KL-varaosat  Race.fi

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587677 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1440 : 23.09.2018, 14:46:59 »
Tarkistin, kaikki on herkillä ja ei ollut yhtään montulla. Peilikirkkaat pohjat oli.

Sää suosi onneksi tänään, meni pari tunti pelkästään ratkaista, miten oikein tuon letkupalapelin ratkaisen tuon lämppärin kanssa. Mutta lopputulos olikin sitten ihan yksinkertainen ja tosi siisti, ja paljon parempi kuin aikaisempi viritys. Nyt tulee mökkiin lämpöäkin siihen tahtiin että hiki tulee.



Ja sain koneenkin sitten hiljalleen nippuun. Kunnon sinkkilisäaineistus nyt öljyjen kanssa sisällä, tuota RedLinen vadelmamehua puoli pulloa seassa. Kun kävin starttailemaan, niin ei ajatustakaan käyntiin lähdöstä :idiot2: Ajoitusmerkit on kohdallaan kaikki ennakot samalla lailla kun aiemminkin, lähtökohta nollassa. Silleen ajelin aiemmin, säädöt kaikki tehty sitten jakajan ohjelmalla, niin tietää kokoajan todelliset ennakot näytöltä suoraan oikein. Nyt piti kiertää jakajaa jalastaan ihan järjettömästi. Ensin hihnapyörästä kymppi kerrallaan, joka kerta lupaili vähän enemmin, sitten vaan jakajan jalkaa arviolta kääntämään vielä lisää, nyt perusennakko on varmaan 50, vähintään, siellä vasta alkoi hyrräämään, ja vielä kun käänsi jalasta lisää niin käynti parani.. Nyt en taas tajua jotain tässä :idiot2: :idiot2:

Mutta nyt käynti oli sen verran hyvä että läksin koeajolle. Auto toimii, vetoa ei ole vielä edes entisen tasolla, mutta on tosi tasainen ja hyvä. Ennakkoja vaan hieromaan lisää, homma jatkuu huomenna.

Siinä se nyt on :smitten:

« Viimeksi muokattu: 23.09.2018, 21:26:05 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1441 : 28.09.2018, 14:18:56 »
Koneesta kuuluskeli ihme kolinaa, ja sitten alkoi startatessa kuulua jo ihan kunnon meteliä. Eilen kaupan pihassa sitten startti naukaisi tyhjää. Oli alapultti irti, ja yläpulttikin vaan hätäsesti paikallaan :idiot2: Tartista kierteet sileänä. Vedin sitten tapilla porakoneella M12 tapin läpi.



Nuo milliset pultit on varmaan 1.5mm paksummat kuin vanhat tuumaset, ja sentin pitemmät. Nyt kestää, ja laitoin vielä nylokkimutterit perään. Juuri sillon kun tuo hajosi, olin kattoluukkuun tiivistettä metsästämässä. Löytyikin sitten parikin vaihtoehtoa. 20x10mm solukumimattoa, ja D-profiili tiivistettä.

Kuvassa vanha revitty pois ja se olikin ihan hapankorppua, irtosi enemminkin murusina ja jauhona pois. RTV-silikonilla tiivistin vielä jokai mahdollisen reijän ja paikan.



Sitten vaan D-profiilia sovittamaan, aika hyvin se sinne alkoi istuakkin.,



Tuossa on tuo puristumisvara niin laaja, että se toimi oikeastaan aika täydellisesti.



Eikä ole hullumman näköinenkään tuolla 8) Nyt saa taas (toivottavasti) etupenkit kuiviksi :D Tänään pitää sisustaa fiksailla ja katsella koneesta nyt nuo synkat vihdoinkin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1442 : 29.09.2018, 09:17:31 »
^^
Olisko jakaja/öljypumpun akselin ajoitus hampaan verran pielessä?
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1443 : 29.09.2018, 09:39:17 »
Luultavasti, mutta kun otin akselin pois, niin kasatessa se muljahti pumppuun samassa kulmassa. Mielestäni pumpou ei ollut heilunut mihinkään.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1444 : 07.11.2018, 19:25:51 »
Päivitelläämpä tätäkin pitkästä aikaa. Auto pääosin pelittänyt ok ja vaan ajeltu, muiden projektien kimpussa häärätty.

