Carcom Oy  Ateho

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587837 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1950 : 17.08.2021, 08:20:09 »
Kuis tuommoinen kiehumaton neste toimisi

En koske tuohon enää pitkällä tikulla. Ei kiehu, mutta mitä iloa siitä on kun se moottori ei kestä sellaisia lämpötiloja. Lisäksi lämmönsiirtokapasiteetti on alhaisempi
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1951 : 17.08.2021, 10:18:13 »
En koske tuohon enää pitkällä tikulla. Ei kiehu, mutta mitä iloa siitä on kun se moottori ei kestä sellaisia lämpötiloja. Lisäksi lämmönsiirtokapasiteetti on alhaisempi
Vähän kanssa itsekin kääntynyt samoille linjoille. Tuota on mietitty pitkän aikaa monen kanssa, mutta loppupeleissä tosiaan tuosta ei taida olla mitän hyötyä/etua. Ehkä korkeintaan se että ruostuminen loppuu.


Sanokaapas nyt raati noista flekteistä, 16" mahtuisi, mutta 14" riittäisi varmasti tehoiltaan. Se tässä vaan askarruttaa kun 16" peittää ja jäähdyttää paljon laajemmalta, 14" jättää taas vesirivejä vaikutuksen ulkopuolelle. Onko merkitystä ? Etupuolelle tulee, eli tunnelia ei voi toteuttaa, muutenhan takapuolella menisi 14" tunnelin kanssa tosi hyvin.

16" spal flektejäkin myy esim Janicol racing tosi kattavasti. Siellä on esim noita 382mm flektejä toinen 20A ja toinen vastaava 10A tehoilla :idiot2: 414mm mahtuisi myös. Tosiaan jos laturi riittää niin eikai tuosta 16" 20A flektistä mitään haittaa ole.

Sitten taas tuo proform 14" työntää teholla 8A 2800m3/h, ja 16" työntää jo vajaa 3600m3/h ja kulutukseksi ilmoitetaan 9A ??? Jotenkin vaikea uskoa kyllä, molemmat vaativat 30A sulakkeen, käynnistysvirtapiikki(kö) ?    Siinä missä vaikka 414mm spal ottaa 20A ja tuottaa silti vaan 3450m3/h. Proformeissa paksuutta 100mm. Spalissa 10A flekteissä 50-60mm paksuus, 20A peleissä 88mm paksuutta.

Ota näistä sitten selvää, luultavasti tilaan myös sen vesipumpun jokatapauksessa, niin ei välttämättä tarvitse mitään järjettömintä tehoflektiä kaveriksi ???. Ja uusi syyläri tulee tänään. Kylläpä tästä nyt saikin taas ongelman kehitettyä. Tässä samaan aikaan askarrellut muita autoja kuntoon kun pohdiskellut tuota amazonin tilannetta.
« Viimeksi muokattu: 17.08.2021, 10:20:42 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1952 : 17.08.2021, 11:23:28 »
Mulla on ollut 940/850 jne. flekti 55A ja 65A latureilla käytössä. Latausjännite tippuu sen käynnistyessä tyhjäkäynnillä 12V tuntumaan, mutta se ei ole ollut mikään ongelma. Tuo olisi mielestäni hyvä vaihtoehto. 2 eri nopeutta, joista voi valita, hitaampi on vakioautossa riittänyt. Virrankulutuksesta löytyy vaihtelevaa tietoa, mutta kai se on 20-30A luokkaa ja käynnistyksessä saattaa ottaa jopa 70A.

Noista mainitsemistasi ottaisin varmuudeksi riittävän suuren, että ainakin olisi riittävä. Joku 80W/~6A teho, mitä joissain on, kuulostaa mahdottoman pieneltä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1953 : 17.08.2021, 21:21:28 »
Kysyin asiaa Janicol Racingilta, noista spalleista, ja sieltä suositteli TÄTÄ, kun vähän avasin tuota tilannetta samalla. Tuota vähän itsekin mietin. Tuon taidan tilatakkin, sen saa mahtumaankin vielä aika kivuttomasti paikalleen.

Tänään meni päivä tuo S40 etujarrujen ja etupuslien kimpussa. On se mukava välillä rempata kun laittaa vaan kasan uutta palikkaa kiinni ja sen jälkeen asiat toimii taas. Ei tarvitse rakentaa kaikkea itse :idiot2: Mutta kyllä siinä ohessa tuli amukankin juttuja edisteltyä. Tuossa siis kuva tuosta tilasta vielä flektille. Vanha pikkuflekti on ~60mm paksu, tuo spal olisi 88mm eli saa sen lähes muokkaamatta sopimaan.



Ja tämmöistä tarttui kaupasta tänään 8)



Flekti lähtee nyt  tilaukseen. Sillä aikaa pitää tosiaan pestä vielä tuo järjestelmä ja huuhdella kunnolla. Sitten on hyvä laittaa paketti nippuun uusilla palikoilla ::) Lykkäsin tuon paisuntasäiliön ultraan fairiveteen.

     

Kyllähän se liejukaukalo siitä vaan kirkastui ihan läpinäkyväksi. Mutta sitten kyykkäsi tuo pesuri :facepalm: Ei sietänytkään 80 asteista vettä ja pamautti laitteen oman nallin. Sitä piti sitten selvitellä ja loppujenlopuksi totesin että ne lämpövastukset siellä pohjassa on jotenkin liian kiinalaiset, pitää pitää vähän rauhallisempi lämpö jatkossa, alkoi toimia uudella sulakkeella ja viileällä (50'c) vedellä.


               

Tuo nestetason ilmaisinkin tuntuu toimivan, vaikka johdot on vähän hapettumaa kokeneet. Taidan kytkeä sen käyttöön. Jos jollain olisi tuohon sopivaa liitintä, sekä säiliön kannakerautaa, niin saa "nykästä hihasta" ::)

 *W-> :smitten: :D


Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1954 : 18.08.2021, 07:26:20 »
Paisarin telinettä (3538581) saa myös uutena Skandix/Marmori ~10€ maksaa.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1955 : 18.08.2021, 08:35:35 »
Paisarin telinettä (3538581) saa myös uutena Skandix/Marmori ~10€ maksaa.


Lähinnä malliksi ajattelin (toki kuvakin riittää) kun ei mitään hajua millainen se on, niin teen rosterista sinne telineen sitten itse.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1765
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1956 : 18.08.2021, 08:40:54 »
Tuollaisen löysin.



Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1957 : 18.08.2021, 19:51:20 »
Joo, tuli tehtyä oma protoversio tänään.

          

Muuta ei tullut amukalle tehtyä, tämä päivä meni emännän fordin kimpussa. Kaasarin huolto ja ultrapesu. Johan oli savotta :idiot2: Kuinka paljon romua ja vipua ja kalvoa voikaan saada yhten kaasariin menemään :buck2: Mutta nyt käy ja kukkuu taas, taisi tulla muutama heppakin takasin. Huomenna kait haen letkua ja laitan amazoniin uuden syylärin. Tänään ostin soodaa ja pesen sen systeemin ekana. Tai sitten korjaan S40 takajarrut ja puslat. Kyllä tätä touhuamista riittää taas. :facepalm:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1958 : 19.08.2021, 14:19:21 »
Välitiedote, laskin vedet pois ja soodavedet sisään. Niin huomasin koneessa sivuäänen, yhtäkkiä alkoi. Semmoinen metalli-metalliin hankausääni. Letkulla kuunnellessa kuuluu vahvimmn kampuran päästä hihnapyörästä. Otin hihnanpois ja käytin testin niin ääni edelleen. Naukaisee oikein koneen pysähtyessään.

Jakopäänkoppa hieroo kampuraan ? Jakopää itse kenties ??? Millaista ääntä vauriollinen jakopää pitää ?

Laskin öljytkin pihalle, ne on ihan ok, magneettipropussa oli hilettä senmikä minun mielestä kuuluukin. Ja öljypaineet oli kunnossa ja mallikkaasti toimikin. Lämmöt ok, kaikki ok. Vesipumppu ja laturi ok.

Tämmöistä kivaa sitten tällä kertaa :tickedoff:

Muok. Taisin selvitä säikähdyksellä.



Jakopää näyttää ihan ehjälle, mutta koppa ja stefa ei :idiot2:



Näyttää siltä että koppa ei ole ollut keskellä. Stefakin oli täynnä moskaa ja hioutunut ihan pilalle. Se vaan ei aukene minulle että miten se yhtäkkiä alkoi tolleen naukumaan, aluksi oli ihan hiljainen ja koppakin oli tiukasti liimalla sekä pulteilla. :idiot2: No, stefa vaihtoon ja kasaan vaan.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2021, 15:36:19 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1959 : 19.08.2021, 21:06:56 »
     

Löin läjään tuon kopan ja hommat. Valutin uudet öljyt sisään, ja kävin ilman tulppia paineistamaan öljykanavia niin sain akun tyhjäksi, mutta en paineita :buck2: Mikä hemmetti sinne nyt tuli, miksi ei löydy painetta ?

Tosiaan vielä ennen purkamisia öljypaineet oli tosi hyvät, tyhjäkäynnillä siinä ~2bar, ja kierrosten noustessa paine nousi mukana n1bar/1000rpm eli juuri ihanteellisesti.

