Carcom Oy  Elekma

Volvo 240 SE käyntiongelmia

  • 50 Vastauksia
  • 13790 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Volvo 240 SE käyntiongelmia
« : 06.05.2012, 21:21:10 »
Moro!

Tuli tuossa viime talvena pitkän harkinnan jälkeen hommattua itselle tuollainen vuosimallia 91 oleva 240 SE ja nyt muutaman kuukauden aikana on kovastikin mietityttänyt nuo jarrut. Eli kyse olisi lähinnä siitä, että onko jarrulevyt ja palat samat kuin absittomissa malleissa, vai onko noihin jotkut ihan omanlaisensa osat? Jarrusatulat eivät ainakaan käsittääkseni ole samat. Jarrupalat tuohon autoon on näemmä joskus vaihdettu, mutta levyt näyttää aika kärsineiltä vaikka mittarissa on kilometrejä alle 160tkm. Satuloissa näyttäisi olevan iso G-kirjain valettuna siihen kupeeseen, joten voisiko ne olla kenties Girlingit?

Seuraava kysymys olisi lambda-anturista ja sitä koskevasta vikakoodista. Vikakoodien lukulaite tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, eli ilmeisesti tyhjäkäynnillä seos on jollain tavalla väärä? Mitään oireita ei ole nyt erityisemmin ollut, mutta aikaisemmin talvella esim. liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset saattoivat alkaa heijata ja auto saattoi sammua jos ei heittänyt vaihdetta N:lle ja antanut vähän kaasua. Jostain syystä tuo vika on hävinnyt ja tyhjäkäynti tuntuisi olevan ok silloinkin kun laatikossa on D silmässä. Moottorina tässä on B230F.

Muuten ei kyllä ole ollut tuossa autossa yhtään mitään moitittavaa ja hyvää ja tasaista kyytiä ollut ainakin tähän asti  ;)
« Viimeksi muokattu: 12.09.2012, 20:54:38 kirjoittanut Wasili »

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #1 : 06.05.2012, 21:22:45 »
Levyt ja palat samat.

Satuloiden ero on se että vain yksi letkuliitäntä.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #2 : 06.05.2012, 21:36:39 »
Jees, kiitoksia tiedosta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9004
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #3 : 06.05.2012, 21:54:18 »
Seuraava kysymys olisi lambda-anturista ja sitä koskevasta vikakoodista. Vikakoodien lukulaite tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, eli ilmeisesti tyhjäkäynnillä seos on jollain tavalla väärä? Mitään oireita ei ole nyt erityisemmin ollut, mutta aikaisemmin talvella esim. liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset saattoivat alkaa heijata ja auto saattoi sammua jos ei heittänyt vaihdetta N:lle ja antanut vähän kaasua. Jostain syystä tuo vika on hävinnyt ja tyhjäkäynti tuntuisi olevan ok silloinkin kun laatikossa on D silmässä. Moottorina tässä on B230F.

Voisi olla takerteleva tyhjäkäyntiventtiili. Irrotus ja bräkleenillä tms. puhdistus (ei vettä) ja aseöljyllä tms. kevyt voitelu niin että liikkuu pehmeästi.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #4 : 03.06.2012, 20:10:43 »
Nyt olisi pieni kysymys koskien kierroslukumittaria. Eli tarkoituksena olisi vaihtaa mittaristoon kellon tilalle alkuperäinen kierroslukumittari ja laittaa tyhjään lisämittaripaikkaan pieni kello. Mittaristo josta tuo mittari on otettu on peräisin kuulemma 264:stä ja jotain listaa netistä selaillessa huomasin, että 4- ja 6-sylinteriseen koneeseen olisi ilmeisesti oma mittarinsa. Toisaalta taas kierroslukumittarissa olevassa tarrassa sanotaan sen käyvän 4-sylinteriseen koneeseen. Onko tuohon olemassa mitään selkeää keinoa selvittää toimivuus ilman turhaa askartelua, vai täytyykö tuota toimintaa vain koittaa kytkemällä mittari kiinni?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #5 : 03.06.2012, 20:51:23 »
eikös siellä mittariston takana ole valmiina se kierroslukumittarin johto, että suht helppohan se on testatakkin että pelaako. jos se johto nyt on siellä :D
240

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #6 : 03.06.2012, 20:58:01 »
Täytyypä tässä joku päivä sitten nykiä tuo mittaristo irti ja tarkistaa tilanne.

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #7 : 03.06.2012, 21:45:32 »
Täytyypä tässä joku päivä sitten nykiä tuo mittaristo irti ja tarkistaa tilanne.
Punavalkonen johto, joka ei oo liitetty mihinkään, on se kiekkamittarin signaali.
Jäitä housuun!

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #8 : 03.06.2012, 21:59:59 »
Punavalkonen johto, joka ei oo liitetty mihinkään, on se kiekkamittarin signaali.

Jeespoks. Löytyykös sieltä myös joku liitin joka passaa suoraan niihin kolmeen muuhun nastaan mittarin takaosassa, vai onko niihin sitten mahdollisesti jotain erillisiä piuhoja?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #9 : 03.06.2012, 22:05:03 »
Jeespoks. Löytyykös sieltä myös joku liitin joka passaa suoraan niihin kolmeen muuhun nastaan mittarin takaosassa, vai onko niihin sitten mahdollisesti jotain erillisiä piuhoja?
Huomaat sitten kun irrotat kellon. Ts. se mittari saa virtansa suoraan piirilevyltä.
Jäitä housuun!

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #10 : 04.06.2012, 23:40:29 »
Siitä kiekkamittarin kolmen liittimen ryppäästä saa virtasta lisämittaripaikkaan asennettavalle pikkukellolle.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #11 : 05.06.2012, 20:16:05 »
Laittelin eilen tuon kierroslukumittarin ja kellon paikalleen ja kumpikin tuntuisi toimivan ihan moitteettomasti. Itse yllätyin siitä että nuo kumpikin yleensäkin sattuivat toimimaan, koska kello ja mittaristo josta tuo jenkakello oli peräisin ovat maanneet ilmeisesti useita vuosia riihessä jonkun laatikon pohjimmaisina.

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n abs-jarruista ja parista muustakin osasta
« Vastaus #12 : 07.07.2012, 22:42:17 »
No niin, nyt sitten pukkaa taas pitkästä aikaa ongelmaa tuon Volvon kanssa.
Eli ongelmahan on sellainen, että nyt mittaristoon syttyi tuo moottorin vikavalo. Diagnostiikkayksikkö tarjoaa kovasti koodia 2-3-2, mikä on jostain syystä tullut jo pidemmän aikaa, ja nyt uutena koodina tuli 2-1-2 joka ilmeisesti tarkoittaa sitä, että lambda-anturin signaali puuttuu. Valo syttyi aivan yllättäen kaupungissa ajellessa liikennevaloista lähdön jälkeen. Mitään nykimistä, pätkimistä tai muutakaan epänormaalia en valon syttymisen jälkeen huomannut ajaessa tai paikallaan ollessa. Viimeaikoina nyt etenkin lämpimämmillä keleillä ja erityisesti paikoiltaan lähtiessä lämpimällä koneella auto on saattanut kaasua painettaessa nykäistä vähän pienen hörähdyksen kanssa ja sitten vasta lähteä vetämään normaalisti. Katsastuksen jälkeen kun katsoin päästöarvoja, niin HC-arvot olivat ainakin tyhjäkäynnillä reilusti korkeammalla kuin mitä edellisissä katsastuksissa on mitattu. Onko tuo lambda-anturi nyt lopullisesti pimentynyt vai voiko tuo vika sitten johtua jostain muusta? Ja vielä kertauksen vuoksi tässä autossa on tekniikkana B230F + AW71.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #13 : 08.07.2012, 11:02:56 »
Itellä hävisi tuo 2-1-2 lambdan vaihdolla. Pitkään tarjoili omani 2-3-1 (liian rikas tai laiha osakuormalla), joka hävisi muistaakseni IMM:n vaihdolla. Oli koneessa tosin yksi imuvuotokin ja joku asentanut turbon isommat suuttimet, joka omia selvittelyjäni sotki ja hämärtää muistikuviani, mutta noilla muistaakseni nuo koodit korjaantui.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Wasili

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysymys 240 SE:n lambda-anturin toimimattomuudesta
« Vastaus #14 : 08.07.2012, 11:07:35 »
Pientä päivitystä tilanteeseen.
Mittasin äsken lambdalta tulevan jännitteen ja jännite tuntui vielä jollain tavalla poukkoilevan edes takaisin koneen käydessä. Hitaasti kaasua painettaessa jännite alkoi nousta, kunnes jossain vaiheessa se sitten hävisi johonkin kokonaan ja välillä tuli ihan omituisia arvoja. Muutenkin tuo jännite oli jotenkin matalan tuntuinen kun suurimmaksi osaksi ajasta se oli jotain 0.1V luokkaa ja sen allekkin kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Kaasua nopeasti painettaessa jännite taas nousi ja vaihteli nopeasti ja hävisi lopuksi kokonaan. Liittimet ja piuhat näyttivät olevan kunnossa, eikä mitään hapettumia yms. löytynyt liittimistä.
Eli eikös tämä ala nyt näyttämään siltä, että tuosta lambdasta on tullut käyttötunnit täyteen? Ja jos tuon anturin nyt joutuu vaihtamaan, niin tekeekö niillä 30-40€ arvoisilla antureilla mitään vai kannattaako suoraan sijoittaa siihen Boschin omaan anturiin?

 

Elekma  Autoracing