Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: kanis187 - 26.03.2015, 23:54:51

Otsikko: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: kanis187 - 26.03.2015, 23:54:51
Näin mietiskellen, onko pajoja jotka voisivat jälkiasentaa alkuperäisen sähkötoimisen kattoluukun, onko tämä teoriassa mahdollista?

Ja kumminko toimenpide tehtäisiin, leikkaamalla alkuperäiseen kattoon oikeaan kohtaan oikeankokoinen reikä ja asentaa moottorit sun muut sinne, vai koko katto pilareista poikki?
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Puusilmä - 27.03.2015, 00:00:09
Kuulostaa aika "isolta" työmaalta. Kerroppas nyt edes auto mihin ajattelit sitä.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.03.2015, 00:15:34
Ysisataseen ainakin aivan jumalaton työmaa. Katto on erilainen (tai ainakin siinä luukun ympärillä on vahvikeet ja kourut yms yms...), eli varmaankin pilareista poikki ja katto vaihtoon.

Ja varmaan 90% tuommosissa operatioissa ei kori ole enään koskaan yhtä vääntöjäykkä kuin ennen.

Omasta mielestä aika turha varuste. Ylimääräisiä hajoavia osia. Ymmärtäisin kesähelteellä ilmanvaihdon helpottumisen jossain japsissa, mutta volvossa tuntuisi ilman kiertävän luukku kiinnikkin aivan tarpeeksi ettei hiki tule.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: estate - 27.03.2015, 10:37:49
Kyllä se on pilarit poikki ja katto vaihtoon ja alkuperäisen katon sisään liukuvan luukun haluaisi. Siellä katossa on paljon muutakin eroa kuin vain reikä pellissä. Kerran olen  alkuperäisen peltiluukun 240:stä purkanut pois ja ne kehykset ym. on sen verran lujaa katossa kiinni, että kärsivät irrotuksessa ja myös kattopelti meni lommoille. Pilarit saa nätisti alkuperäisistä saumoista auki ja yhtä lujasti kiinni kuin alkuperäisesti (ainakin vanhemmissa, joissa ei ole erikoisteräksiä pilareissa).
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: razori - 21.03.2016, 12:59:29
Nostellaass



Idea hieman samankaltainen kun OP:n

Ajatusleikki; eli luovuttaja-autosta luukun kokoinen alue rälläköiden irti. Luukkua ja kiskoja ei siis tultaisi missään vaiheessa irroittamaan emäpalasta vaan asennettaisiin sellaisenaan asennuskohteeseen, jolloin kattomekanismi ei kärsi. Suoran pellin hitsaaminen ei tuota vaikeuksia, myös tukia vääntöjäykkyyden säilyttämiseksi voidaan pistää.

Pala leikattaisiin vaikkapa 700/900/850 sarjasta ja tulisi 200 sarjan edustajaan

Mieltä mitä?  ???
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: kanis187 - 21.03.2016, 14:23:30
Nostellaass



Idea hieman samankaltainen kun OP:n

Ajatusleikki; eli luovuttaja-autosta luukun kokoinen alue rälläköiden irti. Luukkua ja kiskoja ei siis tultaisi missään vaiheessa irroittamaan emäpalasta vaan asennettaisiin sellaisenaan asennuskohteeseen, jolloin kattomekanismi ei kärsi. Suoran pellin hitsaaminen ei tuota vaikeuksia, myös tukia vääntöjäykkyyden säilyttämiseksi voidaan pistää.

Pala leikattaisiin vaikkapa 700/900/850 sarjasta ja tulisi 200 sarjan edustajaan

Mieltä mitä?  ???

Eikö nuissa kattojen muodot eroa aikapaljon vrt. 200 ja 900 sarja. 200 sarjasta jos saisi sen emäpalan, mittaisi tarkkaan niin saisi suoraan verhoilunkin semmoisesta. Varsinkin jos luukkujen mitat on erilaisia.

Autossahan on sisällä siinä b-pilareiden kohdalta kulkeva palkki, joskus juutuuppi videoita katsoessa näin kun jotkut vetivät surutta helvettiin tämän kaistaleen. Ei se ainakaan mitään millipeltiä kovin paksumpaa ole. Siitä, että kattoluukullinen olisi tuettu erilailla niin ainakaan silmämääräisesti katsoen, ei siellä kyllä mitään tukia ole erilailla verraten kattoluukuttomaan pl. tuo peltikaistale pilareiden päistä. Eli onko kattoluukullinen sitten "heikompi" katoltaan..
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: razori - 21.03.2016, 17:36:59
Paras tilannehan tietenkin olisi, että löytäisi 200srj edustajasta ko luukun, mutta tuppaa olla harvassa purkuun/romuun menevät 200 sarjalaiset jotka omaavat tuon luukun. Kun taas näitä uudempia on joka kurkalla ja tokkopa se katon muoto ongelmaksi on, totteleehan pelti kun sitä käskee :) ennemmin pulmaksi nousee tuo kattoverhoilu -ellei kohde- ja luovuttaja-auton verhoiluista frankenstoisi sopivaa verhoilua

Pään sisällä Kulmamieheily on helppoa, mutta sitten itse toteutus onkin toinen juttu :D
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: TapioR - 21.03.2016, 17:40:04
Paras tilannehan tietenkin olisi, että löytäisi 200srj edustajasta ko luukun, mutta tuppaa olla harvassa purkuun/romuun menevät 200 sarjalaiset jotka omaavat tuon luukun. Kun taas näitä uudempia on joka kurkalla ja tokkopa se katon muoto ongelmaksi on, totteleehan pelti kun sitä käskee :) ennemmin pulmaksi nousee tuo kattoverhoilu -ellei kohde- ja luovuttaja-auton verhoiluista frankenstoisi sopivaa verhoilua

Pään sisällä Kulmamieheily on helppoa, mutta sitten itse toteutus onkin toinen juttu :D
Volvere nimimerkillä on ainakin ollut tuollainen luukulla varustettu katto, kysäse.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Maxxxed - 21.03.2016, 20:58:26
Mulla olisi Lancia Deltan täydellinen lasikattoluukku. Sähköinen!
Edullisesti.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Kisko - 21.03.2016, 23:43:36
Minulla olisi Seinäjoella mätäpaska 244:n kori jossa on orggisluukullinen katto. Paa YV:tä jos kiinnostaa...
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Foze - 22.03.2016, 21:47:38
Tolppakaton vaihto 200 sarjaan helppo homma. itse vaihdon omaan vm90 pappa kakslankkuun orggis turbon katon...
Kannattaa kumminkin huomioida valmistusmaat. tuo oma oli ruotsissa tehty ja turbo oli muistaakseen belgiasta niin katon tolppien muodoissa oli hieman
eroja mut kyllä sen siististi sinne sai
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: razori - 23.03.2016, 08:14:56
Eikös 244 mitat(siis tolppavälit) ole pysyneet kautta aikain samana? Keulan ja perän muotojahan nuo ovat vain muuttaneet. Tällä siis haen sitä, että pystyykö vanhemmasta vehkeestä sotkemaan katon uudempaan?
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Foze - 23.03.2016, 11:26:56
juu, voi vaihtaa ja on samat mittat. mutta jos eri tehtaissa tehty niin on myös eri muotit ollu, niin voi pieniä muoto eroja olla kun tolpat laitetaan päällekkäin
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Misiu - 25.06.2019, 18:40:41
Nostellaanpas sen verran kun Hollannista saa ainakin possuun orkkiskattoluukun että pitääkö se kattoluukku muutoskatsastaa autoon? Ja mitenhän tuon luukun siihen kiinni laittaa? Orkkiksesta kyllä kysymys joten kaippa se on mitoitettu niin että sen saa jotenkin sinne  ???
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: HammerDown - 18.11.2019, 16:42:51
Sopiikos topikkiin sotkea myös vaihtoehtoiset jälkiasennukset? :)

Tarttis alkaa keksimään joku ratkaisu alkuperäisen kattoluukun tilalle. Ei taida mikään Finlandia-mallin "orgis"- tahi tarvikeräppänä käydä suoraan 700:n aukkoon?

Tällainen tuli vastaan, onko kellään kokemuksia näistä Finlandian perillisistä:

https://www.epressi.com/tiedotteet/autot-ja-moottoripyorat/hollandian-jalkikateen-asennettavat-kattoluukut-esittelyssa.html

Pari vuotta sitten tuli kokeiltua savupleksiä reikään tuplauratiivisteen kanssa mutta ei toiminu, pleksi piti hioa liian pieneksi asennusuraansa jotta saatiin paikoilleen, vaikka liikkeessä sitä ähellettiin, ja meinasi lentää kuikkaan jo kotimatkalla.

Paras ja tiivein ratkaisu olisi varmaan teettää lasiliikkeessä "liimalasikatto", mutta vaatisi jonkinlaisen kehyksen hitsaamista aukon ympäri, jota vasten lasin saisi liimattua...
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Lankku - 21.11.2019, 21:01:29
Sopiikos topikkiin sotkea myös vaihtoehtoiset jälkiasennukset? :)

Tarttis alkaa keksimään joku ratkaisu alkuperäisen kattoluukun tilalle. Ei taida mikään Finlandia-mallin "orgis"- tahi tarvikeräppänä käydä suoraan 700:n aukkoon?
Miksi meinaat vaihtaa alkuperäisen pois? Jos lasiluukkua meinaat, niin uudempikorisesta 960:sta luukku tilalle.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: HammerDown - 21.11.2019, 23:28:29
Miksi meinaat vaihtaa alkuperäisen pois? Jos lasiluukkua meinaat, niin uudempikorisesta 960:sta luukku tilalle.

Siksi, kun alkuperäistä ei näy saavan pitämään vettä. :( Sitähän en tiedä, onko tarvikeluukku sen jalompi, mutta ainakin se on helpompi taikinoida tarvittaessa umpeen. ::)

Toki kaikilta osiltaan minttikuntoinen orgisluukku voisi ratkaista asian, mutta noinkohan moisia sopuhintaan mistään enää löytyy, ja kunnei näihin tiivisteitäkään tunnu mistään enää saavan.

Tällä hetkellä luukku on kiinteällä kehikolla kumitiivisteen kanssa aukon tukkeena. Alkuperäiset mekanismit piti poistaa, kun olivat niin horot, että luukku pääsi kiinni ollessaankin elämään millitolkulla reiässään eikä sitä siten saanut säädettyä tiiviiksi. Jokusen vuoden patentti piti veden ulkopuolella, mutta nyt näkyy taas sateessa seisoessaan falskaavan kulmista.

Siitä tuossa on kehittynyt ajatus vaikka kiinteämmästäkin sunroofista, kun ei katon umpeen pellittäminen oikein innosta.
Otsikko: Vs: Kattoluukun jälkiasennus
Kirjoitti: Huikkoster - 22.11.2019, 01:43:49
Sitähän ei ole suunniteltukkaan tiiviiksi. Vain sen verran ettei tuuli suhise.

Oikein toimiessaan vesi valuu luukun reunoista kehikkoon joka toimii ränninä. Joka kulmassa on vedenpoistoletkut jotka menevät pilareita pitkin ulos. Jos joku niistä letkuista on tukossa niin vesi tulee sisälle.

Lasiluukussa taasen vuoto voi tulla tiivisteen ja lasin välistä jos liimaus on pettänyt.