Tänäänpä sitten poksahti syyläri, kenno puhjennut omia aikojaan :idiot2: Moneskohan syyläri tuo jo onkin :P
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1445 : 07.11.2018, 20:03:11 »
Päivitelläämpä tätäkin pitkästä aikaa. Auto pääosin pelittänyt ok ja vaan ajeltu, muiden projektien kimpussa häärätty.

Tänäänpä sitten poksahti syyläri, kenno puhjennut omia aikojaan :idiot2: Moneskohan syyläri tuo jo onkin :P
Onko nuo vanhanmallisia messinki vehkeitä vai tarvikkeita ? Mikä aiheuttaa vuodon/ paineen, että pettää? Japseissahan tuppaa lamelit varisemaan vanhuuttaan
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1446 : 14.11.2018, 00:20:25 »
Syyläri oli vanha 240 messinkisyyläri. Syyksi paljastui että flektin nippuside oli ilmeisesti sen verran elänyt itselleen väljää, että oli hangannut kennon puhki :idiot2:



Onneksi tuo lienee korjattavissa. Muistin että olihan minulla vielä purkuysin kapea syyläri jemmassa ::) Joten se ongelma rakesi siihen hätään sillä.



Nyt on flektikin kunnolla, tein tarpeeksi suuret vastelevyt että sai nippusiteet kunnolla kiinni tällä kertaa.



Olisikohan tuo anturikin jo vaihtoa vaille ? :D



Huomaa kyllä että tuo vakkari pikkunen alumiinisyyläri ei kykene samaan jäähdytystehoon, yrittää kuumennella vähän väliä. Onneksi kuitenkin nuo flekti ja sähköinen lisäpumppu jaksaa tipauttaa lämmöt.

Nyt on uusia ongelmia, noiden kaasarien kanssa vaihteeksi. Nostot kun parani sen 2.5mm, niin ei siinä kyllä tahdo toimia oikein mikään. Oli tuossa vkl pienimuotoinen kaasarihuolto, otin ne irti ja purin atomeiksi. Kun ne vähän vuotaa :idiot2:



Atomeiksi vaan, ja brake cleaner kylpy ja painetta perään. Liekkö nuo nyt likaisia oli :P (vrt. putsattu ja likainen)



Vaan en löytänyt mitään vikaa mistään. Kiinnitin noihin ryyppy-systeemeihin erityisen paljon huomiota, koska näytti että ne olisi juurikin ne mistä se mehii bensaa lorisemalla läpi. Tarkistin tasot ja vedin semmoisella nestemäisellä tiivisteellä ne paikalleen. Kannet vedin samalla tökötillä kiinni, se ei liimaa tms, se vaan tiivistää. Siinä ne nyt on suunnilleen huollettuna.



Imusarjan puolikasta kun katselin, nii siellä kun on nuo mustat jäljet, kävi epäilys että olisikohan se hörppinyt ilmaa tuosta laippojen välistä.. Tiivistepaperi silikonilla varmistettuna(imusarjassa siis vieressä jousto, siksi jäykkä liitos), mutterit oli avatessa ehkä suhteettoman löysät :idiot2:



No, nippu on nyt nivottu kasaan ja enpä malttanut olla laittamatta sitä samantien autoon asti, vaikka kello alkoi jo olemaan.



Siellä lepää, ja on se vaan taas siisti 8)





Seosruuvit sai vetää aika paljon tiukemmalle kuin huoltoa aiemmin ??? Ja läppien synkat tarkistin, oli se vähän pielessä, joka kyllä varmaan johtui tuosta purkamisesta. Tuo joulukuusen vilkkuvalo (tai jos joku sitä kapeakaistamittariksi tahtoo kutsua) vilkutti että laihalla olisi aika rajusti. Mutta tulpat on mustat. Rötää alhaalla, jos pienentelee mitään suuttimia/ruuveja, se aivastelee heti. 2000-3000 eteenpäin vetää ihan ok.

Epäilen että voiko tässä nyt kuitenkin ollakin tuolla kipinäpuolella ongelmia. Tosiaan sillon kun koneen kasasin, meni öljypumpun akseli täsmälleen samaan asentoon, sekä jakaja oli irti jalkoineen päivineen, ennakkoa ei ole muutettu, se on varma. Mutta starttaamisesta ei tullut mitään. Piti jakajaa alkaa kiertämään kokeeksi, sen 50 astetta sai vähintään kiertää sillon, että alkoi edes lupailla käyntiä, lisää vielä säätämällä sain sen sillon toimimaan korvakuulolla ihan mukavasti sitten. Ennakoista tällä hetkellä ei mitään hajua. Varmaan 70 astetta :idiot2: Koska aiemmin minulla oli jakajan runko 0-ennakossa. Ja käyrä oli tehty täysin kokonaan jakajan sovelluksella. Laajakaista taitaa tulla pakolliseksi asiaksi ostaa, ei tarvitse aina pelleillä samojen ongelmien kanssa, kun nyt en tiedä onko vikaa ennakossa vai kaasareissa.

