Ateho  Elekma

D24 tehon lisäys keskustelu

  • 3080 Vastauksia
  • 890780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1080 : 30.11.2012, 08:40:59 »
Onko täällä kukaan kokeillu deekuun Vnt-ahdinta tai Holsetin VGT:tä? alko itteä kiinnostaan, mut en tiiä oisko bujettia tommoseen..ehkä kesällä..  ::) enkä kyl varmaan jaksa vaihtaa h-profiileja..mutta aattelin kysästä silti. :) oishan se kiva saada kärry herään alempaa ja silti voimaa ois se 250hp.
Toki ei tossa nykyisessäkään oo valittamista.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2012, 09:08:17 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1081 : 30.11.2012, 14:56:24 »
No sitten vika ei voi mun mielestä olla muualla kuin sammutinsolenoidissa tai siihen tulevassa virtajohdossa... ota koemielessä irtopiuhalla virta suoraan akulta solenoidille ja käy kokeilemassa auttoiko. Jos ei auttanu ni sit se solenoidi vaihtoon..
Solkulta jos katkeaa virta hetkekskin ajaessa niin kone ei lähde uusiks käyntiin enneko kiekat on alle tyhjäkäyntikierrosten. Kokeilepas alamäessä rullatessa kääntää virrat poies ja takasin ja kevyellä kaasulla rullata isolla vaihteella kunnes kone uudestaan lähtee käyntiin, parilla testatulla autolla tuo on joku 600-700rpm mistä se herää uusiks.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1082 : 02.12.2012, 11:12:34 »
Onko täällä kukaan kokeillu deekuun Vnt-ahdinta tai Holsetin VGT:tä? alko itteä kiinnostaan, mut en tiiä oisko bujettia tommoseen..ehkä kesällä..  ::) enkä kyl varmaan jaksa vaihtaa h-profiileja..mutta aattelin kysästä silti. :) oishan se kiva saada kärry herään alempaa ja silti voimaa ois se 250hp.
Toki ei tossa nykyisessäkään oo valittamista.

Itsellä on nyt toinen VNT menossa, aiemmin oli garrett gt2256v jostain 270CDI mersusta, nyt vähän isommalla pakopesällä gt2556v 530d bemarista. Myös 3" putkisto, cooleri vakio.

Vivustosta pystyy aika hyvin säätämään "ahtimen virtuaalisen pienimmän mahdollisen koon", eli kuinka alhaalta herää. Varmaan saisi tolla jo 1500 alkaen täyden vedon päälle mutta vakiokankien kestävyys alkoi pelottaa, joten säädin vetoaluetta hieman ylemmäs. Vajaasta 2000rpm käy ahot nouseen ja jotain 2300 täys veto alkaa ja vetää aika tasasesti 4000 asti, jolloin pakopaine menee yli ahdon. Tosin on kyllä ihan vakionestepää. Lisää soppaahan tuo haluaisi.

Ja vivusto ohjattu ihan ylipainekellolla. Perkeleestihän se turhaan ahtaa siivet kiinni -asennossa maantiellä mutta mulla on keskikonsolissa hana ;) jonka täysillä ahdoilla heitän kiinni ja jätän paineet kellolle -> siivet auki -asentoon ja 120km/h menee 0.1bar. Muuten olisi jotain 0.7bar.

Vähän patentti kieltämättä mutta joku 20tkm ajellu noin ja oon aika äkkii tottunu. Kyllähän siihe ois kiva joku parempi systeemi keksiä.

945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1083 : 02.12.2012, 12:28:33 »
Sähköinen ohjaus  ;)

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1084 : 02.12.2012, 16:28:03 »
Nimenomaan, pitäs ymmärtää vaan elektroniikkaa paaaaaljon enemmän. :/ Automaatioasentajana oon kyllä pienessä päässäni suunnitellu sinne jonkilaista logiikkaohjausta (simatic, logo) jolla varmasti toimisi... maksavat ne yksiköt vaa nii pirusti...
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3188
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1085 : 02.12.2012, 19:01:11 »
Nimenomaan, pitäs ymmärtää vaan elektroniikkaa paaaaaljon enemmän. :/ Automaatioasentajana oon kyllä pienessä päässäni suunnitellu sinne jonkilaista logiikkaohjausta (simatic, logo) jolla varmasti toimisi... maksavat ne yksiköt vaa nii pirusti...

Arduino uno microkontrolleri ja joku servo. Varmasti löytyy niin lähelle vinkkiä miten saa toteutettua että pienellä yritys ja erehdys periaatteella moisen C-kielen luomisen luulisi onnistuvan :)
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1086 : 03.12.2012, 21:30:56 »
Jaa... toi arduinohan vaikuttaa aika helpontuntuselta vehkeeltä... C++:sta on joskus tultu opeteltua alkeet.

Pohdintaa:

- Arduinon analogituloon kierrostieto saatava jännitteellä (tai virralla), ei syklisenä - saako mittaristolta? Oon ymmärtäny että se kiekkamittarin elektroniikka muuttaa laturin pulssit jännitteeksi ja se mittari on vaan jännitenäyttö.

- Kaasuvivustoon kehitettävä potentiometri ja kytkettävä analogituloon.

- Ahtopainetieto saatava jotenkin, PI-muunnin? Löytyyköhän niitä noille jännitteille/virroille... Vaihtoehtoisesti painekello ja potikka  ::)

- Sitten se servo... mikä/millainen komponentti väliin, arduinon antamalla max 40mA virralla ei hirveästi ohjailla. Tietty joku fiksu servo joka ymmärtää suoraan virtaviestiä, voi olla kallis?



945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1087 : 05.12.2012, 15:46:21 »
Itsellä on nyt toinen VNT menossa, aiemmin oli garrett gt2256v jostain 270CDI mersusta, nyt vähän isommalla pakopesällä gt2556v 530d bemarista. Myös 3" putkisto, cooleri vakio.


Minullakin on vastaava paketti, on tosin vain edelleen varakoneen kyljessä kiinni... Ahtopainesäätö ja ahdonalainen syöttö on tehty Megalla. Tällöin ahdonalaista syöttöä pystyy myös säätämään -> hyvinkin matalilla kierroksilla voi ajaa isoilla ahdoilla (vähän syöttöä).

Tuo TDIC:n vakio välijäähdyttäjä on aika ahdas, testasin joskus tuommoisessa ahdetussa vinokonessa, missä sen riittävyys loppui 200-210 hv tietämillä. Mittaus tehtiin dynossa 0,8 bar ahtopaineella (imusarja), jos muistan oikein niin välijäähdyttäjän sisäänmenossa 1,4 bar ja 120 astetta ja ulostulossa 0,8 bar ja 90 astetta. Ilman välijäähdytintäkin olisi saanut enemmän tehoa. Dieselin ilmaylimäärä (1,5) huomioiden saadaan max tehoksi 140-150 hv mihin se riittää.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2012, 08:03:51 kirjoittanut Hannu_264 »

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1088 : 05.12.2012, 17:45:39 »
Ai se ahdistaa niin paljon ??? Sitten täytyy alkaa suunnitella vaihtorojektia.

Miten sinne kannattais isompi sovitella, minkäkokoinen menee vielä orkkispaikalle ilmastoinnin kennon kanssa?
Vai olisko paras paikka koko kennopaketin etummaisena puskurin takana?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1089 : 05.12.2012, 18:17:43 »
Pitää kyllä itekki varmaan laittaa toi cooleri vaihtoon jos kerran ton verran ahdistaa. Tollanen 450x300x76mm menee varmaan nätisti 940 keulalle, ja riittää ihan hyvin? En ees halua tietää paljo sielä on nyt painetta ennen cooleria ku imusarjassa on 2.3 bar.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1090 : 06.12.2012, 19:28:58 »
Ai se ahdistaa niin paljon ??? Sitten täytyy alkaa suunnitella vaihtorojektia.

Miten sinne kannattais isompi sovitella, minkäkokoinen menee vielä orkkispaikalle ilmastoinnin kennon kanssa?
Vai olisko paras paikka koko kennopaketin etummaisena puskurin takana?

No kyllä cooleri kannattaa vaihtaa heti jos lähtee virittään autoa.. jos laittaa (uudemmissa) jonku "perus" lastun, sen kans varmaan riittää vakioki..

Mulla on 550x225x64 cooleri 2,5" lähdöillä ja istuu 240 keulalle oikeen näppärästi. :)

ei tarvinu ees reikiä tehä ku otin ne lampunpesijöille menevät letkut isoine kumilätkineen veke niin siihen mahtuu 2,5" silikonimutkat niistä läpi. Toki pirrasin niitä vähä isommiksi ja laitoin ovitiivisteettä reunoille ettei hankaannu kumimutkat rikki. Toki vaihtoehtona oli myös leikata plasmalla reiät peltiin..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1091 : 08.12.2012, 19:15:42 »
Ei suoranaisesti viritykseen liity mut kysellään silti täältä. Elikkä oon saikannu viikon käyttiksen kans ku se ei oo yhtenäkään aamuna oo lähteny käymään vaik pari tuntia ollu roikassa. Maanantaina oli löpösuodatin jäässä, tiistai aamuna oli sit akku jäässä vaik maanantaina ajelin et sai ladattua akkua. Keskiviikkona sain työpaikan hallista käymään mut torstaina ei taas jaksanu lähtä käymään ja syyksi paljastui et kylmäkäyntiennakonsäädinhässäkkä ei pelitä. Tänään värkkäsin sen toimimaan varjerilla mut jäi mietityttään et kuin paljon sen ennakonsäätin vivun kuulus liikkua? Menee kohtuudella noin pari senttiä vaijerin kohalta mitattuna mut käsin ku vääntää niin menee vielä monta senttiä lisää mut saa vääntää ihan tosissaan. Säädin nyt siten et menee sen pari senttiä niin kierrokset nousee noin 1400:aan.

Huomenna pitää mennä rakenteleen 100 Ah:n akku alkuperäsen paikalle. Pitäs jaksaa pyörittää vähän pitempään. Ei onneksi oo ku vajaasta sentistä pituuden osalta kiinni ettei mahu suorilta.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2012, 19:17:52 kirjoittanut Harri_82 »

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1092 : 08.12.2012, 21:00:20 »
Ei sitä kylmäkäynnistys hässäkkää MUN MIELESTÄ tarvi ollenkaan jos on perusennakkoa tarpeeksi ja starttaa kaasupohjassa... niin ainakin noi omat romut parhaiten käyntiin hörähtää :) Mut akku sais olla 100Ah vähintään ja kunnossa oleva. Tuplahehkun olen myös antanut..
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1093 : 08.12.2012, 21:08:02 »
Omassa on 1.00 ennakko ja kylmäkäynnistin pois käytöstä, lähtee hyvin käyntiin koskematta kaasuun ollenkaan...

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: D24 tehon lisäys keskustelu
« Vastaus #1094 : 08.12.2012, 22:03:29 »
Perusennakko on 0,95. Kaasupohjassa starttiaki kokeilin mut ei ihan lähteny silläkään käymään. Mikähän äly ja väläys tuohonki on jollaki entisellä omistajalla ollu laittaa 65Ah:n akku ja laturiki on vaihtunu 80A jossakin välissä. Minusta ilmastoidussa pitäs olla ainakin 100A? Tuplahehkuaki kokeiltu mut eipä sekään merkittävästi auttanu. Onkohan näissä minkälainen jälkihehkutusaika? Volkkarin neloskoneisiin ainakin saa sellasta hehkua missä jälkihehkuaika on 3 minsaa. Parantas kummasti kylmäkäyntiä ku ois pitempi jälkihehku.

Oottako laittanu orkkis paikalle minkälaisia akkuja? Tuo 100Ah:n akku on kotoisin Doosanin kaivinkoneesta ja mitä kattelin mittoja äkkiseltään niin tuo on lyhyimmästä päästä tuossa kokoluokassa. Motonetin sivulla olevista 80Ah:n akuistaki osa on pitempiä. Nuita lojuu työmaalla muutama niin voi kokeilla sellasella.

Aamullapa tuo selviää auttoko tuo vaijeri viritys kylmästarttiin. Ainaki +16 asteesta lähtiessä käy sievemmin alusta asti eikä pöläytä niin paljon ku aikasemmin.

 

RallyBaron  Samppasport