Ajattelin että kasaan koneen kokonaan ja lyön tulille sen toisella akulla. Nyt on tosi hyvä tuo jäähdytys-systeemi. Kyllä tuo paisari on ihan pakollinen olla noin. Ei tarvitse pelleillä enää ilmaamisten kanssa yhtään.

               

En kuitenkaan startannut koska toinen akku yökkäsi auton vaan pimeäksi, ei riitä tehot tuolle koneelle. Ehkä hyvä niin. Tuli mieleen että voisi narrailla porakoneella jakajan alta tuota pumppua. Öljypainemittari on öljysuodattimen alla heti, ja se toimii. Eikä värähtänytkään. Ainut mahdollinen skenaario voi minun mielestä olla että öljypumpun varoventtiili on jostain maailman syystä jumissa auki, tai sitten se öljyputken kumi olisi pullahtanut., tai voiko se öljypumpun käyttöakseli olla rikki jotenkin, ja yhtäkkiä :idiot2: Jakaja kuitenkin pyörii. Apuva, en keksi enää mitään mitä tekisi, jos konetta pitää alkaa nostamaan niin sitten jää koko romuläjä pressuihin tästä eteenpäin, ei enää riitä huumori tuon kanssa.

Mietin myös että eikai se kopan kiinniottaminen voi olla jossain tekemisissä tämän ongelman kanssa ??? edellinen kampura kuitenkin oli kiero, uusi kampura on ehjä, ja lohko pitäisi olla kyllä ok. Eikai siellä ole voinut yhtäkkiä runkopukki hajota tai jotain vastaavaa :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1960 : 19.08.2021, 21:40:59 »
Roverin koneissa on sellainen mahdollisuus että pumppu ei vaan jaksa imeä jos imuputki mennyt tyhjäksi. Vaikkei ehkä ole niin kovin yleinen vaiva niin näitä on sattunut,  tosta Volvon koneesta en tiedä.
Pääseekö pumpun juottamaan jotain kautta, tai työntämään vaseliinia pumpulle??
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1961 : 19.08.2021, 22:19:41 »
Kun pyörittää porakoneella jakajan alta öljypumppua, muuttuuko pyöritysvastus ollenkaan? Ja olethan huomioinut oikean pyörimissuunnan?
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1962 : 19.08.2021, 22:20:40 »
Roverin koneissa on sellainen mahdollisuus että pumppu ei vaan jaksa imeä jos imuputki mennyt tyhjäksi. Vaikkei ehkä ole niin kovin yleinen vaiva niin näitä on sattunut,  tosta Volvon koneesta en tiedä.
Pääseekö pumpun juottamaan jotain kautta, tai työntämään vaseliinia pumpulle??

Näissä ei oikeastaan ole koko imuputkea, öljypumppu itsessään on syvällä öljypohjassa.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1963 : 19.08.2021, 22:36:44 »
Kun pyörittää porakoneella jakajan alta öljypumppua, muuttuuko pyöritysvastus ollenkaan? Ja olethan huomioinut oikean pyörimissuunnan?

Pistin pelit seis ja läksin kotia. Ei enää jaksanut pelleillä väsyneenä ja nälkäisenä. Pitää nyt yrittää miettiä kaikki mahdollinen, ja huomenna mennä kokeilemaan. Kuitenkin sillon kun laitoin nuo "sisäänajoöljyt" sisään ja kun kävin ekaa kertaa starttaamaan konetta niin tein saman että ilman kipinää starttasin paineet päälle niin hetken päästä nätisti nousi mittari ja öljyvalo sammui. Nyt ei..?

Mikä voi hajota sillä aikaa kun lasken öljyt ulos, kone ehti jäähtyä sillä aikaa tyhjänä kaikista nesteistä. Räpelsin siinä jakopäässä, mutten koskenut mihinkään mikä liittyisi öljyihin. Jakopää kun oli kasassa, laitoin öljysuodattimen kiinni(sinnekin hörpytän aina starttiöljyt pari desiä), ja sitten uudet öljyt koneeseen tikun ylämerkkiin. Kaikki ok ja kuten tuota nyt on tullut tehtyä sen miljoona kertaa. Mutta ei nosta paineita, ei mitään eloa missään.

Huomenna otan öljysuodattimen pois ja katson puskeeko porakoneella pyörittämällä sinne öljyä. Muuta en oikein osaa tehdä tuolle :-\
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1964 : 19.08.2021, 22:41:26 »
Jos putken kumi on pullahtanut niin kyllä sen pitäisi nostaa edes vähän painetta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Samppasport  Futurez