Samppasport  Futurez

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886110 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #195 : 30.05.2011, 10:05:48 »
D24:seen ei omien kokemusten mukaan kannata laittaa liian isoa ahdinta, häviää vain käyttö-ominaisuudet. Ongelma on tuo ve6 syöttöpumppu jolla ei saa tarpeeksi vetäviä kierroksia eikä poltto-ainetta. Garrett gt32 kokoluokan ahdin on vielä varmasti järkevä valinta mutta kaikki sen yli katukäyttöön turhan isoja. Käyttöalue on onneton tuolla gt37:lla, ehkä jotain 1000-1500rpm välillä. Pelkkiä arvioita kun ei ole laturissa w-nastaa mistä saisi otettua kierrostiedon mittarille. Kyllähän tuo oma hyvin maantiellä toimii, vetää ihan sairaasti jostain 100km/h ylöspäin mutta paikaltaan kiihdytys on aika hankalaa ja onnetonta. Aina sutii liikaa tai sitten jos hiukan kaasua keventää niin nyykähtää ja viivettä heräämisessä on kiitettävästi. Vaihdelaatikot paukkuu ja taka-akseliston puslat vaihtokunnossa muuteman tuhannen kilsan jälkeen. Viralliselle lapulle on kirjattu 148km/h loppunopeuksia ja racechronolle vähän enemmänkin mutta mitään mullistavaa en oo saanu aikaseksi. Jos vielä joskus innostun tuota "kilpuria" parsimaan kasaan niin ahdin vaihtuu pienempään tai sitten syöttöpumppu lentää kankkulankaivoon ja tulee jotain parempaa tilalle :) Tällä hetkellä on mielenkiinto ihan muissa asioissa joten lähiaikoina tuskinpa mitään tapahtuu...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #196 : 30.05.2011, 19:00:00 »
Oiskohan tuo gt37 mun käyttöön sopivampi ku tuolle orkkis pumpulle? Jos ei jotain halpaa hx40:stä täältä ruottista hommaa niin vois jonku kiinakopio gt37 katella testiin.

Pari kuvaa projetkin tän hetkisestä vaiheesta.



Pitäsköhän tehä 4 litran rivikymppi ku tuohon mahtus caddyn 1.6 jatkoksi  ;D


Poissa Joona.S

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #197 : 30.05.2011, 23:12:15 »
jo on vinkeen näkönen , syöttöpumppu o puolet moottorin koosta  :D

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #198 : 01.06.2011, 18:42:19 »
On toi kyllä koomisen näköinen.

Laskee iskutilavuuteen mukaan tuon pumpun pyttyjen koot niin saa litran suuremman numeron liimata takaluukkuun :)

Poissa Commander

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • Volvo V90 -ST
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #199 : 02.06.2011, 10:52:58 »
vähä epäilen tuota tietoa.
jos tuo tieto pitää kutinsa niin tuolla pumpulla pitais irrota aika huimia tehoja.
verrataa esim mersussa käytettävään boschin rivipumppuun joista 7mm tapeilla irtoaa tekiästä riippuen 130-170 milliä.
(130milliä ensimmäisissä versioissa ja mynä nykyään saa jo 170 milliä.)

HP-dieselin pumpusta pitäis lähteä tuon verran tavaraa. 120milliä riittää 400hp:aan asti. Kansi kuulemma kuitenkin taitaa rajoittaa tuota tehoa aika paljon. Näin itse mestari kertoi.

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #200 : 02.06.2011, 22:00:14 »
On toi kyllä koomisen näköinen.

Laskee iskutilavuuteen mukaan tuon pumpun pyttyjen koot niin saa litran suuremman numeron liimata takaluukkuun :)

Juu laskennallisen iskutilavuuden mukaan saa lisätä ja ku laskee pytyt yhteen niin sehän on jo 12 pyttynen ja sehän on vähän jo v-kone ku ovat rinnakkain  ;D

Tänään kävin irrottaan tuon pumpun jatkoakselin niin pääsee ens viikolla koulussa tekeen uuden johon saa pyörää varten tehtyä kartion ku käynnistysyritykset tökkäs aina siihen ku pyörä pyörähti akselin päässä ja pumpun jako sekos. Jospa se parin viikon sisään jo lähtis käymään. Maanantaina pitää vielä hakea pakosarja mukaan niin saa hitsata sen kaasulla tai tigillä loppuun.

