Elekma  Autoracing

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 890825 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #570 : 25.12.2011, 17:07:26 »
Siksi alunperin ajatuksena oli se he221w, mutta taloudelliset seikat pakotti laittaan sen kiertoon sillon. Nyt kun jossain vaiheessa on mahdollisuus sijottaa taas tuohon pommiin, niin ahtimeksi tulee todennäköisesti juuri tuo ei niin hyvä ratkaisu eli hx35. He221w olis isolla pakopesällä riittäny johonkin 260hepan paikkeille, ja silti herääminen katotaan kellosta eikä kalenterista  :P

Ei sitä kolmevitosen heräämistäkään tarvi kalenterista katsoa, auton oma 12h viisarikello piisaa varsin hyvin :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #571 : 25.12.2011, 17:28:47 »
Ahtimien ominaisuuksissa ja hyötysuhteissahan on kyllä tapahtunut paljon kehitystä ja siipikokojen suhdetta, pesien kokoa yms muuttamalla tietylle moottorityypille sopivaksi saadaan jotain hyötä, mutta samat fysiikan lait niissä pätevät edelleen. Eli perus nyrkkisääntönä kuitenkin että isoille tehoille sopiva ahdin ei herää alhaalta, eikä alhaalta heräävä ahdin riitä isoille tehoille.

Iso turbiini saa pienelläkin pakopaineella pienen kompressorin tekemään paljon painetta, mutta se tarvitsee paljon tavaraa lävitseen saavuttaakseen riittävän pyörintänopeuden ahdon tuottamiseen. Eli ei herää kovin hyvin.
Pieni turbiini taas kerää nopeasti pyörintänopeutta joka saa ison kompuran nopeasti liikkeelle, mutta tarvitsee taas paljon voimaa pyöriäkseen (eli pakopainetta) kun iso kompura yrittää tehdä ison ahtopaineen.
Siihen kun vielä sotketaan pakopesän koon vaikutus virtausnopeuteen ja yms niin mä oon ainakin ihan pihalla.
Siitä ongelmallisia nämä koneet on että perusmoottori on niin onneton ettei se herätä isoa ahdinta kovinkaan hyvin ja toisaalta taas esikammiokone ei (kuulemma) tykkää kovasta pakopaineesta.

Toisaalta kaikki on mun omaa päätelmää/arvailua, eli voin olla (ja todennäköisesti olenkin) väärässä.

Jokatapauksessa tuollaista he221:tä olisi mukava joskus kokeilla  :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #572 : 25.12.2011, 18:42:50 »
Eipäs herää sepelimylly tuolla 12mm nestepäällä, pumppu imee mutta suutinputkista ei tule tipan tippaa pitkälläkään sahaamisella. Kahesti jo purkanu ja kasannu mutta ei löydy vikaa
tarkista se suutinputkien keskelle tuleva roppu, itellä ei se ollu tarpeeksi syvällä ku jumitti se o-rengas ja purin pari kertaa sen pumpun turhaan....

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #573 : 25.12.2011, 20:37:26 »
tarkista se suutinputkien keskelle tuleva roppu, itellä ei se ollu tarpeeksi syvällä ku jumitti se o-rengas ja purin pari kertaa sen pumpun turhaan....
seki on jo katottu :)
kyllä sieltä nyt rupes jotain tulemaan suutinputkista mutta melko heikolla paineella, jotain edistystä sekin. Ei kyllä hörähtele/lupaile vielä ollenkaan.
4 kertaa purkanu ja kasannu, alkaa sujua jo melko rutiinilla ;D

Poissa alarli00

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #574 : 25.12.2011, 21:06:02 »
tsemppiä siihen  pumpun kasaamiseen, ite sain neljännellä kasauskerralla pelaamaan.... :)

meni mulla ainakin pumpun ajoitus pieleen vaikka kasailin viimeset kerrat että pumppu oli paikallaan.

Poissa MJF

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #575 : 25.12.2011, 21:26:05 »
Kai sulla on löpölinjojen banjopultit oikeissa paikoissa?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #576 : 26.12.2011, 00:12:44 »
Monestihan jo pelkän suutinputkien matkan ilmanpoisto jossei ite auta vie akullisen, eli ihan kätevää nää "itseilmaavat"  :P
Voiko tästä siis päätellä, että teillä on vermeissä vikaa kun eivät ilmaudu, vai onko mun merikontin pumppuun tehty joku outo siirtopumppuviritys? Mulla tarttee naftasudin vaihdon jäljiltä startata ehkä 3-4 sek, suutinputkien vaihdon jälkeen samanverran.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #577 : 26.12.2011, 12:17:50 »
tsemppiä siihen  pumpun kasaamiseen, ite sain neljännellä kasauskerralla pelaamaan.... :)

meni mulla ainakin pumpun ajoitus pieleen vaikka kasailin viimeset kerrat että pumppu oli paikallaan.
joku siellä edelleen mättää kun niin heikosti vaan ruiskahtelee ainetta suutinputkista. Kaikki osat kyllä varmasti oikeilla paikoilla kun räjäytyskuvien ja toisen pumpun mallin mukaan on kasattu. Liekkö k-mitassa se ongelma sitten ?

Poissa janekki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
  • -Team Karvavako Racing-
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #578 : 26.12.2011, 12:19:04 »
Kai sulla on löpölinjojen banjopultit oikeissa paikoissa?
niihin banjopultteihin ei oo tarvinnu koskea ollenkaan ;)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #579 : 26.12.2011, 16:04:07 »
Voiko tästä siis päätellä, että teillä on vermeissä vikaa kun eivät ilmaudu, vai onko mun merikontin pumppuun tehty joku outo siirtopumppuviritys? Mulla tarttee naftasudin vaihdon jäljiltä startata ehkä 3-4 sek, suutinputkien vaihdon jälkeen samanverran.
Oma deeku käynnistyy kans suodattimen vaihdon jälkeen lähes samantien. Sama juttu kans kun kesällä säädin ennakoita ja oli se 12mm roppu irti ja kun laittoi sen takaisin kiinni niin pari pyöräytystä ja hyvin käynnistyi....

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #580 : 26.12.2011, 18:03:53 »
Mulla tarttee naftasudin vaihdon jäljiltä startata ehkä 3-4 sek.
Ei mullakaan tossa välillä oo mitään ongelmaa.
Mut suutinputkien suuntaan menee aikaa ilmaantua jossei päästele avaimella ilmoja startattaessa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #581 : 26.12.2011, 23:19:50 »
Voiko tästä siis päätellä, että teillä on vermeissä vikaa kun eivät ilmaudu, vai onko mun merikontin pumppuun tehty joku outo siirtopumppuviritys? Mulla tarttee naftasudin vaihdon jäljiltä startata ehkä 3-4 sek, suutinputkien vaihdon jälkeen samanverran.


ei kai se naftasuodattimen vaihto vaikuta paljoa käynnistykseen ku pumppu on kuitenki täynnä evästä.
oma audi 2,5tdi lähti ainaki heti käyntiin mutta meinasi sammua kun pumpusta loppu aine ennen kuin suodatin ilmaantu.
volvo 240 tdi :)

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #582 : 27.12.2011, 22:40:47 »
Sanokaas sopiva ahdin D24 (volkkarinlohko) koneeseen? tarkotus ois kutitella sitä 200hp rajaa. Oisko Garrett GT35 tai T28 sopivia? tossa ois vaan pari esimerkkiä myytävänä..toinen 5 tkm ajettu ja toinen uusi. Niissä ois myös integroitu hukkaportti. Noi oli 400€ hintasia.

Jos keksitte jonku 250-300€ väliin sopivan ahtimen (vähän käytettyki kelpaa, tai sitte joku varastojämä uusi) joka ois riittävän iso niin sanokaa mallia vaan. :) Tarkotuksena laittaa cooleri ja 12mm nestepää pumppuun, sekä ahdonalainensyötönsäätö jos saa jostain halvalla TD pumpun.
Simon's 2,5" putkistoki löytyy hyllystä..
Mites ahdot, riittääkö 1,2-1,3bar?
« Viimeksi muokattu: 27.12.2011, 22:44:05 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #583 : 27.12.2011, 23:05:03 »
200hv tehohin deekussa riittäisi mielestäni hyvin T3/T4 ahdinkin :P
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 15:42:35 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #584 : 28.12.2011, 04:33:52 »
ahdonalainensyötönsäätö jos saa jostain halvalla TD pumpun.
Simon's 2,5" putkistoki löytyy hyllystä..
Mites ahdot, riittääkö 1,2-1,3bar?
TDpumput pyörii satkun pintaan
2.5" on kamalan pieni putki tolle. (taitaa kaikilla 200hp+ tyypeillä olla 3" ränni)
Riippuu ahtimesta paljonko tarviit painetta  :P
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

 

Samppasport  Futurez