Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: caddy - 17.04.2021, 00:53:06

Otsikko: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 17.04.2021, 00:53:06
´13 mallin V70 kävi kulmien tsekkauksessa mutta säätöjen jälkeen tuomio kertoo jotta oikean puolen camber jäi 1.5 astetta negatiiviselle eikä sille löytynyt säätöjä(?).
Säätäjä ei löytänyt mistään väljää eikä mitään syytä tuolle camber-virheelle, mutta mainitsi alatukivarsien etupuslien olevan ehjät joskin pehmeät. Mainitsi myös iskarin yläpään kulumisen aiheuttavan moista virhettä.
Tietä on nähty 142tkm eikä huoltokirja kerro keulan osien vaihdosta enempää. -> mitä kannatta siis vaihtaa? Iskarien yläpäät ovat mielestäni hieman kylmänä narisseet joten ne vaihdetaan varmasti ja ajatuksen tasolla olen miettinyt alatukivarsien etupuslien vaihtamista uretaanisiin. Hyötyä? Haittaa? Ehdotuksia?
Uretaanisia ajattelin sillä tasolla että autoa on tarkoitus pitää kauemmin kuin pari-kolme vuotta.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 23.04.2021, 11:14:09
Lisää mietintää; otin eilen keulan pukeille ja vääntelin sekä kääntelin ohjauksen osia väljyyksiä ja pehmeitä osia etsiessäni.
Rattia kun heiluttaa, tuntuu selvää kolinaa mielestäni vasemmalta raidetangon sisäpäästä kun siitä kädellä pitää kiinni mutta itse ratissa se ei tunnu.
Mikä mahtaa olla näillä laitteilla raidetankojen sisäpäiden elinikä? Ulkopäissä en huomannut väljää, ne tuntuivat tiukilta.
Onko näistä hammastankoja mennyt?

Ongelmanahan on siis se, että auto on erittäin uraherkkä varsinkin kiihdytyksissä, ei niinkään jarrutuksissa ja syö renkaita sisäreunasta(erityisesti vasemmalta) sekä kampeaa kaltevalla tiellä oikealle.
Töyssyt saattavat kammeta rattia useimmiten vasemmalle.
Iskarien yläpäät liikkuvat hyvin ja takeltelematta eivätkä pidä ylimääräisiä ääniäkään. Tuo aiemmin mainitsemani ääni on saattanut johtua ihan vaan muuallakin mainitusta kivistä joissain väleissä.
Renkaat ovat 245/40/18 Pirelli P Zero Nero GT:t, ikää pari vuotta.

Ajatuksia, ideoita?

Edit: tarkennuksia..
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: mheguli - 23.04.2021, 11:57:51
Alatukivarren taaemman puslan kiinnitys on isoilla rei'illä. Sillä voi vaikuttaa camberiin ja casteriin ja auraukseenkin. Liekö säätäjä hämääntynyt, kun ei ole iskarin ala- eikä yläpäässä säätöä.

Itsellä meni n. 300 tkm kohdalla vaihtoon iskarit yläpäineen. Ehkä 320 tkm paikkeilla vaihdettiin kaikki raidetangonpäät ja alatukivarret. Silloin piinasivat juuri saman tyyppiset vetelyongelmat, jotka eivät poistuneet täysin, vaikka kaikki kuluva oli vaihdettu kertaalleen, myös pyöränlaakerit. Ongelma poistui, kun auto vaihtui. Näin jälkikäteen ajatellen raidetanko saattoi olla väljä. 140 tkm ajettiin ko. Volvolla. Alkuun kulki tosi hienosti suoraan. Ei haitanneet sivutuuli tai urat.

Oman käsitykseni mukaan noilla kilsoilla Ford-alustaisessa väljänä ei pitäisi olla muuta kuin takapäässä pitkittäistukivarsien etuhelat, jotka nekin hajoavat ulkokehän ruostumiseen, eivät kumin pehmenemiseen. Tietysti tyhmä kuski saa etupään osat kulumaan rattia auto paikallaan veivaamalla ja muutenkin ajo vaikuttaa. Noin pienillä kilsoilla on varmaan tullut suhteellisesti suuri osa kaupunkiajosta.

Sisemmän raidetangon pään huonous selviää melkein helpoimmin, kun ottaa ulomman pään irti ja heiluttelee sitten.

Onhan tuossa vielä mahdollista sekin, että alapallo on väljä. Alkuperäinen alapallo on niittaamalla tukivarressa, mutta tarvikkeena saa myös pulttikiinnitteisenä pelkkää alapalloa.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 13.10.2023, 17:31:55
Palataanpa tähän aiheeseen pitkästä aikaa kun tilanne on edelleen "päällä", on tosin ollut jo siitä asti kun tuon ekan viestini laitoin.

Kulmat on pariin kertaan säädetty eri korjaamoilla, arvot ovat raportin mukaan kaikki vihreällä eli säädöissään(paitsi vasemman takapyörän camber) mutta tilanne ei ole juurikaan muuttunut vetelyn suhteen, uraisella tai paikatulla tiellä täytyy ratista pitää kaksin käsin kiinni että pysytään omalla kaistalla.
Säädöissä on testattu myös sekä pientä aurausta että haritusta ilman vaikutusta.

Autoon on nyt vaihdettu eteen ja taakse kaikki ripustuksen nivelet ja puslat laatuosilla, vain iskarit ja jouset ovat vanhaa ja moottorin ollessa sammuksissa ratissa on sentin verran välystä joka poistuu kun auton käynnistää. Pieni klonkotus kuuluu samalla myös.
Rattiakselia kun jalkotilassa roplaa niin sitä pystyy käsillä hieman heiluttamaan ristinivelen alapuolelta, tämä ei liene normaalia?

Hammastanko lienee vaihtokunnossa pikkuhiljaa, vai onko tuolla rattiakselin alapäässä jotain tsekattavaa vielä?
Öljyt on vaihdettu, säiliön sihti pesty eikä vuotoja ole.

Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: -jadi- - 13.10.2023, 18:08:20
Mun autossa on ollut uudesta asti tuo ohjauksen pienen pieni välys, joka häviää, kun motin käynnistää eli tehostin lykkää painetta.
Jostain ulkomaan foorumilta muistaakseni luin, että pitäisi säätää kulmat motti käynnissä, tiedä sitten.

Minkäslaiset aurauskulmat sun autossa on? Omaani olen pyytänyt laittamaan aurausta 0*08' joka pyörään ja paperien mukaan onkin ja kulkee suoraan, noo, ei tarvii kuitenkaan ohjailla koko aikaa, alla -30mm jouset. Renkaat 225/50x17 kuluu myös tasaisesti.
Säätäjiäkin on joka lähtöön, toiset saa ratin suoraan heti ja toiset ei toisellakaan kerralla, nytkin hieman vinossa. Kukaan ei ole koskaan kysynyt ilmanpaineiden perään, itse aina tarkastanut ennen säätöä.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: laatikkovika - 13.10.2023, 21:25:43
Parhaimmat säätäjät liikuttaa antureita että saa lukemat vihreelle vaikkei oikeesti koskis mihinkään säätöön.
Yhen ketjun tiedän noin tehneen, en viitti sitä tässä kertoa.
Asia ei heidänkään kohdalla tietysti koske jokaista säätöä.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Vauxi - 14.10.2023, 22:09:34
Oikean etupyörän kiinteä negatiivinen camber on ikäänkuin kuuluva juttu. Tehdas kompensoi sillä tien kaltevuutta. Rattia edestakas heiluttamalla saa helposti hammastangosta kuulumaan väljyydestä johtuvan kolinan esiin. Rengastuskin on aika jäykän sorttinen. Meneekö talvirenkailla yhtään eritavalla ?
Onko mahdollista että ristinivelen alapuolelta heiluttamalla liikutatkin ratttiputken kolarikutistuvaa osaa? Jos heiluttaisit hammastangon pinjoniakselia. Niin sieltä lie tulisi öljyt kaaressa tiivisteiden välistä ulos.

On monenlaisia kulmien säätäjiä. Niitä ketkä säätää kaiken vihreelle mikä on ok. Sitten on niitä mitkä säätää vihreen alueen sisällä arvot keskenään samoiksi. Mikä on se oikein reitti. Tietenkin kaikki väljyyksien tarkastukset ja rengaspaineiden tarkastukset ennen säädön aloittamista.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 15.10.2023, 20:00:25
Tässäpä nämä arvot:

(https://i.ibb.co/jZz178P/20231015-170254.jpg) (https://ibb.co/jZz178P)

(https://i.ibb.co/d2sQz3w/20231015-170259.jpg) (https://ibb.co/d2sQz3w)
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 17.10.2023, 22:00:08
https://www.swedespeed.com/threads/p3-steering-wheel-play.657849/ (https://www.swedespeed.com/threads/p3-steering-wheel-play.657849/)

Oisko tästä apuja?
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 18.10.2023, 08:17:57
https://www.swedespeed.com/threads/p3-steering-wheel-play.657849/ (https://www.swedespeed.com/threads/p3-steering-wheel-play.657849/)

Oisko tästä apuja?

Kappas, täytyypä katsoa tuo "mutteri".
Tarkistin vielä kerran nuo raidetankojen nivelet läpi, ei välyksiä.
Se tuli kyllä huomattua että kun sisäpään suojakumin ottaa irti, on itse raidetangossa sisäpään nivelen takana halki olevat valkoiset muoviset holkit jotka liikkuvat rattia kääntäessä tangon mukana.
Kuuluisiko noiden olla kiinni jossain sisempänä?
En tajunnut ottaa kuvaa ährätessäni.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 18.10.2023, 13:04:17
Kappas, täytyypä katsoa tuo "mutteri".
Tarkistin vielä kerran nuo raidetankojen nivelet läpi, ei välyksiä.
Se tuli kyllä huomattua että kun sisäpään suojakumin ottaa irti, on itse raidetangossa sisäpään nivelen takana halki olevat valkoiset muoviset holkit jotka liikkuvat rattia kääntäessä tangon mukana.
Kuuluisiko noiden olla kiinni jossain sisempänä?
En tajunnut ottaa kuvaa ährätessäni.

Itse itselleni vastaten, eivät taida olla kiinteitä vaan liikkuvat tangon mukana. Ainakaan niille ei näy mitään kiinnityskohtia.

Nyt tulikin sitten eteen ongelma uutta hammastankoa etsiessäni, autossani on nähtävästi sähköhydraulinen tehostin sillä normaalia hihnavälitteistä pumppua ei näy missään.
Tehtaalla asennetun osan numero mulla on mutta miten tarkasti tuon mahdollisen uuden osan on vastattava alkuperäistä osanumeroa?
Vai onko sen pakko olla justiinsa se? Alkuperäisellä osanumerolla ei löydy kuin purkuosia...
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 18.10.2023, 16:31:35
https://www.ebay.co.uk/itm/193767297969 (https://www.ebay.co.uk/itm/193767297969)

Tilasin tuolta korkin omaan ohjausvaihteeseen. Alkuperäinen muovikorkki varmaan sieltä korkannut. 31.päivä on aika huoltoon jossa tuo säädetään ja korkki vaihdetaan.

Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 18.10.2023, 18:22:56
https://www.ebay.co.uk/itm/193767297969 (https://www.ebay.co.uk/itm/193767297969)

Tilasin tuolta korkin omaan ohjausvaihteeseen. Alkuperäinen muovikorkki varmaan sieltä korkannut. 31.päivä on aika huoltoon jossa tuo säädetään ja korkki vaihdetaan.

Kyllä se aika varmasti on tuo korkki omassanikin korkannut.
Katsoin tuonne alle halvalla endoskoopilla ja alla olevien kuvien mukaista näkyä sieltä löytyi.
Öljyä on tihkunut ja korkki on selkeästi antanut periksi kun vihreä puhdan muovi näkyy todella selvästi.
Täytyypä tilata tuollainen korkki itsekin.

(https://i.ibb.co/26dKQCC/Kuva-otettu-18-10-2023-klo-17-08-2.jpg) (https://ibb.co/26dKQCC)

(https://i.ibb.co/gSkq0zm/Kuva-otettu-18-10-2023-klo-17-08.jpg) (https://ibb.co/gSkq0zm)

(https://i.ibb.co/whXnQr1/Kuva-otettu-18-10-2023-klo-17-10.jpg) (https://ibb.co/whXnQr1)
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 18.10.2023, 19:13:43
Kyllähän tuo siltä näyttää että sulla on korkannu tuo korkki. Katsotaan kumpi saa ensin kuntoon ;)

Tosiaan ulkomailla joillakin on auttanut ja poistanut ongelman, mutta joillain se korkki on jo niin huonona ettei pysy paikallaan uudelleen kiristyksen jälkeen.

Kannattaa varmaan laittaa jotain putkiteippiä siihen uuteen korkkiin että saa sen tiiviiksi.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 18.10.2023, 23:01:01
Varuiksi kysyn vielä, jos tuo edellä mainittu korkki ei nykyistä tilannetta korjaa, niin onko jotain paikkaa josta saisi tietoon mikä on autossa jo olevaa osaa vastaava tuore osa kun marmorilta sitä ei saa?
Nykyinen osa on 31360540 mutta tuolle ei oikein helposti löydy korvaavaa uutta numeroa.
Tällaisen löysin mutta en ole ihan varma onko kyse samasta osasta:
https://parts.volvocarssaintleonard.com/p/Volvo__S60/Steering-gear--exch/42834014/36050074.html
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 19.10.2023, 15:18:36
36050074 näyttäisi olevan korvaava tuolle 31360540:lle.

36050074 (exch for 313280394, 31302291, 31329872, 31329882, 31360540, 3137079)

17 eri varaosanumeroa normaalille ohjausvaihteelle, kolme eri varaosanumeroa ne korvaa, tuossa yksi eriteltynä. Nopeudenmukaan säätyvä vielä erikseen.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 27.10.2023, 14:54:28
36050074 näyttäisi olevan korvaava tuolle 31360540:lle.

36050074 (exch for 313280394, 31302291, 31329872, 31329882, 31360540, 3137079)

17 eri varaosanumeroa normaalille ohjausvaihteelle, kolme eri varaosanumeroa ne korvaa, tuossa yksi eriteltynä. Nopeudenmukaan säätyvä vielä erikseen.

Kylläpä on vaikea löytää tähän oikeaa uutta hammastankoa, joka paikasta etsiessä joku numero heittää vähintään viimeisen numeron osalta..
Onko noissa sitten jotain ratkaisevia eroja jos vaihdokin numero heittää sen yhden? Vrt. 36050074 ->36050075.

Tuo tilaamani metallinen korkki tuli tänään, ihan heti en saa sitä vaihdettua joten vielä ei tule siitä kommenttia.
Oletko saanut omasi jo korjattua?
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 28.10.2023, 16:57:05
Korkki mullakin valmiina ja tiistaina tutkitaan ja korjataan.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 31.10.2023, 15:35:50
"HAMMASTANGON ESIJÄNNITYSMÄNNÄN SÄÄTÖ Suoritetut toimenpiteet ->

-Hammastangon välyksen tarkistus->Havaittu pieni välys raidetangon sisäpäätä ylös/alas liikuttaessa voimakkaasti vasemmalta puolelta.

-Hammastangon esijännitysmännän kiristys 3 pykälällä.

-Välyksen tarkistus uudelleen->Ei havaittu enää välystä

-Koeajo->Ei havaittu moitteita ohjauksessa, auto ei vetele itsestään uriin ajaessa, ei havaittu ylimääräisiä ääniä ohjauksessa ja ohjaustuntuma hyvä."

Säätö tehty. Ohjaus parantui vaikkei auto vetele 225-leveillä alla olevilla kitkoilla kuten 245-leveillä kesärenkailla. Kesärenkailla sitten totuus tulee esille.

Säätömutteri ei ollut vuotanut ja oli ihan oikeilla urilla paikallaan. Aikaisempaa merkintää kiristyksestä ei ollut joten sen pystyi säätämään.

Jos vielä jatkuu vetely, niin kapeampaa rengasta alle.

Jos korkki on korkannut niin vaatii kuulemma enemmän purkua ja säätökin pitää tehdä huolella kun korkin vaihtaa. Mutta tehtävissä on.

Toivottavasti tästä oli jollekkin apua.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 01.11.2023, 09:45:36
Vaihdettiinko tuohon nyt se metallinen korkki samalla?
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: Ryde85 - 01.11.2023, 22:22:38
Vaihdettiinko tuohon nyt se metallinen korkki samalla?

Ei vaihdettu.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 21.11.2023, 19:50:00
Päivitelläänpä tätäkin.
Nosturilla otettiin tuo vihreä korkki auki ja sen sisältä löytyi kolmeen osaan katkennut, erittäin ruosteinen pieni jousi. Itse korkki oli ehjä ja jengat kunnossa ja tuo tilattu metallinen tulppa on väärää mallia -> liian pieni.
Katkennut jousi tuli korvattua suunnilleen samanlaisella, paketti kasaan ja korkkia kiristäen niin että välys poistui.
Jousta vaihtaessa ei tarvitse purkaa hammastankoa autosta pois, ahdasta on mutta kahteen pekkaan tehtävissä.
Ajossa tuntui normaalilta eikä vetele tai kolise ollenkaan.

Purkuosia katsoessa kannattaa ottaa siis huomioon että tuo jousi saattaa olla jo valmiiksi mätä.
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: caddy - 24.04.2024, 16:31:07
Täytyypä taas palata tähän.
Korjaus kesti talven, taas mennään urien reunoja pitkin ja ratissa kolisee ja ohjaus nuljuu.
Tuolla alkuperäisellä numerolla(31360540) löytyy kotomaasta yksi purkuosa mutta se on V60:sta peräisin:
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Autonosat/Volvo/VOLVO-V60/2011_2013/Etuakselisto-&-Jousitus-&-Ohjauslaitteet/Ohjausvaihde-tehostettu/Kaikki/ID-30653816/OEM-31360540/

Voisiko se kuitenkin olla sopiva V70:een koska ulkomaan romiksia selatessa tuosta kyseisestä osasta löytyy just samat koodit kuin mitä ulkomaisista?

https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car-parts/s1/Volvo/VOLVO-V70/2008_2013/Vehicle-front-&-Springs-&-Steering/Steering-Gear-&-Worm-Servo/All/ID-59176069/36001422
Otsikko: Vs: V70 ohjauskulmat, mitä vaihtoon?
Kirjoitti: TKG - 24.04.2024, 21:42:28

...
Voisiko se kuitenkin olla sopiva V70:een koska ulkomaan romiksia selatessa tuosta kyseisestä osasta löytyy just samat koodit kuin mitä ulkomaisista?
...

No miksikäs ei?
Itse ohjausvaihdehan on sama, sisemmät raidepäät taasen voivat olla toisessa autossa pitemmät? (En laiskuuttani viitsinyt googlata...),
Edit: Viitsin sittenkin, samat sisemmät raidepäätkin on molemmissa.