Tänään se aina kun laski kierrosket tk:lle niin se kävi siinä ~500rpm asti, siellä jyrnytti tovin ja kiipesi hiljaa ylemmäksi, bensa haisi. Vika sitten löytyi kaasarien kansista bensalinjojen banjopulteista, ne oli löysällä, tietenkin kohokammiot tyhjeni ja eikä se saanut korvaavaa bensaa tilalle kovinkaan nopeasti.. Toinen kerta jo kun nekin aukeaa itsekseen.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1447 : 14.11.2018, 14:34:41 »
Ootko ajoituslampulla tarkastellu sytytystä?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1448 : 14.11.2018, 22:50:39 »
En omista ajoituslamppua. Kaksi halpaa omistanut ja molemmat sanoneet poks heti kättelyssä.

Tänään kävin seosruuvit läpi kunnolla Colortunen kanssa. Käyntihän virkistyi siitä, muttei nyt niin erikoisesti. Kiinni on nyt uudet tulpatkin, densot. Tämän jälkeen alon tutkia tuota syttyä, käyrä oli tämännäköinen siis, jolla olin ajellut keväästä asti:



Ei nakutellut, ei mitään suurempia ongelmia, veti heti eikä mietiskellyt tms.. Kaikki alkoi tuosta nokan vaihdosta, ja kun ennakot piti nostaa minuutin aikaisemmalle :idiot2: Säädin jakajan jalasta ennakot tänään huvikseni siihen kampuran 20ast merkille, niin konetta kun starttasi niin se vaan säksätteli, ei suostunut käynnistymään. Vedin laakista sinne tuplat, eli staattinen ennakko on tosiaan joku 40ast + siihen päälle tuo ennakkokäyrän ennakko :idiot2: niin se suotui käymään. En vissiin vaan osaa käyttää tuota jakajaa, osaako joku neuvoa ? Lasketaanko kokonaisennakko siis että tuohon jakajaan säädetyn käyrän päälle lisätään tuo perusennakko(jakajan jalan säätö) ?

Sain autoon vetoja löytymään, ihan uudella tavalla, varmaan 3x voimat tärähti kun noita säätelin koko illan ja koeajelin, mutta nakke nakuttajakin jäi kun antaa kengän lattiaan. Huomenna pitää jatkaa tuota säätelyä. Kun en tiedä vetikö se nyt seokset vaan laihalle kun saa kunnollisempaa kipinää, vai menikö ennakkoa jo ihan liikaa.. ??? Nyt siellä jäi tällainen käyrä:



Yritin laskea tuota 2000 kohdilla alkavaa nakutusta, mutta se vaan nakuttaa. ja live näyttö näyttää 2000rpm kohdalla jo 30' ennakkoa,, vaikka säätö on 20ast ??? Tunnistaako tuo jakaja jotenkin tuon staattisenkin ennakon, vai mistä hitosta se tuon 30ast siinä näytöllä kehittää :buck2:

~2000-3500rpm on kova nakutus, mutta alapuolella ja yläpuolella ei mitään. Yläpuolella se ampuu nyt kuin raketti, oletan että siellä on ennakot ja suuttimet pääpiirissä aika lähellä optimia. Pikkukierroksillakin (~1000-1500rpm) se alkaa hieroa kumia, eli seos ja kipinä ilmeisesti ihan ok..

Onpahan nyt aivastelut parannettu aikalailla taas kokonaan sekä se bensan lorina maahan. Osaisi vaan nyt käyttää tuota jakajaa ja sen ominaisuuksia :facepalm:

Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1449 : 14.11.2018, 22:54:33 »
Mitäs jos tuon veisi jonnekkin dynoon säädettäväksi. Joku noheva kaasari-ekspertti saattais saada tuon skulaamaan helpollakin. Mitkä kääsarit tässä olikaan. Esim. esatech Vääksyssä on huikean tasokas kaasutin expertti.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1450 : 14.11.2018, 23:02:15 »
Nyt sen kyllä voisi harkita vievänsäkin, kun konetta en aio komponenteiltaan nyt toistaiseksi muutella mihinkään. Seuraava ja viimeinen tappikonekokoonpano tulee olemaan raju, ja kallis ;D Joten siihen saattaa aikaa vierähtää että saa palikat siihen kuntoon.

Kaasarit on dcoe45:t.. 36 sisäkurkut.

Toisaalta kun halua olisi itse oppia tekemään nuo hommat, mielummin kun vie vaan laitettavaksi. Jostain vaan tuossa nyt kyllä apua taas tarvittaisiin tosin :-\
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1451 : 14.11.2018, 23:11:30 »
Suosittelen tuolla on moni jokkis auto saanut ihan uusia tehoja, lisäksi tuo heppu on mukava ihmisenäkin
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Paikalla Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1452 : 15.11.2018, 07:22:09 »
Perusennakko lisätään käyrässä oleviin ennakkopisteisiin.
Käsittääkseni tuo on hyvin yksinkertainen ohjelma, et noin toimisi.

Tai sitten se ymmärtääkin jostain sen perusennakon..ellei sitä erikseen aseteta.

Mutta vaikuttaisi et siellä perusennakko on lähellä nollaa kun luultavasti muuten olisi liian aikasella suuremmilla kierroksilla.

Se pitäisi ekana varmistaa pitääkö nykyinen ennakko paikkansa.

Tyhjäkäynnillä kun ei ajeta, kokeilisin nostaa ennakkoa aika huoletta.
Luultavasti lähtee tyhjäkäyntiä käymään kovemmilla kierroksilla mut se on kaasarien säätöä vaan sit.

Tuossa on vähän heikosti ennakkopisteitä...mutta jos 2200-3500rpm tiputtais ennakkoa reilummin.
Olettaen ettei vedä laihan puolelle tuolla kierrosalueella
« Viimeksi muokattu: 15.11.2018, 07:26:25 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1453 : 15.11.2018, 08:41:27 »
En omista ajoituslamppua. Kaksi halpaa omistanut ja molemmat sanoneet poks heti kättelyssä.


Ei nakutellut, ei mitään suurempia ongelmia, veti heti eikä mietiskellyt tms.. Kaikki alkoi tuosta nokan vaihdosta, ja kun ennakot piti nostaa minuutin aikaisemmalle :idiot2: Säädin jakajan jalasta ennakot tänään huvikseni siihen kampuran 20ast merkille, niin konetta kun starttasi niin se vaan säksätteli, ei suostunut käynnistymään. Vedin laakista sinne tuplat, eli staattinen ennakko on tosiaan joku 40ast + siihen päälle tuo ennakkokäyrän ennakko :idiot2: niin se suotui käymään. En vissiin vaan osaa käyttää tuota jakajaa, osaako joku neuvoa ? Lasketaanko kokonaisennakko siis että tuohon jakajaan säädetyn käyrän päälle lisätään tuo perusennakko(jakajan jalan säätö) ?

Sain autoon vetoja löytymään, ihan uudella tavalla, varmaan 3x voimat tärähti kun noita säätelin koko illan ja koeajelin, mutta nakke nakuttajakin jäi kun antaa kengän lattiaan. Huomenna pitää jatkaa tuota säätelyä. Kun en tiedä vetikö se nyt seokset vaan laihalle kun saa kunnollisempaa kipinää, vai menikö ennakkoa jo ihan liikaa.. ???

Hyvin olennaista olisi saada se ohjelman ennakko ja todellisuus saada vastaamaan toisiaan. Luin 123 jakajan asennusohjetta ja ei siinä mainita että siellä olisi ennakkoa pohjilla.

Nokan ratas voi olla koneistettu eri asentoon suhteessa kiilaan kuin entisessä. En olettaisi että sytytys pysyy kohdallaan vanhoilla merkeillä nokan vaihdon jälkeen. Eli ajoituslamppu kehiin tai asennusohje esiin ja nollaa jakaja ykkösen yläkuolokohtaan.. 

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1454 : 15.11.2018, 10:48:00 »
Joo kun tämmöinen aavistus olisi että jakaja istutettaisiin nollaan. Silleen se oli ennenkin. No, tänään menee uusiksi homma. Ainakin selkeästi sitten tietää ennakot.

Ainut että jakaja ei anna säätää alle 500rpm ennakoita, onko tuolla merkitystä ? Startatessa tms ? Nyt se jyrähtää heti ja laakista käyntiin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo