Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: DaKyy - 10.05.2011, 00:40:47

Otsikko: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 10.05.2011, 00:40:47
Tervehdys

Tämä projekti on aloitettu vuonna 2005 silloiselle landian foorumille. Olisikos tämä nyt sitten kolmas foorumi johon tätä rustataan.

Kyseessä siis vuosimallin 1987 Volvo 480 ES

(https://lh5.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/SKH0eb4eHMI/AAAAAAAABpc/IAKqkmczthE/s800/DSCF0061.JPG)
2003


Tiivistettynä, mitä autoon on tehty ja teetetty 2005-2011.

- Ruostepaikat poisteltu ja putsailtu
- Etu ja takapuskurien rungot uusittu
- Tuulilasi vaihdettu, katon ruostereiät korjattu ja auto maalattu alkuperäisellä värillä 2008
- Alkuperäinen, täydellinen Volvon korisarja hommattu, maalattu ja asennettu
- Uudenmalliset etuvilkku/parkkiyhdistelmät
- Uudenmalliset sumuvalot
- Kirkkaat sivuvilkut ja kirkkaat takasivuhuomiovalot
- Jarruosat ympäri auton, jarruletkut ja osa jarruputkista, jarrukilvet kaikkiin nurkkiin
- Etujarrusatulat päivitetty uudempaan malliin
- Puslat uusittu joka väliin.
- Uudet Konin keltaiset iskarit joka nurkkaan
- Hausserin madallusjouset (Eibach) -20-30mm
- Vaihdettu puolinahkasisusta (Jaquard)
- Orkkislisävarusteena Palm Beach ratti
- Valonviejä maalaili takavalot uuteen uskoon
- Takaloosteri vuorattu Vibroplastilla
- Orggis raitisilmasuodatin jälkiasennettu
- Orggis kattoteline hommattu

2009 laukesi kannentiiviste pitkään jatkuneiden teho-ongelmien kruunuksi. Viallinen yhdistelmä taisi olla pa**a kansi ja rikkinäinen Ecu. Uudella eculla ja alkuperäisellä kannella tuntuisi heposia olevan taas enemmän tallella. Kun tuon rikkinäisen kannen otin autosta viikko sitten irti, se oli halki. Lisäksi 3 sylinterin pakoventtiili oli osunut mäntään jossain välissä.

Mitä pitäisi vielä tehdä...

- Varaosa-autossa odottelee B18FT vielä pääsyä 480:n konetilaan.
- Uudehko T25 odottelemassa vaihtoa T20:n tilalle
- ECU lähtee jossain vaiheessa Hollantiin modattavaksi, sieltä odotellaan melko maltillista ~150 hepoa normivärkeillä.
- Kun tehopuoli alkaisi olla kunnossa, voisi ihmetellä jarrupuolta. Jostain pitäisi saada tehokkaampaa tarviketta nykyisten tilalle - ainakin eteen.

Kuvia nykykunnosta 2011:

(https://lh5.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgVf4bZraI/AAAAAAAAFTI/4fyLB8bi2gc/s800/27042011061.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgVsF0ZBEI/AAAAAAAAFTg/HxNK4gjjHhY/s800/27042011063.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgVXDoyUXI/AAAAAAAAFUw/vn6Fz5aWQgE/s800/27042011059.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgVbl5gztI/AAAAAAAAFTA/41-LQpxExxQ/s800/27042011060.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgVMvWOknI/AAAAAAAAFSg/UM1LKUNL__4/s800/27042011057.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgV--AZorI/AAAAAAAAFUM/rqmfmiZ-vmY/s800/27042011067.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TbgWH6TzGUI/AAAAAAAAFUg/waLj8g6snv8/s800/27042011070.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 10.05.2011, 18:32:26
Tuli ropailtua hanskalokeron takaa puhallinta parempaan iskuun. Siivosin lehdet pois ropellin välistä ja suihkuttelin vähän öljyä tuulettimen moottoriin, rupesin toimimaan vähän pienemmällä metelillä. Nyt ei tuonne pääsekään enää niin helposti roskia, kun raitisilmasuodatin on paikallaan.

Samalla kun hanskalokero oli poissa paikaltaan niin nykäisin soittimen irti kojelaudasta. Edellisestä autosta jäi ylimääräiseksi I-sotecin Isoamp ja Isosub, joten ajattelin ne rykäistä tuohon, kun ei käyttöautossa ole oikein noille paikkaa. Isoampin johdot vaan soittimen ja auton johtosarjan väliin niin homma rokkaa. Vahvistimen perässä on nyt etukajarit ja tuo Isosub. Leikkelin hieman tuota hanskalokeron sisustaa ja vahvistin mahtui näppärästi sinne. Täytyy seurailla miten kuumaksi tuo pääsee..

Isosub on tarkoitettu vararenkaan koteloon - 480:n varapyörä on tuollainen kottikärry-versio, joten sinne tuo subi ei aivan mahtunut. Kuitenkin tuossa on pikaliittimet joten sen tuolta kontista saa tarvittaessa nopeasti pois.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 11.05.2011, 21:20:03
Takakontista löytyi uusi panhard-tanko, tuli hankittua joskus aikoinaan mutten saanut aikaiseksi laittaa sitä paikoilleen. Nykäisin vanhan irti vaikka onhan sekin käyttökuntoinen pintaruosteesta huolimatta. Tuosta voisi joskus pykäillä säädettävän version. Puslatkin olivat vielä yhtenä kappaleena, mutta ehkä tuossa uudessa ne ovat pehmeämmässä kunnossa.

(https://lh6.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TcrR1jmtjCI/AAAAAAAAFXg/BEoCoyA0Img/s800/11052011077.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TcrR0s1txlI/AAAAAAAAFXc/HtLC7uZKvuM/s800/11052011079.jpg)

Kuvassa näkyy tuossa vanhassa tangossa jarrupaineensäätimen jousi ja pidike, ne piti tuohon uuteen siirtää. Uudemmissa malleissahan ei ole jarrupaineensäädintä takapäässä.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 12.05.2011, 14:34:01
Vallan hienoa, tuli raapaistua etupuskuria maahan niin että maalipinta lohkesi parista paikkaa ja etuosa aivan naarmuilla. Olihan tälle ajokaudelle jo kaikki 300km takana. Menee maalaukseen vaihteeksi. No, saa samalla sitten paikata takapuskurin takana olevat ruostekohdat pois ennenkuin syövyttävät takapään vallan kelvottomaksi...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: JussiT-5R - 12.05.2011, 20:06:09
Kruisailit tuossa meidän kylän Nesteelläkin keskiviikko illalla (oltiin prätkillä liikkeellä, istuttiin siinä ulkona), silläkö reissulla tuli damaget autoon?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 13.05.2011, 04:44:11
Juu siinä näyttikin olevan mopedit rivissä... Ei kyllä tuolla reissulla tullut, vaan piti käväistä naapurikylässä vanhempien luo toimittamassa hieman tavaraa. Pihatiellä sitten nokka sepeliin kun oli vähän jyrkempi tulokulma  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.05.2011, 16:56:41
(https://lh4.googleusercontent.com/_wYM2j5lJEhE/TdUgIo04ZsI/AAAAAAAAFYM/hiss3PJ37ck/s640/19052011082.jpg)

Orggis kattotelineet hommattu. Maksoi huimat 40e. Nyt tarvii enää surffilaudan jonka voi katolle kiinnittää ;)

Lisäksi tuli ostettua uudemman mallin suojat tuohon ohjauspyörän alle... Onkohan se nyt sit viralliselta nimeltä joku rattiakselin suojus tai joku muu. Kuitenkin nuo muoviosat jotka peittää virtalukon. Edelliset oli melko murusina, ja uus virtalukko oli lyhyempi kuin alkuperäinen, joten se jäi niiden muovien sisään.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Puusilmä - 20.05.2011, 15:03:45
On tuo paljon siistimmän näköinen korisarjalla ja kun on puskuritkin korin värissä :pomo:.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 08.07.2011, 01:08:58
Autolla on ajeltu ihan mukavasti tänä kesänä. Turbon tuloa odotellessa, varaosa-autosta irroittelin ecun joka lähtee modattavaksi johonkinpäin maailmaa.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 21.07.2011, 05:40:00
Elokuussa olisi näillä näkymin ainakin 440:stä irtoamassa turbokone, saa nähdä koska sen saa 480:n keulille.

Tarkoitus olisi tuohon koneeseen vaihtaa normi setit, eli vesipumppu, jako- ja apulaitehihnat. Tarvittaessa tiivisteitä, katsotaan millaisia vuotoja on. Kytkin pitäisi vaihtaa johonkin järeämpään. Yksi vaihtoehtohan olisi myöhemmän mallin kytkin, joka on isompi, mutta vaatii vauhtipyörän vaihtamisen ja eri ecun.

T25 odottelee laatikossa, on melkein uusi vekotin. Mahtaako siitä olla mitään iloa jos ecua ei modata sille? Ei viitsisi tuota vanhaa enää kunnostaakkaan.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Herbert - 29.09.2011, 16:01:19
Lainaus
Kuvassa näkyy tuossa vanhassa tangossa jarrupaineensäätimen jousi ja pidike, ne piti tuohon uuteen siirtää. Uudemmissa malleissahan ei ole jarrupaineensäädintä takapäässä

No mä kattelinkin ettei mulla ollu tollasta jarrupaineen säädintä ollenkaan, mutta löytyihän se selityskin heti. Onpahan yksi paikka vähemmän mikä menee rikki  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 17.07.2012, 17:37:51
Piakkoin auto on katossa kiinni ja moottori tiessään. Hieman tietty arveluttaa toimiva auto hajottaa, varsinkin kun vaihtomoottorin sähköt on vähän niin ja näin. :/ Paljon menee letkua ja putkea uusiksi, toivottavasti löytyisi jostain moottorin johtosarja kokonaisuudessaan niin ei tarvitsisi tuota ruveta korjailemaan.

Tämä nököttää nyt tallin nurkassa:
(https://joreeg.bay.livefilestore.com/y1mGczKVwBIKpVQU9ssETMUvBMWe5TyLQ3k-fzrIRlEm8ni7o7QwfdF4-zorvH-dlH6Ahv3nNFsA-8sdaiWgbZMrrKq-4byXUwcoEtnxC8HLFo/WP_000080.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 17.07.2012, 20:16:09
Sain tänään purkuoperaatiot siihen vaiheeseen, että apurunko/moottoripaketin voi tiputtaa alas.

(https://joop2w.bay.livefilestore.com/y1mxKmZb6d9u3tKQjjNuiiU6ToG8Xb7hJ6n0nAr6--uYWJV7x6NQKY5Zi8PJ43Imd7RZZkX5nNJmYUPl3yyhFlCR3Z6wtOmF8Knd8xXB88qgKI/WP_000082.jpg)
Ensimmäinen kappale nokasta irti.

(https://v16b8g.bay.livefilestore.com/y1mqxXC6LVNstmBkaaj7ou_1QO9-1FB20r1U6WeWK68bWfW191KeBClFbDB86nNUobeDs4V9mAykJ0r9nmm-aPcl3PBRmefXecV8nI4ltYWg_E/WP_000093.jpg)
Vakiona näissä vapareissa on kapeampi, olisiko ollut 38cm leveä jäähdytin, niinkuin tässäkin oli. Luovuttaja autossa oli ihan kunnollisen oloinen leveämpi jäähdytin joka menee heittämällä tähänkin, tuo aukko tuossa vasemmalla on normaalisti muovilla vain tukittu. Kaikki tarvittavat reiät löytyy valmiiksi. Valmius on kaikissa autoissa, vapariakin sai leveämällä kennolla jos oli ilmastointi. Letkut ovat tietysti hieman erilaiset.

Lisäksi tässä oli tuuletin hieman erilainen kuin luovuttaja-autossa. Myöhemmistä malleista löytyy propellista enemmän nopeuksia, tässä vanhemmassa taisi olla vain on/off.

(https://gi56zg.bay.livefilestore.com/y1m9wDXe8B1dfbvpx9EmZ0IKKs5H9ITJUTT50xrBaYAMTAXIerOn9_UngKU6E1V7OKaLMUQWODD4ZqSZuhAzOoKeWjsfT7dbr2EtRKRDUh_bWE/WP_000094.jpg)
Kaikki mahdolliset letkut ja johdot alkaa olla irti. Kytkinvaijeri oli ainoa joka taisi vielä jäädä huomiselle.

(https://gi5efq.bay.livefilestore.com/y1mgwuj-eBCY7PjzlmCr7E61A7mDRDYOBuPm41H5F870RM-fIBIqQrIA-H5awUaRUAgy62k96yTqvAM447Yu7IF7Z60pnQEWsuKIt70WTf3dcA/WP_000097.jpg)
Joustinasetelmat jätin paikalleen ja ripustin jarrut niistä nippusiteillä. Tarkoitus olisi vaihtaa uusi moottori tähän apurunkoon, vaihturin apurunko on ruostunut puhki. Ongelmia tuottanee moottorin takakiinnike, joka on erilainen.


Tein tuota pakettia varten toisenkin puukehikon, jonka päälle tuon tiputan. Pitää huomenissa käydä hakemassa pyörät tuon kehikon alle, että saa rullailtua sen auton alta pois.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: sheiggi - 17.07.2012, 21:01:18
Näitäkää ei liikaa liikenteessä ole. Viimeks näin 480:sen joku 2 kuukautta sitten, arvosta kun joku näitä jaksaa harrastaa.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 18.07.2012, 20:50:54
Juu, eipä näitä pahemmin näy liikenteessä. Kai siihen on joku syy...  ::)

Jatkoin taas jumppaa tänään:

(https://gi5zhw.bay.livefilestore.com/y1m03awTP8V_YZEMzLPzuCsAvX4CpA2BmUiYYid_AERG2TLP86IAlJdd8y-s4c3LTxiH7qiS_YbfqwTYniCm7N-bN-gs08OqUKzgwoptL0UsaA/WP_000102.jpg)
Auto kiinni kattoon ja pukit pois auton alta.

(https://gi5scw.bay.livefilestore.com/y1mnPpLjhC-fBe4xQRtYzJBBgzP1Mv4f6PfQApC3Rtg1_84UPRRlKbvoNQ1lrMVP3XUoDtwZ2l6L-ZswQQ71We9O7Pj3V_Z5XUykX1eNIOx5II/WP_000104.jpg)
(https://gi7tfw.bay.livefilestore.com/y1mSlXILqk7JyYBNJOb0z74orztw0nIJXdT0yLlX8-pWvMBKAgbLfVRSB8hY0M2Iy1fyeihbwpdNRpjUWLhcw8mlExrnVKnwgP-E7ZV4oIFb78/WP_000103.jpg)
Laskettiin apurunko kehikon päälle, ja avattiin neljä kappaletta apurungon pultteja, joilla se kiinnittyy auton runkoon. Lisäksi se kytkinvaijeri tuli irroitettua, ja unohtuihan koko hässäkässä vielä vaihteensiirtäjän tanko paikalleen.

(https://hao8fq.bay.livefilestore.com/y1mz3bGPkaP1PodI_AHLHYOMqLy40PcVc3POM6_VGD7Ph7nabBAWnPHAWPDFjs15puBJmfxVTqBwqKhf6EH72FCjMtEI50a3plFX0TaIk2TWJQ/WP_000105.jpg)
Sitten kori nostetaan taas kattoon, että saadaan moottori apurunkoineen päivineen ulos.

(https://hamhcq.bay.livefilestore.com/y1mPXlw8aszGtz2ysMpp-yyKnbk_g6le5KLn4knRL0ojFQmFJa9L5NRssMwPwlcesZIpX9u5Tk99k8p_3J8GoZ73SF6_a57GlPPXZSeIiL1PDs/WP_000106.jpg)(https://haprhw.bay.livefilestore.com/y1mer8wROv-Q6WpjMzEAXFJsp9vSYvbaKlvF4o71daexcFdLUk23fCmBkYwun1fhuRh49rPJ_jkgVNj-8y8obXH_m3ypfVIq8FvrnQ0dlB1LdM/WP_000107.jpg)(https://haogla.bay.livefilestore.com/y1mqnuM6ZHmVxNZIiFT-9X_-T7b3t7WksO3_3aq5bVcvrudehTDRQUjRzIpvQgMuPqiBawsPlrVWQbqmQD6KWuEuNTeuCjK-5vdATpJZextWLU/WP_000108.jpg)
Tulihan se sieltä lopulta pois. Onneksi oli noin paljon kaatoa lattiassa että se suorastaan tippui tuolta alas.  :2funny:

(https://hanqtq.bay.livefilestore.com/y1mH5Te0fa6rM0y2Ejj2EgPmI-BnWn7zElnYM5f0Le66mdpoe5slBYu6rnJa4jOOEbQqqe4kMXnQQgsaNIb9nPDlKtOihk6rSE_mKJ0opIGQFA/WP_000111.jpg)
Tuli pesaistua tuo vaihtomoottori ja piakkoin pitäisi se nostaa pois tuon apurungon päältä. Kuvassa vakioturbon vieressä "iso" T25 joka pitäisi tuohon istuttaa.
Taitaa selviytyä apurungon vaihtamisesta helposti, näyttäisi olevan identtiset lukuunottamatta tuota taaempaa moottorintuentaa. Senkin vaihtaminen tosin on ihan bolt-on homma.

(https://hamawg.bay.livefilestore.com/y1mz3-qltZRNnXTXBVsNODBqMnHXKy5lYMKUVgv-ZpaiGugP2QrZiswAvnY-ORak_Ti1QbVmrK0lHshW_yrzf5on2_zSlClldM4GEnzQcVEGtQ/WP_000112.jpg)
Ja tämän takia apurunko menee vaihtoon. Tuo omassa autossani oleva apurunko on saanut niin perusteellisen öljykylvyn, ettei siinä ole moisia paikkoja päässyt syntymään.

Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Lasse S - 19.07.2012, 10:26:21
Pese se ehjä apurunko kunnolla ja tarkista ettei ole mitään alkavia murtumia. Se on parempi tässä vaiheessa tarkistaa kunnolla kun se on irrallaan. Ostin meinaan tosi hyvän joskus mutta sitten kun hiekkapuhalsin sitä niin löytyi korjattavaa.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Herbert - 19.07.2012, 11:05:58
Melkonen savotta sulla menossa!  :o
Onnea kuitenkin koneen vaihtoon  :)
Omaani hain tänään leiman että pääsee taas pöristelemään.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.07.2012, 11:14:04
Pese se ehjä apurunko kunnolla ja tarkista ettei ole mitään alkavia murtumia. Se on parempi tässä vaiheessa tarkistaa kunnolla kun se on irrallaan. Ostin meinaan tosi hyvän joskus mutta sitten kun hiekkapuhalsin sitä niin löytyi korjattavaa.

Juu, tuossa tuota rikkinäistä apurunkoa pesin ja se oli oikein hyvässä kunnossa noin muuten. Tuo oli ainoa kohta joka oli ruostunut. Vielä pitäisi tuo parempi pesaista, aika hyvin painepesurilla tuosta kuona lähtee. Kaikenmoista tuohon pitäisi vielä tehdä ennen kuin sitä tuonne ruvetaan takaisin ujuttamaan:
- Vaihteistoöljyt
- Jakopääremppa (+vesipumppu)
- Kytkin (joku kevlarlevy sinne tilattu)
- Imusarjaa pitäisi vähän ehostaa, maali irtoillut.
- Turbon vaihto (vanha onkin jo irti)
- Uusi ahtoputki tuolle T25:lle kehitellä, ei taida vanha suoraan sopia... Minkäsmoista välijäähyä käytit omassa projektissas - vai oliko sillä orggisjäähyn kanssa isoakaan eroa?

