RallyBaron  Samppasport

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 891393 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #405 : 02.11.2011, 17:34:06 »
ai että on täysin samat lämmöt ilmassa coolerin jälkeen mitattuna jos ilma on otettu konehuoneesta kuin että se olisi otettu esim säleikön takaa ?

edes ennen cooleria ei ole.

sitten ei muuta kuin mittarit kiinni ja mittaamaan ilmanputsarin imuputkesta, ja ahtimen painepuolelta ennen cooleria, niin saadaan ihan faktaa siitä...

se turbokaan kuitenkaan kovin kylmänä taida käydä...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2281
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #406 : 02.11.2011, 21:19:52 »
se turbokaan kuitenkaan kovin kylmänä taida käydä...

Ja ilmallakin taitaa olla taipumus lämmetä puristuessaan kasaan..
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #407 : 03.11.2011, 00:00:30 »
Täälläpäin on dree24 viritystä ilmoilla... :D
« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 00:04:00 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #408 : 03.11.2011, 00:03:21 »
sitten ei muuta kuin mittarit kiinni ja mittaamaan ilmanputsarin imuputkesta, ja ahtimen painepuolelta ennen cooleria, niin saadaan ihan faktaa siitä...

se turbokaan kuitenkaan kovin kylmänä taida käydä...

mutta jos säleikön takaa tulee esim 25asteista ilmaa, ja konehuoneesta saisi vaikka 50asteista ilmaa, niin väitätkö että kun nuo ilmat menevät turbon läpi niin se lämmittäisi molemmat samalle tasolle, että se tulis aina turbosta pihalle 65asteisena, ei siis mitään väliä tuleeko se ilma vaikka suoraan pakastimesta mutta turbosta pihalle tullessa ilma on aina 65astetta  :D  :idiot2:

asteet nyt heitin hatusta niihin ei kannata puuttua.
erot on joka tapauksessa pienet siinä että minkä asteista se ilma on turbon jälkeen onko ilma otettu ulkoa vai sisältä MUTTA EROA ON ! siitä on turha väitellä

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #409 : 03.11.2011, 07:04:39 »
Täälläpäin on dree24 viritystä ilmoilla... :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Noilla on pakko tulla savua ja voimaa  :juhau:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa ripeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #410 : 03.11.2011, 09:01:58 »
eiköhän se turbo kuitenkin "lämmitä" sen VV tai vakiosuodattimenkin läpi menevän ilman, oli kotelolla tai ilman..välijäähdytinhän siellä sitten laskee niitä hieman...

vapaasti hengittävissähän se on sitten eri juttu....

lämmittäähän se turbo sen ilman kyllä, mutta siinä vaiheessa sieltä ei se happi häviä minnekkään.
vaan ulkoa kun otetaan sitä viileää ilmaa turbolle niin siinä on enemmän happea ja se jäähdyttää moottoriakin hieman.

ainakin nuissa 5pyttysissä tdi audeissa imuilma jäähyttää talvella moottoria niin ettei taho koppiin lämmintä tulla.

edit: tuli kirjotettua kaverin tunnuksilla.  :D
-smgt
Volvo 66 1.3 -78

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #411 : 03.11.2011, 11:48:26 »
Noilla on pakko tulla savua ja voimaa  :juhau:

Aivan varmasti... samperi ku on vaan niin paljon kaikkea tärkeempää. Meni jo viikko että sain edes aikaseks avata paketin :juhau: Mutta kiitos vaan lähettäjälle ;)
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #412 : 03.11.2011, 15:12:04 »
tuosta coolerista kannattaa huuhdella mahdolliset öljyt pois vaikka bensalla ;)

ainakin nuissa 5pyttysissä tdi audeissa imuilma jäähyttää talvella moottoria niin ettei taho koppiin lämmintä tulla.

edit: tuli kirjotettua kaverin tunnuksilla.  :D
-smgt

eipä ollut lämpenemis ongelmia tuossa omassa D24:sessa viime talvena, vaikka pakkasta -30 ja jumittunut visko paikallaan.... ::)

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #413 : 03.11.2011, 18:40:21 »
tuosta coolerista kannattaa huuhdella mahdolliset öljyt pois vaikka bensalla ;)

eipä ollut lämpenemis ongelmia tuossa omassa D24:sessa viime talvena, vaikka pakkasta -30 ja jumittunut visko paikallaan.... ::)

puhuinki suorasuihku tdi moottorista. kyllähän esikammio moottori lämpenee melkeen ku bensa moottori :)
volvo 240 tdi :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #414 : 12.11.2011, 14:40:43 »
Osaisko joku enemmän pumpun sielunelämään tutustunut kertoa miten tuon ahdonalaisen karan kuuluisi pelata? Eli siis että mitä se tarkalleenottaen tekee? Kokeilin nimittäin äsken tota omaa roplata siten että auto käynnissä nyppäsin karan pihalle ja ruuvimeisselillä liikuttelin sitä tappia, joka tulee karaa vasten, mutta ei sillä mitään vaikutusta tuntunut olevan auton käyntiin, ei tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla. Itse olen aina ymmärtänyt että sen kuuluisi vaikuttaa samoin ku syöttöruuvin kääntö, mutta onko se näin? vai vaikuttaako se vasta moottoria kuormittaessa, vai eikö se vaan pelaa mulla?

Pumppuhan on siis markkinapaikalta ostettu PP-dieselin pari vuotta takaperin tekemä 12mm kiinapäällä.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #415 : 12.11.2011, 15:13:31 »
jos oikein olen ymmärtänyt niin se pikkutappi kun on sisällä ni se rajoittaa max. syöttöä kaasun ollessa painettuna pohjaan, ja karassa oleva lovi sit sallii tapin tulla ulos kolostaan ja lisätä syöttöä tai jotakin... :-\  ja ahtopaineella ohjataan sit karan elämää...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #416 : 12.11.2011, 19:18:27 »
jos oikein olen ymmärtänyt niin se pikkutappi kun on sisällä ni se rajoittaa max. syöttöä kaasun ollessa painettuna pohjaan, ja karassa oleva lovi sit sallii tapin tulla ulos kolostaan ja lisätä syöttöä tai jotakin... :-\  ja ahtopaineella ohjataan sit karan elämää...

Joo kyllä toi on selvää, että ahtopaine painaa karaa alaspäin kalvon avulla, jousi taas nostaa sen ylös ja kara ohjaa sitten juuri sitä tappia, mutta sitä juuri mietin että miten se tappi käytännössä vaikuttaa syötön määrään.

Kokeilin säätää syöttöruuvia puoli kierrosta aukipäin, eli pienemmälle, niin tässä asennossa tuo tapin liikuttelu vaikutti käyntiin sen verran että kun sen painoi ihan sinne sisään niin tyhjäkäynti laski hieman. tämän enempää en ehtinyt kokeilemaan vaan pyöräytin syöttöruuvia kierroksen isommalle ja pistin pelit kasaan ja menoksi.

Mutta tuntuisi että kun syöttöruuvi on tarpeeksi kireällä niin ahdonalaisen karalla ei ole enää merkitystä? Vai onko tilanne tosiaan eri sitten täyskaasulla/kuormituksessa? Pitääpäs käydä polkemassa ahdonalaisen letku kiinni ja irti ja katsoa onko eroa.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #417 : 13.11.2011, 07:25:10 »
pitäs sen karan toimia.

ainakin kaverin d24tic toimi kun kokeiltiin kerran reiluja syöttöjä. piti ihan kick down runkoo pirrata että saatiin tyhjäkäynti takasi siedettävälle tasolle.

volvo 240 tdi :)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #418 : 13.11.2011, 10:27:59 »
pitäs sen karan toimia.

ainakin kaverin d24tic toimi kun kokeiltiin kerran reiluja syöttöjä. piti ihan kick down runkoo pirrata että saatiin tyhjäkäynti takasi siedettävälle tasolle.

Ja siinä siis "tappiin" ruuvatuilla syötöilläkin karan liike vaikutti vielä syöttöön? Kokeilitteko tyhjäkäynnillä siis karan vaikutusta vai kaasu pohjassa?

Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #419 : 13.11.2011, 10:34:33 »
ajamalla kokeiltiin. ahtojen noustessa savun vaan tummeni.
elikkä sillon sen on pakko toimia niillä syötöillä.
tiiä siitä oliko syötöt tapissa mutta äänestä päätellen pakopainetta oli jo riittävästi vakio ahtimelle  :2funny:

kara oli mallia viilattu että sen kyllä huomasi millon kara alko painumaan. :)

ja tuossa oli puhetta että tyhjäkäynti laski kun tappia painoi sisään päin?
ahtojen noustessa tappi tulee ulos päin jolloin tulee lisää löpöä pyttyyn :)
« Viimeksi muokattu: 13.11.2011, 10:36:14 kirjoittanut smgt »
volvo 240 tdi :)

 

Futurez  Kulkukoira