Ateho  Elekma

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3079 Vastauksia
  • 886067 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #255 : 01.09.2011, 20:26:56 »
Vaparin ja ahdetun pumput, mitä eroja? Riittääkö pelkän pumpun kannen vaihto millä saadaan ahdonalaisuus käyttöön? Mitä muuta?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #256 : 01.09.2011, 22:29:07 »
Vaparin ja ahdetun pumput, mitä eroja? Riittääkö pelkän pumpun kannen vaihto millä saadaan ahdonalaisuus käyttöön? Mitä muuta?

Ei kai mitään muuta kun ahdonalaisen kansi jolla saa savutusta(voimaa) alemmas ennen ahtoja...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #257 : 01.09.2011, 22:33:40 »
Ei kai mitään muuta kun ahdonalaisen kansi jolla saa savutusta(voimaa) alemmas ennen ahtoja...
Eli jos mulla on ehjä vaparin pumppu ja vaihdan siihen tuon kannen niin toimii ihan niinkuin vanha rikkinäinen turbon pumppukin?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #258 : 01.09.2011, 22:41:21 »
Terve,

taas harrastettu vähän pumppujumppaa, uuden nestepään kans k-arvo oli 3,75mm ja sama myös vakio nestepäällä. Kaveri joka on noita laittanut sanoi että pitäisi lähtä tuolla käymään, lienee menny koko pumppu paskaksi koska ei pumppaa dieseliä enään ollenkaan kun vaihdoin vakionestepään takas..12mm päällä dieseliä sentään tuli. :'( ja samalla hajotin vielä ilmastoinnin ku unohtu räikkä kampiakselin pulttiin..hyvin meni  :knuppel2: ::

Jos nokkalevy on 180 astetta "väärin" niin eikös se ole periaatteessa sama asia kun pumpun ajoitus 180 astetta pielessä?

Vinkkinä joka pumppujumppaa harrastaa kannattaa samalla vaihtaa ne kaks viimestä hehkua...

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #259 : 01.09.2011, 22:57:50 »
Eli jos mulla on ehjä vaparin pumppu ja vaihdan siihen tuon kannen niin toimii ihan niinkuin vanha rikkinäinen turbon pumppukin?

Mun käsittääkseni kyllä!
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #260 : 02.09.2011, 20:22:07 »
Terve,

taas harrastettu vähän pumppujumppaa, uuden nestepään kans k-arvo oli 3,75mm ja sama myös vakio nestepäällä. Kaveri joka on noita laittanut sanoi että pitäisi lähtä tuolla käymään, lienee menny koko pumppu paskaksi koska ei pumppaa dieseliä enään ollenkaan kun vaihdoin vakionestepään takas..12mm päällä dieseliä sentään tuli. :'( ja samalla hajotin vielä ilmastoinnin ku unohtu räikkä kampiakselin pulttiin..hyvin meni  :knuppel2: ::

Jos nokkalevy on 180 astetta "väärin" niin eikös se ole periaatteessa sama asia kun pumpun ajoitus 180 astetta pielessä?

Minulla olisi hatara mielikuva että sen saa jopa 90 astein välein väärään asentoon...

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #261 : 02.09.2011, 22:31:15 »
Minulla olisi hatara mielikuva että sen saa jopa 90 astein välein väärään asentoon...

Mun mielestä siinä on kaks semmosta "sakaraa" nokkalevyn alla joten 180 vaan voi mennä pieleen..velipoika laitto omaansa tuon minun nestepään ja piti laittaa pumpun ajotus ekalla kerralla 180 astetta pieleen että lähti käymään (eli vissii nokkalevy käänty 180 astetta), vuodon takia ei lähtenyt häävisti käymään ja kun tänään vihdoin sai pelittämään purun ja uudelleen kasauksen jälkeen ja lähettiin kellon kans testamaan kulkua niin pasahti ahin paskaksi..hukkaportissa joitan häikkää niin pääs ahot vähän karkaamaan n. 1.8bar  :hello:
Vielä teki semmosta että tyhjäkäynti humppas startin jälkeen vähän alussa sitten rahouttu..liekkö sitten syöttö vaan liian isolla, ja sammu jos paikallaan nopiasti paino kaasua..laski tyhjäkäynti niin nopiaa.
Vedot oli ainakin kohallaa vrt 10mm nestepää..isompaa ahinta ettimään siis.
Ja jos jollain ois tietoa missä asennossa tuo nokkalevy on...kait siinä jokin logiikka on..ois kiva saaha tuo oma vielä käymään joku päivä ettei tarvis koko pumppua vaihtaa :(