Melkonen savotta sulla menossa!  :o
Onnea kuitenkin koneen vaihtoon  :)
Omaani hain tänään leiman että pääsee taas pöristelemään.
Ei tuo irroitus vielä mitään, mutta noi uuden koneen sähköt vähän askarruttaa ja tietysti että mikä putki kuuluu mihinkin... :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Herbert - 19.07.2012, 11:33:18
Joo, noita putkia on joku miljoona tuolla munkin konehuoneessa.
Jos tarviit jeesiä jonkun letkun yms. kanssa voin luntata omasta tarvittaessa sulle.
Ja mitä taas sähköihin tulee niin en voi muuta kuin pitää peukkuja sulle  O0
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: kepa09 - 19.07.2012, 15:03:54
Moro, sopiiko tuohon 460sestä volvosta jotkut osat? näin olen käsittänyt. Jos sopii niin mulla olis pari laatikkoa tavaraa jotka sais vaikka ilmaiseksi, jos on tarvetta.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.07.2012, 15:17:21
Joo, noita putkia on joku miljoona tuolla munkin konehuoneessa.
Jos tarviit jeesiä jonkun letkun yms. kanssa voin luntata omasta tarvittaessa sulle.
Ja mitä taas sähköihin tulee niin en voi muuta kuin pitää peukkuja sulle  O0
Varmasti tuun tarviimaan, alkaa noita letkuja olla jo sen verran tuossa irrallaan että ei oo juur hajua mikä oli missäkin :) Eli voit alkaa ottaa kuvia eri kuvakulmista ;)

Moro, sopiiko tuohon 460sestä volvosta jotkut osat? näin olen käsittänyt. Jos sopii niin mulla olis pari laatikkoa tavaraa jotka sais vaikka ilmaiseksi, jos on tarvetta.
Eiköhän, jos on turbosta kyse. Missäpäin nämä mahtaa sijaita?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: kepa09 - 19.07.2012, 15:21:43
No ei mulla kyllä ole  turbomallin osia, tuo oli ihan tavallinen 2 litrainen ruisku.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.07.2012, 15:41:58
No ei mulla kyllä ole  turbomallin osia, tuo oli ihan tavallinen 2 litrainen ruisku.
Kyllä sieltä varmaan jotkut vesiletkut käy, mutta en nyt vielä ainakaan ota vastaan :) On yksi isompi satsi tulossa hollannista jossa pitäis olla tarvittavia letkuja ja himmeleitä. Kiitos kuitenkin tarjouksesta!

Käyty taas askartelemassa. Tänään oli vuorossa molempien moottoreiden irroitus apurungosta.

(https://lh6.googleusercontent.com/-Z01KoelZHzk/UAf7qcpp25I/AAAAAAAAFks/-hQcdZlucGU/s640/WP_000119.jpg)
(https://lh6.googleusercontent.com/-ipBeRgO70Mk/UAf7pfmVKVI/AAAAAAAAFkg/sz73LGm6ouU/s640/WP_000118.jpg)

Sitten pientä pesua:
(https://lh3.googleusercontent.com/-zfgvvXCF-Qc/UAf7rXDCbiI/AAAAAAAAFk8/080fvOzoXUo/s640/WP_000121.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-bs5u_rAFdww/UAf7sOsPnWI/AAAAAAAAFlI/Bdu7xFF8A9M/s640/WP_000123.jpg)
(https://lh3.googleusercontent.com/-CeysR31wDWY/UAf7r2z49SI/AAAAAAAAFlE/sAcN2E6ethw/s640/WP_000122.jpg)
Eli kyllähän sielläkin kukkaa on, joskin paljon paremmassa kuosissa kuin tuo 440:n apurunko. Ja tuo yo. kuva on pahimmasta paikasta, ei mielestäni ollenkaan paha. Hyvin kyllä huomaa kumpi puoli on saanut enemmän tuoreöljyvoitelua :)

(https://lh5.googleusercontent.com/-ikB5On8w3yI/UAf7sujD2rI/AAAAAAAAFlM/zYsnRSN2A78/s640/WP_000125.jpg)
Moottorin etupuolen tukikumit kuvassa, yllättäen parempikuntoinen löytyi 480:n moottorin alta. Näitä voinee vielä käyttää, mutta taaempi kumi on vaihtokunnossa:

(https://lh6.googleusercontent.com/-ldtGm0ACkeY/UAf7tXE1ZgI/AAAAAAAAFlc/hCo3MKifIls/s640/WP_000128.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-w3Hyy0LeXFE/UAf7opMPYbI/AAAAAAAAFkk/9ya4xSIA5WU/s640/WP_000116.jpg)
Eli se on tuolta yläreunasta revennyt. Nämä nyt taitaa muutenkin olla kulutustavaraa, Keskusautohallille soittelin ja osaa ei enää uutena saa. Mistäs sitä sitten metsästäis...

Jotkut hiekkapuhallusvehkeet pitäis käydä hommaamassa. Joku paska kompura 50 litran säiliöllä löytyy jo entuudestaan. Eli joku puhalluspistooli ja hiekkaa säkillinen. Vai onko tuohon järkevämpi joku soodapuhallus? Vai lähteekö sillä kuona tarpeeksi hyvin? Ja tarvitaanko vedenerotinta? Tarkoitus olis siis tuo apurunko puhaltaa ja samaten tuolta konetilasta vähän ruosteita putsailla pois.

edit: vai onko fiksumpaa vaan viedä se johonkin puhallettavaksi ja maalattavaksi? :D

Pahoittelut noiden kuvien laadusta...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Lasse S - 19.07.2012, 18:41:59
Mullahan oli se välijäähdytin näön vuoksi vaan iso, en tiiä oliko siitä oikeesti mitään hyötyä/haittaa. Kyllä se vakio on varmaan ihan hyvä jos ei isommin viritä.

Jos vaan tiedät jonkun sopivan hintasen paikan niin puhalluta tuo apurunko jossain. Vaatii kompuraltakin aika paljon jos alat niillä halpiskannuilla tuota hiekkapuhaltamaan, ja jos siinä on massaa niin se pitää ainakin hioa ensin pois. Kyllä semmosella pikkukannulla sitten konehuonetta siistii jos ei sitä tarvi kokonaan puhaltaa.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.07.2012, 18:57:04
Olikos niillä nurkin sooda-puhaltamoa ?  Siis apurunkooko oot käsittelemässä ?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.07.2012, 20:19:38
Mullahan oli se välijäähdytin näön vuoksi vaan iso, en tiiä oliko siitä oikeesti mitään hyötyä/haittaa. Kyllä se vakio on varmaan ihan hyvä jos ei isommin viritä.

Jos vaan tiedät jonkun sopivan hintasen paikan niin puhalluta tuo apurunko jossain. Vaatii kompuraltakin aika paljon jos alat niillä halpiskannuilla tuota hiekkapuhaltamaan, ja jos siinä on massaa niin se pitää ainakin hioa ensin pois. Kyllä semmosella pikkukannulla sitten konehuonetta siistii jos ei sitä tarvi kokonaan puhaltaa.
No kai sitä nyt jonninverran olis tarkoitus viritellä...  V:>

Apurunkoa pitäis käsitellä joo. Kävin nyt motonetistä hakemassa tuollaisen 17 euron puhalluslelun, jos sillä ainakin tuon konetilan 10cm pätkän sais putsailtua. Yllättäen motonetistä löytyi tuo moottorin tukikumi, maksoi 50e.
Otsikko: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: TPK1980 - 19.07.2012, 22:41:09
Uuh! <3
Tälle tapahtuu taas jotain <3
Bosniaringille sulattamaan kumia! Ehtii, ehtii!!
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 19.07.2012, 23:47:32
Joo, ehtii ehtii :) Tosiaan kytkintä ei ole vielä lähetetty, ja tuo moottorin johtosarjakin on vielä lähettämättä. Eli ei ehdi :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: A.J.H - 20.07.2012, 08:47:35
No jos kerran aikaa on ja nysvätä meinaat, niin patapata on hyvää kamaa maalaamattomille muovi ja kumiosille, tulee ihan uudenveroisen näköiset. Ellet sit meinaa kaikkia vaihtaa  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Herbert - 20.07.2012, 09:47:57
Älä sitten hukkaa vähänkään käyttökelpoisia ylimääräisiä osia jos on vähänkään säilytystilaa niille.
Muut heimoveljet voi tarvita niitä joskus yllättäen  ;)

Katsastus"setä" sano muuten eilen ettei ole ikinä nähny tollasta autoa.  ::)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 20.07.2012, 10:00:03
No jos kerran aikaa on ja nysvätä meinaat, niin patapata on hyvää kamaa maalaamattomille muovi ja kumiosille, tulee ihan uudenveroisen näköiset. Ellet sit meinaa kaikkia vaihtaa  ;)
Tää olikin hyvä vinkki, enpä tuota tienny... Tuolla on kyllä paljon sellaisia alipaineletkuja, mitkä on rispaantunu ihan rikki. Ahtoputkessakin on taitoksissa sellaisia halkeamia, mutta kaipa noi nyt vielä kestää. Eräs kaveri sanoi, että vaikka tuossa T25 on suurempi tuo imupuoli, niin tuon orkkisputken saa siihen päälle venytettyä. Ei kyllä jaksais mitään silikoonivirityksiä sinne vedellä, niin laitetaan nyt ainakin aluksi tuolla orkkiksella.

Älä sitten hukkaa vähänkään käyttökelpoisia ylimääräisiä osia jos on vähänkään säilytystilaa niille.
Muut heimoveljet voi tarvita niitä joskus yllättäen  ;)

Katsastus"setä" sano muuten eilen ettei ole ikinä nähny tollasta autoa.  ::)
Mulla on yhdestä autosta takalasi ja takasivulasit jemmassa ja nyt on sit aika paljon pakoputkea mitä en voi enää turbon kanssa käyttää. Eli kyllä tuota krääsää pikkuhiljaa kerääntyy. Niin ja yks moottorikin tuossa on :)

Jottei ihan chattailyksi mene, niin tosiaan kytkimeksi tulossa Black Diamondin kevlar kytkin. Pitäisi kai kestää hieman paremmin tehoa. http://www.venommotorsport.com/black-diamond-performance-kevlar-clutches.html
Sitten kun auton saa toimimaan niin lähtee ainakin yksi ecu modattavaksi hollantiin. Sit ollaan toivottavasti lähempänä 200 hepoa kuin 120:tä.
Lisäksi olisi ehkä fiksua asentaa öljynlauhdutin, jos ratapäiville joskus meinaa.


edit: tänään tehtyä

Aloittelin tänään tuota apurungon putsausta

Ensin ohjaustehostin ym. roippeet pois paikaltaan
(https://9uelwa.bay.livefilestore.com/y1mQLr0g-_ohLiAZ94lq8qNY5ix1HF0LvyC7rxAsm0KBfveQSJbvr4Av0VW88SnWw1q_d8s4fD6epnX5H32jq0JQbE7l5PMJ5YUeetG9F7g9Kc/WP_000129.jpg)
Muutama ruostetäplä siellä näkyy, ei kuitenkaan löytynyt kuin pintapuolista ruostetta.

Rälläkkä ja teräsharjalaikka niin sai suuremmat massat ja ruosteet pois. On muuten aika kettumaista hommaa, lähinnä tuon sottaavuuden takia. Vieläki hiukset täynnä mustaa töhnää.
(https://klwdwq.bay.livefilestore.com/y1mrQA_PQtVvxPN6Kf6w-fnA7n-WoooZq7NAEbajvn6HxTUFdrd2dUY9FCbg93D1d-a8RQqO9aJQYr3OOx4ptGEi4VinnRDdStvOnO6BjThuHg/WP_000135.jpg) vs. (https://lh3.googleusercontent.com/-CeysR31wDWY/UAf7r2z49SI/AAAAAAAAFlE/sAcN2E6ethw/s640/WP_000122.jpg)

(https://klzn1w.bay.livefilestore.com/y1mGYZnBvBV24DVKMw8ewgwNVwNYyiYPR0WCqzHTw1EUp2XZvtm_G19RyOGlTRWfA2sCfEPHP10lrSAABGctlcviy3bY40iB2Sj8PJi79Zq2do/WP_000136.jpg)

Huomenna sitten puhallellaan, sen verran testailin että näytti tuo halpisvärkki toimivan. Joskin sen verran välttävästi että eipä tuolla mitään isompaa aluetta jaksais putsailla, mutta noi vähät ruosteet mitä jäi niin varmasti tuolla saa pois. Sitten vielä putsaus ja voikin laittaa pohjamaalia päälle.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 21.07.2012, 22:25:52
Eipä sit puhalleltukaan. Oli semmoinen sää ulkona ettei pystyny maalaamaan. Katsotaan huomenna uusiks.

Konehuoneesta pitäis myös ruosteita pyyhkästä pois:

(https://klz8eq.bay.livefilestore.com/y1m3sG_wHKMirrWxmp_vBHdmVadsnvtao6TRtVVlo598mwIBYDNYhOq8fEs4udl6eO2K9C0DB_2NQzKgN5S9Ftl3WyIWm7mTwBFgczYSRVrNtg/WP_000141.jpg)
(https://klzbzq.bay.livefilestore.com/y1mp8Airfp8SXZUdZmgemzjOPdwzN9Ndul5EolpWSUx2pHk4pbYxv8jp7-o95NZjLFrTOq4m-ezxmiFz9u0ozLihs5FZOgBSc57tavXytlpudA/WP_000142.jpg)

Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 23.07.2012, 10:34:13
Tuli se apurunko puhalleltua eilen puhtaaksi ja maalailtua epoksipohjamaalilla
(https://kzejqa.bay.livefilestore.com/y1meGw1HjAa6gZRSpOIIehi9RptVviqMbajZjLaM6q6Pq94zVM-r49g1G3mbQFjSBwdqDqfcCSJseGLwZ4C8MIR-E5IyNXenxGyg6bLgeVilQs/WP_000148.jpg)

Seuraavaksi pitäis kiveniskumassaa lyödä päälle. Taas tosin semmoiset säät ettei onnistu.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 16.08.2012, 00:42:20
Taas jottain edistystä.

Apurunko alkais olla kunnossa. Tulipa huomattua että tuo paikka joka näissä kaikissa tuppaa ruostumaan, on juuri siinä kohdassa missä ohjaustehostimen letkujen kiinnityspaikat on. Jos ne vuotaa niin tiputtaa juuri tuohon kohtaan mikä oli molemmissa apurungoissa ruosteessa.

Tämmöinen siitä sitten tuli:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mjoe6PkLz0MOIxCdcg5GxMuqdhaC6m9jhFxnfve4ghs1azftWN8jQnT-gBxry_2PCcyU1F9w0VwbpPTMIX4uPCQhqZ4y0hmvCxhI1YQXGyuY/WP_000162.jpg)

Hommasin sitten samoin tein uudet alapallonivelet, raidetangon päät ja koiranluut. Molemmat raidetangon haitarikumit vaihdoin myös. Jarrupuolelle pitäis varmaan myös uudet palat ja levyt katsoa.
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mWP8tdPqzYYDelecBTSxmGIeQtNDm1Fasc0NsHiqCUEP6icOo8nLN1TgOLVXQEkDfthjtxb4OY4ECuEh9RdGVCT4Zf073ZHlje4-we1lVmRE/WP_000166.jpg)

Konetilaa vähän siistitty myöskin, vakaajan tanko revitty ulos kokonaan että pääsi vähän putsailemaan. Ja putsattavaa riitti, oli jo korkea aikakin putsailla. Kuva vasemmasta runkopalkista:
(https://7gb1nq.bay.livefilestore.com/y1mYOtIo5VVp6E6haH5zHQOnIcShZU-eHF8uVuu_4evLftFF7CamZD3XKf5-ZQMf4C83BnEeXw2-WqCwura9dn-FvsCItz5h1TexyNqfRuNEBM/WP_000156.jpg)

Ja oikealla puolella oli paljon paremman oloinen...
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1m0hT6BGzirgti6T9pw8xh1WWkDggJ1qz4ssJpyMmqmKu_CUthR6cyJmXeVc6T_YjVpdrwGwU3oSfRHqaEhuVep2W0K6HW83LCQb8pPpxX1HA/WP_000159.jpg?psid=1)

Putsailua hieman jo aloiteltu:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mPa91-C2xSC6e5nCw_h-LER2ipBTAOZmKuXNPVSC4pQmt0GzfOAL3qchj0LWRZq5n-pbzvGUk-H9UyqpzSHGlwoWcA2GvcyIAwByvbYmvilE/WP_000158.jpg)

Tuon jälkeen vielä puhallettu mahdoton määrä hiekkaa autotallin lattialle (tais se talli vajaan kuukauden pysyäkin siistinä). Näihin tuli maalikin jo päälle, pitänee ottaa vielä kuvia ja päivitellä tähän... Joskin ei ole kuin kilikalia sohittu sinne.


Tietääkös joku muuten mikä tämän tarkoitus on? Oli kiinni tuossa 440:n apurungossa, mutta 480:n varaosakirjasta en osasta löytänyt. Onkos tuo joku tärinänvaimennus tms. paino?
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mBSztEAWd79Wq80V5nW70cfGoJVutWvM_m0aG6GS9EquyztBd60i88YVYefNEc10nXJ3fzrfROLUKdExVKv4nUkIsObDqFN6psWiqULY8Xdk/WP_000164.jpg)


Jakopääremppa tuli tehtyä, vesipumppu vaihtui samalla
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mNAqzaEa7XrF2fpVbPtSX1KT8zjDiZRMJSaFRb0KR9pfXnSPa5Yo1jf6kYdojsGdIKuEdelnXglK69ClBWAHSXyWRj24PmKKFetCOQelaWJk/WP_000168.jpg)(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mLV8nezWZw-5o8Jgo8b6--jf8_NQ9fBezXgnNaeiIm4zCfWF7q21TmI6m63VyG44PPR17Iafa6Cxb7yScvGWQ4ACPivKjaqykDjTAbCA4srU/WP_000172.jpg)

Öljyt valuttelin koneesta ulos, huolestuttavasti laatikon puolelta valahti semmoinen 2dl liru vanhaa tavaraa ulos... Näytti tuo proppu olevan hieman sen oloinen että olisi sitä kautta tullut ulos. Vielä pitäisi laittaa uudet ölpät sisään, turbo paikalleen ja kytkin vaihtaa.

Tän päivän (eilisen) ohjelmassa oli PA-pumpun vaihto ja moottorin johtosarjan irroittelu ja asennus.

Pumppu esille:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mvMsvdE-FlqxVDIXtpdxTaeTn8-bO90RFY8IUdlDF7k61v2Sy5CsWLpSO0zAKHKuwC3GmMjZ04mC5xHP0I5C2c1i5KeeJo45MouzJL_OLvLs/WP_000174.jpg)

Tässä kuvassa onkin jo uusi pumppu (vasen) ja vanha pumppu vierekkäin.
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mOFNJoeY4eqpfaRvs4gWaL3sJBwmwK8Vq9d3bFF0BQEPW7dE1WXWWCwzinhasNvy4ZC41CBw0uynJL4bh1gYcQ0IOiWNW-VzkYXCnuKEk1fo/WP_000175.jpg)
Laitoin nyt suoriltaan tuon turbon pumpun mittareineen päivineen tankkiin, muistelin että vanhemman 440:n tankki olis saman kokoinen. Kalibroitu varmaankin eri tavalla, mutta tuon saanee säädettyä ajotietokoneesta kohdilleen. Jos ei onnistu niin vaihdan tuon sensorin vasta sitten.

No, pumppu meni kuin menikin paikalleen - en nyt laittanut vielä takakeskikonsolia ja penkkejä takaisin paikalleen ennen kuin tiedän että pumppu pelittää eikä vuoda.

Johtosarja olikin sitten kiva. Pois ottaminen oli suht helppoa:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mv9DYo_iXaoTPI636X8aUAVQwKB2doKBlARgDB0-Csfq8phQj-LI4uCh5nvlSMcTpyyu09d9ubGeukMBiKjn5IOFi--f7QkugVwspQVa8-C8/WP_000177.jpg)(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mvV324JQHR7AlUiG6lakdaAEoVIXa8lS9kXX1lqeLbMxLefYfkkIqoVFLzDPm9tEWW7UnWlJh6ZfkrRTXgQ-q8fM214cy6Ahq7cfQYUKO9o0/WP_000178.jpg)

Eli se ecun pistoke mahtuu tuosta reiästä juuri sopivasti.

Olihan tuo vanha johtosarja aika mitättömän kokoinen:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mQl0VmpAcgcWLHFDRyOjquc9vZQM4BwiPTKC4YTUC7Av3VQ9XF60Xsj1RA3-1oZFdrpYMzIn-jwpS-X9tCQvHS2N3Yo0FZStvXbutzbsh9AY/WP_000179.jpg)

Kun tämä johtohelvetti piti tunkea tilalle:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1m5VnHayYGtpOT6aBC76AA503OO2JAR5gB_X9CvxPT0P6f7zvrgYk7M0VeqIHbhtBaMFqW73nYskqI2vjZ7wxy6p8YlrSJkgtKVCBiLuO2pWs/WP_000180.jpg)

Tämmöistä epätoivoista räpellystä se sitten on kun siellä menee jo valmiiksi 25 johtoa ja vielä yksi ecun pistoke pitäisi reiästä mahtua:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mrMcSRkoCYIviBnPldwRX69g-h_H16bVYHOuzvyYKdRqx89cXRIx2uesmBT980I_w5zCP_bhoAlRjhRzf-7sw86qhpoLPED3waBszpUR_Eu0/WP_000185.jpg)

Menihän se sinne paikoilleen lopulta:
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1m6C8DnlpdTabfcYMrAjoFyB3YHBd-sZZ7pJT26oOh_MpdgnQBnW7OIT0nMV89x_9LKSCcfGr7haPzbkN8GTopXW28f4Tj9q2mfQLQ26goVfo/WP_000186.jpg)

Nämä johdotukset pitäisi vielä selvittää. Alempi liitin on vanhan moottorin johtosarjan auton järjestelmiin kytkettävä liitin ja ylempi taasen uusi. Liitin kyllä sopii mutta mitä nuo mahtaa edes olla?
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mD35hmzIKRBn9LAO1176MmCTsjc25NXTmkcVuQkD9zYdwjQPmbhKhtF0EpLG2HIk1g3WXeU4rPRPgatNWIhMnhmTvDblvmoadHXAxk7C7GrA/WP_000181.jpg)

Sitten on vielä nämä kolme johtoa, jotka ovat tuon sytkäecun liittimen vieressä, eipä ole hajua mihin tulee. Vaikuttaisi enemmänkin siltä että ne pitäisi jättää noin?
(https://k51dhg.bay.livefilestore.com/y1mqUo4j7kpp9JYSddstL8qPWA3asV0cq1pKJirWM13cxpwXUPjkBABuBOtHB1uyd1dbdkzAOxjUhfgHOVWSgyNM2jshdHskrXZ5TuqKLk7yEY/WP_000183.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 16.08.2012, 16:34:02
Jätä vaan nuo 3 piuhaa juurikin noin kun samalla tavalla ne näkyy olevan tuossa omassakin alkuperäisessä 460 turbossa...

nuo 2 mustaa liitintä tulee mielestäni kiinni sinne puhaltimen moottorin luona oleviin liittimiin ja menevät bensapumpulle, bensamittarille ja suuttimille...osa johdoista menee kait ajotietokoneellekin...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 16.08.2012, 23:49:49
Jees, ajattelinkin noiden olleen tuolla tavalla.

Niin, toinenhan noista mustista vaan sinne paikalleen menee, kun tuon vanhan sieltä irroitin :) Paikka on siis tiedossa mihin kuuluu, ajattelin vaan voiko sen suorilta kytkeä noihin samoihin johtoihin. Ajotietokone mulla on myös tallessa, voipi olla että sekoilee jotain tuolla vanhalla ajotietokoneella ja uudella eculla.

Sit taas asiaan. Tänään aloittelin kytkinremppaa. Onhan tuo nyt mukavampi tehdä noin kun kone on vielä ulkona.

Hetken kesti että kaikki pultit löyty. Mukavan vi##umaisesti on osa laitettu. Tuntuivat olevan suuri osa melko löysällä ja osa vaikutti kadonneen... Taidettu siis vaihtaa jonkun eetu-petterin toimesta.
(https://lh6.googleusercontent.com/-PHrRPc-WibI/UC1ej9qRBRI/AAAAAAAALS0/LQDhSpCPZbo/s800/WP_000190.jpg)   (https://lh3.googleusercontent.com/-s8CLtVf9cCI/UC1ek4IqY-I/AAAAAAAALTM/AumzQkl1kfk/s800/WP_000193.jpg)

Kyllä siellä vielä levy oli paikallaan.
(https://lh5.googleusercontent.com/-95p_p4lnJsE/UC1elbemJFI/AAAAAAAALTY/8mnd09ugJWU/s800/WP_000194.jpg)

Ja vauhtipyörä oli... Ei nyt niin erinomaisessa kunnossa:
(https://lh5.googleusercontent.com/-MsJqYK06sf8/UC1elxcUm8I/AAAAAAAALTo/HMeMb1EF92A/s800/WP_000195.jpg)  (https://lh4.googleusercontent.com/-8zhaOW_YAaA/UC1emckd9MI/AAAAAAAALTk/09wa492t3Zw/s800/WP_000197.jpg)

Siksipä otin sen irti ja taidan laittaa koneistamolle, josko tuosta vielä kalun saa? Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin nuo halkeamat tuossa pinnassa johtunee ihan lämmöstä, eli on tainnut päästä lipsumaan. Yksi vaihtoehto tietty olisi uusi (lue: käytetty) vauhtipyörä. Vai oliskos turku/salo akselilla vinkata hyvää pajaa jossa tuosta saisi siipaistua vähän pois? Painelevy tarttis myös putsailla, mut se onnistunee kotikonstein.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ari E - 17.08.2012, 00:27:05
omaan silmään näyttää nuo halkeamat pahalle. Ota ihmeessä parempi vauhtis, ennenkuin nuo tulee kuskin jaloille  :o
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 17.08.2012, 00:42:38
Täytynee metsästää vaihturiakin, eipä noi nyt suomessakaan mansikoita näytä maksavan. Harmi kun Raisiossa olisi purkamolla -92 Turbon vauhtipyörä myynnissä, mutta taitaa vaihtua -91 kohdalla suurempi vauhtipyörä ja kytkinlevy (200 -> 215mm). Voishan sen käydä kuitenkin vilkaisemassa jos olis oikean kokoinen.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ari E - 17.08.2012, 01:01:35
Täytynee metsästää vaihturiakin, eipä noi nyt suomessakaan mansikoita näytä maksavan. Harmi kun Raisiossa olisi purkamolla -92 Turbon vauhtipyörä myynnissä, mutta taitaa vaihtua -91 kohdalla suurempi vauhtipyörä ja kytkinlevy (200 -> 215mm). Voishan sen käydä kuitenkin vilkaisemassa jos olis oikean kokoinen.
onkos vaparissa ja turbossa sama vauhtipyörä, noita 1.8 vaparin littuja löytyy 3 kpl joutavana -93-94 vuosimalleista, silmämääräsesti ainakin pieni asetelma

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=84-1573
Kytkinpaketti Volvo/Renault


    400s 1,6-1,8 "järeämpi" [1987-1996]
    400-Turbo 88->91 (ø200mm) [1988-1991]
ilmeisesti sama littu

uudempaan turboon sitten
Kytkinpaketti Volvo-400Tbo 92-
 400-Turbo 92->96 (ø215mm) [1992-1996]
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 17.08.2012, 01:27:16
Varaosakirjan perusteella eivät ole samat. Onhan mulla tuo vapari tuossa menossa romikselle, eli jos ne olis samat niin oisin sen sieltä voinut napata :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ari E - 17.08.2012, 11:54:00
eiku vaparihan on reniksin kehällä ja turbo lh:n vastaavalla ?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.08.2012, 16:48:31
En usko että ajotietokone piittaa siitä uudesta ECU:sta yhtään mitään kun sinne tulee ainoastaan tieto suuttimilta, moottorin johtosarjasta ja loput tieto tulevat sitten muuta kautta, nopeusanturilta ja moottorin lämpöanturilta....

itse kokeilin omassa autossa LH-jetronic db37 adapteria, eikä vaikuttanut ajotietokoneeseen mitenkään kun käänsi virrat päälle... :P..eli autossa ei ollut kumpikaan orkkis poksi kiinni ja ajotietokone toimi silti...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 17.08.2012, 17:07:54
Koneistamossakin olivat sitä mieltä että ei kannata enää koittaa saada tuosta kalua. Pitää nyt sitten etsiskellä jostain parempikuntoista. Olisi muutenkin maksanut yli 60 euroa tuo homma, melko suolaista. Vaikka nyt käytetyn ostaa niin pitäisi siitä melkein silti vetäistä puhtaaksi tuo kytkimen puoli...

eiku vaparihan on reniksin kehällä ja turbo lh:n vastaavalla ?
Juu, jotain eroa noissa kehissä lienee. Yksi vaihtoehtohan on se myöhemmän mallin vauhtipyörä, johon saa sitten isomman kytkimenkin, mutta kun on tuo kytkin jo hommattu niin ei viitsisi sitä enää ruveta vaihtamaan. Lisäksi tuon kehän takia pitäisi sitten ecukin vielä vaihtaa.

En usko että ajotietokone piittaa siitä uudesta ECU:sta yhtään mitään kun sinne tulee ainoastaan tieto suuttimilta, moottorin johtosarjasta ja loput tieto tulevat sitten muuta kautta, nopeusanturilta ja moottorin lämpöanturilta....

itse kokeilin omassa autossa LH-jetronic db37 adapteria, eikä vaikuttanut ajotietokoneeseen mitenkään kun käänsi virrat päälle... :P..eli autossa ei ollut kumpikaan orkkis poksi kiinni ja ajotietokone toimi silti...

Juu, täytynee koittaa tuolla omalla ajotietokoneella ensin, orkkiksessa kuitenkin nuo bensamittarin kaksi alinta viivaa punaisia :)

Kuulemma tuosta autoon menevästä johtosarjasta pitää vielä tsekkailla että menevät minne kuuluukin, eivät välttämättä ole samat. Missäköhän mulla mahtaa olla ne sähkökuvat... B18FT:n sähkökaaviot mulla onkin.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 17.08.2012, 17:31:55
Testasin tuota adapteria -89 turbon johtosarjassa ja kyllä siinä meni ne singnaalit sinne minne pitikin ja samoin tuossa -91 460:pissä, kun lähti vielä adapterin kokeilun jälkeen käyntiinkin orkkis pokseilla...

eli periaatteessa tuon auton pitäisi toimia myös -89 oransseilla pokseilla jos vaihtaa kummatkin (bensan ja sytkän)...vakiot ovat punaisilla tarroilla...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 18.08.2012, 01:27:06
Jees, eipä tuossa muuta tarvinne katsella, kuin että jatkuva 12V ja 12V heräte tulee oikeisiin kohtiin.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 27.08.2012, 19:06:32
Homma on lievästi pysähtynyt. Siniseltä ei enää saa uutta vauhtipyörää ja varaosahaun kautta kyselin yhden vauhtipyörän perään ja se oli myös säröillä. Sitä metsästäessä homma nyt seisoo. Ja tuli perheenlisäystäkin tuossa pari päivää sitten, se ei ainakaan hommaa nopeuta :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: AtAi - 27.08.2012, 19:15:18
Mites billetin teettäminen? Ei varmaan oo kuitenkaa iha hirveissä hinnoissa, vai mennäänkö hilubudjetilla?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: jen - 27.08.2012, 19:21:04
Homma on lievästi pysähtynyt. Siniseltä ei enää saa uutta vauhtipyörää ja varaosahaun kautta kyselin yhden vauhtipyörän perään ja se oli myös säröillä. Sitä metsästäessä homma nyt seisoo. Ja tuli perheenlisäystäkin tuossa pari päivää sitten, se ei ainakaan hommaa nopeuta :)
onnex olkoon! ;)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 28.08.2012, 08:55:49
Kiitos onnitteluista :)

Mites billetin teettäminen? Ei varmaan oo kuitenkaa iha hirveissä hinnoissa, vai mennäänkö hilubudjetilla?
Onhan sekin vaihtoehto, mutta katselen nyt vielä. Tuleehan tuon käytetynkin kanssa vielä koneistus jokatapauksessa eteen. Budjettiin täytyy varmaan pikkuhiljaa siirtyä kun jään enskuussa työttömäksi. Jännästi nää elämänmullistukset keskittyy tähän samaan ajankohtaan :D
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ristus - 28.08.2012, 10:29:56
Samaa itselläkin ollu, lapsi kun syntyy niin heti työttömäksi....

