Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

240 -92 sähköt masentaa ja pahasti

  • 65 Vastauksia
  • 20722 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #30 : 09.11.2013, 15:39:15 »
Kuuklasin vähän ja selvisi että pitäs laittaa merkkivalon nastaan 3wattinen lamppu. Lampun pitää palaa kun laturia ei pyöritä ja sammua kun laturia pyörittää. (Elikkä ihan normaalisti.) En kyllä usko etteikö kotikonstein voisi testata. Laturi on sen verran tyyris osa että ei tekis mieli ruveta arpomaan että onko se rikki vai ei. 110e uudesta laturista on jo melko iso siivu tämän auton hinnasta. :)

Niin ja jännitteensäädin+hiilet vaihettu heti ensimmäisenä, ei vaikutusta.

Se merkkivalon lampun voit kyllä unohtaa. Ei vaikuta millään tavalla laturin toimintaan. Ota vaikka se mittaristosta irti, niin edelleen on sama vika. Vai kuvitteletko, että yksi 3W polttimo korjaa laturin? Laturin tehtävä on ladata akkua, eikä antaa 3W jollekin polttimolle. Tarkasta nyt ne johdot ensin, akun piuhat voi olla hapettuneet ynnä muut johdot.

Markkinapaikalla on varmaan miljoona laturia myynnissä. Eikä maksa varmaan paljoa. Näin kärjistetysti sanottuna.

V70 TDI

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #31 : 09.11.2013, 15:59:07 »
Laturin heräte tulee latauksen merkkivalon kautta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #32 : 09.11.2013, 16:12:30 »
Laturin heräte tulee latauksen merkkivalon kautta.

Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.
V70 TDI

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #33 : 09.11.2013, 16:13:30 »
Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.

Mutta poltin vaan pitää olla välissä.

Poissa JoriK

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #34 : 09.11.2013, 16:32:26 »
^^ Hommahan alkaa sillä että laskee jäähdytysnesteet pois järjestelmästä. Sitten vain kojelaudan alapuolen kimppuun, keskikonsolin johdot kannattaa merkata että mikä tulee mihinkin.
Lämmityslaitteen letkut irti tulipellin läpivienneistä ja säätövaijerit irti vivuista. Sitten itse lämmityslaitteen kiinnitysruuvit, yksi on hankalassa paikassa kuskinpuolella lämppärin hanan takana. Nyt pääsee irrottamaan itse laitetta. Kannattaa olla varovainen hanan termostaattiputken kanssa.
Lämppäri lähtee halki kun poistaa kaikki metalliklipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä. Yleensä kenno on täynnä lehtiä ja havun neulasia ja muutenkin koko laitos kannattaa puhdistaa kun se kerran on pöydällä.
Jos päädyt ostamaan kokonaan uuden moottorin esim. Motonetista niin ainakin minun piti silloin ottaa tuosta vanhasta moottorista tuo "hämähäkki" -kiinnityskehikko siihen uuteen moottoriin. Sitten johtojen juottaminen alkup. liittimeen, kannattaa kuitenkin tätä ennen testata että johdot menee oikein päin ja laite todellakin puhaltaa eikä ime.
Sitten paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.
Itse jaoin homman kahdelle päivälle. Nesteiden poisto ja kojelaudan purku ekalle, toiselle itse asennushommat ja kasaus.

jos tämä viesti oli mulle suunnattu (vai oliko yleisesti kaikille), niin tiedän kyllä millanen homma se on, ja miten sen saa nopeiten tehtyä  ;)  mun viesti ei ollu trolli, vaan viimeksi kun tehtiin niin ei siinä pömpelin irroituksessa ja asennuksessa kauempaa mennyt, ja autohan oli varustettu aikalailla kaikella sähkövarusteella mitä on siihe saanu  8)  siinä kun puhaltimen vaihtaa siihen  pömpeliin niin siinä nyt jonkun verran kestää kun se joskus vastustaa, mutta ei siinä koko hommassa 3h kauempaa saa menemään  ;) 

Seuraavan kerran kun menee rikki lämppärinmoottori, niin minä ajan Nastolaan uuden moottorin kanssa :) :hello:

 :D :D :hello:

Entisiä: Volvo 242 -80, Volvo 245 -82 ,Volvo 740 limousine -88, Volvo 940 -95, Volvo 940 -98, Volvo 940 -98, Volvo V70R AWD -98, Volvo V70R awd ¨laserblue¨-00,Volvo V70 D5 -05, Volvo V70 2.5T - 05, Volvo V70 D5 AWD -06, Volvo XC90 D5 AWD -07, Volvo V70 D4 AWD -13, Volvo V70 D5 AWD ¨polestar¨-15, Volvo V60 D5 AWD "polestar" -15, Volvo S80 D5 AWD Executive - 14, Volvo V70 D5 AWD summum - 14, Volvo V70 D5 AWD -10, Volvo V60 T8 AWD R-Design -20, Volvo V60 T6 AWD LR -23
Nykyään:  Volvo S80 D5 AWD Inscription -15 / Volvo XC60 D5 AWD R-Design-14 / Volvo 940 -92

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #35 : 09.11.2013, 17:40:55 »
guuglettaa volvo wiring diagrams ja sitten sinne missä on green books mainittu. Ovat volvon alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja, ja siellä on selostettu homma ihan käestä pitäen.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa jompsa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • S90 1998
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #36 : 09.11.2013, 20:16:33 »
900 sarjan puhaltimen etuvastuksesta saa modattua 200 sarjaan vastuksen ilman että tarvii alkaa purkamaan lämppäriä. Ite tein 2011 talvella kyseisen viritelmän ja hyvin on pelittäny ja pelittää vieläki. jos löydän kuvan siitä kytkennästä nii voisin linkittää sen tänne.

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #37 : 09.11.2013, 23:36:39 »
Tuplat  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 10.11.2013, 00:02:30 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #38 : 09.11.2013, 23:40:57 »
Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.

Jos on vähänkään sähkömiehen vikaa niin nakkaa lampun tilalle vastuksen, tässä tapauksessa luokkaa 30ohmia. :hello:
"pieni virta joka tulee merkkilampun kautta mangnetisoi sen verran ankkuria et kenttä alkaa muodostamaan sähköä ja sen jälkeen diodi trio syötääkin sähköä ankkurille ja valo sammuu."
« Viimeksi muokattu: 09.11.2013, 23:49:19 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #39 : 10.11.2013, 15:52:36 »
Testasin nyt tuon laturin "oikea oppisesti" ruuvipenkissä. Latoin herätteen 5W polttimon kautta. Hyvin tuntus pelittävän, jännite parhaimmillaan 14,4V. :) Mittasin autosta laturin herätejännitteen, jotain 12V. Katellaampas seuraavana maadoitukset.
Volvo 240 -92

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #40 : 18.11.2013, 20:54:19 »
Nakkasin laturin paikalleen ja eihän se perkele lataa. :buck2: Kävin läpi maadoitukset ja sulakerasian, vaihdoin puolan, ynnä muuta hauskaa. Ei toimi. Aloin miettiä miten laturia testasin ja tajusin että kuormana oli ainoastaan vasta täyteen ladattu akku elikkäs ei oikein mitään. Puotin laturin jälleen irti ja testasin, tällä kertaa melko tyhjän akun kanssa. Laturia pyörittäessä merkkivalo (tässä tapauksessa 5W polttimo) sammuu kuten pitääkin ja laturi pistää porakoneelle vastaan. Akulta mitattuna jännite 12,3V... >:( Purin laturin ja mittasin diodisillan näillä ohjeilla
Lainaus
Boschilla laturi on 3-vaiheinen (kuten kai kaikki ac-laturit), joten myös silta on 3-vaiheinen. Yleensä siinä on 6 päävirtadiodia.

Helpoin tapa mitata diodit on kytkeä yleismittarin (vastusalueella) toinen johto yhteen generaattorin 3:sta johdosta ja toinen + ulostuloon. Ja mitata jokainen genrattorin 3 johdosta + ulostuloa vastaan.
Jos näyttämä on aina sama, ovat diodit Ok.
Sitten vaihda mittarin johdot toisinpäin ja edelleen mittaa jokaisesta ac-johdosta vastus + ulostuloon. Näyttämät tulee olla samat (joko esto tai päästösuunta).
Tämänjälkeen samat mittaukset sillan -napaa vastaan.
Nuo 3 erillistä diodia antavat magnetointivirran lataussäätimelle ja ovat pienempivirtaisia. Nekin voi mitata samalla tavalla, kuin edellä kerrotut päävirtadiodit.

Diodi silta ehjä. Myöskin käämi vaikuttaisi olevan ehjä.

Laturi siis kyykkää suuremmalla kuormalla. Elikkäs mikä tämmösen laturin "kyykkäämisen" yleensä aiheuttaa? ???
Volvo 240 -92

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #41 : 18.11.2013, 21:51:32 »
Laitapa heräte tuohon B+ vieressä olevaan ohuempaan ruuviin (jonka vieressä on 2). Siihen lattaliittimeen kuuluisi laittaa häiriönpoistokonkka. Ja maajohto kuoren pitkästä pultista auton runkoon.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #42 : 19.11.2013, 04:47:02 »
Laitapa heräte tuohon B+ vieressä olevaan ohuempaan ruuviin (jonka vieressä on 2). Siihen lattaliittimeen kuuluisi laittaa häiriönpoistokonkka. Ja maajohto kuoren pitkästä pultista auton runkoon.
Puuuuuuuuh jos sanon. :D Uusis nyt aluksi laturin ja startin välisen paksun johdon eikä tekis kytkentää persiilleen. Eli antaa vaan sen herätteen olla siinä lattaliittimessä kun siihen se kuuluu ja maadotuksen siinä korvakon pultin alla missä se alunperin on.
Jäitä housuun!

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #43 : 19.11.2013, 07:52:39 »
Tässä tuli nyt kasa väärin ymmärryksiä, joko luitte väärin tai teksti oli huonosti muotoiltu.

Akun +navalta 5W lampulle, lampulta laturin plussan viereiseen pulttiin. Laturin plussasta akun plussaan. Laturin miinuksesta akun miinukseen. Mikä tuossa nyt sitten muka on pielessä? Häiriönpoisto konkka puuttuu mutta muuten pitäs olla oikein. Näin siis kytkennät penkissä testatessa. Antaa herätteen ja lähtee kyllä lataamaan, ei vain lataa tarpeeksi.

Niin ja laturin heräte ei tule tuohon lattaliittimeen.

Miksi uusisin laturin ja startin välisen johdon jos vika on itse  laturissa. Laturi on purettuna, haen uuen jos ei muu auta. Helvetin kallista vain.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2013, 08:02:08 kirjoittanut 240masentaa »
Volvo 240 -92

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
« Vastaus #44 : 19.11.2013, 08:04:15 »
Puuuuuuuuh jos sanon. :D Uusis nyt aluksi laturin ja startin välisen paksun johdon eikä tekis kytkentää persiilleen. Eli antaa vaan sen herätteen olla siinä lattaliittimessä kun siihen se kuuluu ja maadotuksen siinä korvakon pultin alla missä se alunperin on.
Kyllä se heräte vaan tuossa mallissa kuuluu siihen ohuempaan pulttiin, näkyy kuvassakin miten D+ on osittain sen mustan muovieristeen alla. Ja lattaliittimen kohdalla on joku ihme koukero merkintä eli se on häiriönpoistokonkan paikka.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

Autoracing  KL-varaosat