Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: bobrikov - 27.09.2023, 23:17:21

Otsikko: 264:sen B28E kone 244:seen
Kirjoitti: bobrikov - 27.09.2023, 23:17:21
On tuossa tällä hetkellä projektina yksi vm.80 244 GLE, jossa moottoriremontti tällä hetkellä kesken(B21E), auto on ollut leimassa viimeksi vuonna 2007(leima loppunut 31.12.2007). Oon kuitenkin ostanut varaosa/lisäosa-autoksi yhden samanvuotisen 264 GLE:n, jossa moottorina B28E ja automaattiloota.

1.
Olisi tarkoitus jossain vaiheessa laittaa se B28E kone tuohon käyttöön tulevaan 244:seen, niin onko moottorin kiinnitys samantyyppinen kuin B21E moottorissa, eli istuuko isompi kone suoraan kyytiin vai vaatiiko modauksia?

2.
Lisäksi auto olisi käyttöön ainakin talveksi tulossa joka tapauksessa tuolla B21E:ssä kiinni olevalla manuaalilaatikolla, sopiiko kyseinen 4-vaihteinen "vakioloota" tuohon B28E koneeseen?

3.
Lisäksi jos kyseinen B28E kone tuohon 244 GLE volvoon passaa, onko isompi moottori mahdollista muutoskatsastaa normaalikatsastuksen yhteydessä, vai pitääkö auto olla ensin vakiomoottorin kanssa rekisterissä, ennen kuin isomman moottorin voi muutoskatsastaa kyseiseen ajoneuvoon?

Jos edes johonkin näistä kolmesta kysymyksestä on kenelläkään mitään vastausta, kiitoksia avustanne!
Otsikko: Vs: 264:sen B28E kone 244:seen
Kirjoitti: 240 - 27.09.2023, 23:42:12
Äkkisiltään prv vakaaja siirtyy koneen mukana, kytkinkoppa prv/m45, pidempi keppiteline ja pidempi kardaanin etupätkä.
Otsikko: Vs: 264:sen B28E kone 244:seen
Kirjoitti: Jule - 12.11.2023, 20:48:08
Jos sulla on luovuttaja auto, niin sinänsä ihan helppo siirtää, korit ovat samanlaiset.

Muutoskatsastus ja vuosikatsastus voidaan tehdä samalla kerralla, on itseasiassa aika yleistä kun projektit tahtovat venyä.

Siirrä siis se v6 automaattivaihteistoineen. Ja vaihteistopalkki ja kartaani.

M45 askin kyllä saa prv koneen perään, kunhan haalit jostain prv koneen kytkinkopan, vaihtipyörän, kytkimen ja sen käyttömekanismit. Lisäksi kartaanin etupätkä pitää vaihtaa sopivaan. Käytännössä nuo olivat kaikki hyvin harvinaisia valintoja 45 vuotta sitten kun noita myytiin, nykyään todella harvinaisia, eli käytännössä osat joutuu pitkälti tekemään, jos haluaa välttämättä manuaalipervon alle. Kuulemma moottori ei ole edes erityisen mukava ajaa manuaalina, tyhjäkäyntivääntö on kuulemma aika ohut.