Kulmamieshän teki itse rosterista omaansa va.uhtipyörän... siis billetti kamaa
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 06.10.2015, 12:23:28
Kunnostettu apurunko löysi tiensä takaisin paikalleen ja samaten toinen olka-akseli on paikallaan... enää toinen puoli ja kori jo rullaa...  8)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 28.11.2015, 13:26:06
(https://lh3.googleusercontent.com/OKGfsFU0amhfsCcGtY4XblpOFLqDbrHk1ZjBus681y18b7jV0qe50WercFPalJpJzd8cMVDAQ2Oza4bpDQzC_fh8cO17EXGBkWRUbb_7rfrpifc1lZWQEROj07WRR0gWNu8GmVgY0hCb4FChmgkOPT-vdLO5aXjrZfer9UJLELKLVAey0CDj9DQ1aOw_FNccN1VE0l5bP0u2HcWSUkFJE91Ofzn2wOhC0ILW9YV-k-PkfjKn8rrnsvngUZGx-zOO-WRfffcSkekrwzKi2OcWapCU31hAGYH84ygtOgDNBsssFO-J2eKozG795vo8Xmo2C-eighj3hDIXgIMHssOQ239sXk2hqcgqUYN3pE83H8KSQ3ScphuyQY0DN_X9MnBt7MhO_l93mcas0RUljSjXVf_YRICwlyA7m_souwp5IJ6FImabtiRDkwoUaMzcJssTSaSV8IXfI-d4w1RRI8acjRcppR_SEuehzPpHRUYtsw_rpZ8Lhk-hL8QyYwzfac0WFL4gl6ufut8mcv9giuTILLSei3CgGU3wpHSOAzTJXOJ8=w800-h600-no)

Tuli se tuossa syksyllä vielä laitettua sen verran kasaan, että toinenkin olka-akseli tuli paikkaansa ja tuuppasin sen ulos ensimmäistä kertaa neljään vuoteen. Sinänsä ei varmaan ollu fiksua jättää käsijarrua päälle neljäksi vuodeksi...  V:> No ei ollu onneksi jumissa kuin toiselta puolelta.

Tämmöisiä lelujakin löytynyt tässä syksyn mittaan...

(https://lh3.googleusercontent.com/mHjqlFz3YrSO2G6QycRSYnYWDD16hbaXohko9X0VsxgrGnM2KkS23e-XH8RWz8dsqDgcRxdYX_RW4qq0WS-rqVCdRvmpfiLrFkjkarcBHkgAxI8p52YfkMjYaJZ6l9RGO6cviKkj5ZbEFA2gr7Qi4DoOctQyLYj8P-t9Ba7w86IddhYJnHyfORV-nrnitICYou4PJoUFShw2glcnU0QcyEEJ2WU_rfMTOWhD6UAkZnZ1cr8cVghAN343FrB3ZjU3IWnXYz8pcw5NUH9krJrO8CkctlT_0grVQ20menHLnBmiDMM3xOaYI3rhfyc-6DjOqEBFei89lxJEyHQ6bRUa7QNvzNdpZkg-1coNuf9a37DnTHS791yzNJDsAHkysUXYMFZXPRzXgRw8ySxV-BfSooDFhC3R6yraSltQ_1PqT0mlwegsr18pi69MjmIAz2CTOEUJyFeJleMeKW5eSipT6LKRyL2fVu0Pjg35M2i_gWu2VsF4y4Il49deNa6FKWQL9K3zqYTZ7NplKNTFOJ6Namtcp0K1KAJRhP10PGO5xahB=w800-h600-no)

Tämän kanssa tulee vielä kaveriksi Rostran yleismallinen vakkari, jos ei tuota alkuperäistä alipainetoimista jaksa hommailla.

(https://lh3.googleusercontent.com/9hwVEX_6SdypXTTFP-v8zNwjPgZuR9CEVzapirsLlGvv3lxK--ZTFs-tRnUsFpjb2QuNVs4YIcqokVoQl1q7LQuPO1Svd4f0R_ofyMUGMk2Q_cKlBb5YotR7OSAvtcT7r7A2uhInbvL95dtbAua-Rn_FoFcGN4tdkcUbYJS9otn5zWaitX6Hf7hxqOJg876Z86pvYfP-Is0Kc7yCTzQ3VnE7LT2cdoMV3GipklwKPieuCFGlRbb6gAqB1CH7TT0Oik77KBrLZ2MqFzPCT-iVVLN4GauEvw1sgLXchkMuFZbI0gYRKKzZTnG_Jya4jwVIhxbfDOE7aBsGoxPxpkxV3K_7tY9anGNWVb3gcxwb-kZjqwFZ0VxlEIA07PMN-oZ5otOXkt6KCLteHeQaL11NiGqS8BuBXiov-7iDQcQ11ePRwkkL8itAGRdpqMR5s4CoufWcqw9KUYmGQmRSIJKVfohPnwvhB0ntnU1ggVvPMb30-7cWvpmHuWtwtrijEvhEfCnc2Cu5cAtyYTo6kr1GvSkMROXdkZThLgXeNp_co4X3=w800-h600-no)

Mitähän näillä tekis...

edit: niin tosiaan, olihan tämmöinenkin ilmaantunut:
(https://lh3.googleusercontent.com/lSp0Hs1yfyn-H6eEA2iPMdb4bLx0l2nCN04rcaKi8JRMcQHE2VJod6JH60GzIJFt7PFres9cYKI1JeB33-T0HkW6hk1ff_R0Cv1vjzXjj1tX1KF9V9q9pgbt_mK7yZq93wxMMKSohPEPbMNvnm-QX7CPg5eI7k1rxO2c25GG469_Ok_71KjTEvHnYolq5tGCYfO7vXt6ZGtro9v_yLBFgf5rK6t8mjOVwU2wIogzrOSdAaWsrg9aFtcM67lAznXitSQSyfA_SP72jIjqE7kHkBnXXXsISjLI9cDjoItNaSdfiUmk45VIsbXHJlkanj1mW51Cqi4ftH189-AemtQhfCco9R6q5ze8nLBDe3D31TSPq3jmjhi4AbIrcVGi3ZU3ubdytf2NP9LW57Pv6NBPM2o-OmjO9eUuyS_gyhkGfBJTN_CvtwPqoO-ncUjrwkQxqdyuKMYYkHBnA9CvvpTiRhua1uVYRp3YWLU-q6cAl97AnL7OdUngx747YSLmMKkOU2-MzN11A4P3vD5myDdnuYUe-UTMH3JJgeEvHgSMgQpm=w800-h600-no)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ristus - 28.11.2015, 13:43:54
Niin että sulla nyt kaksinäitä... pelastettu paalaukselta... näitä ei arvosteta tarpeeksi.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 28.11.2015, 13:45:49
Ei tää uusin tulokas kyllä taida olla ihan siinä kunnossa että sitä pelastaa kannattais... Räpeltämätön konehuone lähinnä houkutteli :) No, katsotaan nyt mitä keksitään.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ristus - 28.11.2015, 13:55:20
No osat talteen mitä tarviaa...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Masuli - 28.11.2015, 14:18:05
Niin että sulla nyt kaksinäitä... pelastettu paalaukselta... näitä ei arvosteta tarpeeksi.

Komppaan täysin. Vielä kun tää vetäis takaa, tai kaikilla  S*

Äkkiäkös tommosen värkkää kuntoon, toisesta orkkis ja toisesta omien mieltymysten mukanen  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 30.11.2015, 22:28:51
Onhan niitä kaikenmoisia hulluja... :)
http://www.build-threads.com/build-threads/volvo-480-rwd/

Omaan tuli kötösteltyä uutta pumppua vanhan Boschin tilalle. Ei se ihan suoraan siihen mennyt, vähän piti kolvailla ja muokkailla kiinnikkeitä. Ihan hyvä siitä kuitenkin tuli.
Vielä pitää toisesta pumpusta ryöstää mittarin anturin jalka, jonka onnistuin tuosta hajoittamaan.

(https://lh3.googleusercontent.com/H9RgSmoYv3LArkbMDS7YPkitRM2UIxqvR0eQJr0V86-RlP2tHkNcwZBQ0ZZNnpHKOCbrj2YkL25S156sNTRrCnCwJYYCovnahsWYmXtaqQX3Dtl-KaZGmRgcNgfATdMVgsUqGPf-VLtnV4DeOHVLmSjAoWunwVYeugV4kOTKsG1-EjOI1mQyIJN89NZBWTnewXuT4TJ-s0-IXsQYA-jxhNZhOzZ9XdnOm2PMHzYRiSNYu-nD594XzkaLdVIt6KEvoX2F1Zqs7DOSszwtPJFnGjbebXbK_88p8iyOnMIN26FQEDhL6JeuMdEPBVws1QQ0KlyVh2vyrOtoFhguH3c0gtiRvUe7nxoEI0xiEKf2bsSQKDqOwX-PKtlo7mjJca50x3rdyApk-RbBBqkfNS8zplsnQQrZ8Y6-wdeoAw43YgtJFUUNgPDPh2wt1ZOzO5HCsnIOxtpYMXYU2Mg5mrj3oaf8B6GxzKO87_8njWbHRhdx4NUkGhZv69noqaTpvVRX8tJJsIcXZU1ZiCG0zV07TxcoAboDbKlryQwvFaojMJ6J=w800-h600-no)
Pumpun kotelo jo purettuna, vanha Bosch vasemmalla, uusi HFP-340 oikealla. Uusi pumppu on lyhyempi ja ohuempi. Ja tehokkaampi.

(https://lh3.googleusercontent.com/vVx7vclwkVFrRIaJNShWoAXwyAqGfsqq7pdX_SAN96uROt-X3vE8wvOyLsRsmPi9azqRj1Hgcs79Nyfdrz6ikl5m3KpSLX-J4kFTAAPbg_buQNy2SaPBb60_U1w2moiy0iOSNaGAvy5ztIPG9cnmjRWZqagDfJbOy90mW5a5PkvJSNNsIJzuUcuSNPqRvgAJ1tmRW-sCHhE8qM71rhS8EBIkD0ppamCcovIQ3InJor2LkD1n5cPBSd8TTWgbBqYQ4QAipgfa4SPN3HJiUSOWHjClOYIfF4toI5Ko8DJ1lbGHUZd7YLGqedhg96CgfpKuAEoUscpzF29U_kyyONPkHceZ-Ng-UWIt7-VU9lga0TfMZhBALtX4u6BGjP2w2CeGuiwhZPm1ztLuhoWrGDVpazDqBMGdkOqzZwLPfjnZbB-FWy0F1l_7w2b-VCwM_RupsJhH5AtwuRZJGjDvQ29NYUhHoclwsqt2kKOt_e2dLQlwJmYGVRuqUvGVeaxmO3W8YYbXHiz77LphWIx3V0vIeUt1Ds0BErshAwu_a2dG5Qty=w800-h600-no)
Ei muuta kuin tiike... Pumppu tankkiin.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Mursu - 30.11.2015, 23:54:34
tän sivun kuvat on rikki
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 01.12.2015, 06:30:24
Niinpä näyttäisi olevan, pitääpä korjailla ne illemmalla. Kiitos ilmoituksesta!
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: FASTDOHC - 01.12.2015, 11:28:57
Ohhoh, nyt vasta huomasin tämän. Joskus inhosin mallina 480, nykyään on ihan toisella ajatuksella  S*

Komee on/tulee oleen, seurataan miten edistyy  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 01.12.2015, 18:21:46
Mahtaiskos nyt taas toimia?

Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: JoonasH - 01.12.2015, 18:44:52
Mahtaiskos nyt taas toimia?
Toimii :) Tuo korisarja tekee oikeasti paljon, on nimittäin aika hyvännäköinen ilmestys  S*
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: puliukk0 - 02.12.2015, 01:56:02
Toimii :) Tuo korisarja tekee oikeasti paljon, on nimittäin aika hyvännäköinen ilmestys  S*

Tota samaa oon ittekkin ihaillut tässä.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: razori - 02.12.2015, 13:45:51
(https://lh3.googleusercontent.com/OKGfsFU0amhfsCcGtY4XblpOFLqDbrHk1ZjBus681y18b7jV0qe50WercFPalJpJzd8cMVDAQ2Oza4bpDQzC_fh8cO17EXGBkWRUbb_7rfrpifc1lZWQEROj07WRR0gWNu8GmVgY0hCb4FChmgkOPT-vdLO5aXjrZfer9UJLELKLVAey0CDj9DQ1aOw_FNccN1VE0l5bP0u2HcWSUkFJE91Ofzn2wOhC0ILW9YV-k-PkfjKn8rrnsvngUZGx-zOO-WRfffcSkekrwzKi2OcWapCU31hAGYH84ygtOgDNBsssFO-J2eKozG795vo8Xmo2C-eighj3hDIXgIMHssOQ239sXk2hqcgqUYN3pE83H8KSQ3ScphuyQY0DN_X9MnBt7MhO_l93mcas0RUljSjXVf_YRICwlyA7m_souwp5IJ6FImabtiRDkwoUaMzcJssTSaSV8IXfI-d4w1RRI8acjRcppR_SEuehzPpHRUYtsw_rpZ8Lhk-hL8QyYwzfac0WFL4gl6ufut8mcv9giuTILLSei3CgGU3wpHSOAzTJXOJ8=w800-h600-no)

No no.. Mikäs tämä ilmestys on?  :o [pilknus] jooo, volvo se on mutta siis että  S* [/pilknus]
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ribbe - 02.12.2015, 17:52:28
No no.. Mikäs tämä ilmestys on?  :o [pilknus] jooo, volvo se on mutta siis että  S* [/pilknus]
480 volvo, volvon omalla korisarjalla varustettuna.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 05.05.2016, 22:44:42
Eipä juuri kuvia ole laittaa, mutta komeiden kevätsäiden kunniaksi on pitänyt vehkeen kanssa näperrellä. Pesaisin neljän (*köh* viiden *köh) vuoden pölyt auton päältä. Siivoilin konehuonetta suurimmista rojuista, jotta sen voisi pesaista vielä ennen koneen paikalleen laittamista. Mietin myös konehuoneen uudelleen maalaamista, mutta ruostetta siellä nyt ei suuremmin _enää_ ole niin tyydytään nyt hinkkaamiseen sitten. Naputtelin ohjausakselin takaisin paikalleen ohjausvaihteeseen, ratti nyt sojottaa tällä hetkellä vähän minne sattuu, mutta renkaat nyt osoittaa lähes samaan suuntaan.

Vanhat bensat lähti tankista liikkeelle. Ajattelin ensin päästää vanhalla pumpulla ne sieltä pois, mutta eipä siinä tapahtunut elettäkään kun kytkin virran suoraan pumpun napoihin. Uusi pumppu siis paikalleen ja tankki tyhjäksi. Parikymmentä litraa 95E:tä sieltä tuli pois, mutta eipä se oikein bensalle enää haissut - mitälie myrkkyä nykyisin.

B18FT tuonne nyt siis on tulossa konehuoneen puolelle. Kone on irrallaan ja uudet Siemensin Dekat löysi paikkansa vanhojen Boschilaisten tilalle. Olihan nuo jo elämää nähneen näköisiä ja jokainen liitin meni kyllä sopivasti murusiksi kun niitä vanhoista suuttimista irroittelin. Samalla lähti kuikkaan suuttimien jäähdytysputkisto, joka taidettiin myöhemmissä vuosimalleissa kuopata kokonaan.

Nyt pitäisi tilailla sitten uudet EV1 liitinrungot ja keksiä myös mistä löydän tällaisiä irtopinnejä - tuo suuttimien 6-napainen liitin pitäisi tehdä uusiksi kun näyttäisi olevan nyt suuttimet kahden sarjoissa. Tarkoitus olisi ohjata yhtä kerrallaan jatkossa.

(https://lh3.googleusercontent.com/DBpYa5AI35dm6gIkUSYohhC9ZnblRWMGJOVgUVsFmreYxJQoXPvJ6OOTcbZMhNCFWaQFWrQGjkwNDmBbfcUec3OLOc1Zq6gFTGUv5pYfdGfKHAcSjn1CGl4za0qNWdJZ0n-NwPqXn68hUwApYm4t3QlyztZb53wwc4C3Y-ssCL3QipNa-Zf0otOeNLGqH-WlCQYtmyRdeZme1KLoALgmz6y3QdgDoyPQfE4rRQHvvv13eEz5ZwJE2XxvIM6QDHMalGjTWa5CQUV5d9F-AKwxSjEsmPDzXxC8Io2-0r03JUItb7POoTSLZ-6B5mlhan7ptGdhGcOpOBbqz_DzN7sdQ-SQpdD4OPuJw9vPCG9DhZrXnjLSb9Gh_Ozjm2tQ3XvZMnmh-n6IPn0A7kB9c_SS6W7D2OEYHsB-gDP15Itlrxp4B1zB_a9jbFoyn0ByEDw-UxETZ2NQ2MZcwLLfta_9cZ2Tz6ziIq1uQxrms9oXuA0ntIegjNMnV5Ou3Ji-nxO4gEfe0nxqBY6uSwwvdpqR56VH8HCJ31fYWcCFchBRK0HlCnkzmfxL3twVeTXPcx5iiSBL97Ft0879piHMOOvQ946pud4grscl=w2200-h1238-no)
Ei kukaan satu tietämään pinnin tyyppiä? Ei kyllä ihan heti vastaan tullut. Näyttää kyllä ihan suuttimissa käytettävältä urospinniltä, mutta on erilainen. Liitinrungossa on rellun logo, mutta eipä sekään juuri auttanut etsinnöissä. Tuosta pitää toki kaivaa myös se naaraspinnin tiedot, kun siihenkin liittimeen pitää lisää pinnejä saada.

Muistakin pisteosia on tullut tilailtua, mm. kytkimen haarukan kumisuoja mureni käsiin. Onneksi relluttimeen näitä vielä saa ja maksoi 5£ ebaysta. Vaihteensiirtimen suojakumi vielä metsästyksen alla. Se hajosi jo muistaakseni purkuhommissa neljä (*köh* kuusi *köh*) vuotta sitten. Bensanpaineen säädintä sitten seuraavaksi. Pitääkö ensin ostaa halpa ja sitten hyvä?
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 05.05.2016, 23:48:15
Eikös tuo B18FT alkuperäinen 3 bar bensapaineensäädin pitäisi vielä riittää pitkälle ?...lähes samanlainen Bosch säädinhän toimii vinokoneissakin lähemmäs 300-400hv asti tietääkseni...
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 06.05.2016, 09:20:15
Tosiaan, eiköhän tuokin riitä kun tehotavoite on kuitenkin roimasti alle tuon. Varaosa-autokin tuossa voi elimiään luovuttaa. Katsotaan sitten uutta tilalle jos tuo ei toimi.

Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: TPK1980 - 06.05.2016, 09:32:23
Eiks tää ollut 4v sitten ajossa Botniaring:llä? Vai oliko se 5v sitten?


Nyt pitäisi tilailla sitten uudet EV1 liitinrungot ja keksiä myös mistä löydän tällaisiä irtopinnejä - tuo suuttimien 6-napainen liitin pitäisi tehdä uusiksi kun näyttäisi olevan nyt suuttimet kahden sarjoissa. Tarkoitus olisi ohjata yhtä kerrallaan jatkossa.

(https://lh3.googleusercontent.com/DBpYa5AI35dm6gIkUSYohhC9ZnblRWMGJOVgUVsFmreYxJQoXPvJ6OOTcbZMhNCFWaQFWrQGjkwNDmBbfcUec3OLOc1Zq6gFTGUv5pYfdGfKHAcSjn1CGl4za0qNWdJZ0n-NwPqXn68hUwApYm4t3QlyztZb53wwc4C3Y-ssCL3QipNa-Zf0otOeNLGqH-WlCQYtmyRdeZme1KLoALgmz6y3QdgDoyPQfE4rRQHvvv13eEz5ZwJE2XxvIM6QDHMalGjTWa5CQUV5d9F-AKwxSjEsmPDzXxC8Io2-0r03JUItb7POoTSLZ-6B5mlhan7ptGdhGcOpOBbqz_DzN7sdQ-SQpdD4OPuJw9vPCG9DhZrXnjLSb9Gh_Ozjm2tQ3XvZMnmh-n6IPn0A7kB9c_SS6W7D2OEYHsB-gDP15Itlrxp4B1zB_a9jbFoyn0ByEDw-UxETZ2NQ2MZcwLLfta_9cZ2Tz6ziIq1uQxrms9oXuA0ntIegjNMnV5Ou3Ji-nxO4gEfe0nxqBY6uSwwvdpqR56VH8HCJ31fYWcCFchBRK0HlCnkzmfxL3twVeTXPcx5iiSBL97Ft0879piHMOOvQ946pud4grscl=w2200-h1238-no)
Ei kukaan satu tietämään pinnin tyyppiä? Ei kyllä ihan heti vastaan tullut. Näyttää kyllä ihan suuttimissa käytettävältä urospinniltä, mutta on erilainen. Liitinrungossa on rellun logo, mutta eipä sekään juuri auttanut etsinnöissä. Tuosta pitää toki kaivaa myös se naaraspinnin tiedot, kun siihenkin liittimeen pitää lisää pinnejä saada.
Finjectorilta luulis löytyvän. En jaksanut selata tota listaa läpi.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/38
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 06.05.2016, 09:51:47
Taisi olla 2011 kun oli viimeksi ajossa, eli silloin taisin olla ratapäivillä Botnialla.

Kiitos tuosta Finjectorin linkistä, sivu olikin entuudestaan tuttu mutten hoksannut noita pinnejä tuolta selailla. Josko sieltä tärppäisi.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: TTL - 06.05.2016, 15:13:49
Harvinaisempi näky projektiautona. Isokäsi rakentelusta! Varmaan monella arvostus mallia kohtaan lisääntyy hiukan lukiessa projektipäiväkirjaa siitä, ainakin minulla vaikutus oli positiivinen.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 08.05.2016, 10:38:23
Kiitos kehuista, mukavaa että tätä joku lueskelee :) Kieltämättä näissä Volvopiirissä on aina tuntunut tämän vehkeen kanssa hieman ulkopuoliselta, mutta enpä usko että rellufoorumilla olisi sen parempi vastaanotto ::)

Finjectorin valikoimista en löytänyt ainakaan suoraan tuota kyselemääni pinniä. Lienee siis helpompi vain vaihtaa uusi liitin tilalle, kun johtosarja menee osittain uusiksi ja vanhaa ecua ei kuitenkaan voi sen jälkeen käyttää.

Kaivelin jarrupääsylinterin irti autosta lähinnä sen takia kun jarrutehostimen kotelo oli aika rapsakassa kunnossa päältä päin. Aukaisin kotelon(vai kelloksiko tätä kutsutaan) ja puhdistelin suurimmat ruosteet pois. Vielä ajattelin puhallella sen soodalla puhtaaksi ja laittaa maalia päälle. Toinen vaihtoehto olisi tietysti laittaa varaosa-autosta toinen tehostin tilalle, mutta se on absiversio - tiedä sitten mitenkä se toimii ilman tarvittavaa elektroniikkaa.

(https://lh3.googleusercontent.com/dC0PTSVk59P1jYMqgGv3M8w__P2gb9d9Y3cg_uDHzaanwQfRTrUg7RViZm14vqJmtLbAvfRpsgbh-gW7tWgMkVMn__-DVIaP9JYcQmr4YcsIMxYD8JPFGh0PYxVyh0uflfQn2jani7pWHSSD6x_Jrug42I2d-FPtTP9uKJWJ8-_7WFuIHoW5_jxybF2TzDIwcdi5elhIg3ERiXvArjKePL6klPSzJZTOUQhjy3FCo45jC_4xMb5s5fjBvtb9mVxO28is8Kl1SU7IlHo6KW1y2YMA8EydLY2naKfPzkY_bkr5g6mtejgc73Fg_vWYbvbVmucI4ggWbtoviOWbHWrDNZ5nAl7xjg8qg-MXw_R4Z15DzgHiRtet7yH2MY-w88y0b9ekGuT_x7Tfw5LAeAY452YKsfbL9YvI5u_NnzDHyDEIEmgPMMlHj6bUQsoo7cxqLNVLkkZQkQr2aOp8_yCEsAIlit2S74myXFwHlDF0v3KA_mX_ezvXVM6IeYNJexuc57ZM44i0vgWI7PxZZ_-wXnjNykG8SNIaHOm-_g7O34oh56sdH2j6vjfqxBVI5W96WR2ROxqxJSaR69lAhjWNR3e_oTC-rL5Q=w754-h1339-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/G6oAB5JgbL50AJmgGk9xhlEL6jPUAlOUEBDGY5pPgZ_3p9ZS_RiLYMK882Ax5AFMv1tMFxMJOewM3WYKo2rO-GKDvD3v8P44Hc4k3MFqow0-cmLB_FqZDlYAt0XXjO8-pKqsrApZAGtxtzgtvOYXpX6r00xd2bPdZ8oWASMl3wT_A0Zl6X4A4pIw_yHDM6yqhGj0zYntEG4wv74BacIAIZCZ6qegM3a7RZrtW5L5Ot86mTwx-Q06DcwzNyhpyDJzJqAshz0VFSYyyFXl3SNed6QpTAtpHSNsY9BDqvmts08l9ljePPYLlkXDnAjLB1e5WrmbHEJ7xKkS3CNgDsNuLOvtsW-2XPNmwvTaCp6LP5DmA-pTVRta9yy8tB-fYAHmc5rMW9gRVva9umzPWqXD7z6HC_pL9y-LopwZnrgdMvjr9yfXlLHObcXJCkpW8ebhH8XGic2hz9nlXbNqVZYb_MLhFRQExQCF8ry2DejrGDZLK-l5kHtAJLZDP19yNbLUhVkQGEe2uPN7uor6_qUyyQ-Lq-Dn-KQmmNipS2E5t1mATrI6rcWHqJgf_hr4sH-USePtPJZAl0UOCSIDjyDb8mDUOC8yaOVv=w754-h1339-no)

Käsittelyn jälkeen
(https://lh3.googleusercontent.com/eDRSVolqwzLeFt6dfDW1noDQaFxgVQ_iGl8l-eJviF_FLRpunNgCMW86SiI-57q-5rrnpAwivCpNl5cb9O6LAy7d7otlrBA_jO6sk01aZPKsPk5osG3XqK6prGHD77HJjAoZDh2i-zApHnzT3DljxMJysUFS0qnNmNLPZyLvxdUhOeNprP4jahMEkV7LZkAmaXoWCdqUQUER9h6sgvrumWywoZwj05qd5dJdexI1riKlR8W4Hfjel--qWqHb9E3pyk6FtCSe-572J79cz8EAuNBfMm6d4J3MOruL1HYsRSSAk_V61CKCSuB6n7G70Oeh6sGc0bR8EeItOp2yZwxFwkTJvFCU12dTUQjrNYoXGwebCC35i8je78YumYBUVqW6o9Ltac-hb5hpi5UAmRMoCnPAx7ljdGPEIsCi_TRaPURmhDxieswsO1kiKpt34vAL65vUtCQfRQ-OcoshZWLkkcMIw7GnnxliE6D5Tm2X8gmoopWFabebDJtIMDtoCq6YNgAWi6bcxRvZqUL2Mc2HMR7ioVNKJbjtF0VwBs9uHJNAJ8IIQXHGQgE9rinkMbM7XgCoO9GmpxrK4shhI0pVZ3u8dSUtOvOU=w2200-h1238-no)

Kaikki tiivisteet oli oikein rapsakassa kunnossa. Tehostimen kalvo oli sentään ihan kuosissaan eikä siinä ihmeempiä näkynyt. Eiköhän tuosta kalu vielä tule kun maalaa ja laittaa taas kasaan. Tiivistesarjan tilasin uuden, pitää vielä itse sylinteri availla kunhan korjaussatsi saapuu. Etujarrut todennäköisesti vaihtuu tässä yhteydessä nelimäntäisiin, katsotaan mitä tuonne 15" vanteen sisälle mahtuu.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ribbe - 11.09.2019, 11:23:00
Tuosta sinun turbosta tuli mieleen että mitä tälle kuuluu? Eikö tämän periaatteessa saisi museokatsastettua? Vaikka vähän orkkiksesta eroaa, mutta korisarjakin on alkuperäinen varuste.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: DaKyy - 11.09.2019, 14:26:23
Tälle kuuluu sitä samaa mitä viimeiset 3-4 vuotta, eli odottaa inspiraatiota. Tämän laitoksen tarkoitus ei ole museoitua, vaan tämän olisi tarkoitus olla vähän räyhäkkäämpi versio tuosta mustasta siskostaan. Lisäksi minulla ei ole hajuakaan, mitä museoväki meinaa ylipäänsä tekniikanvaihdosta (B18FT + isompi turbo, isommat suuttimet, etanolianturi), ohjelmoitavasta ecusta, kynätolpista ja sen sellaisista. Mikään noista ei toki päällepäin näy, mutta en ajatellut tätä siihen muottiin väkisin laittaa.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: Ribbe - 11.09.2019, 18:01:37
Tälle kuuluu sitä samaa mitä viimeiset 3-4 vuotta, eli odottaa inspiraatiota. Tämän laitoksen tarkoitus ei ole museoitua, vaan tämän olisi tarkoitus olla vähän räyhäkkäämpi versio tuosta mustasta siskostaan. Lisäksi minulla ei ole hajuakaan, mitä museoväki meinaa ylipäänsä tekniikanvaihdosta (B18FT + isompi turbo, isommat suuttimet, etanolianturi), ohjelmoitavasta ecusta, kynätolpista ja sen sellaisista. Mikään noista ei toki päällepäin näy, mutta en ajatellut tätä siihen muottiin väkisin laittaa.
Jos siellä on moottori vaihtunut / vaihtumassa niin sitten ei kyllä mene museo tarkistuksesta läpi.
Otsikko: Vs: Volvo 480 ES -87 - 'Miami White'
Kirjoitti: puliukk0 - 12.09.2019, 19:07:33
Jos siellä on moottori vaihtunut / vaihtumassa niin sitten ei kyllä mene museo tarkistuksesta läpi.

Kyllä mun mielestä moottorinvaihdoksetkin sallitaan, jos ne on korimallin sisältä. Ja kaikki sen aikakauden lisävarusteet... eli isommat ahtimet ei taida käydä...  :P