oppimani ja lukemani perusteella ??? Kokeilen varmaan noita F9 suuttimia seuraavaksi sitten joku 60F9 ehkä. Pääsuuttimet 155-->165 ?! Luulisi noilla jo rikastuvan seos. Alkaa olla jo kasa suuttimia nurkissa :P

Monessa paikassa mistä lueskellut, niin suositellaan vastaavanlaisiin paketteihin tuota 55F8 suutinkokoa ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1142 : 07.10.2017, 11:52:48 »
Tiukkanokkanen vapari voi näyttää lambdalla höpöjä kun palamatonta seosta pääsee pakoputkeen. Siinä kun on happea jota lambda mittaa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1143 : 07.10.2017, 13:40:28 »
Juu ei muuta kun isompaa pääsuutinta kehiin kun noin käyttäytyy,noinko niitä tyhjäkäyntejä tarttee edes suurentaa jos kerran osakaasulla toimii hyvin lukuunottamatta sitä mainitsemaasi nyökähdystä n.2000rpm. tienoilla joka saattaa korjaantua pikkasen jo pelkästään pääsuuttimia suurentamalla ;)Säädät ensin vaan tuon täyskaasuseoksen kohdilleen,eli tuon sun mittarin mukaan tod.näk. vähän rikasta näyttämään(ei stoikiometriseen jos kaikki pollet haluat käyttöön,paras tehontuotto kun vaparissa saavutetaan yleensä n.12.5 suhteella) ;)
Ja sitten kun keskialueella vetopäällä ollaan kohdillaan kun pääsuuttimia on suurennettu ja jos huippukierroksilla painuu kuitenkin laihalle niin sitten mieluummin pienempiä ilmoja kehiin kuin mahdottoman isoja pääsuuttimia jne. ;)
Tyhjäkäynti ja pintakaasuseokset ei keston puoleen tosiaan niin tarkkaa kunhan vaan toimii ;)
Kuten jo useammat on maininnutkin niin ruutan tavoin seoksien käyttäytymistä kaasareilla on täysin mahdoton saada aikaan....
« Viimeksi muokattu: 07.10.2017, 13:42:39 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1144 : 09.10.2017, 22:15:01 »
Tiukkanokkanen vapari voi näyttää lambdalla höpöjä kun palamatonta seosta pääsee pakoputkeen. Siinä kun on happea jota lambda mittaa.

ja myös sillon jos seos on liian rikas ja ei pala enää täydellisesti tai tulee sytyskatkoja ja sillon menee happee putkee ja mittari näyttää laihaa.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1145 : 10.10.2017, 01:16:54 »
Ei tuo paksulla käy kyllä, sen verta pirtsakkaa koneen käynti. 165 pääsuuttimet tilattu, odotellaan ja kokeillaan ne nyt seuraavaksi.

Tänään taas starttasin niin hienosti lähtee, yksi tai kaksi kaasun painallusta ja starttaus niin auto laakista käyntiin. Tosin sammmui samasta laakista kun imaisi tankin tyhjäksi :facepalm: Olisikohan biltemassa myytävä veneen tankin bensa-anturi mitään, se semmoinen "pystyputki"-malli. Alkaa ottaa pattiin ihan oikeasti tuo vipukoho, se jumittaa kokoajan ja näyttää mitä sattuu.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1146 : 10.10.2017, 06:18:25 »
Kaverilla oli joskus 740:ssä semmonen bilteman mittari/koho. Kyllä se asiansa ajoi, näki siitä onko tankki täysi vai tyhjä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1147 : 12.10.2017, 20:28:06 »
Tänään iskin suuttimet kiinni, toiminnassa noin niinkuin aistien varassa arviointiin en huomannut mitään eroa vanhoille suuttimille, mutta seosmittari tipahti laihalle, ja jumitti siellä kokoajan, käviköhän nyt se että käy jo liian paksulla ???

Takakonttia ja sitä vesivuotoa kävin sitten tutkimaan kun olikin nätti päivä. Hattuhylly kokenut oman osansa vuodosta, joka paikantui 100% takalasiin.



Läpimärkä ja alkanut homehtumaan jo :buck2: Laitoin sen muottiin oikenemaan, kattoo nyt tuleeko tuosta enää kalua. Kuumailmapuhaltimella sitä alustavasti kuivailin.



Homma sitten karkasi vähän käsistä:





Pikkusen oli kiisseliä ja puuroa ja pjaskaa tuolla välissä :idiot2: eipä ihme että tulvii. Putsailin pinnat.





ja lasi vaan takasin paikalleen.



Siihenhän se sujahti.



Kokeilin nyt että laitoin tommosta vahaa sinne väliin.



Jos ei toimi niin eipä ole iso menetys. Ensiyönä heittää vissiin sen verran tiukasti vettä niskaan, että eipä kauaa tarvitse odottaa vastausta tiiveyteen :D
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1148 : 13.10.2017, 15:59:00 »
Jokseenkin epäilisin tuota sun seosmittarin toimintaa,hirveesti en luottas tuon AutoGaugen näyttämään,muistaakseni jossain oli joskus noista juttuakin että kun testasvat tuollaista mittaria,niin seoksen ollessa maksimi tehontuoton kannalta kohdallaan(lampaata 0.9-0.85) niin kys.mittari oli jo tapissaan äärilaidassa rikkaalla ;)
Mikä Lambda-anturi sulla siinä on,joku harakiri vai Bosch,lämpövastuksella vai ilman?
FMI 1.2 mittaria lämmitettävällä Boschin anturilla suosittelisin minäkin tuohon,se on jo ihan riittävän tarkka ja näyttää oikein kunhan seokset on edes tontillaan ;)
Voishan sitä piruuttaan kokeilla pienemmillä millä se tod.näk. varmasti menee laihalle vaikka jollain 130-140(jos ei oo niin tinaat vaikka jotkut ylimääräiset isommat tukkoon ja poraat uudet reiät) pääsuuttimilla mitä se mittari sit näyttää...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1149 : 13.10.2017, 20:02:42 »
Jos kapeakaistalla ajelee, niin on ihan sama pistää vitosen yleismittari kojelautaan ja säästää se FMI:hin muuten haaskattava raha johonkin mistä on hyötyäkin. Kaasarien kanssa sohlatessa rahaa ja hermoja palaa, laajakaista olisi melko ehdoton juttu, mutta jos ei semmoseen raaski rahaa käyttää niin noihin kapeakaistamittareihin sen laittaminen on yhtä turhaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1150 : 13.10.2017, 23:11:12 »
En ole nyt ehtinyt konetta tutkimaan sen enempää. tuntuu turhalta tehdä mitään kun seosmittari on ainut data mitä siitä saan, ja en itsekään luota siihen.

Onko mitään järkeä ostaa fmi mittaria, kun hinnoissa ollaan jo laajakaistamittarin tasolla ??? Ja minulla on kojelaudassa paikka pyöreälle mittarille. Mitenkähän joku viisarimallinen laajakaistamittari ? Esim autometerillä. Kyllä kumminkin jos mittari vaihtuu, vaihtuu se sitten suoraan semmoiseen mihin voi varmasti luottaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa nostokurki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • Volvo 240. Probably the best car in the world.
    • Kuvasivustoni
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1151 : 14.10.2017, 08:48:43 »
Tällä foorumilla tuntuu olevan aika monta mielipidettä myös laajakaistamittaria vastaan kaasarikäytössä. En kyllä käsitä, miksi. Itselläni B200K koneen valvonnassa PLX DM-6 ja kyllähän sillä sai tuon kaasarikoneenkin säädettyä ihan eri laitteeksi kuin mitä se oli ennen, vaikka "tosimiehet säätää korvakuulolta ja pakoputken hajusta".

Turhaan noita kaasareita parjataan epätarkoiksi ja -taloudellisiksi. Jopa tuon Solex-Cisacin sai ilman suuttimien vaihtoa toimimaan niin, että tasakaasulla seos on optimi 14.7 ja kiihdyttäessä 12. Totta kai kiihdytyspumppu vielä lisää rikastaa seosta polkaistessa, mutta nopeasti se tasoittuu normaaleihin maksimitehon lukemiin. Ei ne insinöörit turhaan ole pitkiä aikoja työpöydän ääressä viettäneet kaasaria suunnitellessaan :)

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1152 : 14.10.2017, 22:27:47 »
No ite en ymmärrä miks fmi mittaria haukutaan kun aikas monta moottoria on jarrupenkissä sellasilla säädetty, ja hyvin toimii!

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1153 : 14.10.2017, 22:32:42 »
Varmaan riippuu monesta muuttujasta eri autoissa, missä toimii ja missä toimii huonosti.

Itse kyllä olen harjoitellut kapeakaistalla ihan tarpeeksi nyt. Ei tuo nykyinen mittari mikään halpis ollut, ja lambdakin on lämmitettävää mallia. Mutta laajakaista ollut mielessä niin kauan että nyt on sen aika, ja kun kojelaudassa on paikka pyöreälle.mittarille muutenkin valmiina.

Sitä ennen oli kyllä fmi mittari vakavassa harkinnassa, mutta samalla hinnalla ostan laajakaistan mielummin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1154 : 15.10.2017, 14:30:56 »
Kyllä se kunnollinen kapeakaistamittari laadukkaalla lämmitettävällä anturilla on ihan riittävä ahtamattoman kaasarikoneen säätöön,ei toki niin tarkka ja nopea reagoimaan kuin laajakaista,mutta näyttää kumpaan suuntaan ollaan pielessä,ja on sitten hyvinkin tarkka kunhan ollaan lähellä optimiseosta,itteäni ei ainakaan kiinnosta se että kuinka paljon se seossuhde on pielessä silloin kun se on ihan pielessä..
Se että onko järkeä maksaa sama hinta kapeakaistasta kuin laajemmalla alueella tarkasta ja nopeammin reagoivasta laajakaistasta,niin tuskimpa.
Mutta kaikki omat kaasarivehkeet ja jopa omat ruiskuturbotkin oon tuon aikoinaan(ennen kohtuuhintaisia laajakaistoja) hankitun FMI:in avustuksella säätäny eikä oo koneita sen takia eikä muutenkaan paukkunu.Eli tuskin ihan viraton värkki on kuitenkaan ;)
Korvakuulolla ja testailemallakin vapari vehkeet saa riitävän kohilleen toiminnaltaan jos ei Bensankulutuksella ole niin väliä ;)
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron