Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

hitsauskonetta ostamassa

  • 373 Vastauksia
  • 161279 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #315 : 06.04.2019, 21:03:30 »
Jätä mig kauppaan jos rahat ei riitä myös kaasuun. Tämä on vain minun mielipide. Pari kertaa oon täytelankaa yrittänyt hitsata, eikä siitä mitään tullut.

Polttimen (kaapelin) pitäisi olla about 2.5-3m pitkä ja mielellään vaihdettavissa. Syöttörullat saisi olla kiinni jossain muovia lujemmassa materiaalissa. Jos em. asiat on kunnossa niin kone on luultavasti ihan asiallinen.

Tohon kaapelien pituuteen, sais olla ennemmin vaikka 4.5 tai 5 metriset kaapelit, mutta sitten alkaa vaatimaan jo telivetoa langansyöttöön. Samaten toi euro-liitin olis ihan kiva, mutta ei meinaa löytyä edes kalliimmista valovirtakoneissa, joten ei kannata sitä pistää ihan ehdottomaksi kriteeriksi...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #316 : 06.04.2019, 21:34:41 »
Mulla on tuo bilteman mig 140 ja oon sillä pari autoa hitsannu, pakoputkia paikkaillu ja kaveri hitsas cortinaansa koneen kannakkeetkin sillä ja siellä ne on vieläkin paikallaan. Tosin tuon hinta on näköjään noussut vuodesta 2014 ???

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #317 : 06.04.2019, 21:38:43 »
Tuo ydintäytelanka sopii äärimmäisen huonosti mihkään pellin ja pakoputkien heppailuihin. Kyllä silläkin hitsaa mutta, melkosta tuskaa se on. Jos koneessa riittää potkua se sopii kyllä paksummille ainevahvuuksille ihan hienosti. Tehoton valovirta-MIG ja ydintäytelanka on kelvoton yhdistelmä.

Itse kattelisin tuossa tilanteessa ihan suosiolla käytettyä konetta + kaasupulloa. Jos sitä konetta ei tarvitse kuljetella mukanaan niin ehdottomasti voimavirta-kone, jälkeenpäin muuten kaduttaa. Toki nykypäiväsillä invertterikoneilla tekee jo valovirtasinakin kummasti, mutta hintaa on likemmälti tonni  :P

Mikä on budjetti?

Oikestaan niin, että mikä se pitäis sitten olla?

Mulla on tuo bilteman mig 140 ja oon sillä pari autoa hitsannu, pakoputkia paikkaillu ja kaveri hitsas cortinaansa koneen kannakkeetkin sillä ja siellä ne on vieläkin paikallaan. Tosin tuon hinta on näköjään noussut vuodesta 2014 ???

Kiitos kommentista, jotain kai noillakin koneilla tekee?
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Tucci

  • Vieras
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #318 : 06.04.2019, 22:01:28 »
Täytelanka ei kestä epäpuhtauksia, raon pitää olla sopiva ja sillä ei voi täyttää reikiä. 
Langoissa on myös eroja, mistään puuilosta tai tms. paikasta tuskn saat kunnollista lankaa.
Koneessa pitäisi olla pyöritettävät kytkimet virran- ja langansäädölle, virransäätö napeilla on vähän epätarkka.
Koneen kaapelissa pitäisi olla isompi lankasuutin 5 tai 6mm. kierteellä,  pienempiä et saa joka paikasta ja on aiemmin olleet törky hintaisia.
Euroliittimen voit unohtaa,  paremmissakaan malleissa sitä ei ole ja nyt kun mietin koneiden rakennetta, muutamaan malliin sitä ei edes saa sopimaan.
Kaapeli on kyllä vaihdettavissa kaikissa koneissa jos sitä ei ole jotenkin estetty, en ole sellaiseen vielä törmännyt.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4397
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #319 : 06.04.2019, 22:23:32 »
Jos hitsaa vähän niin on myös saatavilla kertakäyttöisiä 1L kaasupulloja, itse päädyin siihen ratkaisuun. Mitään isompia töitä ei kannata tehdä niillä, mutta jotain pikkupaikkoja ja pakoputken hitsaukseen riittää hyvin.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2464
  • Kantti on kaunista.
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #320 : 06.04.2019, 22:41:07 »
Kiitos kommentista, jotain kai noillakin koneilla tekee?
Näin sillointällöin hitsaajana tuo on omiin tarpeisiin ollut just sopiva. Ja näköjään biltemasta saa tuohon niitä lisäosia että saisi kaasunkin käyttöön. Joku elämänsä aikana vain ammattikoneita käyttänyt sanoo et näillä ei tee mitään mut tälläsessä sillontällöin kotitallikäytössä itse mietin paljon sitä haluaa rahaa seisottaa siellä nurkissa.  ;D

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #321 : 07.04.2019, 00:20:16 »
Näin sillointällöin hitsaajana tuo on omiin tarpeisiin ollut just sopiva. Ja näköjään biltemasta saa tuohon niitä lisäosia että saisi kaasunkin käyttöön. Joku elämänsä aikana vain ammattikoneita käyttänyt sanoo et näillä ei tee mitään mut tälläsessä sillontällöin kotitallikäytössä itse mietin paljon sitä haluaa rahaa seisottaa siellä nurkissa.  ;D

Ite oon hitsannu tollasella Bilteman valovirta-koneella (kaasun kanssa ja ilman), 10k€ Kempeillä, Froniuksilla jne. ja vähän kaikella siltä väliltä.
Täytelangalla se Bilteman kone oli syöpää, niin myös oma pikku-Esabbikin, semmoseen 2,5 - 3mm aineeseen oli inhimillistä, tosin sai pitää jäähdyttelytuokioita aika tiuhaan.
Kaasun kanssa oli ihan OK vedellä saumoja. 0.6mm langalla oikein näppäriä peltihommiin.
Melko tarkkoja/kranttuja vaan säädöistä nuo vähän tyhmemmät ja yksinkertaisemmat koneet. Toki noilla älyllisillä ja hienommillakin koneilla saa välillä virtoja ja langansyöttöjä hienosäätää kohdalleen mutta noissa tuntui että säätöjen toistettavuuteen ei kannattanut luottaa.

Tänään oli jossain Facebookissa vanha voimavirta-Migatronic hiilaripullon ja mittarin kanssa 500€ myynnissä. Antaa hiukan osviittaa millaisella budjetilla saa kelpo paketin.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #322 : 07.04.2019, 00:47:26 »
Iteltä löytyy Kempin evo170, ihan asiallinen härveli  ???  Ostin sen ns. pistä paketti kasaan ja hitsaa muodossa ja omalla pullolla  muistaakseni 1400e.... :buck2: Oisin alkujaan ostanu vakuutus rahoilla uuden auton mutta ehkä tuo kemppi palvelee pidempään ja sillä saa noi halvemmat ruoskat sit pidettyä nipussa yms.... Viel ku oppis hitsaamaan  :2funny:
E: tälleen piha olosuhteissa toimiessa aika kompatki paketti...

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1393
  • www.vrcf.fi
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #323 : 07.04.2019, 01:05:22 »
Täytelanka ei kestä epäpuhtauksia, raon pitää olla sopiva ja sillä ei voi täyttää reikiä. 
Langoissa on myös eroja, mistään puuilosta tai tms. paikasta tuskn saat kunnollista lankaa.
Koneessa pitäisi olla pyöritettävät kytkimet virran- ja langansäädölle, virransäätö napeilla on vähän epätarkka.
Koneen kaapelissa pitäisi olla isompi lankasuutin 5 tai 6mm. kierteellä,  pienempiä et saa joka paikasta ja on aiemmin olleet törky hintaisia.
Euroliittimen voit unohtaa,  paremmissakaan malleissa sitä ei ole ja nyt kun mietin koneiden rakennetta, muutamaan malliin sitä ei edes saa sopimaan.
Kaapeli on kyllä vaihdettavissa kaikissa koneissa jos sitä ei ole jotenkin estetty, en ole sellaiseen vielä törmännyt.

Täytelankoja on juuttaan monenlaisia, noihin halpoihin ydinjätekoneisiin sopivaa lankaa saa juurikin sieltä puuilosta. Hitsausalan liikkeestä ei kannata mennä kyselemään...

Ja ainakin mitä itse aikanaan turasi noilla valovirtahimmeleihin tarkoitetuilla fluxilangoilla niin en ihan allekirjoita tuota väitettä ettei kestä epäpuhtauksia, ihan samalla tavalla menee kuin umpilanka+Co2. Jälki oli kaasulliseen verrattuna karua mutta pellit tarttui ja saihan tuolla täppäiltyä pikkureikiä umpeen mielestäni kohtuuhelposti. Koneesta pitää löytyä napaisuuden vaihto, tuolle langalle pitää olla miinus kolvissa. Ja tietenkin 0,9mm pyälletyt syöttöpyörät

Joskus kokeilin lisätä hiilidioksidin tuon ydintäytelangan kyytipojaksi, muuttui jonkin verran helpommaksi hitsata ja taisinkin viimeisen kelan polttaa loppuun juurikin kaasun kera.

Halpiskoneen tunnistaa juurikin noista napeilla säädettävistä jännitteistä, mennään heti kalliimpiin jos on kumpikin säätö potikalla. Noittenkin kanssa elää kun muistaa ettei hitsaustyömaalla tarvita 1,5 neliön roikkaa kuin rälläkkään. Hitsauskoneelle vähintään 2,5 neliön johto ja virta 16A sulakkeella olevasta rasiasta.

Polttimien osalta olen samaa mieltä, euroliittimen voi toki laittaa jälkiasennuksena mutta halvoissa koneissa ei useinkaan ole kaasulle magneettiventtiiliä joten sen joutuisi sitten lisäämään myöskin.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #324 : 15.07.2019, 22:48:38 »
Kyllä ydintäytteellä hitsaa ok. Kun käyttää roiskeroopea ja harjalaikkaa niin saa ihan yhtä sievän jäljen kun vieruskaverikin. Mulla oli/on kotopaikalla bilteman 6portainen miggi missä ydintäyte, kranttu johdoille, säädöt pitää olla tikitilleen, onhan se hiukan karumpaa päästää peltiin sillä vrt esim froniuksen cmt virtalähde mitä töissä tulee välillä käytettyä pellille. Mutta tapauskohtaista. Mulla tulee paljon vapaa ajallakin hitsailua. Silti ajattelin ostaa timcon 250a valovirtakoneen. Jos pitää isoa hipohipoa hitsata, teen sen töissä robotilla tai käsin. Ei ole järkeä sijoittaa esim. Uuteen Kemppiin harrastetoimissa, saa aika monta autoprokkista tehä peräjälkeen että sinnepäinkään kannattaa. Myös synergiat on ihan höpöä nuissa pikkukoneissa. 500€ hintaeroa perustelen köyhänä tässä ;D
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #325 : 06.02.2021, 20:12:26 »
Mikähän Esabin lanka on autohommiin hyvä?
MAGista siis kyse.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4104
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #326 : 06.02.2021, 20:29:32 »
Mä oon ihastunut Aristo rodiin, pinnoittamattomaan lankaan. Ei tuu sitä kuparipaskaa langan johtimeen eli vähällä huollolla pääsee ja muutenkin tuntuu että palaa paremmin kuin vaikkapa hyundain pinnoitettu lanka.
Osa syynä tietysti se että sitä käytetään töissäkin  ;D
Koneena mulla on vanhanliiton kempomat 250c

Poissa KanttiPentti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #327 : 06.02.2021, 20:39:08 »
Mä oon ihastunut Aristo rodiin, pinnoittamattomaan lankaan. Ei tuu sitä kuparipaskaa langan johtimeen eli vähällä huollolla pääsee ja muutenkin tuntuu että palaa paremmin kuin vaikkapa hyundain pinnoitettu lanka.
Osa syynä tietysti se että sitä käytetään töissäkin  ;D
Koneena mulla on vanhanliiton kempomat 250c
Joo tota Aristorod 12.50 esitettä tuossa lueskelin ja siinä ainakin kehuttiin helppoa syttyvyyttä ja vähäisiä roiskeita.
Vois kokeilla vuorostaan sitä.

Edit: Ei saakeli, tuota ei taida olla 5kg rullissa ja Kempin Miggeriin ei isompi mahdu.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2021, 20:42:15 kirjoittanut KanttiPentti »

Tucci

  • Vieras
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #328 : 07.02.2021, 07:08:59 »
Joo tota Aristorod 12.50 esitettä tuossa lueskelin ja siinä ainakin kehuttiin helppoa syttyvyyttä ja vähäisiä roiskeita.
Vois kokeilla vuorostaan sitä.

Edit: Ei saakeli, tuota ei taida olla 5kg rullissa ja Kempin Miggeriin ei isompi mahdu.
0,8 mm. löytyy ulkomailta nettikaupoista.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5995
Vs: hitsauskonetta ostamassa
« Vastaus #329 : 07.02.2021, 10:28:31 »
En ole todellakaan pro hitsaaja ja mulla on kiinan halvin ydintäytelanka-mig ja Kempin Minarc 140 puikkokone. Mut se noissa vehkeissä on hyvä puoli että voi hitsata pihalla ns. säässä, kun ei tuuli haittaa, joskus jopa auton alla kaatosateeseen joutunut. Pakkasessa onnistunut myös. Kun ei ole tilaa tulitöille sisällä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy