Carcom Oy  Ateho

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1245 : 11.03.2018, 12:30:20 »
Musta tulppa on yleensä merkki, että käy rikkaalla/polttaa reilusti öljyä.

Muttei kynttilät nyt niin kalliita ole, etteikö kannattaisi kokeilla vaihtaa. Silmämääräinen tarkka tarkistus myös johdoille yms.

Olikos tässä ihan perinteinen puola ja se 123-jakaja? Onko puola ok?


En ole tuplakaasuttimien ryyppyjä kuunaan säätänyt, kuullut vain jokaiselta sellaisilla ajavalta, ettei ryyppyä juuri tarvitse käynnistymiseen. Vissiin kaasutin kykenee kuitenkin pitämään seoksen niin homogeenisena, että pysyy käynnissä vaikkei ihan kamala rikastus olekkaan. Kaasuttimellahan muutenkin yleensä tyhjäkäynti pyörii rikkaammalla, kuin mitä ruiskulla...
Mutta omat autot, jotka ovat olleet kaasuttimella ja on joutunut niitä renaamaan, olen aina säätänyt ryypyn niin, että ensin avataan kaasuläppää ja sitten vasta rikastetaan. Mitään järkeä uittaa palotiloja bensassa, jos käy pienellä kaasulla kevyehkösti 1000-2000rpm väliä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1246 : 11.03.2018, 12:50:55 »
En vaan tajua, miksi tulpat pitää nokisena, jos laitan pienempää tk-suutinta, niin aivastelee pahemmin. Ja colortunella kyllä kaasu pohjassa veti nätin keltaiseksi, eli saa soppaa ihan urakalla siellä ainakin, pitäisiköhän pääsuuttimia laihentaa sitten mielummin ? Tai suuremmat ilmasuuttimet sitten ?

Niin ja jakaja on 123 tune+, ja puola on uusittu samaan aikaan tuolle jakajalle sopivaksi.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2018, 13:32:09 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1247 : 11.03.2018, 13:02:58 »
Miten nokinen se tulppa sitten on? Onkos sinulla laajakaistaa pakoputkessa?

Kaupunkipumppauksessa voi noetakkin tulpat, jos kiihdytysrikastus on raaka. Hiukan kuumemmat tulpatkin voi auttaa, jos eivät käy tarpeeksi kuumana jotta puhdistuisivat, mutta siinä on riskinsä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1248 : 11.03.2018, 13:36:56 »
Tulpissa on musta kerros kauttaaltaan, semmoinen puolikuiva möhnä, pyyhkäisemällä lähtee. Sen jälkeen kun säädin tuon nelospytyn ruuvin kohdalleen, putkista se mustan räkiminen loppui ainakin väheni huomattavasti.

Laajakaistaa ei ole vieläkään, tavallinen lambda, joka kyllä toimii, mutta colortunen mukaan seos on hyvä kun mittari näyttää laihan rajalla. Mittari kyllä elää ajon aikana, tk pyrkii nousemaan aina paksulle, ja täyskaasuvedoissa aina tippuu niin laihaksi mittarin mukaan että ei taulukko riitä enää, mutta colortune sanoo tosiaan että saa bensaa vähintäänkin riittävästi. :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa fender

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1249 : 11.03.2018, 15:58:15 »
Vaihtaisin tulpat...viritetyissä perinnemoottoreissa kulutustavaraa. Nelikärkiset tuntuu sietävän paremmin uittamista talvikauden kylmäkäynnistyksissä. Varsinkin käynnistely, jossa moottori ja tulppa ei saavuta käyttölämpötilaa pimentää tulppia.

Jos suurennat pääsuutinta voi yläkierrosten seos mennä liiankin rikkaaksi->Suurenna lisäilmaa myös niin yli 4000rpm alue pysyy samana.

Imuilman esilämmitystä saisit toteutettua vetämällä parit putket pakosarjan väliin airboksilta. Tosin suodattamatonta ilmaa. Aikoinaan toi apua, kun yhdistetyllä käyttö/harrastekulkineella tuli ajettua myös talvella.

Viimeksi tilaamissani Weberin tiivistesarjoissa kansien tiivisteet oli ohutta kumia- Olisikohan sellaiset pitävämmät?
« Viimeksi muokattu: 11.03.2018, 16:05:43 kirjoittanut fender »

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1250 : 11.03.2018, 16:14:40 »
Laitoin kilpurin vinokkaaseen NGK BPR8ECS joissa tuo C tarkoittaa että elektrodin ympärillä on viistetyt sivut.
Kestää kuulemma paremmin kastelua. Mulla ongelmana kylmäkäynnistys jossa tulppia menee.
Tulppa kuulemma ottaa mustan värin ja noen jo pienellä tyhjäkäynnillä jos seos rikkaalla siinä.
Eli vaikka ajaessa seokset kohdallaan niin tulppa nokeentuu helposti.
Laajakaista on hyvä vaihtoehto seoksien seuraamiseen/säätämiseen, pitää muistaa että palamaton bensa näyttää mittarilla laihaa...
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1251 : 11.03.2018, 16:23:03 »
Käy nyt seuraavaksi se kipunapuoli huolella läpi ja uusi välillä uineet tulpat,ennen enempiä kaasarien kanssa tusailuja,sielä se rötäämisvika tod.näk on.
Tarkista ihan ekaks puolan syöttöjännite puola oikosuljettuna,eli nappaat jakajalta puolan -napaan tulevan johdon irti ja vedät hyppypiuhan rungosta sen tilalle ja käännät syttyvirran päälle(älä pidä virtaa päällä kun sen aikaa että ehdit mitata,ettei puola kuumia liikaa!) ja mittaat puolan +navalta jännitteen,tulis olla n.akkujännite jos kaikki ok syöttöpuolella.
Jos ed.mainittu jännite on ok ja puola takuulla ehjä ja oikealla ensiön resistanssilla(min.1ohm.,max.n.3.5ohm.)niin sitten tutkit/mittaat kipunan johtimet ja pyörijän että vastusarvot on ok, jne.,sitten pyörijän ja kannen halkeamat jne.
Puolan ja tulpan johdot,jos on resistori johdot(hiili jne.) tai kuparipiuhat erillisillä vastuksilla ja vastus myös pyörijässä niin älä käytä R(resistori) tulppia,kokonaisresistanssi saattaa nousta muuten liikaa ja tulee kuvatunlaisia onkelmia,läpilyönnit katkokset jne.,suurjännite kun purkautuu aina johonkin mihin on helpoin räpsästä ja jos se ei oo tulppa niin joku muu paikka sit....

MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1252 : 11.03.2018, 17:13:14 »
Tulpanjohdot nyt pitäisi olla ainakin hyvät, vaikkakin on ne olleet jo käytössä muutama vuotta varmaan :idiot2:



Tulpat vaihdan kunhan kerkiän. Jakajaan voisi vaikka uusia kansi ja pyörijä ihan noin varmistukseksi vaan. Noista mittaushommista en minäpoika tajua yhtään mitään, tosin tuon puolan saaatan noilla ohjeilla osata mitata :-[ Syttytulpat taitaa olla nyt Denso W22FS-U:t, (vastaa b7hcs).

Otin kuvaa kaasareista, ainakaan uusia vuotoja ei ole ilmennyt eilisestä.

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1253 : 11.03.2018, 19:49:09 »
Tuossa hyvä kaaviokuva, minkälaisissa olosuhteissa jäätämistä ilmenee:


Kunnollista kuvaa itse kaasuttimesta en löytänyt, jos jäätää, mutta tässä nyt yhdenlainen jossa selitetty minne sitä jäätä muodostuu:


Sitä ei auton kaasuttimessa muodostu ihan tuollaisia määriä, vaan pikemminkin "huuretta", joka sotkee kaasun (ilman) virtausta tuossa kurkun ja kaasuläpän välillä. Tämä aiheuttaa polttoaineen pisaroitumista, joka aiheuttaa rötäämistä/tehon alenemista. Aika usein jäätävä kaasutin vetää huurteeseen myös kaasuttimen rungon ulkopinnalta, siitä kaasuläppien kohdalta/kurkun ja läppien väliltä.

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1254 : 11.03.2018, 19:58:27 »
Alkaa meneen jo omaltakohalta otksi mut se kone missä ne tuplat oli jääti tuplakurkkusta pystykaasaria jopa syksyllä.

Mut selvähän se kun samasta reiästä sullotaan paljon ilmaa tulee sen kylmä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1255 : 12.03.2018, 14:39:22 »
Huomasin semmoisen jutun kun aamulla vein muksua tarhalle, niin bensa haiskahti taas. Tuli vaan mieleen, että onkohan se ilmanputsari vähän tukossa ???

Kävi minusta paremmin ilman airboksia ja putsaria, ehkä se boksi ahdistaa sitten kuitenkin :idiot2: Vetää paksulle seokset :(
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1256 : 12.03.2018, 16:35:55 »
Olipa vika nyt sitten missä lie.
Niin vielä tuosta kipunapuolesta sen verta,että nyrkkisääntönä voi pitää että johdinlinjan eli puolanjohdon-pyörtimen-tulpanjohdon-tulpan yhteenlaskettu resistanssi ei saisi ylittää 15kohm. kärjellisessä ja n.20-25kohm. kärjettömässä,näin siis jos kyse n.vakiovehkeistä.
Viritetyn koneen korkeampi purkka-suuri täytös-paksuhko seos jne. taas vaatii yleensä vakiota enämpi kipinätehoa.

Eli jos oletetaan että sulla olis tuossa vaikka esim.ns.Boschin Sininen Puola niin sen ensiön resistanssi on n.3ohm.,eli on ns.kärjellisen Puola. Silloin pitää mennä tuon kärjellisen max.15kohmin mukaan johdinlinjassa vaikka kärjetönjakaja onkin,ja siihen kun lisätään melko kiristetty mosa,niin tuo 15kohm. voikin olla liikaa.Tuo liika suuri resistanssi saattaa aiheuttaa senkin että jos kipinä ei jaksa lyödä tulpalla niin läpilyöntiä saattaa tapahtua myös puolan sisällä jonka myötä se on kaput ,ja läpilyöntiä tapahtuu aina vastuksen noustessa uudelleen,ja jos tuota on tapahtunut niin sitä ei saa selville mittaamalla vaan ainoastaan kokeilemalla toisella puolalla...

MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1257 : 13.03.2018, 00:10:55 »
Se puola oli joku ihme..en muista mikä, ei ollut bossin sininen ainakaan. Tutkitaan huomenna. Tulpat on myös nyt tilattu uudet. Kunhan ne tulee niin tutkin lisää tarkemmin noita. Jakajan kilkkeet vaihdan samalla. Jokuhan siellä mättää kun seos näyttää colortunella hyvältä, tasaista nätin sinertävää välkettä, mutta aika-ajoin jää väläys välistä, eli ei vaan anna kipinää ollenkaan. Joka pytyssä oli suunnilleen saman verran samalla syklillä niitä pimeitä tahteja.

Tänään ajeltiin imatralle ja takasin niin ihan kivasti se kaikenkaikkiaan toimii, seosmittari vaan näyttää kokoajan että paksulla mennään :idiot2: Mutta voimaa kyllä on, ei rötäillyt ollenkaan tällä kertaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1258 : 13.03.2018, 11:22:40 »
Okay.
Kattelin netistä tietoja noista Taylorin piuhoista kun en moisia oo koskaan hypistelly,niin nehän ei oo ns.vastusjohdot ensinkään,vaan noissa vastusta on vaan 0.35kohm./foot(n.305mm.),eli olet oikeassa,noista ei kipunan kulku ole kiinni kunhan vaan ovat ehyet eivätkä lyö läpi.Eli johonkin muualle se kipuna tod.näk. välillä häviää...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa teemum93

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 75
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1259 : 13.03.2018, 20:33:05 »
Kannattaiskohan kokeilla tulpaks vaikka NGK BP6ES, meillä ainakin kilpa-autoissa toiminu hyvin. Eikä maksa motonetissä kun 2,90kpl.

 

KL-varaosat  Race.fi