Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => FAQ => Aiheen aloitti: Ristus - 28.10.2010, 10:17:56
-
Tässä on ohjeet tunnettuihin modifiointeihin. Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta ohjeiden aiheuttamista vaurioista jokainen kokeilee omalla vastuullaan, ohjeet on poimittu eri lähteistä jotka on todettu aikojen saatossa "luotetuiksi"
EVRY D525T eli 2.5TDI -koneelle
Ahtopaineanturissa on kolme johtoa. Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin potikka 10 kohm samallalailla kuin everyssä. Lähde tiputtamaan vastusta, kunnes pääset haluttuun maksimiahtoon. Vikakoodit ei syty ellet vedä hirveän lähelle 0:aa tuota potikkaa. Itsellä antoi 4000 ohm:issa 3-vaihteella 1.4 ja 5-vaihteella 1.5 bar. 2000 ohmilla 3-vaihteella 1.5 bar. Muista lisätä syöttöä evry-modilla
sitten EVRY-modi joka tulee nastojen 2 ja 3 väliin... liitin löytyy
(http://i438.photobucket.com/albums/qq107/jaippi/sekalaista/pumppu.jpg)
Evry ilman diodeja:
----------------vastus-------------
Evry diodien kanssa:
/--->|---\
-----vastus---- ----------------------
\---|<---/
|< = diodi
>| = diodi toiseen suuntaa
vastus=potikka
vastus tulee olla diodien kanssa 0-50 ohmia. Mulla näyttäisi sytyttävän startatessa vikavalon, jos laittaa alle 36 ohmin säädön. Tuolla 36 ohmilla ei tule tarpeeksi mustaa, eli tuohon pitäisi tehdä jokin ajastus vielä. Eli valmista ratkaisua ei ole tuohon.
AHTOMODI:
10 kohm potikka MAP-anturin johtojen 1 & 2 välille. Johtojen väreillä turha sekoittaa, kun liittimestä löytyy noi numerot.
Kokeilinpa tuollaista, eli syöttöä voi lisätä ilman sähkötöitä. Vikakoodit ei myöskään syty vaikka säätäisi tolkuttomasti lisää. Sain helposti säädettyä siten, että kakkua lisää, eikä röpötä tyhjäkäynillä.
Eli pumpun kolme KESKIMMÄISTÄ, ei ylimäistä, TORX-pulttia löysälle ja sitten napautellaan kohti jakohihnaa, kun halutaan lisää ja ruiskutuspumpun hihnaan kohden kun vähemmän.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=50857
Tässä kuva operaatiosta:
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=949613
X40 -99-01 D4192T2 moottorilla varustetut autot
Liitin löytyy akkutelineen juuresta, pyöreä/soikea liitin johon laitetaan nastojen 2 ja 3 väliin vastus, vastus arvot voi ettiä sopiviksi 500-1000 ohmia haarukassa... potikka hyvä apu väline.
Omakohtainen kokemus puuttuu mutta vakaa aikomus tehdä. EGR:n olen tulpannut muuraamalla letkun pään umpeen, toinen tapa on laipata imusarjan ja venttiilin väli. EGR-venttiili on imusarjan kylessä ja siihen tulee alipaine letku...
-
Toimivaksi todettujen diodien tyyppi 1N4148 (http://).
Näiden kaveriksi suositus 50-150 ohmia vastusta.
Pumpun kannen koputtelun on todettu aiheuttavan ns. rynkytystä näissä 5-pyttyisissä TDI-koneissa.
Tämä siis nimenomaan syöttöä lisättäessä.
Em. oireen saa myös samalla konstilla korjattua, kunhan muistaa koputella toiseen suuntaan.
Pumpun kansi on silloin oikeassa kohdassa kun ajotietokone näyttää mahdollisimman todellista kulutuslukemaa.
-
Nyt isä haluaisi tuohon -99 S80 TDI:hin evryn.
Siinä kun on tuo MSA 15.8, niin vikavaloa ei ilmeisesti saa itse nollattua.
Olen ymmärtänyt, että vain liika ahtojen nosto aiheuttaa limp moden, jolloin pitäis sitten ajella kohti sinistä... Osaako joku sano, kuinka paljon ahtoja voi nostaa, ennen kuin vikavalo syttyy?
Ilmeisesti käynnistäminen evry päällä myös aiheuttaa vikavalon, mutta se nollautuu viiden starttauksen jälkeen?
-
Vakiosetupilla 1,2-1,3 ahtoja ja syöttöä sen verran että täyskaasukiihdytyksessä juuri havaitsee harmahtavan pilven taustapeilistä.
Savun muuttuessa umpimustaksi on syöttöä turhan paljon ja pakolämmöt nousee liikaa.
-
Olisiko hyvä potikka tuohon evryyn 200 ohmin potikka?
-
On soppeli kun sen kanssa laittaa sarjaan noin 50 ohm vastuksen ja diodiparin niin toimii.
Pelkkä 200 ohminen potikka ei riitä.
-
juu siis tarkoitus oli kylläkin tehdä kokonainen paketti :)
-
Voisiko joku etsiä mulle jostain netikaupasta oikean tyyppisen potikan, niin tekis itelleki tuon ahtomodin.
-
esimerkkinä
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=1061
-
esimerkkinä
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=1061
Tuollaisia tilasin nyt pari kpl. Vielä kun osaisi laittaa johdot oikeaan paikkaan... Eikös tuossa potikassa ollut kolme jalkaa, eli jääkö yksi jalka sitten ilman johtoa vai miten? Mites sitten map-anturin johtoihin kannattaisi liittää, tinaamalla vai rosvoilla tms?
-
Keskimmäiseen ja jompaankumpaan reunaan piuhat kiinni.
Aloita säätäminen keskiasennosta.
Kevyesti tinaamalla johdot kiinni
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
-
Tuollaisia tilasin nyt pari kpl. Vielä kun osaisi laittaa johdot oikeaan paikkaan... Eikös tuossa potikassa ollut kolme jalkaa, eli jääkö yksi jalka sitten ilman johtoa vai miten? Mites sitten map-anturin johtoihin kannattaisi liittää, tinaamalla vai rosvoilla tms?
ja tuonhan pystyy helposti tarkastamaan yleismittarilla, ja kannattaakin, koska ois hyvä tietää kumpaan suuntaan ruuvaamalla tapahtuu minkälaista muutosta kummassakin jalkavaihtoehdossa ;)
-
Keskiasennosta kun kääntää sinne reunimmaiseksi juotetun johdon suuntaan niin ahdot nousee.
4,5-5,5 kilon vastuksella oon päässyt aika lähelle tavoitetta 1,1-1,2 bar.
-
Parit kysymykset..
Tuo ahtomodi, saako siinä säädettyä ahdon määrää? Paljonko on vakiona, paljonko on järkeä pitää (esim se ~175hp 340Nm softaus, paljonko silloj ahdot jne?)
EVRY, onko järkevä modi? eli ne jotka näiden kanssa on pelanneet enempi, kannattaako tehdä vai jättää tekemättä. Kestävyydestä ei hirveämmin kiinnosta tinkiä, vaikka se nyt aina kärsii hieman kun tehoja otetaan ulos. Haaveissa oli jossain vaiheessa teettää ihan oikea softaus, mutta jos tuo evry ei tee koneelle sen ihmeemmin huonoa niin sitä vois kokeilla.
Tuo kannen koputtelu..miten se rynkytys ilmenee? Tyhjäkäynnillä, tasaisessa ajossa, kovemmin vedättäessä, moottorijarrussa, kylmänä/kuumana? Millaisia lukemia teillä ajotietokoneet antaneet keskikulutuksen osalta? Mulla nyt 5,8-5,9 ja tuntuis että on hiukka optimistinen. Mitannu en tarkemmin ole mutta tuntuis että mennään noin euron per kilsa about, eli kulutus olis jossain 6,2-6,4 hujakoilla.
-
Ahtomodilla saa paineet säädettyä haluamakseen vastusta säätämällä.
Vakio 0,9 ja "järkevä" 1,1-1,2 bar.
EVRY oikein ja huolella tehtynä on ihan kiva lisä pikkurahalla. Ei siitä sen enempää.
Rynkytys ilmaantuu yleensä kun auto on juuri ja juuri pysähtymäisillään esim. punaisiin pysähtyessä.
Kansi on suurinpiirtein oikeaan kohtaan koputeltuna kun ajotietokone näyttää kulutuksen oikein.
Euro/kilsa tarkoittaisi about 64 litraa/100km.
0,10€/km tai euro/10km voisi olla lähempänä totuutta ;D
-
Ahtomodilla saa paineet säädettyä haluamakseen vastusta säätämällä.
Vakio 0,9 ja "järkevä" 1,1-1,2 bar.
EVRY oikein ja huolella tehtynä on ihan kiva lisä pikkurahalla. Ei siitä sen enempää.
Rynkytys ilmaantuu yleensä kun auto on juuri ja juuri pysähtymäisillään esim. punaisiin pysähtyessä.
Kansi on suurinpiirtein oikeaan kohtaan koputeltuna kun ajotietokone näyttää kulutuksen oikein.
Euro/kilsa tarkoittaisi about 64 litraa/100km.
0,10€/km tai euro/10km voisi olla lähempänä totuutta ;D
Tosiaan joo siis euro per kymmene kilsaa. 8)
Onko sulla ajotietokone ja mitä lukemaa se seka-ajossa näyttää? Kun tuo meikän auto näytti samaa 5,8 lukemaa vaikka olin ajanu 100km moottoritietäki 120kmh. Oisko siellä koputeltu kantta jo johonki suuntaan?
Jos ahdot nostaa tuonne 1,1-1,2 hujakoille ja lisää syöttöä siten ettei ihan työnnä mustaa vielä (sekö oli oikea määrä..?) niin millaisista tehoista ja väännöistä mahdetaan puhua? Jollaki on varmaan jonki sortin persdynotuntumaa? Minkään 10hv:n ja 14Nm:n takia ei jaksa vaivautua.. :)
-
Vastaan tullut ihan tehtaan säädössä olevia vermeitä joissa oireina rynkytystä ja optimistinen kulutusmittari.
Rynkytys poistui koputtelulla ja kulutuslukemakin korjaantui oikealle tasolle.
Hivenen kadonnut puhti korjattiin kotikutoisella ahtomodilla+evry-boksilla.
Kulutus riippuu miljoonasta asiasta ja taitaa olla oma topic sille aiheelle.