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #201 : 12.06.2011, 22:59:38 »
Se käy! Ensi savut sain deekusta rivipumpun ruokkimana tälle päivää. Video ei valitettavasti vielä oo mut ens viikonloppuna viritän kameran kuvaamaan käynnistyksen alusta asti. Pientä hienosäätöä pitää vielä tehä pumpun väliakselin tuentaan ku meinaa elää ja pumpun linjausta tarkistaa samalla. Syylärinki vois viritellä paikalleen niin uskaltas käyttääkki hetken ja kokeilla miten reakoi kaasuun nuilla sisun säädöillä. Startatessa tulee valkoista putkesta reilusti eli perussyöttöä pitää ruuvata pienemmälle.

Huomenna laitan kuvan säädettävästä pumpun pyörästä minkä viime viikolla tekasin koulussa. Säätövara ainaki riittävä ku +-20 astetta pyörällä.

Pakosarjaa ei vielä oo kerinny tekeen loppuun asti mut jos näyttää et viikonloppuna kerkee niin pitää hitsata migillä kotona kasaan ja hiekkapuhaltaa se ja sit ottaa kouluun mukaan niin saa oikasta laipat.

Poissa Morjenz

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 572
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #202 : 18.06.2011, 14:14:19 »
Vaikka itselläni kokemus rajoittuu kolmeen Toyota merkkiseen dieseliin, niin jakaja/kuin rivipumpulla, niin kyllä mielestäni tuo valkoinen savu viittaa ennemminkin väärään ennakkoon, kun liian suureen perussyöttöön. Silloin savu on ennemminkin sinistä... Ainakin itsellä tuli neliltraisesta ahdestusta esikammiodieselistä suurella perussyötöllä sinistä savua... Ensin tummaa, sitten sinistä...
-Homelompakko Racing Team-
-Astra GSi 16v -92 "Papaatti"-
14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #203 : 23.06.2011, 12:09:02 »
joko Harrin d24 jyllää?

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #204 : 23.06.2011, 16:11:40 »
Vaikka itselläni kokemus rajoittuu kolmeen Toyota merkkiseen dieseliin, niin jakaja/kuin rivipumpulla, niin kyllä mielestäni tuo valkoinen savu viittaa ennemminkin väärään ennakkoon, kun liian suureen perussyöttöön. Silloin savu on ennemminkin sinistä... Ainakin itsellä tuli neliltraisesta ahdestusta esikammiodieselistä suurella perussyötöllä sinistä savua... Ensin tummaa, sitten sinistä...

Sininen savuhan yleensä johtuu öljystä. Kyllä valkonen savu väheni ku sai syötöt pienemmälle. Ennakot ei vaikutanu savun väriin. Kun alko käymään niin savun väri meni tummaksi.

joko Harrin d24 jyllää?

Ei valitettavasti jyllää vielä. Viime viikonlopun saikkasin sen kans mut ei vieläkään jaksanu jäähä käymään omin avuin. Käyntiin lähti helpommin ku lämmitti kuumailmapuhaltimella imusarjaa samaan aikaan ku hehkutti ja starttas. Seuraavaksi pitää hommata puristuspainemittari jostain lainaan et saa mitattua et onko puristukset tallella kaikissa sylintereissä. Epäilen että jotain sellasta vikaa on ku ei käy vaik pilotillaki avittaa. Koneessa on jako kohallaan ja pumpun ennakkoa on säädelty melko isolla alueella.

Lopulta annon valmetista virtaa et jaksas paremmin pyörittää niin sit levis startti. Se kyl piti koko ajan vikinää niin pitää alkaa taas yhisteleen useammasta jämästä yks toimiva.

Jonku näkönen videon pätkä tulee näytille kuhan pääsen sellasen koneen ääreen jolla onnistuu tuon hd-videon muokkaus.

Taitaa mennä jonku aikaa ennen ku pääsee taas tutkiin volvoa ku pitää alkaa käyttis caddy maalaan.

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #205 : 23.06.2011, 19:19:27 »
Seuraavaksi pitää hommata puristuspainemittari jostain lainaan et saa mitattua et onko puristukset tallella kaikissa sylintereissä. Epäilen että jotain sellasta vikaa on ku ei käy vaik pilotillaki avittaa.

Tuo kone käy ominavuin vaikka kahdesta-kolmesta pytystä olis renkaan poikki joten vika on jossain ihan muualla...

Mikä tuon moottorin aikaisempi historia olikaan? Ajoitko sillä ennen pumpun vaihtoa vai heititkö "sian säkissä" konehuoneeseen?
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #206 : 23.06.2011, 20:04:44 »
Tuo kone käy ominavuin vaikka kahdesta-kolmesta pytystä olis renkaan poikki joten vika on jossain ihan muualla...

Mikä tuon moottorin aikaisempi historia olikaan? Ajoitko sillä ennen pumpun vaihtoa vai heititkö "sian säkissä" konehuoneeseen?

Juu varmasti käy ku passatin 1.9 tdi:ki kävi vaik kahesta pytystä renkaita oli poikki.

Moottori on juurikin sika säkissä, paikalleen ja testaileen. Ei tienny myyjäkään varmasti ton kuntoa. Aattelin nakata tuon sillon paikalleen ku oli ainut läjässä oleva kone niistä mitä hain. Vakiopumpulla kokeilin mut ei lähteny käyntiin silläkään mut en kyl ihmettele sitä ku osa suihkuista oli ruostunu jumiin.

Pitää vielä kokeilla muuttaa ajotusta reilummasti aikaselle ku nyt laiton sillai et kone on 0-merkissä ja pumpussa ykkösen ruiskutushetki on juuri alkanut. Säätelin kyl ennakkoa melkeen sen 20 astetta lisää mitä pyörä antaa varaa mut liekkö vielä jääny liian myöhäselle. Parhaiten lähteny käyntiin n. 10 ennakolla pyörästä käännettynä.

Pitää tutkia mitä on syöny ja alkaa tekeen toisesta lohkosta varmasti käyntikuntosta alakertaa. Pitää vaan koulussa oikasta lohkon tiivistepinta ku on vähän ruosteessa. Toisen kannen joutuu käyttään koneistamolla et saa nokka-akseli linjan kohalleen ku kannesta puuttuu nokka-akselin laakeripukit ja koululla ei oo sen oikasuun vehkeitä.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #207 : 23.06.2011, 21:17:41 »
voihan siitä vaikka venttilit kantaa ;)

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #208 : 23.06.2011, 21:33:12 »
Vaihoin tuossa vakio ic:n tilalle tuommosen 600*300*76mm coolerin, n. 0,1bar nous ahdot (1.1->1.2) vakioahtimella. Eli ei käytännössä mitään hyötyä vakiopumpulla ja ahtimella, mutta ehkä tässä joskus.. :2funny:

Tuommonen meni kyllä erittäin nätisti vakion tilalle, ilmastoinnin kennoa piti siirtää n. 15mm eteenpäin (helppo kun tekee esim. lattaraudasta lätkät vaan alapäähän), yläpää syyläristä menee nätisti niinkuin vakiossa eikä uusi välijäähy paista.
Lisäksi tarvittiin 2kpl 2,5" 60-asteen mutkia sekä 2,5"->3" silikoonisupistajat. Mitään rakenteita ei tarvi särkeä ja ei näy esim. katstastuksessa ellei ole erittäin tarkka katsastusmies ;)

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #209 : 23.06.2011, 23:32:57 »
voihan siitä vaikka venttilit kantaa ;)

Joo voi tai sit kansi on kunnolla halki ;D Näkee kuhan kerkeää tutkimaan. Kaverin jäärata 740:stä meni kansi ihan päreiksi ku ei tykänny 2 baarin ahtoista vakio pakokaasujarrulla. Ritinä oli kuulunu ku sammuttivat. Kansi oli sulanu ja palasia puuttu.

Vaihoin tuossa vakio ic:n tilalle tuommosen 600*300*76mm coolerin, n. 0,1bar nous ahdot (1.1->1.2) vakioahtimella. Eli ei käytännössä mitään hyötyä vakiopumpulla ja ahtimella, mutta ehkä tässä joskus.. :2funny:

Suurin hyöty tuleeki imuilman lämpötilan tippumisesta ja ahtopaineet tuskin nousee hirveesti kuulerin vaiholla.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron