Race.fi  Puotilan autokorjaamo

APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?

  • 47 Vastauksia
  • 13036 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« : 22.11.2011, 10:58:44 »
Mulla on -87 240 DL. Toiminu täysin moitteetta kunnes...alkusyksystä parinsadan kilsan mittaselta reissulta palatessa vaan kesken ajon sammui. Siinä sitten hinausautoa paikalle. Aamulla soitin korjaamolle, jonka pihalle se vietiin, että mikä on tarina.

Aivan tyhjästä vaan sammui ilman ennakkovaroitusta, eikä käyntiin lähtenyt. Korjaamon pihalta se oli aamulla kuitenkin lähtenyt käyntiin, niin kuin ei mitään. Korjaamolla putsasivat polttoainepumpun sihdin. Vaihtoivat myös polttoainesuodattimen ja ilmansuodattimen, olivat olleet melko tukossa. Tsekkasivat kaasarin säädöt.

Lähdin ajamaan ja noin 25km ajon jälkeen jätti tien poskeen. Odotin noin 15min ja taas mentiin. Toisella korjaamokerralla vaihdettiin sytytysyksikkö.

Ei mitään vaikutusta, taas jätti tielle noin samanmoisten kilometrien jälkeen. Huomasin siis kesken motarilla ajon, että ei kai se nykähtänyt, nytkö sammuu. Meinaan kun sellainen nykähtävä perstuntuma tulee, ei auta enää painaa kaasua, se vaan sammuu, kojelaudassa palaa kaikki valot, ja ainoa vaihtoehto on enää rullata auton omalla painolla tien sivuun. Tämän tuntuman saatuani, panikoin, ja vaihdoin vajaassa satasessa raa'asti kolmoselle ja kaasu pohjassa, seuraavasta liittymästä ylös ja sainkin hyvän matkan ajettua talla pohjassa, kunnes jouduin himmailemaan kun tuli autoja eteen. Ja siihen jäi. Olisko auttanut, jos ois vaihtanu taas pienemmälle, jotta olis virtaus pysyny mahdollisimman hyvänä? Silloin lähdettiin miettimään neulaventtiiliä. Kolmannella korjaamokerralla keskityttiin kaasarin puhdistukseen, vaihdettiin jalan tiivisteet, jotka oli aika osissa olleet. Puhdistettiin myös polttoaineen höyrystin.

Ja taas testamaan auttoiko viimeisin korjaamokeikka. Jo hetken ajattelin ajettuani, et oon päässy pitemmälle, kuin yleensä, et oisko se tässä. Ja vielä mitä! Kesken kaiken tyhjäkäynnillä paikallaan seisten ylämäkeen liikennevaloihin. Omm omm, mitä herkkua. Käsijarru päälle, ryyppy täysille, käynnistys ja kaasua perkeleesti! Käyntiin lähti ja jäi käyntiin, hyökkäsin valojen vaihtuessa risteyksen yli ja vapaaseen parkkiruutuun chillailemaan, otin taas sen vartin aikalisän ja jatkoin matkaani kotiin. Silloin päätin, että olkoon paska, rahat loppuu, ei pysty enää viemään korjaamolle.  Varsinkin, kun ei vika tunnu löytyvän.

Kummalliseksi tilanteen tekee myös se, että tuo tyhjäkäyntisammuminen oli uusi juttu, ajattelin, et enää en voi luottaa mihinkään. Samoin muutama päivä myöhemmin, akku loppui. Sattumaako?  ???
Myös sekin on hivenen outoa, että kun ajaa suurella tiellä, sattuu ne sammumiset, tai viimeistään sellaisen päätteeksi. Mutta jos ajaa pitkää aikaa ristiin rastiin kaupunkialueella, ei mitään. Lämmöistä ei voi olla kiinni, ei lämpene enemmän kuin normaalisti.

Arviot viasta poukkoilevat vuorotellen sähköistyksessä ja vuorotellen polttoaineen syötössä.  :o

Apu olis tarpeen, joskin auto taitanee olla tämän takia myös myynnissä...?  :'(

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #1 : 22.11.2011, 11:16:10 »
Onko moottori 2,0 vai 2,3 litrainen? Tuon ikäisessä kaasutin tarkoittaa B2?0K-konetta mutta koneissa on jonkin verran eroa. Uskoisin että 2,0 sytytysyksikön vaihdon perusteella. Isommassa kun noita sähkölaatikoita on enempi.

Jos on 2,0-litrainen niin minä kohdistaisin ensimmäiset epäilyni virranjakajassa olevaan HALL-anturiin.

Diagnoosin helpottamiseksi: Onko autossa kierroslukumittaria? Jos on, niin miten se käyttäytyy kun yllätyksellisen sammutuksen jälkeen yrittää käynnistää?
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #2 : 22.11.2011, 11:37:41 »
2,0 litrainen on hän.

Ja ei, ei ole hänessä kierroslukumittaria. Kun käynnistää "kohtauksen" aikana, ei vaan käynnisty, niin kuin olis tulpat märät. Ei auta laittaa ryyppyäkään. Ei edes lupaa.

Jotain ne korjaamolla ehdotti, et pitäs viedä koneistamoon ja paloja laitella...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #3 : 22.11.2011, 12:13:57 »
Tämä voi kuulostaa hiukan hakuammunnalta, mutta tässäkin kohtaa olisin valmis veikkaamaan hall-anturia, oireet sopisi silti melko hyvin.

Kun pääsit kaasu pohjassa etiäpäin sen kanssa, kävikö moottori huonosti? Halli 740 tapauksessa yleensä oireilee eniten kyläajossa, mutta muuten oireet natsais hienosti, että kestää ajaa hyvän matkaa, kunnes käynti sekoaa ja koneet toppaa, ja vartin päästä mennään taas. Onnistutko katsomaan avustajan kanssa kipinää kun tuo sammahdus lyö päällensä, tälläin saisit varmistettua, että se on tuo hallianturi kun sytkäpäätekin on jo vaihdettu?

Muoks: uudelle jäsenelle muuten erityismaininta, kerrankin uuden avunpyytäjän teksti on selkeää ja jopa jäsenneltyä, eikä edes kirjoitettu capslock päällä tai sisällä 50% huutomerkkejä. Paitsi nyt otsikko, mutta silti, tämmöseen viitsii vastatakin. :)
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 12:15:53 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #4 : 22.11.2011, 12:28:59 »
Täältä myös veikkaus hall-anturin suuntaan jos siinä kerran semmonen on. Kerran oon törmännyt vialliseen pyörijään joka alkoi pätkiä lämmettyään, mutta myös vaillinen puola oireilee usein noin.
Siihenhän se viittaisi että joku siellä lämmetessään alkaa takuta.

Bensapuolelta jos ajattelee, niin tukkoinen bensalinja/kaasari voisi tehdä tuon, mutta kohokammio kyllä tyhjenee paljon nopeammin, eli se tekisi tuon sammumisen ihan muutaman kilometrin jälkeen. Eikä luulisi sammuvan tyhjäkäynnillä, vaan ainoastaan reippaammalla kaasulla ajettaessa. Ja jos se kaasari tosiaan on putsattu niin sekään tuskin vikana on.

Tämä menee todella hakuammunnaksi, mutta on niin helppo todeta että kysyn kumminkin. Onhan tankin korvausilmaputket auki? Eli suhahtaako kun avaa tankinkorkin ajon jälkeen? Melko epätodennäköistä että siinä vika olisi, mutta periaatteessa voisi kai olla mahdollista ehkä. Että tekee siis niin suuren alipaineen tankkiin ettei saa imettyä bensaa enää.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #5 : 22.11.2011, 13:09:59 »
Anteeksi otsikon huutomerkki "TVS", mut oishan tää kiva saada kuntoon. Tai siis, tämmösenä ongelmaisena se on nyt myynnissä, osais edes mahdolliselle ostajalle kertoa osviittaa eteen päin, mistä kannatta vikaa lähteä hahmottamaan.

Mulla on toinen 240, -86. En tykkää yhtään, ei ole ihan kunnossa sekään, tyhjäkäyntikierrokset noin 1000, mut kumminkin välillä sammuu, kun himmaa lähes pysähdyksiin tai pysähtyy, ja/tai laittaa pakkia päälle. Ja runtua saa antaa et käyntiin lähtee, ja sittenkään ei oikein käy kunnolla -niinkun hyytelön sisällä olis- ja tulee todella ruskeaa savua putkesta...
Huoh, että siis kyllä tää aiheen alkuperäinen auto olis enemmän mun mieleen - vaikkei ohjaustehostinta ookkaan, penkinlämmittimet ei toimi ja keskuslukituskin hajos kesällä.  ;)

Mutta joo, aiheeseen. Kerran ajelulla kaverin kanssa ku oltiin, ja tahallaan ajettiin niin kauas, et "kohtaus" tuli. Korjaamon kehotuksesta käytiin toimeen saman tien, ja tsekattiin tuo tankki. Ei minkäänlaista sihahdusta korkkia avatessa, ihan normi äänetön aukeaminen. Ja puolaa käskettiin kanssa tunnustella, ei ollut tulikuuma (joka näin ollen olisi antanut lisäosviittaa), vaan kylmä.

Ja annas kun yritän muistella tuota kuumotustilannetta motari+täysi kaasu... Kyllä sen muistaakseni liikkui, ettei siinä kauheemmin nykiny tai mitään. Tosin paskajäykkänä paniikkissa painaa mennä menemään, ni jostain kumman syystä ajatuskapasitetti keskittyy muuhun. Mutta mun muistaakseni se oli kyllä suhteellisen jouhevaa menoa, kun ei huudatusta ota huomioon. :D


Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #6 : 22.11.2011, 13:25:18 »
Kyllä mä sitten melkeen lähtisi hakemaan sitä vikaa juuri sytytyspuolelta.
Jos sulla tai kavereilla on ylimääräisiä sytytystulppia irrallaan niin on helppo todeta tuleeko kipinää vai ei.
Eli tulppa taskuun ja ajaa kunnes sammuu, pelti auki, yksi tulpanjohto irti ja taskusta se tulppa sen johdon päähän. Sitten vaan tulppa makaamaan jonkun metalliosan päälle silleen että maadottaa ja starttaamaan seuraten samalla näkyykö kipinää. Tulpasta ei sitten kannata pitää kiinni ettei lyö näpeille, sen varmaan tiesitkin mutta mainitaan varmuudeksi. ;)

Jotain ne korjaamolla ehdotti, et pitäs viedä koneistamoon ja paloja laitella...

Tätä en ihan hoksannut, että mitähän ne siellä epäilivät sitten viaksi/mitä pitäisi koneistella?


EDIT: Paljonko muuten on hintapyynti?
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 13:29:36 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #7 : 22.11.2011, 13:51:34 »
Oh well, jos noita nyt lähtis kokeilemaan ja kyselis tosta hall-anturin vaihdosta ja jos sen saa kuntoon, niin sitten se on tuo toinen myytävänä, josta tuolla jo mainitsinkin.
Samanlainen 240 DL 2,0, -86. Mutta, ensin pitää tuota toista yrittää kuntoon ja katsoa sitten mikä onkaan myynnissä. Ja mihin hintaan...

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #8 : 22.11.2011, 13:53:05 »
Niin, se koneistamojuttu, tihkuu...valuu...jotain aika paljon kuulema liikaa öljyä ympäriinsä...

Poissa Puavo

  • Riimittelevä konsultti
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1609
  • Mafia Connections
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #9 : 22.11.2011, 13:59:59 »
Olisikohan korjaamolla tarkoitettu venttiilien säätöpaloja? ???
Volvo 244 DL -84 -> Volvo 245 GLi -87 -> Volvo 244 Turbo -81 -> Volvo V70 I Classic ->  Toistaiseksi Volvotta

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #10 : 22.11.2011, 14:02:12 »
ja tankkiin ei muodostu alipainetta ?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #11 : 22.11.2011, 14:45:13 »
Ainakin sen sihauksen -tai sen puuttumisen- perusteella oletettiin, että ei ole kyse alipaineesta.

Joo, niitä paloja varmaan on tarkoitettu. Sen verta tuli liikaa infoa mun makuun sillä kertaa, et en niin viitsinyt kuunnella, kun se ei ilmeisesti ollut se ongelman ydin, vaan sivuhavainto.  ???

Poissa Essikkä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #12 : 22.11.2011, 15:48:49 »
No niin, asia jatkuu.

Soittelin korjaamolle taas, jossa oli kaveri sitä mieltä, et veisin sen sinne koneistamolle ensin. *tähän kohtaan paljon teksiä venttiilin välyksistä* Kopan tiiviste vaihtoon, ja palojen säätö, ehkä. Tarkistus nyt ainakin ja tiivisteen vaihto, koska sieltä tulee "niin paljon" sitä öljyä.

Erään toisen mielipide oli myös myönteinen sille hall-anturin vaihdolle. Ei voinut uskoa, että lämmetessään venttiilit sentään auki jäisi?

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #13 : 22.11.2011, 17:35:11 »

Erään toisen mielipide oli myös myönteinen sille hall-anturin vaihdolle. Ei voinut uskoa, että lämmetessään venttiilit sentään auki jäisi?

Samaa mieltä myöskin. Venttilinvälyksethän muuttuvat jonkun verran moottorin lämmetessä, mutta en uskoisi että ne itsestään olisivat pienentyneet niin paljon että alkaisivat kantaa koneen lämmettyä. enkä varsikaan että se noin yhtäkkiä sammuisi kokonaan.
Jos venttiilit kantaisivat, olisi venttiilien täytynyt upota seeteihinsä melkosen paljon. Yleensähän ne tuppaa ennemmin kasvamaan.
Periaatteessa mahdollista mutta käytännössä hyvin epätodennäköistä. Tosin välyksien tarkastus on todella helppo tehdä samalla kun sen vuotavan venttiilikopan tiivisteen vaihtaa, jos se tosiaan oikein häiritsevästi vuotaa.

Onkos tässä muuten virranjakaja lohkossa vai kannen takapäässä?

Vaihtaisin myös se pyörijän, ihan vaikka muuten vaan jos ei ole vähään aikaan vaihdettu. Maksaa about 5e.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9004
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: APUA! 240. MIKSI SAMMUILEE KUN AJAA 25-30km?!?
« Vastaus #14 : 22.11.2011, 17:49:51 »
Onkos tässä muuten virranjakaja lohkossa vai kannen takapäässä?

240 = lohkojakaja.

 

Elekma  Autoracing