Proturbo  Autodiagnoosi

Setämiehen Amazon 20v

  • 593 Vastauksia
  • 222715 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Setämiehen Amazon 20v
« : 15.01.2013, 20:51:44 »
Aloitetaanpa juttua omasta Amazonista, jonka hankin toissa kesänä. Auto on vuosimallia -70, eli tietääkseni viimeistä Amazon vuosikertaa. Leima oli ostaessa mennyt vanhaksi, ajoin auton suoraan katsastukseen ja uusi leima tulikin ilman huomautuksia. Parin viikon kruisailun jälkeen poistin pelin liikennekäytöstä, ajoin talliin ja aloitin purkamaan ;) Onpahan nyt testattu että toimii. Toivottavasti myös sitten aikanaan, kun toivottavasti joskus valmistuu.

Projektiksi, ensimmäiseksi sellaiseksi, auto tulikin ostettua. Näin aikuisiällä tuli polttava halu aloittaa auton rakenteluharrastus. Lähes kaikki työvaiheet auton parissa ovat ensimmäisiä laatujaan ja se tulee valitettavasti näkymään niin työn laadussa kuin aikataulussakin.


Alla muutama kuva autosta ostohetkellä.

peruskuntoinen peli. Ylimaalattu muutama vuosi sitten, muttei alkuperäisellä värillä




Plyysiä ja nappeja kasarityyliin







Auto tallissa ja työhanskatkin valmiina




motti pois nokalta




hyvältä näyttää. Ainakin yhden kunnostuskierroksen auto on jo ehtinyt saada. Paikkoja löytyy sieltä täältä.




myös täällä näyttää olevan ok, apukuskin lattiassa paikattavaa



massan rapsuttelua, pääosin kovaa peltiä




massan kaapiminen altapäin on aika >:( hommaa



konehuone tyhjänä, odottaa uutta tekniikkaa. Tarkoitus on päivittää tekniikkaa ja ajettavuutta nykyaikaisempaan suuntaan.

Museopeliä tästä ei tule. Pussihousut, älkää pahoittako mieltänne :)


 
« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 17:46:14 kirjoittanut AulisR »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon
« Vastaus #1 : 15.01.2013, 22:41:23 »
Jatketaan uuden koneen sovittelulla, kuvia tulee ainakin riittävästi

Koneeksi on tarkoitus laitella V70 -97 matalapaineturbo pata, vapaastihengittävänä tosin. Laatikoksi M90 .


pata+vaihdelaatikko yhteiskuvassa



960 öljypohja



ensimmäinen sovitus, sinnehän se meni


Varmasti sirompiakin vaihtoehtoja vaihdelaatikon suhteen olisi, mutta M90 puolesta puhuu bolt on sovitus koneen perään.


Avausviilto


Ja heti mahtuu...





Imusarjaa pääsee rakentelmaan, kaasuläpälle ei jää tilaa


T5 imusarja sovituksessa. Kaasuläppä sopisi, mutta ainakaan alkuperäinen jarrutehostin ei sovi


täälläkin ahdasta, kulmaa pitää leikata


Kone tulee alkuperäiseen tapaan vinoon, näin imusarjan puolelle jää enemmän tilaa. Pakosarjan puolelle tulee ahdasta mutta eihän turboa tarvitse mahtuakaan. Muutenhan se sopii nätisti :)


kardaanitunnelin sätöstelyä. Hölmöläisen hommaa alkaa rakentelemaan vanhasta. Parempi olisi ollut tehdä kokonaan uusi. Aloittelijan oivalluksia :idiot2:


moottorin kiinnikkeiden mallailua, ainevahvuutta ainakin piisaa





mallailua


hepattuna kiinni



Ja toinen puoli



hepattuna


Ja ammattimiehelle hitsattavaksi ja maali pintaan


« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 17:52:45 kirjoittanut AulisR »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Setämiehen Amazon
« Vastaus #2 : 16.01.2013, 03:01:42 »
nyt näyttää hyvältä  S* :smitten: vitoskonetta se omankin amukan konehuone huutais :)

Poissa Henq_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Setämiehen Amazon
« Vastaus #3 : 16.01.2013, 09:53:57 »
Onnea projektiin! Ei kyllä varmaan ihan joka poika ensiprojektina tunge vitoskonetta ja m90 amukkaan  8)

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon
« Vastaus #4 : 16.01.2013, 15:52:34 »
Onnea projektiin! Ei kyllä varmaan ihan joka poika ensiprojektina tunge vitoskonetta ja m90 amukkaan  8)

Niin, kukaan fiksumpi ei varmaankaan ensiprojektina rupeä tähän :D Toivottavasti ei tullut haukattua liian isoa kakkupalaa
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #5 : 16.01.2013, 19:37:14 »

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #6 : 16.01.2013, 20:02:53 »
Öljypohjan muokkausta


Imuputki lyhennettynä



lyhennetty ja muokattu öljypohja.







nyt mahtui paikoilleen

« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 17:54:45 kirjoittanut AulisR »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #7 : 16.01.2013, 22:32:12 »
Upeata! ;) Tulee varmasti lepposa kruisailupeli.

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #8 : 17.01.2013, 19:53:06 »
Lisää kuvia ja tarinaa jo tehtyistä työvaiheista

Pakosarjan puolelle ei liikaa tilaa jäänyt kun kone on alkuperäisessä asennossa, eli sinnepäin vinossa. Etsin tietoa pakosarjan mitoituksesta ja virityksestä ja huomasin harmikseni ettei se niin yksinkertaista matematiikkaa olekaan. Varsinkaan kun moottorin lopullisesta setupista ei vielä tässä vaiheessa ole tietoa.
Siispä yritin vaan saada pakosarjan sopimaan nätisti ja primääriputket mahdollisimman tasamittaiseksi.



pakoputkitarvikkeita, kulmat tavallista vesijohtoputkea ja valmis 5-1 kollektori




high tech mallinen kone putkien katkaisuun :)





pari käyrää




kolmas tekeillä




pakosarja lopullisessa muodossa




hyvin mahtuu, juuri ja juuri saa paikoilleen ilman koneen nostamista/pois ottamista



vähän lamellilaikkaa että pahimmat saumat saa piiloon




pakosarja barbeque, toivottavasti lämpö pihagrillissä riitti




pakosarja menee aika läheltä tukivartta, varoilta pyörittelin Thermo-Tecit ympärille



« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 17:56:07 kirjoittanut AulisR »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #9 : 17.01.2013, 20:06:53 »
Tätä on jo odotettukin ja näköjään ihan syystä P>

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #10 : 17.01.2013, 20:14:11 »
Imusarjan puolella sama kuvio.

Imusarjan mitoituksesta en oikein löytänyt yksiselitteistä ohjetta mitä olisin ymmärtänyt. Siispä tälle puolelle sama periaate kuin pakosarjan puolelle, eli käytettävissä oleva tila sanelee pitkälti mitoituksen. Jarrutehostin ja ohjausakseli tulee aika lähelle imusarjaa, eikä minnekään päin tilaa ole liiemmalti.

Tavoitteena kuitenkaan ei ole tehdä tehohirviötä eikä kilpakonetta, riittää kun joskus saisi kuunnelle vitoskoneen ääntä Amazonissa.

Kutoskoneen imusarjasta sai hyvän aihion, ylimääräisen pytyn paikka vaan pois



imusarjan raaka-aineet





itsellä ei ole vehkeitä eikä varsinkaan osaamista alumiinin hitsaamiseen. Kasailin palat teipillä ja kiikutin hitsarille





aihio hitsattuna





kaasuläppä helpoimman mukaan ;) 960:n imusarjasta kaasuläpän kiinnityskohta joka sorvattiin 100 mm putkelle sopivaksi. Ei nätti ratkaisu mutta toivottavasti toimii. Myös kaasuläppä samsta vehkeestä




laippa hieman vääntyi hitsatessa, jyrsimellä suoraksi




tuon näköinen siitä sitten tuli. Toimivuudesta ei takeita mutta ainakin sopii paikoilleen


« Viimeksi muokattu: 20.03.2013, 17:58:10 kirjoittanut AulisR »
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa simojet

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #11 : 17.01.2013, 20:15:08 »
Hyvän näkönen lähtökohta ,jääkö kori vakion näköseks ulospäin ,konevalinta 10+,seurantaan
MB E200 cdi-08 ,V70 -04 ,340 -89
Honda  1000  cbf   -07  kesämopo
Polaris   600   edge -05 talvimopo

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #12 : 17.01.2013, 20:19:05 »
Tätä on jo odotettukin ja näköjään ihan syystä P>

Sitä päivää ainakin odotan ja toivon että tämä joskus valmistuisi :o
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #13 : 17.01.2013, 20:24:56 »
Hyvän näkönen lähtökohta ,jääkö kori vakion näköseks ulospäin ,konevalinta 10+,seurantaan

Kori on tarkoitus jättää alkuperäiseksi, listat ja puskurit jää paikoilleen. Väri vaihtuu, museotarkastukseen tätä tuskin enää kannattaa tarjota. Alusta ja jarrupuolelle erityisesti on tulossa päivitystä
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa Volvo Setämies

  • VRCF Ry jäsen 2022
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: Setämiehen Amazon 20v
« Vastaus #14 : 17.01.2013, 20:41:56 »
Lisää konehuoneen askartelua, hitsaamista vaativat sovitukset on tarkoitus tehdä ennen ruostevaurioiden paikkaamista ja hiekkapuhaltamista.


Jarrutehostimelle jäi vähänlaisesti tilaa. Autossa kuitenkin sellainen alkuperäisenä on, niin poisjättäminen aiheuttaisi varmasti selittelyjä muutoskatsastuksessa.
Pengoin purkaamon hyllyjä ja kooltaan pienin tehostin löytyi japsi sportista, eli Suzuki Carryn tehostin



tehostin kiinni hepattuna suoraan tulipeltiin kiinni



Vaihdelaatikon vaihdon takia kardaanitunneli leveni noin 5 senttiä molemmille puolelle, eikä kaasupolkimelle jäänyt enää tilaa. Koko poljinasetelmaa olisi tietysti voinut siirtää mutta (tässäkin) helpoimman mukaan, eli kytkin- ja jarrupolkimiin mutkat :)


erittäin tarkat mittapiirrustukset :D



ja putken taivutukseen




Art decò polkimet




Amazon 20v
850R
P1800

 

Proturbo  Autodiagnoosi