Oma kampe kulutti aikoinaan keskimäärin 6,3 / 100km.
Näppituntumasäätö olisi juurikin tuommoinen 1,1-1,2 bar ja syöttöä sen verran että taustapeilistä näkyy hentoinen savupilvi.
Ei siis mitään sysimustaa pilveä.
Jos noilla tehdastekoisilla bokseilla mainostetaan saavutettavan reippaat 170 heppaa, niin miksei kotitekoisillakin ;)
-
Vastaan tullut ihan tehtaan säädössä olevia vermeitä joissa oireina rynkytystä ja optimistinen kulutusmittari.
Rynkytys poistui koputtelulla ja kulutuslukemakin korjaantui oikealle tasolle.
Hivenen kadonnut puhti korjattiin kotikutoisella ahtomodilla+evry-boksilla.
Kulutus riippuu miljoonasta asiasta ja taitaa olla oma topic sille aiheelle.
Oma kampe kulutti aikoinaan keskimäärin 6,3 / 100km.
Näppituntumasäätö olisi juurikin tuommoinen 1,1-1,2 bar ja syöttöä sen verran että taustapeilistä näkyy hentoinen savupilvi.
Ei siis mitään sysimustaa pilveä.
Jos noilla tehdastekoisilla bokseilla mainostetaan saavutettavan reippaat 170 heppaa, niin miksei kotitekoisillakin ;)
Okei no se on sellanen selvä nousu jo, eli jos tuollainen huolella tehty evry- ja ahtomodi ei riko konetta niin vois ainakin kokeilla. Kai se taitaa softaus olla silti se aito ja oikea vaihtoehto ja varmaankin edessä jossakin vaiheessa.
En ole huomannu varsinaisesti mitään rynkytystä moottorijarruissa, pieni jyristys tuntuu vedossa mutta liekö se sit vauhtipyöräpohjaista..tosin tuntuu että sekin tasoittuu kun vedättää enempi. Ja tämä siis tuolla 1500-1900 alueella..periaatteessa kai vauhtipyörä-oire pitäis vissiin vaan pahentua kovemmalla vedolla? Ehkä se vois sitteki olla jotain polttoainepuolta.
Kiitoksia näistä vihjeistä ja selvennyksistä, täytyy varmaan aloitella sillä pumpun kannen kohdistelulla ensin.
-
...täytyy varmaan aloitella sillä pumpun kannen kohdistelulla ensin.
Jos ei ole häiritseviä oireita niin älä koske siihen kanteen.
Sen säädössä on kyse millin kymmenesosista.
Tässä Kulmamiehen kertomusta säädöstä ja sen tarkkudesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.msg266521#msg266521
-
Jos ei ole häiritseviä oireita niin älä koske siihen kanteen.
Sen säädössä on kyse millin kymmenesosista.
Tässä Kulmamiehen kertomusta säädöstä ja sen tarkkudesta.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10788.msg266521#msg266521
mahtuuko sinne laittamaan heittokellon silleen että siirtymän pääsee katsomaan sillä? Minä en ole ehtiny irrottaa koneesta edes muovia päältä vielä. 8)
Toinen kymysys. Tuo pumppu ilmeisesti tunnistaa ahtojen nousun? Tapahtuuko näin evry- ja ahtomodin jälkeenkin? Ilmeisesti kyllä, ei kai se muuten oikein toimiskaan?
-
Nyt kans oma evry kasattuna pöydällä, mutta ainoa joka ihmetyttää on että kuuluisiko diodien yli pystyä mittaamaan sähkömittarilla tuon vastuksen?
Ja boksi kuitenkin kasattu "ohjeitten" mukaan:
+ --- Katkaisija ---- 200 ohm potikka -----------------------
|
|
- --- diodi <| sekä |> diodi rinnan ---- 56 ohm vastus ---
Eli siis siihen asti kunnes yrittää diodien yli päästä niin näyttää ihan hyviä vastuksia...
Ja diodit oli juurikin noita 1N4148 mallisia
-
Diodien yli et saa vastusta mitattua.
Kokoonpano näytti olevan oikein, eli säädä potikka puoleenväliin niin siitä on hyvä lähtee.
-
Palikat olis hommattuna. Ahtopainemittaria ei ole, eikä toisaalta huvittais ostaakaan kun en ajatellu sellasta kabiiniin jättää. Eli, uskallanko tehdä tuon ahtopainemodin suoriltaan ilmnan ahtomittaria? Jos säädän vastuksen sinne 5k ohmin hujakoille, niin ahdot pitäisi ilmeisesti olla sen 1,1-1,2 bar? VOiko tuohon tulla autokohtaisia heittoja?
-
Laitat sen ahtomittarin edes tilapäisesti kiinni.
Autokohtaisten erojen vuoksi ei tulisi säädellä näppituntumalla.
Hillityllä syötön nostolla ja noin 4500 ohmin ahtomodilla kamun V70 ahtoi juuri tuon 1,2-1,3 bar.
Tarvittavassa vastusarvossa on ollut jopa tuhannen ohmin eroja eri autojen välillä.
-
Laitat sen ahtomittarin edes tilapäisesti kiinni.
Autokohtaisten erojen vuoksi ei tulisi säädellä näppituntumalla.
Hillityllä syötön nostolla ja noin 4500 ohmin ahtomodilla kamun V70 ahtoi juuri tuon 1,2-1,3 bar.
Tarvittavassa vastusarvossa on ollut jopa tuhannen ohmin eroja eri autojen välillä.
Okei tätä pelkäsinkin. Kai se on sellanen mittari sit vaan ostettava. Kattoo jos se jättää samantien pysyvästi sit jonneki, pystyypähän seuraamaan ainaki.
-
Laita vaikka hanskalokeroon, voi tarvittaessa seurata jos käytöksessä jotain muutosta. Minäkin joskus leikin noiden kanssa, tosin ilman diodeja, parhaillaan tai pahimmillaan ahtoja 1,6bar. Sitten kyllästyin ja käytin Debilisssä softalla.
-
Laita vaikka hanskalokeroon, voi tarvittaessa seurata jos käytöksessä jotain muutosta. Minäkin joskus leikin noiden kanssa, tosin ilman diodeja, parhaillaan tai pahimmillaan ahtoja 1,6bar. Sitten kyllästyin ja käytin Debilisssä softalla.
Softausta minäki oon haaveillu, ei ole vaan rahaa laittaa nyt. Oliko samanlainen auto ja minkä verran irtos tehoa ja vääntöä?
-
Softausta minäki oon haaveillu, ei ole vaan rahaa laittaa nyt. Oliko samanlainen auto ja minkä verran irtos tehoa ja vääntöä?
-98 v70 tdi. Penkissä en käyttänyt kun Debilissä ei vielä siihen aikaan sitä ollut. Kyllä se paremmin kulki noiden evryviritysten kanssa, mutta tyhjäkäyntiä kävi vähän rytyyttäen ja kytkin luisti 3-vaihteelta ylös päin. Kaksoismassa perinteisesti huusi hoosiannaa... Käytin softalla kun alkoi pelottamaan että ennemmin tai myöhemmin joku paikka antaa periksi. Toki se kytkinremontti sitten tehtiinkin.
-
Juu kyllä tuo ahtomittari kannattaa ainakin hetkellisesti olla käytössä.
Itse ensimmäisten kokeilujen jälkeen pelkällä evryllä sain ahdot nousemaan yli mittarin asteikon, eli 1,5 bar ++
Joten jälkiviisaana suosittelen...
-
elikkä onko syöttöjen lisäykseen yksin kertaisempaa selitystä/yhtä vastusta piuhojen väliin kun hirveä pään pyörittely vastuksien ja potikoitten kanssa? tarkoittaen yhtä yksin kertaista ku ahtojen lisäys että tulee vaan yks ainut osa 2 piuhan väliin.
-
Kyllä näin jälkikäteen voi sanoa että ainoa hankaluus tuon evryn kyhäämisessä oli saada se liitin irti sieltä suutinputkien ja muun romun alta! ::)
Tuon itse modin tinaaminen kestoi about 5 min kunhan osat oli kasassa, ja osien metsästys kesti about tunnin.
Eli ei todellakaan mikään hankala homma, ja lopputuloksena tarkka ja varmatoiminen pikku piristys ;)
-
Moro!
Kytkin v70 2.5tdi koneeseen evryn ja lähin kokeilemaan niin syttyi lambdan valo ja tehot katosi. mistä voi johtua? evry on kytketty 2 ja 3 pinnin väleihin ja rupes käymään silleen että ainakin soppaa saa että pitäisi pelata. nyt otin evryn pois käytöstä ja valo palaa edelleen?
Kiitos jo etukäteen.
-
Moro!
Kytkin v70 2.5tdi koneeseen evryn ja lähin kokeilemaan niin syttyi lambdan valo ja tehot katosi. mistä voi johtua? evry on kytketty 2 ja 3 pinnin väleihin ja rupes käymään silleen että ainakin soppaa saa että pitäisi pelata. nyt otin evryn pois käytöstä ja valo palaa edelleen?
Kiitos jo etukäteen.
Olisko käyny niinko mulle että on tapahtunu yliahtamista? EVRYä mulla ei ole mutta sillä ei tässä nyt merkitystä. Eli tarkista ne pikkuletkut onko kaikki ehjiä.
Toinen mikä on, että MAPpi ei saa ohjattua ahtoja. Eli tarkista se nippa imusarjan päästä et onko tukossa. Ohut gummiletku menee sit MAPille.
Vikakoodit lukemalla tietysti saa helpommin apuja vian hakuun.
Onko se kokoajan vikatilassa? Ookko ajellu sillä kuinka paljon valon syttymisen jälkeen?
-
Ahdot toimii oikein, ei vaan vedä mihinkään. Käytin vikakoodit luetuttaan niin antoi koodiksi ( 713 asetusventtiili viallinen, ei signaalia ). voiskoha olla liian pienet diodit ja potikka ku heitti vikatilaan.? diodit on 500ohm ja potikka 1kohm. oon ajanut vaikka on ollu moottorinvika valo päällä mutta en kovin paljoa.
-
...diodit on 500ohm...
No ei diodeista mittailla mitään ohmeja.
Minkä tyyppiset diodit oot siihen laittanut?
Vikatila tulee yleensä siitä että on tullut yliahtoa tai ns. pumppu on ajettu tappiin liian rajulla EVRY:llä.
-
no ei sitte ;D emmää nuitten tyyppiä tiiä, kun yks sähkäri teki ne mulle. Mutta vikatilaa ei antanu ainakaa autocomin koodin luku kuitata vaikka evry oli irti. Onko tietoa mikä tuo vikakoodi on ja miten saan sen kuitattua että moottori ei olis enää varaohjelmalla.
-
ja pitäskö ahtojen nousta evryllä?
-
Syöttö lisääntyy sen verran että 300tkm ajan karstaa kerännyt hukkaportti ei pysy perässä.
Eli ei niiden pitäisi nousta, mutta yleensä pakkaavat nousemaan.
-
joo, tossa vollessa pysyi ihan vakio ahtoissa.
eli minkälainen potikka ja diodit pitää olla evryyn että se pelaa oikein? ja miten se ahtojen säätö laitetaan? ja mikä potikka siihen ja minkälaiset diodit?
-
Vastaus on tämän topicin viestissä numero kaksi.
-
Eli nämä samat osat käy evryyn ja ahtoon?
( + --- Katkaisija ---- 200 ohm potikka -----------------------
|
|
- --- diodi <| sekä |> diodi rinnan ---- 56 ohm vastus ---
Eli siis siihen asti kunnes yrittää diodien yli päästä niin näyttää ihan hyviä vastuksia...
Ja diodit oli juurikin noita 1N4148 mallisia )
-
Jos laitan evrylle 10kohm potikan ja nuo diodit niin onnistuuko se niillä?
-
Onnistuu kai niilläkin.
Saattaa tulla säädöstä vaan aika herkkä kun diodien lisäksi tavoitevastus on about 150 ohmia.
Niin ja ahtomodiin kelpaa tuommoinen 10kohm potikka ja siihenhän ei laiteta diodeja.
-
Mulla on tallessa joku ohje jossa potikka on 100ohm-1kohm.
Vastus n.50 ohm ja diodit nuo samat mit Tomppalla.
-
http://db.tt/Yrr6zK2j
Siinä kuvantapainen.
-
kiitos! :) toivottavasti saan vielä vikavalon pois pelkällä kuittauksella. :)
-
Jos vika on ollut tuon Evryn aiheuttama, niin jokusen käynnistyskerran jälkeen ilman evryä vikavalo sammuu itsekseen.
-
Itsellä myös pari kertaa tapahtunut tuo, että jos käynnistää / sammuttaa auton evry päällä, niin lyö vikatilan päälle, ja syttyy tuo moottorinvika-valo, ja taas jos potikalla säädetty liian rajuksi syöttö, eli vastus lähellä tuota 56 ohmia, niin silloin myös sytty vikavalo.
Tuo syötöstä johtuva vikavalo kuittaantu sillä kun irroitti akun maadoituksen pariksi minuutiksi, ja kytki uudestaan --> ei vikavaloa eikä vikakoodia
Ja tuo käynnistyksen/sammutuksen aikana päällä ollut evry taas nollaantuu itsestään noin 15 min ajon jälkeen, mutta vikakoodi jää muistiin, ja se saatiin poistettua lukijalla...
Aina kun tuo moottorinvikavalo noista syistä syttyi meni auto siihen"safe" moodiin, eli ahdot sekä syöttö jossain aivan pikkulukemissa, tarkoitus varmasti ajaa korjaamolle, mutta kun ei sitten pysyvää vikaa auto havaitse niin kuittaa itse tuon valon pois :)
Näin siis omassa v70 mk1:ssä
-
Mihin tuossa ahtomodissa pitäs laittaa ne johot sinne mappiin, siis järjestyksessä vasemmalta oikealle? Mulla johot on mustaruskea ja mustavalkonen ja valkonen eikä oo numeroita ni mää en tiiä.. :idiot2: Ku ohojeessa puhutaa jotai keltasista johoista ja johdoista nro 1 ja 2.
-
Toimiskohan linkki...
http://sdrv.ms/Omklf4
-
Toimii, kiitos ;)
-
tervehdys alan ammattilaiset.
eli kyseessä audi 100 avant mottina ABP 2,5 tdi ilmeisesti erittäin harvinainen auto kyseessä, mutta kysymys on että toimiiko tuossa motissa evry modi samoilla ohjeillä joita tämän foorumin evry mod topikissa on selitelty esim v70 volvoon?
kiitos jo valmiiksi jos joku osaa neuvoa. pumpun numeroita voin antaa jos siitä on apua minun neuvomiseen :D
-
Haluaisin tietää mikä potenttiometri olis hyvä...
http://www.yeint.fi tuolta käyn hakee.. haluaisin tietää mikä niin saa huomenna haettua... eli tarviin osat evryyn ja ahtoon... diodit jo löysin...
toinen kysymys näin tyhmään päähän eli noita johtoja ei katkaista mitenkään vaan suoraan johtoon kiinni???
-
Evryyn jos hyvän potikan haluaa, niin tuollainen tarkkuuspotentiometri http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=678&productID=2500, ja 200 ohm:in säädöillä. Ei toki tarvi olla noin kallis, kelpaa myös nuo 2e muovivarsipotikat, ja niistä myös sellainen 200 ohm:in säädöillä
Ja ahtomodiin, niin jompikumpa edellämainituista, mutta 10 kohm:in versiona...'
Nyt pitää vaan pitää mielessä että mitä tarkempi potikka, eli enemmän kääntövaraa, sitä tarkempaan arvoon saa sen säädettyä...
ja siis juu niihin johtoihin ne pitää liittää, eli kuori suojaa pois, liitä ja uudelleen suojaa parhaalla katsomallasi tavalla...
-
Mulla on joutilaana pari just tuommosta mutta 10kOhm.. Jos joku tarvii.. :)
-
Terve. Uutena onnellisena turbodiesel volvon onnellisena omistajana? nii olen ajatellut tuota evrymodia ja oman suunnittelun sijaa löysin ebaysta tuollaisen kikkulan: http://www.ebay.com/itm/VOLVO-V-70-2-5-TDI-103-kW-140-PS-CV-HP-Chip-Tuning-Performance-Power-Box-/110887467806?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item19d1687b1e&vxp=mtr
Eikös tuo mahda pitää sisällä juurikin siihen tarvittavat kikkulatja myöskin liittimet niin ei tarvi kuoria johtojakaan. Onko kenellekään kokemusta tuosta tai vastaavast paketista? Hinta olis tietty halvempi mut mun tuurilla kun sen ostas valmiina nii olis ehkä luotettavampi. Koskaanhan ei tehoja ole liikaa ja kun niitä vois nyt kätevästi hiukan nostaa nii mikäs jottei...=) Ja kiitoksia etukäteen...=)
Edit: Ja autohan oli V70 2,5 Tdi vm 1999
-
Mulla saman valmistajan purkki ilman on/off kytkintä ja hyvin toimii.
Muista kattoa onko 8 vai 10 nastanenliitin ennen tilausta.
-
mites tuon liittimen saa nätisti irti johon tulee evry kiinni???
Sais laitettua paikoilleen..
En uskaltanu alkaa kiskomaan väkisin irti sitä.
-
Siinä liittimes taisi olla molemmin puolin semmoinen klipare joita pitäis painaa.
Lujassa monesti ovat kiinni...
-
Mites porukka on tinannu noi johot kiinni? aika ahdasta yrittää tinata tuolla konepellin alla..
-
Itellä oli juotoshommiin mahdollisimman pitkävartinen kolvi ja tarpeeksi jäykkää/paksua tinalankaa.
Niillä juuri ja juuri ylettyi noi liitokset tinailemaan.
-
Huh huh.. AHDASTA!!
-
Mistäs sitä sais netistä tilattua tuollase potikan evryyn? Lähin elektroniikkaa myyvä liike liian kaukana :P
Ja minkä arvonen sen nyt pitää olla? 0-50ohm vai?
Ahtomodi ei nyt tähän hätään kiinnosta.
-
Mistäs sitä sais netistä tilattua tuollase potikan evryyn? Lähin elektroniikkaa myyvä liike liian kaukana :P
Ja minkä arvonen sen nyt pitää olla? 0-50ohm vai?
Ahtomodi ei nyt tähän hätään kiinnosta.
Pelkällä Potikalla siis ei kauas päästä, kun tarvitaan myös nuo muut komponentit mitä tuossa pari sivua aikaisemmin on tullut...
-
Juu, tuollasia tarvittavia diodeja kyllä löytyy, ja sopivia vastuksiakin on vaikka kuinka monella eri arvolla, nyt vaan nuo potikan arvot mietityttää..
Ahtomodiin 10kohm potikka, mutta evryynkö sitte 0-50ohm vai 0-100ohm vai?
-
...evryynkö sitte 0-50ohm vai 0-100ohm vai?
Jos laitat diodit ja esim. 50 ohm vastuksen potikan kanssa sarjaan, niin 0-100 ohm potikka piisaa juuri ja juuri.
-
+ --- Katkaisija ---- 200 ohm potikka -----------------------
|
|
- --- diodi <| sekä |> diodi rinnan ---- 56 ohm vastus ---
Tuo on hyväksi todettu kaava ;)
-
V2T:n kanssa samaa mieltä.
Tuolla 200 ohmin potikalla "sopiva" asento on potikan keskivaiheilla, joten säätövaraa jää mukavasti +/-
-
Tuli kasattua nyt nuo osat tuohon evryyn 500ohm potikalla, jospa sillä nyt edes jotenki sais sääjettyä tuota...
Tuli vaan sellane este, että mun nakkisormet ei taivu mitenkään tuonne irrottaan tuota liitintä saatika muutakaan tekeen tuolla :facepalm:
Ei kellään sattus oleen mitään hajua että minnekkä ne johot tuolta menee? Sisälle jonnekkin boksiin vai jollekkin anturille vai? Jos ois jossaki helpompi paikka yhistää nuo evryn johot O0
EDIT: Ja tosiaan koitin tunnin räpeltää tuota liitintä ja näpit oli mustemmat kuin... Lieneet venakopan tiivisteen vaihto aiheellista V:>
-
Taitaa aika harva saada tuon liittimen irrotettua / johdot liitettyä ilman verisiä rystysiä ja sormia... Koska kyllä se todellakin on maailman ahtaimmassa paikassa kaikkien muitten takana :P
-
Hyvät hanskat käsiin ja painaa sitä nipsua ja vetää samalla ( hulluna ) ... irtoaa ...
-
Siinäpä se ongelma onkin, kun mun räpylät ei tuonne sovi ilman että ottais jäähytinpaketin irti... Ja ei huvittas nyt tuon takia vaihtaa jäähynesteitä yms...
Ja tuossahan tosiaan on jonkun ihme murikan alla tuolla lohkon kylessä tuo liitin, ja sen kun otti irti tuosta kannakkeesta niin ei tullut kuin pari senttiä jäähypakettia kohti, eli ei mitään apuja...
Se tosiaan jos joku tietäis, minne nuo johot menee, niin jostain helpommasta paikasta sitten yhistäs nuo evryn johot kun eihän tuonne tuon perk***** ihmemurikan alle sovi ies mikkään kolvikkaa, saatika että sinne näkiskään mitään :facepalm:
-
Samat piuhat menee ECU:lle asti.
Siellä olisi kummasti enempi tilaa.
Koitan katella löytäisinkö napojen numerot...
Saa toki muutkin vastata, jos on kytkis nenän ees.
Jonkinlaisen kytkiksen löysin netistä (Volvo Service Manual 850 -97) ja tältä näyttäisi:
http://db.tt/3pw0p3f1
Eli MSA 15.7 ECUN vastaavat navat olisivat 1 ja 16
Joku voisi vielä vahvistaa tämän infon. Itse ainakin irtisanoudun kaikesta vastuusta...
-
Niin ne menee ihan eculle asti sentään? Sehän helpottaa jo kummasti operaatiota *taavih->
Jos jollakin tosiaan olis vielä se kaavio mistä tarkistas mitkä johot ne on niin uskaltas alkaa kolvaileen ja pääsis vähä :sundaydriver: :3/4 jättää sen:
Mulla on just tuo MSA 15.7.. Elikkäs, mistä minä nyt sit nään, mikä nuista boxin navoista on 1 ja 16? Ja liekkö millanen homma päästä tuohon koko boxi kotelon alle käsiks niihin johtoihin?
-
Joo, edetty sen verran, että boxien kotelo purettu ja nyt on johot näkösällä *taavih->
Huomasin tuossa, kun rupesin tutkaileen, että tossahan on kaks "puolta", A ja B :idiot2:
Kummastako minä ne 1 ja 16 johot yhistelen tuohon evryyn? Ja mistä tiedän kumpi on A ja kumpi B?
---------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Näkihän sen kun silimät laitto takas piähä että kummasta liittimestä se 1 ja 16 otettii käyttöön, toisessa ei edes ollut niissä kohti johtoja :2funny:
Nyt tulee kevyesti mustaa ja on muuten ihan eri auto :pomo: Ahin herää henkiin "hiukan" nopeammin :3/4 jättää sen:
Meinas aluks käydä pieni viba ja laitoin potikan säädön väärään päähän. Pihasta kun lähin koeajolle niin oli meinaan koko kylä mustan usvan saartama xD Mutta nyt on vähän paremmin sääjöt ja ei voi muuta sanoa, kuin että ei mennyt eurot hukkaan :sundaydriver: :3/4 jättää sen:
Ja tämä poika lähtee takas tien päälle jatkeita ja mursuja ohitteleen :2funny:
-
Piti käydä omasta kopeloimassa tuo liitin.
Mistään ei nää kyllä liitintä, mut aikansa kun kopeloi, niin löytyihän se. *taavih->
Irtikin lähti ihan kivuttomasti.
Auton poikkisuunnassa molemmin puolin liitintä suht isot läpyskät mitä painaa liitintä vasten ja painaa liittimen alespäin.
8pinninen näytti olevan tuossa.
Jos tilaisin tuolta ebaystä tuon valmiin boksin. :)
-
Eli ecullakinko voi evryn yhdistää?!?
-
Eli ecullakinko voi evryn yhdistää?!?
ECU:n alta itse kaivoin samaiset johot esille, ja samalla tein liitoksen niihin kuin tuonne pumpun juureenkin kuuluisi.
-
Eli ecullakinko voi evryn yhdistää?!?
Sinnehän ne johdot päätyvät pumpulta, eli kyllä.
Ei niitä sinnekään ilmeisesti käden käänteessä pyöräytä, mutta tilaa touhuta on enemmän.
-
Tällaista oli V70:n boksi syönyt. Joku evrynkorvike? Tuo valkoinen johto menee boksin liittimen pinniin, numero muistaakseni 43. Lisälevyn toista puolta ei tullut kuvattua, mutta siitä ei olisi juuri mitään kostunutkaan sillä komponentit on muurattu liimaköntin sisään. Kulkua löytyy varsin terävästi ja hienovaraista hattaraa lykkää putkesta eli kyllä tuolla jokin vaikutus on. Kulutuksesta tiedä sanoa vielä mitään kun on vasta ensimmäinen täysi tankki menossa.
Autosta löytyi myös PuuhapiuhojaTM siihen malliin että likimain tämän topicin mukainen evry on joskus ollut, mutta sen johdot on katkaistu. Luultavimmin samaan aikaan kun tämä boksiviritys on tehty. Evry on näyttänyt olleen aika karski versio, sillä siinä on ollut ainoastaan diodit eikä vastuksia lainkaan. Sitä on voinut käyttää sisältä käsin yhdistämällä kaksi liitintä toisiinsa :idiot2: Riipaisin ylimääräiset kaapeloinnit pois.
(http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Img_1753_zps6afe7783.jpg)
-
Tässä on ohjeet tunnettuihin modifiointeihin. Kirjoittaja ei ota mitään vastuuta ohjeiden aiheuttamista vaurioista jokainen kokeilee omalla vastuullaan, ohjeet on poimittu eri lähteistä jotka on todettu aikojen saatossa "luotetuiksi"
EVRY D525T eli 2.5TDI -koneelle
Ahtopaineanturissa on kolme johtoa. Kytke keltaharmaan ja keltamusta väliin potikka 10 kohm samallalailla kuin everyssä. Lähde tiputtamaan vastusta, kunnes pääset haluttuun maksimiahtoon. Vikakoodit ei syty ellet vedä hirveän lähelle 0:aa tuota potikkaa. Itsellä antoi 4000 ohm:issa 3-vaihteella 1.4 ja 5-vaihteella 1.5 bar. 2000 ohmilla 3-vaihteella 1.5 bar. Muista lisätä syöttöä evry-modilla
sitten EVRY-modi joka tulee nastojen 2 ja 3 väliin... liitin löytyy
(http://i438.photobucket.com/albums/qq107/jaippi/sekalaista/pumppu.jpg)
Mistäs tuo kyseinen liitin löytyy mk1 v70:ssä? Yritin kurkkia mutten löytänyt. Kaverin autoon tekemässä katastusremppaa ja ilmeisesti joku kyhännyt Evryn autoon joka on "pikkusen" *itullaan. Auto pukkaa putkesta naurettavan paljon mustaa pötköä,tehot aivan hukassa ja kulutus kuulemma pyörii matkassa 8L ja kaupungissa 9L sataselle.
Pitäs löytää tämä mahdollinen "viritys" ja poistaa kokonaan.
-
Mistäs tuo kyseinen liitin löytyy mk1 v70:ssä?
Kuvan osoittamalla suunnalla se on.
Kovin piilossa se on ja vieläpä semmoisella kiinnikkeellä lohkon kyljessä kiinni.
-
Liitin paikallistettu ja irrotettu. Mittään patentteja ei tuosta löytyny. Mistäköhän lähen ettimään ecua jos olisi sinne päähän kytketty? Vai onko tuohon tehty pelekkä lekamoodi....
-
Liitin paikallistettu ja irrotettu. Mittään patentteja ei tuosta löytyny. Mistäköhän lähen ettimään ecua jos olisi sinne päähän kytketty? Vai onko tuohon tehty pelekkä lekamoodi....
lekamodi rynkyttää konetta niin että sen kyllä kuulee. Ajotusta tarkistasin ja ahtoputkien kuntoa. Samoin imm:n kuntoa.
-
lekamodi rynkyttää konetta niin että sen kyllä kuulee. Ajotusta tarkistasin ja ahtoputkien kuntoa. Samoin imm:n kuntoa.
No käy kyllä meleko karusti tämä v70 verrattuna omaan s80:seen ;D Tänään purkastiin autosta koko keula ja halki oleva välijäähyhän se siellä :facepalm: Mutta aikaisempi omistaja kertoi autossa olevan "ruuvvilastu" eli?? Konehuoneen puolella ei mitään kytköksiä löytynyt joten pitäs rueta kaivamaan tätä patenttia jostain muualta,tietäisi vaan mistä :)
-
Voi jumalauta että tuo on tiukassa.. Laitoin vieläpä wd-40:täki likoomaan kessun ajaksi mutta ei hievahakkaan :D Eli niitä klipsejä pitää painaa ihan niiden klipsien päästäkö? Ja sittenkö pitäs lähtä ku raivona kiskoo?
-
Se on kovassa kiinni...
-
Voi jumalauta että tuo on tiukassa.. Laitoin vieläpä wd-40:täki likoomaan kessun ajaksi mutta ei hievahakkaan :D Eli niitä klipsejä pitää painaa ihan niiden klipsien päästäkö? Ja sittenkö pitäs lähtä ku raivona kiskoo?
;D ;D
Itte tuli myös wd:tä tungettua. En muista että hermot olisi kerenny palamaan mikä siis tarkoittaa meikäläisen pinnalla että ilmeisesti sain näpit vahingossa oikein.
Tää kaverin v70:nen katsastettu k-arvolla 0.16, tuolla savun määrällä.Pakkaan lisätään että mattamusta,kolariauto ja ekalla läpi :idiot2:
Noh,kerta taas vuosi ajoaikaa niin pitääpi puhella jos annetaan tunnistamattomaksi jäänyt syöttöjen säädön pysyä nykyisellään ja laitettaisiin samaan pakettiin tuo ahtomodi :pomo:
Omaan s80:een myös miettinyt eBayn kautta valmista boxia. Jotenkin vaan ei löydy luottoa tuolle automaattilaatikolle kun sen huollosta/vaihdosta ei ole mitään merkintää vaikka ollut uutena taxi ajossa ja kohta 500tkm rullailtu..
-
Onko tuo ecu tuolla konehuoneessa ohjaustehostimen säiliön vieressä? Auto on mk2 v70 2.5tdi.
-
Sieltä se löytyy muovikannen alta.
-
onko tää nyt se MSA 15.7 ecu? Anteeksi nää tyhmät kysymykset..
H9.2 tuossa on..
Jos ei ole tuo msa15.7 niin saisko tähän ne pinnit tietää evry modille.... helpompi tehdä tänne kun sinne liittimeen..
(http://kuvaton.com/k/yy4a.jpg)
-
Kyllä se 15.8 on. -98 vaihtuu jossakin vaiheessa, tunnistaa helpoimmin ilmanmassa/määrämittarista. 15.8 on ilmanmassamittari(3" muoviputkenpätkä ilmanputsarissa kiinni) ja 15.7 on ilmamäärämittari(kamalan kokonen laatikko samassa kohassa).
-
Asia selvä. Mut onko liittimen pinnit samat kun edellisessä? Eli mihin evry tulee kiinni. Sais viikonloppuna nakertaa kiinni. Sekä evryn ja ahto.
-
Samat piuhat menee ECU:lle asti.
Siellä olisi kummasti enempi tilaa.
Koitan katella löytäisinkö napojen numerot...
Saa toki muutkin vastata, jos on kytkis nenän ees.
Jonkinlaisen kytkiksen löysin netistä (Volvo Service Manual 850 -97) ja tältä näyttäisi:
http://db.tt/3pw0p3f1
Eli MSA 15.7 ECUN vastaavat navat olisivat 1 ja 16
Joku voisi vielä vahvistaa tämän infon. Itse ainakin irtisanoudun kaikesta vastuusta...
meneekö tossa 15.8 ecussa piuhat samallalailla?? Vai onko jotain muutoksia tullu.
-
Asia selvä. Mut onko liittimen pinnit samat kun edellisessä? Eli mihin evry tulee kiinni. Sais viikonloppuna nakertaa kiinni. Sekä evryn ja ahto.
S80 vm.2001 niin Ecun pinnit 42 (=pumpun liittimen pinni 2) ja 43 (=pumpun liitimen pinni 3). Ja tämähän on tuolla msa 15,8:lla.
Juuri kävin mittaamassa ;D Kyllä mun mielestä pääsis vähemmällä työllä kun pumpun liittimeen vaan kolvaisi.. Tosin aikaa turhautui noiden pinnien etsimiseen joten olkaa muut nyt hyviä vain :2funny: Ja onpahan sitten nuo kolvaukset säältä suojassa.
Edit: 42 nastan johto on sitten sinikeltainen ja 43 sinimusta.
Itse laitoin diodeilla ja 47ohm vastuksella sekä katkaisijan. Potikan ostin ajatuksissani 500ohm ja ei tarvitte paljoa käännellä että arvot muuttuu melkoisesti. Pienempi olisi ollut parempi? Ajamassa en vielä ole käynyt mutta kun potikan rullaa lähelle 0:llaa niin pölläytti talliin hyvät noet. Eli pitäs toimia.
-
S80 vm.2001 niin Ecun pinnit 42 (=pumpun liittimen pinni 2) ja 43 (=pumpun liitimen pinni 3). Ja tämähän on tuolla msa 15,8:lla.
Juuri kävin mittaamassa ;D Kyllä mun mielestä pääsis vähemmällä työllä kun pumpun liittimeen vaan kolvaisi.. Tosin aikaa turhautui noiden pinnien etsimiseen joten olkaa muut nyt hyviä vain :2funny: Ja onpahan sitten nuo kolvaukset säältä suojassa.
Edit: 42 nastan johto on sitten sinikeltainen ja 43 sinimusta.
Itse laitoin diodeilla ja 47ohm vastuksella sekä katkaisijan. Potikan ostin ajatuksissani 500ohm ja ei tarvitte paljoa käännellä että arvot muuttuu melkoisesti. Pienempi olisi ollut parempi? Ajamassa en vielä ole käynyt mutta kun potikan rullaa lähelle 0:llaa niin pölläytti talliin hyvät noet. Eli pitäs toimia.
Kiitoksia tästä vastauksesta.. juuri ajattelin sitä että saa säältä piiloon kolvaukset. Itsellä on ahtoon että evryyn trimmeri käytössä, saa tarkan säädön..
-
Joo ittellä myös tänään ahtomodin teko. Aluks vetelin pelkällä evryllä ni voe jumaliste ko oli woimoo ja savua tuli! Sitten aattelin ettei mittään näin hyvää ettei pahaa. Kaverin luo asentamaan ahtomittari ja asteikko ei riittänyt 1.5:een vaan män reilusti ylitte.
Itse ajattelin ahtomodia sen vuoksi että saan lisättyä syöttöä reilusti mutta paineet saisi pysymään kurissa. Onnistuukohan se paineiden rajaus tuolla,sitä en tiedä ennen huomista mutta kokeillaan kun osatkin on.
Eli tosissaan myös pelkän evryn asentajat,pistäkää se ahtomittari myös!
juuri ajattelin sitä että saa säältä piiloon kolvaukset
Juu ja se kotelo ilmeisesti jotenkin auton puhallinjärjestelmään kytketty(??????) joten kosteuttakaan ei sinne kerry.
-
Ahtomodilla ei saa rajattua ahtoja, pelkästään korotettua!
-
Ahtomodilla ei saa rajattua ahtoja, pelkästään korotettua!
Jaahas.. Tässä juuri sain johdot vedettyä valmiiksi mutta kuorimaan/kolvailemaan en kerinnyt. Eli periaatteessa mun on aivan turha tuota sitten tehdä? :buck2: Ahdot säätyy melkolailla samassa suhteessa mitä evryä kääntelee.
Edit: Häikkää jossain päin autoa tai mittari sökö. Ilman evryäkin näyttääpi nousevan 1.4:ään baariin.
-
tänään laittelin tonne ecun luokse ton evryn ja huomasin et kun mustaa tulee niin kiertää n.3800rmp ja sit niinkun nykäsee pahasti. Mistähän tää voisi johtua??
Pienensin syöttöä ja nyt kiertää nätisti ja tulee mustaa putkesta. olikohan sitten vähän liikaa syöttöä?? auto sammuksissa on 77ohm vastus tällä hetkellä ja käynnissä siinä 60ohm paikkeilla.
Ahdot nousee piikkinä 1.3 ja siitä tipahtaa 0.9. ei siis ahtomodia vielä kiinni huomenna menee kiinni sekin katkasijan taakse kuten evry.
Saa kuskille sitten napsauttaa pois päältä ja leimalle ;)
-
... kun mustaa tulee niin kiertää n.3800rmp ja sit niinkun nykäsee pahasti...
..olikohan sitten vähän liikaa syöttöä?? ..
Oli liikaa.
Oletettavasti ECU luulee pumpun ns. pohjaavan.
-
Vähän ot, mutta mulla ja mattipeuralla(sillon ku sillä tdi vielä oli) vinkasee yli 7000.. kivan kuulone :P
-
Oli liikaa.
Oletettavasti ECU luulee pumpun ns. pohjaavan.
juu näin vähän arvelin.. Mut kulku on vakioon näin perstuntumalta huomattavasti parempi.
Isot Kiitokset vielä VOLOVO240 Piuhojen selvittämisestä..
-
Kuis tuota jos moottorin ohjausboxin alta laittaa evryn piuhat niin kuuluuko ottaa rosvolla vai poikkasta piuhat ja liittää väliin ?
-
Meitsin ymmärrys ei riitä noinkaan selkeisiin ohjeisiin, oiskohan keskisuomen alueella ketään näppärää kaveria kuka haluis tehä evry/ahtomodin tuohon omaan 850 :P
-
Mites nuo johdot tuolla boxin päässä kun oon nyt purkanu kaik siitä esille jne ni ei siellä mitää numeroita oo vai oonko niin puusilmä etten löydä niitä?? Liittimet on irrotettu siitä metallisesta pohjalevystä (mikä mennee kahteen osaan) ja kummassakaan liittimessä ei oo muita numeroita ku 30 ja 15 sekä joku sarjanumero ilmesesti kyljessä? Mistä suunnasta niitä ruvetaan laskemaan ku evryhän pitäis kytkee 1 ja 16 johtoihin?
Mulla on kans semmose kädet ja nakkisormet ettei siit tuu mitään jos niitä johtoja pitäis sinne koneen kyljessä olevaan liittimeen tinailla...
-
Eipä oo hankala homma liittää ne johdot sinne pumpun päähän, viikonloppuna taas kerran tehtiin kyseinen operaatio, ja ehkä about 1,5 tuntia meni siihen että koko evry/ahtomod boksi oli kytketty ja toiminnassa ;)
Eli helpoiten tuo tapahtuu kun liittimen irroittaa ja sujauttaa sen ylöspäin, alipainepumpun rungon ja suutinputkien ohi moottorin yläpuolelle. Siinä riittää sitten isokätisellekkin miehelle työskentelytilaa :)
-
Hei
Käsitinkö ahtomodin oikein? Johdot 1 ja 2 map anturilta katki ja potikka väliin?
-
Johtoja ei katkaista, potikka lisätään siihen rinnalle. Muuten ajatus ok
-
Onko P-karjalan alueella henkilöitä jotka ovat EVRY kytkentöjä tehneet 2.5 Tdi Volvoon?
-
Tuollainko noi diodit rinnakkain vai?
(http://s24.postimg.org/j0q4eagxt/20150518_182310.jpg) (http://postimg.org/image/j0q4eagxt/)
-
Onnistuu se tuollatavalla myös :-)
-
Mikähän on kun diodit kiinni ei oo mitään eloo, mutta ilman toimii mut ei kyllä saa säätöä kohdalleen, joko nypyttää niin perkeleesti tai sit uskomaton savupilvi perässä eikä oikein käy kunnolla? 200ohm potikka ja 56ohm vastus tällähhetkellä kiinni.
-
Jos periaatteessa on samallatavalla kasattu kuin aikaisemmissa viesteissä on ollut, niin pitäisi toimia. (Ja olettaen että on oikeat komponentit)
Sitten myös että on kunnolla liitetty johtosarjaan ettei sieltä pääse pätkimään. Kannattaa vaikka yleismittarilla mitata vastus kun potikkaa säätelee, tällä tavalla näkee miten se käyttäytyy.
-
Jos diodit ovat 1N4148 niin mainituilla vastuksilla pitäisi potikan puolivälissä olla jo jonkinverran ylimääräistä kulkua.
-
Ilman diodeja toimii jotenki nolliin ku säätää niin syttyy vikavalo, tyhjäkäynti rynkyttää joka kohdassa ja millään asetuksilla ei sellaista hentoo savua tuu.
-
vaikuttais siltä että siellä on aivan liian pienet vastukset, eli liikaa polttoainetta saa?
-
Ok täytyy koitta isompaa nyt on 56ohm vastus ja 200ohm potikka.
-
itse noita tehnyt myös samoilla osilla, silloin ovat toimineet. kokeile säätää potikka siihen 200ohm, ja sen jälkeen mittaat vastuksen koko sarjasta, eli pitäisi siis olla 256 ohm yhteensä. tällä todetaan että ovat oikein kytketty.
voit myös laittaa kuvan sarjasta tähän näkyville niin tuumataan yhdessä :)
-
oli tuollanen potikka http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=1056 meni äsken jalka poikki niin pistin vähän paremman tilaukseen. ei tainnu ihan kuosissa olla tai sit mun mittari sekoo kun puolvälis hyppi 120 ja 258ohm välis mitattuna potikasta irrallaan ollessa. palataan astialle kunhan saan tuon uuden.
-
Elikkäs evry modiin tarvitaan tälläset?
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=a3khcrjas2avntvl6sn1915k41&prodid=2695%20102
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=a3khcrjas2avntvl6sn1915k41&prodid=1N4148
Ja katkasia. Tuntuu että tosta puuttuu nyt jotain oleellista.. Johdot viel tietenki.
-
Elikkäs evry modiin tarvitaan tälläset?
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=a3khcrjas2avntvl6sn1915k41&prodid=2695%20102
http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=prodshow&usr=a3khcrjas2avntvl6sn1915k41&prodid=1N4148
Ja katkasia. Tuntuu että tosta puuttuu nyt jotain oleellista.. Johdot viel tietenki.
ei siihen tarvi ku potikan ja pari diodia. Karkeasti.. Voi siihen lyödä vaikka mitä muuta kylkeen. V2T:ltä täältä foorumilta kannattaa ostaa jos haluaa hyvän evryn.
-
Boomtownille laitettu hiukan ohjeita ja ostoslistan :-D
Ja muuna kommenttina, niin tuollainen 10-kierroksen potikka ei ole suositeltava, sillä kun sitä aikansa pyörittelee, katoaa se säätöarvo kokonaan mielestä, eli ei tiedä onko kääntänyt 2-kierrosta vai 8-kierrosta... Eli tuon tilalle 1-kierroksen vekotin, molempiin evryyn sekä ahtomodeen.
-
Boomtownille laitettu hiukan ohjeita ja ostoslistan :-D
Ja muuna kommenttina, niin tuollainen 10-kierroksen potikka ei ole suositeltava, sillä kun sitä aikansa pyörittelee, katoaa se säätöarvo kokonaan mielestä, eli ei tiedä onko kääntänyt 2-kierrosta vai 8-kierrosta... Eli tuon tilalle 1-kierroksen vekotin, molempiin evryyn sekä ahtomodeen.
Suuri kiitos tästä. Tuli suora listä millä voi kävellä kauppaan :)
-
Moi! Olenko nyt ymmärtänyt oikein tämän evry ja ahtomodin rakentamisen?
Mulla on map anturin piuhojen välissä johdotukset katkasijan kautta 10k ohm potikalle, eli onko ahtomodi näin simppeli?
Mulla on vedetty jo muuten piuhat katjasijan kautta evrylle, eli 56ohm vastus -> 2 diodia rinnan eripäin kytkettynä -> 220ohm potikka?
Mikä liitin se on mihin se evry kytketään, sielä pumpulla on enemmän ja vähemmän niitä liittimiä, ne numerot on tiedossa mutta onko se se 3 napanen liitin? Sielähän on ainakin 2 ja 3 napainen liitin, sielä suht alhaalla pahassa paikassa?
Kiitän ja kumarran jos meni oikein, ostin nyt kerralla myös toisen 10 kilosen potikan ja 100ohmisen potikan ja lisää noita diodeja ja vastuksia jos meni pieleen kun ne ei montaa senttiä kappaleelta maksa.
Kaikki liitokset on tehty juotos + kutiste sukka tyylillä ja komponentit ja potkat on kolvattu piirilevyyn ja piirilevy hanskalokerossa ap9 sähkörasiassa.
-VinskiMo
-
Se liitin on 8 napainen, sijaitsee alipainepumpun alla. Tuon näköinen. Tää kuva on kakkoskoppasesta mutta samoilla seuduilla ykköskoppasessa.
(http://s8.postimg.org/y8wb4rx4x/WP_20160315_18_45_07_Pro.jpg) (http://postimg.org/image/y8wb4rx4x/)
-
Kiitos! Taas olisin mennyt kusemaan kun jostain luin että 3 napainen liitin, oli pakko varmistaa. Onneks varmistin.
Täytyypä lähteä etsiskelemään.
Jossain vaiheessa evry ja ahtomodit tarkoitus kytkeä niin että lähtevät päälle vasta käynnistyksen jälkeen.
Harmi kun ei tullut suuntauduttua tuola ammattikorkeessa elektroniikkaan muuten ois voinu tehdä vaikka mitä ohjelmoitavia juttuja, nykyään kun nuo piiritkään ei maksa paljon mitään. Siihen ois voinu ottaa sit mausteeks toivomuskaasun signaalin ja moottorin lämpötilan ettei pääse kylmää konetta edes polettamaan.
Sähkövoimatekniikan puolella kun ei paljoa elektroniikan komponenteista puhuta :D
-VinskiMo
-
(http://s10.postimg.org/z7mggj7o5/IMG_20160211_200553.jpg) (http://postimg.org/image/z7mggj7o5/)
Ite uhrasin vanhan 20e evryn et sain liittimet pumpun johdoille kun ei sinne kädet mahdu kolvaamaan niin on myös helppo ottaa pois jos tarvetta eikä jää jälkiä. Mapin piuhoihin laitoin rosvoliittimillä.
V2T kiitokset, hyvin pelaa! =)
-
(http://s10.postimg.org/z7mggj7o5/IMG_20160211_200553.jpg) (http://postimg.org/image/z7mggj7o5/)
Ite uhrasin vanhan 20e evryn et sain liittimet pumpun johdoille kun ei sinne kädet mahdu kolvaamaan niin on myös helppo ottaa pois jos tarvetta eikä jää jälkiä. Mapin piuhoihin laitoin rosvoliittimillä.
V2T kiitokset, hyvin pelaa! =)
Saako noita liittimiä vielä jostain tilattu?
-
ebaystä tilasin power chip tuning boxin tai jonkun vastaavan ja siitä otin noi liittimet eli otin sen evryn pois ja kolvasin siihen V2T:ltä ostetun evryn. Pelkkiä liittimiä en löytänyt tai en osannut hakea ni päädyin tilamaan koko boxin.
Edit. http://www.ebay.de/itm/Chiptuning-Power-Chip-Box-fur-Volvo-850-S70-S80-V70-2-5l-TDI-30PS-Leistung-/161942940101?fits=Make%3AVolvo&hash=item25b48d29c5:m:mpGh7rLw8iSshCXJtAMbDNA
Tuossa vastaava minkä ostin, tosin sillon oli halvempi.
-
ebaystä tilasin power chip tuning boxin tai jonkun vastaavan ja siitä otin noi liittimet eli otin sen evryn pois ja kolvasin siihen V2T:ltä ostetun evryn. Pelkkiä liittimiä en löytänyt tai en osannut hakea ni päädyin tilamaan koko boxin.
Edit. http://www.ebay.de/itm/Chiptuning-Power-Chip-Box-fur-Volvo-850-S70-S80-V70-2-5l-TDI-30PS-Leistung-/161942940101?fits=Make%3AVolvo&hash=item25b48d29c5:m:mpGh7rLw8iSshCXJtAMbDNA
Tuossa vastaava minkä ostin, tosin sillon oli halvempi.
Tämä selvä.. Mulla on kans V2T ervy/ahto modi pöydällä odottaas asennusta. Ensin tarttis vissiin toi putki muokata? Katti tyhjäks ja suoraa putkee tilalle puskuriin asti. Niin yhellä pötöllä tietenkin.
-
Saako noita liittimiä vielä jostain tilattu?
Aikaisemmin tilailin noita liittimiä Finjectorilta mutta alkoi tulla käyttäjiltä palautetta että lukitukset olivat hiukan erillaisia, eli liitintä olisi pitänyt alkaa muokkaan jonkinverran että saa paikalle.
ja siis joillekkin meni heittämällä, joillekkin taas ei. Ja hinta kun oli noin 40€ per liitinpari (jos muistan oikein)
ja aikamoinen savotta johtojen liittämisellä, päätin että itse en noita liittimiä tyrkytä mukaan bokseihini...
-
Moi! Olenko nyt ymmärtänyt oikein tämän evry ja ahtomodin rakentamisen?
Mulla on map anturin piuhojen välissä johdotukset katkasijan kautta 10k ohm potikalle, eli onko ahtomodi näin simppeli?
-VinskiMo
Kytkennät ovat bueno, ainoastaan tuo ahtomoden katkaisija on sellainen 50/60 koska periaatteessa tätä ei tarvi, sillä ei herätä mitään vikaa käynnistyksen yhteydessä, ja ilman evryä, siis kun evry on katkaisijalta pois päältä, ei nosta ahtoja kovin korkealle.
mutta siis kuitenkin ihan käyttäjän oma asia haluaako ahtomoden sekä evrymoden molemmat katkasijalle, ja ratkaisuhan on tollainen 2-napainen minivipukytkin, eli siis sellainen mihin saa kaksi itsenäistä laitetta kytkettyä (evry/ahto) :)
-
Jees...
Eli johdotin tosiaan evryn ja ahtomodin napin kautta varuiks, toiset katkasijat löytyy myös piilosta moottorinohjaus boksin luota leimaa varten.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/evry%20hommelit%20(2).jpeg)
Sattu nyt huonosti otettua kuvia pumpun ja mapin kytkennöistä tai loppu tuloksesta mutta komponenteista levyllä nappasin kuvan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/evry%20hommelit%20(1).jpg)
Tossa vielä jollekkin kuva miten itse tein evryn ja ahtomodin, molemmat toimivat just niikun pitää.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/ahtojaevrymodi%20ohjeet.jpg)
Hintaa koko setille tuli 7,5€... + tarvikkeet
20kpl tyhjiä piirilevyjä 1,80€ ebaysta, eli 9snt tähän.
5kpl 56ohm metallikalvovastus 1€, Partcolta eli 20snt tähän.
4kpl 1N4148 Diodeja 20snt, Partcolta eli 10snt tähän.
1kpl 220ohm potentiometri 3€, partcolta.
1kpl 10kohm potentiometri 3€, partcolta
5kpl kytkimiä 68snt ebaysta, eli 14snt tähän
1kpl ap9 kalvorasia, 1€, SLO:sta
Tehoja tuli mukavasti lisää ja savua saa potikasta kääntämällä :2funny:
Edit. Laitetaan nyt tänne ne partcon numerot potikoille niin ei tarvitse kaikkien kysyä erikseen:
100ohm=http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=5325 / P6MLIN 100R
220ohm=http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=5326 / P6MLIN 220R
10kohm=http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=5411 / P4MLIN 10K
-VinskiMo
-
Onkohan mahdollista että meikäläiseltä olisi mennyt potikka tai joku komponenteista rikki, kun ei ahdot nouse? :'(
Ahtaa sen 0.9-1.1 kiloa oli modi päällä tai ei, syötöt on kyllä kohdillaan modit päällä.
Tuossa tovi sitten säätelin potikoita, kunnes moottori meni vikatilaan, käväisi varmaan potikka nolla-asennossa, kun ei tuota varovastusta ole kai asennettu. Vikakoodin nollaus ja luku poisti vikatilan, mutta ahtomodi ei pelitä..
Nyt on neuvot paikallaan ja en noista sähköistä ja modeista juuri tiedä, joten selittäkää kuin tyhmälle ;D
-
No helpoin on aloittaa mittaamalla potikasta vastus, ja sitten tarkistaa kytkennät.
-
Mittasin potikan ja toimi. Samalla opin lisää modin sielunelämästä, kun en kertaakaan moista viritelmää ole kopeloinut. Nyt pelittää taas.. :idiot2:
Vika ei selvinnyt, olisiko juotoksissa sittenkin ollut häiriötä, vaikka pintapuolisesti tarkistin. Jos joskus tulee vikaa niin pitääpi tinata paremmin.
Pääasia että kulkee :3/4 jättää sen:
E: taah :facepalm: Tajusin että tuo ahtopotikka ei mene katkasijan kautta, vaan pelkkä syöttö. Oli siis ahdot väännetty vakiota pienemmäksi, semmonen ekomoodi. :2funny:
-
Tuolla potikalla ei pysyy rajoittamaan ahtoja millään, vain nostamaan... Vakioahdot ovat pohjarajana...
-
Tuolla potikalla ei pysyy rajoittamaan ahtoja millään, vain nostamaan... Vakioahdot ovat pohjarajana...
Okei, okei... Eli joku ongelma sielä sitten olikin :idiot2: No pitää seurata, jos tulee uudelleen vikaa.
-
Moro!
Voisin tänne lisätä tiedoksi yhden itse kokeilemani asian.
Auto 480tkm ajettu, joista minun aikana ainakin 20tkm evry ja ahto modattuna. Ahdot alkoivat viimeisen 1000km aikana nousta huonommin ja huonommin, lopulta ei nostanut ilman evryä ja ahtomodia ahtoja enään yli 0,6bar ja ahto ja evry kytkettynäkin vain 0,9bar. Eli ahdot ei noussut millään säädöillä.
No vikaa etsittiin ahtopaineen säätöventtiilistä, evryn ja ahtomodin kytkennöistä ja ahtovuodoista ym. Lopulta mietin että olisiko katalysaattori tukossa. Kyllä se oli aivan tukossa, ei siitä edes nähnyt läpi vaikka kirkasta valoa vasten katsoi.
Katin läpihän pitäis pujottaa putki ja laittaa takaisin paikalleen, itsellä ei ollut juuri sillä hetkellä aikaa enempää kun laittaa suoraa putkea tilalle (tulevaisuutta ajatellen laitan katin läpiputkella takaisin kun kerkiän.
Dp irroitus oli paljon kivuttomampi mitä ajattelin. Ahtimelta pultit irti, lähti aika helposti minulla ainakin ja seuraava katkos löytyy katin jälkeen ennen takavaimenninta.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/katinohitus/20160916_155654000_iOS.jpg)
Jigitin pikasesti dp:n rautapannoilla ja laudanpätkillä näin, jotta saan oikeaan asentoon kaiken ja oikeaan mittaan.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/katinohitus/20160916_161626000_iOS.jpg)
2,5" putki menee nätisti vanhan katin paikalle...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/253139961/katinohitus/20160916_163047000_iOS.jpg)
Nopea mig liimaus ympäriämpäri sauma ja dp paikoilleen.
Tämä operaation jälkeen tehoa ja vääntöä tuli oikeasti paljon lisää. En uskonut että katti vaikuttais, kyllä se (tukkonen ainakin) vaikuttaa radilkaalisti. Nyt ahdot nousevat ihan eri tahtiin kuin ennen ja ahtaa nätisti jopa 1,7bar (tietysti ahdot ei pysy sielä, mutta piikkaa sinne).
Tälläisenä ehkä jotain helpottavana tietona tänne.
-VinskiMo
-
Tuo katalysaattorihan (tai sen kuoret) joutuu asentamaan takaisin sitten seuraavalle katsastukselle...
Eli jos kerran oli putki irti jo niin sen ois varmasti vain kannattanut tyhjentää ;)
-
Ei mulle sanottu katittomuudesta mitään. Katsastusmies vaa tuumas "ai, sulla tulee tämmönen putki täällä".. ja ku kierrokset nousee yli 6000 hakee erilaisen testerin ja kun saa 6850 tauluun toteaa "äkkiseltään tämä kuulostaa olevan ihan hyvässä kunnossa". Ei kaverillekkaan sanottu eri konttorilla mitään, jenkkiparkit oli isompi rikos kun suora putki.
-
Ei mulle sanottu katittomuudesta mitään. Katsastusmies vaa tuumas "ai, sulla tulee tämmönen putki täällä".. ja ku kierrokset nousee yli 6000 hakee erilaisen testerin ja kun saa 6850 tauluun toteaa "äkkiseltään tämä kuulostaa olevan ihan hyvässä kunnossa". Ei kaverillekkaan sanottu eri konttorilla mitään, jenkkiparkit oli isompi rikos kun suora putki.
Juu kyllähän tuo taitaa ihan katsastusmiehestä riippua että päästääkö läpi vai ei, mutta omalle kohdalle ainakin osuu aina kohdalle sen joka sen katin sinne haluaa, eli helpompi oli tyhjentää tuo kuin jumpata monta kertaa katti sinne, katti pois...
-
Tuo katalysaattorihan (tai sen kuoret) joutuu asentamaan takaisin sitten seuraavalle katsastukselle...
Eli jos kerran oli putki irti jo niin sen ois varmasti vain kannattanut tyhjentää ;)
Katin läpihän pitäis pujottaa putki ja laittaa takaisin paikalleen, itsellä ei ollut juuri sillä hetkellä aikaa enempää kun laittaa suoraa putkea tilalle (tulevaisuutta ajatellen laitan katin läpiputkella takaisin kun kerkiän.
:2funny:
-
Help!
Ahtomodin ruuvailu ei vaikuta oikeastaan mitenkään, saa ahdot piikkaamaan ehkä noin 1,3.. Mapin nippa ja letku katsottu, säätöventtiilin pikkuletkut vaihdettu, modi oikeissa johdoissa kiinni, ahtovuotoja ei ole. Mitä seuraavaksi kokeillaan?
-
Help!
Ahtomodin ruuvailu ei vaikuta oikeastaan mitenkään, saa ahdot piikkaamaan ehkä noin 1,3.. Mapin nippa ja letku katsottu, säätöventtiilin pikkuletkut vaihdettu, modi oikeissa johdoissa kiinni, ahtovuotoja ei ole. Mitä seuraavaksi kokeillaan?
Enemmän soppaa, ei se paine tyhjästä tuu. Tosin, turbokin loppuu kohta kesken jos vakiolla meet..
-
Enemmän soppaa, ei se paine tyhjästä tuu. Tosin, turbokin loppuu kohta kesken jos vakiolla meet..
Soppaa saa riittävästi, putken täydeltä mustaa. Ongelma on lähinnä se että ahdot tippuvat piikkaamisen jälkeen takaisin vakioihin. Loppuu veto ilkeästi kesken kun ahdot tipahtaa
-
Soppaa saa riittävästi, putken täydeltä mustaa. Ongelma on lähinnä se että ahdot tippuvat piikkaamisen jälkeen takaisin vakioihin. Loppuu veto ilkeästi kesken kun ahdot tipahtaa
Okei. Jos ei muuten, niin säädettävällä (boost tee tai vastaava) voi vähän rajottaa mapille menevää painetta.
-
Onko katti tyhjennetty?
-
Onko katti tyhjennetty?
Katti on tyhjätty, alan epäilemään säätöventtiliä seuraavaksi..
-
Moikka,
Tartteisin vähän apua evry modin asentamiseen. Tässä muutama kysymys joihin en löytäny vastausta vanhoista viesteistä. Etuvastus, potikka ja katkasin löytyy, mutta diodeja ei ole.
1. Mikä merkitys diodeilla on vai toimiiko evry ilman niitäkin?
2. Missä se liitin sijaitsee joiden väliin evry tulee? Auto on V40 t4 Renaultin 1.9D koneella vm. 1999.
3. Mitä katti tykkää jos tota evryy käyttää satunnaisesti? Tarkoituksena olisi saada vähän ohituskiihtyvyyttä lisää.
Kiitokset niille jotka vaivautuu vastaamaan!
-
Moikka,
Tartteisin vähän apua evry modin asentamiseen. Tässä muutama kysymys joihin en löytäny vastausta vanhoista viesteistä. Etuvastus, potikka ja katkasin löytyy, mutta diodeja ei ole.
1. Mikä merkitys diodeilla on vai toimiiko evry ilman niitäkin?
2. Missä se liitin sijaitsee joiden väliin evry tulee? Auto on V40 t4 Renaultin 1.9D koneella vm. 1999.
3. Mitä katti tykkää jos tota evryy käyttää satunnaisesti? Tarkoituksena olisi saada vähän ohituskiihtyvyyttä lisää.
Kiitokset niille jotka vaivautuu vastaamaan!
1. Tuohon 1.9D koneeseen ei tarvi diodeja, toimii ilman niitä.
2. Liittimen sijainnista oli ekalla sivulla:
X40 -99-01 D4192T2 moottorilla varustetut autot
Liitin löytyy akkutelineen juuresta, pyöreä/soikea liitin johon laitetaan nastojen 2 ja 3 väliin vastus (1 kOhm potikka)
3. Suosittelen kyllä tyhjentämään katin, ei se siellä ainakaan mitään hyötyä tee ;)
-
Hyvin tuo on ainakin tähän asti pelannut. Mistä johtuu että vastusta pienennettäessä veto katkeaa 3500 rpm kohdalla? Tyhjäkäynnin kierrokset myös nousevat normaalin rynkytyksen sijaan. Onko ongelmiin jotain ratkaisua?
-
Olen nyt muutamaan otteeseen koittanut lukea tämän keskustelun läpi ja olen vieläkin hämmentynyt.
Ideana olisi v70 D5 saada evry mod aikaseksi, mihin johtoihin se kytketään? ja tarvitseeko diodeja vai pärjäänkö ihan 100ohm vastuksella ja kiloohmin potikalla?
Auttakaa tyhmää hädässä. ::)
-
Olen nyt muutamaan otteeseen koittanut lukea tämän keskustelun läpi ja olen vieläkin hämmentynyt.
Ideana olisi v70 D5 saada evry mod aikaseksi, mihin johtoihin se kytketään? ja tarvitseeko diodeja vai pärjäänkö ihan 100ohm vastuksella ja kiloohmin potikalla?
Auttakaa tyhmää hädässä. ::)
D5 koneeseen ei evryä pysty tekemään...
-
v70 mk1 manuaali. Kuinkas moisen kunnossa oleva kytkin kestää evryä? Itsellä valmis evry tehoboksi. Erittäin mukava kapine kun säätää vain herrasmiesmäisesti siten ettei vielä ala savuttaa. Ajomukavuus kasvaa mukavasti. Ongelmana 4 ja 5 vaihteella kytkimen luisto väännättäessä. Pitkään mietin että sutiiko vai luistaako kytkin, mutta uskoidin sen olevan kytkin. Mitään hajuja ei kytkimestä tule. Meinaan vaan että pitäisikö kunnossa olevan kytkimen kestää KEVYT evrytys? Kilsoja kuiteslin on 550000 joten ei se uusi ole. Lohtuna uusi käytetty 50t ajettu kytkin vauhtipyörineen on hyllyssä muttei turhaan jaksa alkaa vaihtaa.
-
Minkä verran on ahtopainetta kun kytkin alkaa luistamaan?
-
ei mitään hajua. kyseessä valmis boksi. ei lähellekään maksimiin säädetty mitä purkista lähtee. mustaa savua ei juurikaan tule ainakaan peilistä havaittavaa.
no kytkin ja kaksoismassa on nyt kuiteskin vaihdettu. oli sen verran työlästä etten ole uskaltanut juurikaan ylimääräsiä sitä nyt rasittaa.
Lähinnä mua kiinnostaa että onko nuissa kytkin kuinka kovilla/alimitoitettu jos evryä meinas edes hyppysellisen laittaa.
-
Mikä mahtais olla vikana.
V70 mk1, D5252T, msa15.8.
Potikka ja vastus on pumpun liittimen pinneissä 2 ja 3, kuten kerrottu, mutta kun katkaisijsta kääntää hommelit päälle, niin mitään ei tapahdu. Yleismittarilla tarkistettu, että ohmit muuttuu ja kaikki diodit yms. ovat toimintakunnossa, mutta siltikään ei mitään tuloksia.
Alkaa aivosolut loppumaan kesken tuon kanssa, on käynnistetty kymmenenkin kertaa (koko päivä ilman evryä), eikä ole vaikuttanut asiaan. Autocom ei näytä myöskään vikakoodeja.
-
Mikä mahtais olla vikana.
V70 mk1, D5252T, msa15.8.
Potikka ja vastus on pumpun liittimen pinneissä 2 ja 3, kuten kerrottu, mutta kun katkaisijsta kääntää hommelit päälle, niin mitään ei tapahdu. Yleismittarilla tarkistettu, että ohmit muuttuu ja kaikki diodit yms. ovat toimintakunnossa, mutta siltikään ei mitään tuloksia.
Alkaa aivosolut loppumaan kesken tuon kanssa, on käynnistetty kymmenenkin kertaa (koko päivä ilman evryä), eikä ole vaikuttanut asiaan. Autocom ei näytä myöskään vikakoodeja.
Onko Evry kiinni oikeassa pumpun johto sarjassa, siinä missä menee 7 johtoa, eli ei siinä missä menee 3? Ja onko potikan ja vastuksen arvot sopivia?
-
Onko Evry kiinni oikeassa pumpun johto sarjassa, siinä missä menee 7 johtoa, eli ei siinä missä menee 3? Ja onko potikan ja vastuksen arvot sopivia?
Oikeassa paikassa on kiinni, 8 pinninen liitin, mistä puuttuu yksi, eli 7 johtoa. Kolmen johdon liitintä en edes löytänyt alueelta, tokikaan en sellaista katsellut.
47ohm ja 2kohm tarkkuuspotikka.
Ei vaikutusta ruuvaako puoli kierrosta, kierroksen vai useampia.
Pitää varmaan tarkistaa kytkennät, kun jaksaisi sinne taas päänsä pistää.
-
Oikeassa paikassa on kiinni, 8 pinninen liitin, mistä puuttuu yksi, eli 7 johtoa. Kolmen johdon liitintä en edes löytänyt alueelta, tokikaan en sellaista katsellut.
47ohm ja 2kohm tarkkuuspotikka.
Ei vaikutusta ruuvaako puoli kierrosta, kierroksen vai useampia.
Pitää varmaan tarkistaa kytkennät, kun jaksaisi sinne taas päänsä pistää.
Liian suuri potikka, kaikki säätö tapahtuu ihan siellä viimeisen ääripäässä. Itse käytän 250ohm potikkaa.
-
Liian suuri potikka, kaikki säätö tapahtuu ihan siellä viimeisen ääripäässä. Itse käytän 250ohm potikkaa.
Okeei, eli se on niin tarkka skaala. Pitänee käydä potikkakaupassa.
-
Liian suuri potikka, kaikki säätö tapahtuu ihan siellä viimeisen ääripäässä. Itse käytän 250ohm potikkaa.
Lineaarinen vai logaritminen potikka? Vaikuttaa säädön käytökseen aika paljon.
-
Lineaarinen vai logaritminen potikka? Vaikuttaa säädön käytökseen aika paljon.
Lineaarinen
-
mulla ei ainakaa volkkarissa (ACV moottori) toiminut diodeilla mutta vastus ja potikka toimii. laitoin mikrokytkimen kaasupolkimeen ni ei tarvi olla katkasijaa napsuttelemassa päälle ja pois. menee päälle ku kaasuoljin on reilun puoliväliin mennyt.
-
mulla ei ainakaa volkkarissa (ACV moottori) toiminut diodeilla mutta vastus ja potikka toimii. laitoin mikrokytkimen kaasupolkimeen ni ei tarvi olla katkasijaa napsuttelemassa päälle ja pois. menee päälle ku kaasuoljin on reilun puoliväliin mennyt.
Juu "oikeissa" volkkareissa ei tarvita diodeja, toimii hyvin ilman.
-
Tietämätön kyselee ja olis varmaan paras kun ei menis ite räveltämään mutta kiinnostaa vaan nyt niin kovasti ;D
Eli 2.5TDI -98 V70 ilmeisesti ollut joskus evry+ahtomodi kytkettynä mutta nyt ei säätimistä tapahdu mitään. Mistään en löydä mitään kytkentäohjeita oikein kuvien kanssa (koska oletettavasti jos tietää mitää tekee sellaisia ei tarvita). Muutamat johdot on tuolla konehuoneen puolella irrallaan niin liittyykö nämä juuri nuihin modeihin? Toki esim tuolla vänkärin tolpan lähellä molemmat on saman värisiä eli pitäisi seurata paneelilta asti kumpi on kumpi jotta tietäisi.
Mistäs välistä niitä diodeja pitäisi löytyä?
Laitan kuvia jos joku viitsii vilkaista. Toki auton kunnossa pysymisen kannalta olisi varmaan parasta ajella vakiona...
Mutta joo tosissaan tämä on kakkos autona niin tälläpä kärsiikin vähän kokeilla mitä pystyy tekemään
(https://i.ibb.co/vvSmLdD/DSC-0091.jpg) (https://ibb.co/vvSmLdD)
(https://i.ibb.co/d0g8PXP/DSC-0092.jpg) (https://ibb.co/d0g8PXP)
(https://i.ibb.co/kXGbhFC/DSC-0093.jpg) (https://ibb.co/kXGbhFC)
(https://i.ibb.co/TLSpBzR/DSC-0089.jpg) (https://ibb.co/TLSpBzR)
(https://i.ibb.co/LtpzgsC/DSC-0090.jpg) (https://ibb.co/LtpzgsC)
-
Tietämätön kyselee ja olis varmaan paras kun ei menis ite räveltämään mutta kiinnostaa vaan nyt niin kovasti ;D
Eli 2.5TDI -98 V70 ilmeisesti ö Kimpillut joskus evry+ahtomodi kytkettynä mutta nyt ei säätimistä tapahdu mitään. Mistään en löydä mitään kytkentäohjeita oikein kuvien kanssa (koska oletettavasti jos tietää mitää tekee sellaisia ei tarvita). Muutamat johdot on tuolla konehuoneen puolella irrallaan niin liittyykö nämä juuri nuihin modeihin? Toki esim tuolla vänkärin tolpan lähellä molemmat on saman värisiä eli pitäisi seurata paneelilta asti kumpi on kumpi jotta tietäisi.
Mistäs välistä niitä diodeja pitäisi löytyä?
Laitan kuvia jos joku viitsii vilkaista. Toki auton kunnossa pysymisen kannalta olisi varmaan parasta ajella vakiona...
Mutta joo tosissaan tämä on kakkos autona niin tälläpä kärsiikin vähän kokeilla mitä pystyy tekemään
Johtojen puolisuudella ei ole väliä, eli map-anturille menevät johdot voi laittaa kummin päin tahansa, samoin pumpun johdot kumminpäin tahansa. Diodit kuuluu olla evryn puolella, eli pumpulle menevissä johdoissa.
-
Kuinkas EVRY-MOD asennetaan autona on Volvo V70 D5 vm 2002. Eli mihin johtoihin se kytketään?
-
Kuinkas EVRY-MOD asennetaan autona on Volvo V70 D5 vm 2002. Eli mihin johtoihin se kytketään?
D5 on commonrail kone, eli Evry ei siihen sovellu. Ohjelmointiin suoraan ;)