Autoracing  KL-varaosat

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1905 : 12.08.2021, 20:49:51 »
Flekti on motonetin se semmoinen kaarevalapainen, tosin pienin, vai toisiksi pienin, kyllä se ilmaa liikuttaa kuitenkin aika napakasti. En tiedä veden todellista lämpötilaa, en ole koskaan mitannut muulla kun asennetulla autogaugen mittarilla, anturi on kannessa vakiopaikassa.

Mutta sitten tämän päivän turailuihin. Aloin näperrellä ajovaloja kiinni, laitoin sikaflexillä tällä kertaa pohjat paikalleen. Nyt on mieleiset parkit, eli nuo uusien umpioiden parkkivalot = tulevat päiväajovalot.

          

Ajovalotkin on uudet, tai siis nuo polttimot ja keltaiset kuvut.

     

Nuo on todellisuudessa vielä paljon keltaisemmat, kunnon kusilamput. Otin kuvaa tuosta syyläristä, tilaa on tosi vähän, tosin jos se sähköinen vp tulisi niin  tuon koko pumpun hihnapyörän saisi ottaa pois ja laikata koko akselin poikki vaikka. Tuo on siis tuo vanha messinkinen, jonkinverran isompi vissiin kun ne alumiiniset muovihybridit.

     

Ja siinä olisi vähän tuninkia tilattu kiinasta ja saksasta ja joka paikasta.



Konepellin kimppuun seuraavaksi, tuolla oli peltien välissä ihme torakoiden pesä, sekä muurahaispesä munineen :idiot2: Joka paikkaan nekin änkee. No ne sai paineilma lähdöt, lentävä lähtö niin sanotusti, sitten innostuin suhittamaan tuon alapinnan lopultakin kokonaan punaiseksi :D Viimeeksi (varmaan 5v sitten) kun loppui maali kesken niin homma vähän jäi, ja loppui punainen taaskin kesken ::)

     

Sitten loppui musta kesken. Kauppareissu tuli tässä välissä. Sitä ennen piti siirtää autoa taas, kyllä siellä on puhtia noillakin säädöillä jo 8)



On se vaan komia 8) Mennyt päivä vaan ihaillessa omaa autoa :D Saattaa ihan muutama kilometri tulla ajettua kunhan saan leimalle ton :P

     

Aloin vielä vähän työstämään tuota keulaa, ruostetäppiä hioskelemaan vähän siistimmiksi.



Tarkoitus olisi kyllä vetää ruiskulla jonkunlainen tasainen musta päälle, semmoinen hätäinen siistiminen vaan. Mutta tässä vaiheessa piti siivota taas pihahommat, lopettaa en malttanut siltikään, kävin vielä askartelemaan sisällä etupuskuria sekä tuli "korjattua" kajarit :P

               

CRC purkkien kannet toimii muuallakin kun pullon korkkina ;D tuonne menee aina kaikki nöölit ja sitten taas rämisee, revin diskantit kuikkaan tuosta ja peitin nuo reijät. Nyt ei pitäisi rämissä. No kajarit on muutenkin ihan finaalissa, jos tuolla saisi edes vähän aikaa pärjättäväksi. Että ainakin löytyy jostain vastaavat jossa taajuusvaste alkaa tarpeeksi alhaalta, noissa alkaa muistaakseni 35hz niin antavat bassoakin ihan mukavasti.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa PeeTee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 301
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1906 : 13.08.2021, 06:23:41 »
On kyllä kertakaikkisen mukavaa luettavaa ja tykkään tästä rakennustyylistä.  8) Oikeinkin mukavannäköinen laitos tulossa!

Laitetaanpa tähänkin tuosta jäähdytyspuolesta...

Voisin antaa oman kommenttini tähän, mulla oli tossa omassa kantikkaassa lämpöjen kanssa ongelmia bilteman 14" flektillä, ja tein vaikka mitkä temput ennenkuin alkoi mikään tepsimään. Alunperin mulla oli pelkkä flekti ilman tunnelia ( moottorin puolella, imevänä ) -> ei auttanut, tein tunnelin -> auttoi hieman, mutta jarrua vasten rajottimella alkoi lämmöt nousta.

Kyllästyin ja soitin paikalliseen jenkkiautovaraosaputkaan ja hoitivat mulle tämän sieltä:
https://www.uspartsperformance.fi/performance/jaahdytysjarjestelma/tuulettimet/pfm67018

1650cfm ~ 2800m3 / h. Eli tuolla jo oikeasti vaihtuu ilma, jopa paikallaan repii välijäähyn läpi ilmaa todella mallikkaasti. Ei ole tuon flektin laitoin jälkeen oireillut mitenkään lämmöt, vaikkakin jo yks laatikko on jo rikottu. :D Ääntähän tosta flektistä lähtee melko paljon, mutta mua ei se haittaa kun autokaan ei ole mikään hiljainen.

Vahva suositus jollekkin vastaavalle kunnon flektille ja tunnelille. Mullakin tunneli on 0,75 pellistä vaan tehty, sen tekeminen ei ota todellakaan kauaa aikaa, vallankaan amattimieheltä ( = sulta ).

On se vaan komia 8) Mennyt päivä vaan ihaillessa omaa autoa :D Saattaa ihan muutama kilometri tulla ajettua kunhan saan leimalle ton :P

     

Tykkään todella tuosta konehuoneen lookista. Vedätkö johtojen päälle vielä jonkinlaisen suojasukan? Siistisi varmasti entistä enemmän konehuonetta.  8)
Packard Cavalier -54, Audi A6 -12, Dnepr MT-9 sekasikiö, Peugeot 206 -00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=115334.0

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1907 : 13.08.2021, 10:27:52 »
Tekisin tuon jäähdytysjärjestelmän vähän toisella tavalla. Tuo orgis paisari pois ja 240 (940) paisari tilalle ja niin että se on ylin kohta systeemissä.

Tuo vanha systeemi kerää aina ilmaa. Ja ilma on paljesoittimesta kun on moottorien jäähdytyksestä kyse.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1908 : 13.08.2021, 10:50:51 »
Tarkoitus olisi vetää johdot kokonaan uusiksi vielä joskus, pois näkyvistä, ja tuolta apparin puolelta sisään, kun siellä on minulla sulakkeet ja releetkin. Tuossa konehuoneen kyljessä on valojen sekä flektin releet, ne pitäisi siirtää sisään myös. Ei vaan saa aikaiseksi koskaan.

Mutta tuosta jäähdytyksestä, syyläri tosiaan on varmasti ainakin vaihdon tarpeessa. Ja vaihtuukin, kun keksin minkä siihen laitan. Muovipäätyisiä en halua ihan herkästi, aina vuotavat saumasta ja/tai letkuportit katkeaa.. Kannattaako tuollaisesta 120e maksaa ??

Tuo flekti on motonetin joko 28 tai 33cm kaarevalapainen versio. Eli 1226m3/h tai 2290m3/h. En muista kumpi, mutta tehoissa jää kyllä selkesti vajaaksi, jos kerta 14" kokoisella saa jo 2800m3/h, jos se vaan mahtuu paikalleen, niin se pitää varmaan vaihtaa kyllä pikaisesti. Taitaa jemmasta löytyä ohutta rst-levyäkin että saisi jonkunlaisen tunnelin tehtyä, tilaa on tosi vähän, ja koska puhallin on pakko tunkea keulan puolelle, tuo tunneli syö kaikki edut ajoviimasta, sekin on vähän niin ja näin ??? Että onko siitä hyötyä vai ei.

Lähinnä siksi tuota sähköpumppua mietin että tyhjäkäynnillä tuo veden liike ei ainakaan selkeästi riitä minun moottoreissa, lämpömittari laskee hetkellisesti kuin lehmän häntä kun antaa kunnon naukasun kierroksia. Se on ikävä tunne hellepäivänä ruuhkassa jumissa kun mittarit menee punaiselle ja et voi sammuttaakkaan etkä tehdä mitään kun katsoa miten kone kuumenee rikki :(

Ja tuosta paisarista, niin ei sitä saa mitenkään korkeimmaksi kohdaksi, lämppärin letkut jos lasketaan mukaan niin tilaa ei ole korkeammalla. Ellei noita letkuja muuta kaikki muualle, etenkin tuo hana. Nykyinen paisari on jäänyt juuri siksi kun koko purkille on tosi vähän tilaa missään tuolla.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1909 : 13.08.2021, 10:58:56 »
Itse laittaisin paisarin akku telineen luo.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1910 : 13.08.2021, 11:25:55 »
Se on ollut mielessä kyllä, löytyisi paisarikin. Pitää vielä tutkia tuotakin hommaa. Kyllä tuo aika hyvin kurlaa tuota ilmaa pois tuollainkin kuten on ollut.

NYT on flektissä jo teho/koko kohdallaan
« Viimeksi muokattu: 13.08.2021, 11:46:09 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1911 : 13.08.2021, 12:02:43 »
Joskus löysin jostakin, että esimerkiksi 850 flekti olisi jotain 250w teholtaan, mikä on enempi kuin noiden linkkaamiesi.
Motonet/biltema flekteillä useampi auto kärsinyt lämpeämisestä, kun teho ei riitä.

850 menee paaliin päivittäin, kokeile sellasen flektiä?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1912 : 13.08.2021, 12:42:43 »
Se on ollut mielessä kyllä, löytyisi paisarikin. Pitää vielä tutkia tuotakin hommaa. Kyllä tuo aika hyvin kurlaa tuota ilmaa pois tuollainkin kuten on ollut.

NYT on flektissä jo teho/koko kohdallaan

Mulla on seiskassa tollanen 16" Mishimoto, ei sekään huono ole mutta jää aika reippaasti tollasen Volvon orkkisflektin taakse tehossa. Noita orkkisflektejähän löytyy about samaa puhallinta 900-sarjassa kuin 850 ja alkupään x70 sarjalaisissakin. Ja ton ysin tuulitunnelin pysty sovittamaan aika helpolla tuohon pikkusyylääriin mikä sullakin on käytössä. Plus nuo on vielä kaksinopeuksisia, vielä en ole nähnyt tilannetta jossa tota 2. nopeutta olisi tarvittu  :D

Ja pirun tehokkaita nuo orkkisflektit on monessa muussakin merkissä. Jostain etuveto-japseistakin saa käytännössä ilmasiksi  flektejä ja hienosti ne on näyttänyt noissa roskapönttö-kilpureissa pelaavan.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1913 : 13.08.2021, 14:05:27 »
Jotenkin jännältä tuntuu tuo lämpöongelma.Muuttaisin kanssa tuon paisarin kokeeksi 2satkun paisariksi ja siirtäisin ylemmäksi kuin syyläri,jotenkin ilmaongelmalta tuo vähän vaikuttais..
Takapotku latuskan messinki syylärit on muuten pirun hyviä jäähdytys teholleen ;),niitä oon laittanu ite aikoinaan moneen kamppeeseen..
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1914 : 13.08.2021, 15:33:12 »
Mulla tulee 850/x70mk1 paisari akkukoteloon, samalla saa myös pintavalvonnan.



Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1915 : 13.08.2021, 21:23:53 »
Nyt kun oikein katsoo tuota flektihommaa niin joo, alla oleva kuva ehkä puhuu puolestaan.



On se ehkä vähän rääpäle tuossa ??? Eikä puhalla kuin puolet kennostosta, ei missään muodossa ihannetilanne. Mutta toisaalta tuo fakta että ei tuonne mahdu isompaakaan, ellei sitten pilko ja muokkaa taas koria joka puolelta. Imevääkään ei mahdu laittaa mitenkään, ei vaan mahdu. Alla kuva tuosta puhaltavasta ja sille olevasta tilasta, vaikka ylemmässä kuvassa näyttää säälittävän pieneltä.



Pitäisikä sitten etsiä pystyrivinen syyläri ja tehdä etupuolelle jonkunlainen tunneli ?

Mutta sitten tämän päivän turailuihin. Tuli askarreltua etulevike "kuntoon", on minulla tuliteräkin vastaava, mutta en vieläkään raaski sitä ottaa käyttöön, ja tuo niitein paikkailtu jotenkin sopii niin hyvin tähän kokonaisuuteen  :D  Ja on nyt komia itse tehty rst-kilvenpohjakin ;)

     

Sitten konepeitto, se tuli hiottua ja suhailtua hyvin epämääräisesti, ei ehkä kestä päivänvaloa, mutta aivan sama tässä vaiheessa. En vielä raaski laittaa uusia tarroja, koska en jaksa nyt käydä kittihommiin, niin menkööt noin. Maalasinvanhat tarrat vaan yli ja tinnerillä putsasin, jälki on myös sen näköistä V:>

          

Vielä olisi hommaa. Meinaa kovasti iskeä laiskuus, mutta pakko noita on nyt yrittää vähän edes paikkailla. Ei nuo kittihommat nappaa sitten ollenkaan, erittäin etovaa ja vastenmielistä touhua jostain syystä, liekö se että se vaatii niin paljon kärsivällisyyttä ::)

     

No, aloitettu on ainakin. Kokeilin huvikseni noita patentoituja takakajareita, ja kas nehän toimii. Ja kyllä jytisee 8) Mennään niillä nyt. Kittihommat jatkuu kun taas jaksaa. Tänään säädin ihan pikkusen moottoria, tai tyhjäkäyntiä, kone oli käynnissä jonkunaikaa, mutta kyllä ne lämmöt jokseenkin pysyi siinä 90 tuntumassa nyt. Tosin flekti ja kiertovesipumppu ja sisätilapuhallin oli kokoajan päällä. Ei se ihan hirveän paljosta varmaan ole kiinni. Uusi syyläri ja isompi flekti varmaan voisi jo riittää. Redlinen water wetter ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1916 : 13.08.2021, 21:44:06 »
Tää on kyllä suomen, ellei koko planeetan komein amatsoni! On jotenkin niin röyhkeä rakentelutyyli, ettei voi kuin hymyillä typerän näköisesti, kun touhua katselee ja seurailee!

Kunnon Rock'n'Roll or nothing! :pomo:

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1917 : 13.08.2021, 21:53:23 »
Tää on kyllä suomen, ellei koko planeetan komein amatsoni! On jotenkin niin röyhkeä rakentelutyyli, ettei voi kuin hymyillä typerän näköisesti, kun touhua katselee ja seurailee!

Kunnon Rock'n'Roll or nothing! :pomo:

+1
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1918 : 13.08.2021, 21:58:22 »
 -H- Tämmöisistä kommenteista saa hyvin voimaa jatkaa ton kanssa 8) Ei tästä ikinä varmaan voisi saadakkaan mitään näyttelykuntoista autoa, toisaalta en minä semmoista tästä haluaisikaan. Tärkeintä on että ei ole ruostetta.

------

TÄSSÄ alkaisi olla jo varmaan flektillä rahalle vastinetta ?
« Viimeksi muokattu: 13.08.2021, 22:38:34 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1919 : 13.08.2021, 22:43:13 »
Ei tästä ikinä varmaan voisi saadakkaan mitään näyttelykuntoista....
Täääh?? Täähän on JUST sitä jo. :D

Tosta flektistä, CFM lukemasta en osaa sanoa mitään, mutta jos jatkuvan virran otto on tuo mainittu 6.5A, niin tehoiltaan on 78W. Joku viksumpi voisi sanoa jotain.

 

Proturbo  Autodiagnoosi