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #262 : 03.09.2011, 09:14:35 »
Niin, siis kun pyörität kampiakselia 360 astetta, niin nokka-akseli ja pumppu kääntyvät 180 astetta. Eli niitten merkit osuvat kohdalleen vain joka toisella kampiakselin kierroksella. Ja ideanahan on siis se että nokka-akseli ja pumppu pitää olla toisiinsa nähden kohdallaan. Eli sun täytyy saada nokka-akseli siihen yläkuolokohtaan että 1-sylinterin nokat osottaa johonkin klo 11 ja klo 1 suuntiin tai jotain, siis ei vaihtumatahtiin vaan puristus. Ja sitten pumpun merkki kohdalleen.

Tästä syystä kannattaa aina viimeistään ennen toimivan pumpun irrotusta merkitä takimmaiseen nokkapyörään se oikea yläkuolokohta! Ettei sitten käy niin että on 180 astetta pielessä. Jos sitä ei ole mitenkään merkitty niin joutuu irrottamaan venakopan ja katsomaan nokkien asennosta. Tai sitten hekun reijästä painemittarilla tms konstilla.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #263 : 03.09.2011, 10:18:26 »
Juurikin noin niinkuin lanttola sanoi, se vaan tässä arveluttaa vaikuttaako nokkalevyn kääntö samat 180 astetta..nokkalevyssähän on "tappi' johon nestepään akseli tulee vain yhdellä tavalla..liekkö sitten tällä mitään merkitystä nokkalevyn käännöllä koska nokkalevyn alapuolihan on symmetrinen..joskos sitä tänään vaihtas vielä eri pumpun, jos ei lähe käymään saa lähtä paaliin koko paska :)

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #264 : 03.09.2011, 10:27:55 »
Tästä syystä kannattaa aina viimeistään ennen toimivan pumpun irrotusta merkitä takimmaiseen nokkapyörään se oikea yläkuolokohta! Ettei sitten käy niin että on 180 astetta pielessä. Jos sitä ei ole mitenkään merkitty niin joutuu irrottamaan venakopan ja katsomaan nokkien asennosta. Tai sitten hekun reijästä painemittarilla tms konstilla.

Tarviiko kaikki tehdä aina niin h*lvetin vaikeesti. Miks ei voi vaan katsoa vauhtipyörältä 0-merkkiä kohdalleen? Ja sitten nokka-akselin takapäässä on lovi joka kuuluu olla ylöspäin(joka toisella kierroksella). Thats it! Tarvitaan tasan 2 silmää ja taskulamppu tai jos tekee valoisaan aikaan ulkona niin ei tarvi taskariakaan...
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Icharus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • A4 quattro
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #265 : 03.09.2011, 10:29:38 »
Tarviiko kaikki tehdä aina niin h*lvetin vaikeesti. Miks ei voi vaan katsoa vauhtipyörältä 0-merkkiä kohdalleen? Ja sitten nokka-akselin takapäässä on lovi joka kuuluu olla ylöspäin(joka toisella kierroksella). Thats it! Tarvitaan tasan 2 silmää ja taskulamppu tai jos tekee valoisaan aikaan ulkona niin ei tarvi taskariakaan...
Jep juurikin näin olen tehnyt, ja aina irroittunut nokka-akselin rattaan niin jakokaan ei pääse liikkumaan..ja helppo säätää ajotusta suoraan nokka-akselin rattaalla. Normaalitilanteessa (esim pumpun vaihdossa, ei purkua) pumppu ei voi päästä kääntymään 180 astetta pieleen ellei pyöritä sitten ite konetta kun pumppu ei ole kiinni :D

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #266 : 03.09.2011, 11:28:27 »
Tarviiko kaikki tehdä aina niin h*lvetin vaikeesti. Miks ei voi vaan katsoa vauhtipyörältä 0-merkkiä kohdalleen? Ja sitten nokka-akselin takapäässä on lovi joka kuuluu olla ylöspäin(joka toisella kierroksella). Thats it! Tarvitaan tasan 2 silmää ja taskulamppu tai jos tekee valoisaan aikaan ulkona niin ei tarvi taskariakaan...

Nokka-akselin takapään pyörässähän on kyllä lovi, mutta siinähän ei ole kiilaa, eli se nokkapyörä voi olla edellisten remppojen jäljiltä missä sattuu. Noinhan sen kuuluisi siis mennä kun sanoit, jos se merkki on kohdallaan. Tarkoitinkin siis että tarkastaa onko se merkki kohdallaan ja jos ei ole niin tekee siihen oman merkin. ja tietysti vauhtipyörältä se yläkuolokohta tarkistetaan, nokkapyörältä vain se onko se puristus vai vaihtokohdassa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #267 : 03.09.2011, 11:59:41 »
Nokka-akselin takapään pyörässähän on kyllä lovi, mutta siinähän ei ole kiilaa, eli se nokkapyörä voi olla edellisten remppojen jäljiltä missä sattuu.

Ei sitä siittä takanokkapyörän lovesta katsotakkaan sehän nyt voi olla missä asennossa vaan kun ei ole kiilaa vaan nokka-akselin takapäässä olevasta lovesta, hahlosta, viisteestä tai millä nimellä sitä nyt haluaakin kutsua...
« Viimeksi muokattu: 03.09.2011, 12:01:53 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #268 : 03.09.2011, 14:20:35 »
Ei sitä siittä takanokkapyörän lovesta katsotakkaan sehän nyt voi olla missä asennossa vaan kun ei ole kiilaa vaan nokka-akselin takapäässä olevasta lovesta, hahlosta, viisteestä tai millä nimellä sitä nyt haluaakin kutsua...

Ei mun nokassa ainakaan ole muuta merkkiä kun se lovi, joka on vaakatasossa yläkuolokohdassa. Ja senkin näkee vaan kun nokkapyörä on irti, eikä mun ole tarvinnut ikinä irrottaa nokkapyöriä pumpun vaihdossa/ajoituksessa.

Eli ei se nyt mun mielestä ole mitenkään "h*lvetin vaikeeta" tehdä nokka-akselin takimmaiseen hihnapyörään esim valkosella tussilla merkki klo 12 kohtaan, jolloin tietää aina onko siellä puristus päällä vai vaihtokohta. Ihan irrottamatta nokkapyörää. Jos se tussilla merkkaus tuntuu jotenkin ylivoimaiselta niin kannattaa varmaan kuskata romunsa korjaamolle ja vetää vaikka pää täyteen sillä aikaa.

Tää oli siis vain vinkki miten itse teen. Voihan niitä nokkapyöriäkin irrotella tms jos tykkää homman tehdä eri tyylillä. Tai sitten vanhan mallin kannessa ja nokassa on joku merkki joka tosta puuttuu. pumppuhan ei voi olla 180 astetta pielessä jos tekee homman vähänkin oikein.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #269 : 03.09.2011, 14:27:16 »
Juurikin noin niinkuin lanttola sanoi, se vaan tässä arveluttaa vaikuttaako nokkalevyn kääntö samat 180 astetta..nokkalevyssähän on "tappi' johon nestepään akseli tulee vain yhdellä tavalla..liekkö sitten tällä mitään merkitystä nokkalevyn käännöllä koska nokkalevyn alapuolihan on symmetrinen..joskos sitä tänään vaihtas vielä eri pumpun, jos ei lähe käymään saa lähtä paaliin koko paska :)

Joo mulla tuli tuossa pikku ajatusvirhe aluksi, en hoksannut tota että voiko se tosiaan muuttaa sitä tuo nokkalevyn asento. Jotainhan siellä täytyy sillon olla väärin kasattu jos pumpun merkki pitää oikeasti olla 180 astetta pielessä nokka-akseliin nähden. Eikös se nokkalevy ja nestepää juurikin määrää mille sylinterille kakku millonkin menee? Eli siellä suunnallahan se vika sillon täytyy olla? Ainakin näin äkkiseltään pääteltynä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Futurez  Kulkukoira