KL-varaosat  Race.fi

240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia

  • 57 Vastauksia
  • 12814 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
240 etujarru ongelmaa , Lisää ongelmia
« : 26.11.2014, 16:01:57 »
Eli tänään tuli -83 kaksnelikympille hylky laahaavista etujarruista ja löysästä raidetangon päästä. Paljon hommaa ei siis pitäisi olla mutta miten noiden etujarrujen kanssa tulisi menetellä? Palat olivat kuluneet loppuun ja männät varmaan vähän jumissa. Katsastuksessa sai käsillä just pyörimään kun väänsi vähän kovempaa. Männät pitäisi saada ensin liikkeelle että jaa uudet palat sisään, mutta mitenkä tuo pitäisi tehdä? Pitääkö ilmausruuvia avata ja ilmata sitten kun on uudet palat saatu paikoilleen?
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 15:47:51 kirjoittanut Mikksu »

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 etujarrut laahaa
« Vastaus #1 : 26.11.2014, 16:06:31 »
Eli tänään tuli -83 kaksnelikympille hylky laahaavista etujarruista ja löysästä raidetangon päästä. Paljon hommaa ei siis pitäisi olla mutta miten noiden etujarrujen kanssa tulisi menetellä? Palat olivat kuluneet loppuun ja männät varmaan vähän jumissa. Katsastuksessa sai käsillä just pyörimään kun väänsi vähän kovempaa. Männät pitäisi saada ensin liikkeelle että jaa uudet palat sisään, mutta mitenkä tuo pitäisi tehdä? Pitääkö ilmausruuvia avata ja ilmata sitten kun on uudet palat saatu paikoilleen?
Sorkkaraudalla/vinkalla painamalla männät sisään ja polkee ne pihalle uudestaan. Samaa toistamalla ja jarruvaseliinia tms. käyttämällä ne pitäis saada vielä käyttökelpoiseks. Tietenkin pölysuojat kannattaa vaihtaa jos(kun) ne on rikki.

Jos männät on aivan ruosteessa, niin männät pois ja joko ruosteet hioen tai uudet tilalle
« Viimeksi muokattu: 26.11.2014, 16:10:47 kirjoittanut Kaziganth »
No kun halvalla sai.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9004
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 etujarrut laahaa
« Vastaus #2 : 26.11.2014, 16:51:37 »
Ei tarvi avata ilmausnippaa herkistelyyn. Jarruneste pääsee kyllä kulkemaan satulasta takaspäin ihan säiliöön asti. Tai jos ei pääse niin siinä on ongelma, jarruletkut joskus turpoavat sisältä umpeen niin ettei neste pääse takas ja sillon jarru laahaa.

Bilteman jarrumäntätyökalu on kätevä jarrujen herkistelyyn. Eli palat pois, polkastaan jarrua että männät tulee ulos (varovasti ettei pullahda kokonaan pois), mäntätyökalulla takaisin sisään, toistetaan kunnes liikkuu herkästi.

Jos on pahasti yhtäpuuta yksikään mäntä satulassa niin ei välttämättä hyövää elvyttää, uutta satulaa tilalle. Biltemasta saa hyviä uusia jos on jäähdytetty levy ja kaksiletkuinen, mullakin olis oikeanpuoleinen käyttämätön tarpeettomana kaupan.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarrut laahaa
« Vastaus #3 : 03.12.2014, 21:12:22 »
Lähtihän nuo sorkkaraudalla liikkeelle. Pölysuojien vaihtamiseksi piti vielä ottaa koko satula irti niin vaihdoin sitten muutkin tiivisteet sinne samalla ja putsasin männät. Aika jännä että 240 jarruletkuja ei saa etutolpan kiinnikkeestä irti ilman ottaisi sen kumisen ja metallisen letkun irti toisistaan. Olis vaan helpompi että sais sen verran satulaa irti levystä että saisi tiivisteet vaihdettua mutta nyt pitää ottaa letkuistakin satula irti.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #4 : 04.12.2014, 22:16:34 »
No nythän meni kaikki mahdollinen vituilleen kun aloin irrottaa toista satulaa. Ekasta satulasta kaikki mutterit irtosi siististi, mutta tästä meni ihan jokainen heti kättelyssä pyöreäksi kun 11mm lenkillä väänsi. Jotain uskomattoman pehmeää seosta nuo mutterit. Eli satulaan kiinni tulevat jarruletkun mutterit meni pyöreäksi, sekä etutolpan kiinnikkeessä olevat jotka yhdistää kumi- ja metalliletkun. Kaiken lisäksi vielä jokainen ilmausnippa oli jumissa ja yksi katkesi lopulta sisään. Eli nyt en saa satulaa lainkaan irti ja neuvoja kaivataan. Joko satulan tai sitten etutolpassa olevat mutterit pitäisi saada auki satulan pois saamiseksi.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #5 : 04.12.2014, 22:22:58 »
Papukaija-/putkipihdeillä koitat aukoo jarruputkien nipat. Jos ei aukee niin putket poikki ja toivot että aukee edes letkujen päästä
No kun halvalla sai.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #6 : 04.12.2014, 22:37:29 »
Papukaijapihtejä koitettu, lähti vaan murenemaan mutterit. Putkipihtejä pitänee kokeilla vielä ja sitten letkut vaan katki jos ei auta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9004
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #7 : 04.12.2014, 23:01:05 »
Kuumentaminen on monesti auttanut jarruputkien muttereihin. Nehän on tosiaan messinkiä tjsp, herkkiä antautumaan.

Kannattaa vaan katsoa ettei polta autoa jos alkaa tohottamaan niitä muttereita.

Siitä mukavia vielä että noitahan ei vaihdeta uusiin ilman että vähintään tekee uuden pään putkeen (työkalu maksaa €€) sikäli kuin putkessa edes on varaa lyhentyä tai vaihtaa koko putken uuteen. Putket ei sinänsä maksa paljon mitään, vähän askartelu vaan taiteilla se muotoonsa ja paikalleen.

Poissa 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #8 : 04.12.2014, 23:17:57 »
Ja kuumentaa liitoksia suojalasit päässä. Voi letku räjähtää silmille.

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #9 : 05.12.2014, 00:32:39 »
Jos ostaa vaikka uuden letkun kun nuo ei juuri mitään maksa niin onko siinä letkussa silloin ne mutterit jo kiinni?
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/651/210245/autot/volvo/240-242-244-245-1974-1993?vuosimalli=1983#Jarruosat-Jarruputket
Tossa kuvassa ainakin on. Ja onko nuo valmiiksi oikean muotoista tavaraa vai pitääkö väännellä sopivaksi?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #10 : 05.12.2014, 00:35:05 »
On mutterit, pitää käännellä
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #11 : 05.12.2014, 09:38:03 »
Mä oon varmaan Suomen patalaiskin äijä, kuin vuodesta 2001 omistuksessa olleessa seiskasatkussa on etupään pölysuojat olleet koko ajan rikki, enkä ole niitä vieläkään vaihtanut  :o
Joka kerta renkaita vaihtaessani suoritan kuitenkin huolellisen jarrumäntäjumpan jonka yhteydessä voitelua jarrunesteellä/jarrukumirasvalla mäntään. Lisäksi en aja paloja koskaan loppuun asti, joten mäntä ei pääse tulemaan loputtoman ulos. Ei ole vielä tähän päivään asti jarrut tuossa laahanneet eikä ole puoltoa esiintynyt. Jatkan siis edelleenkin matkaa rikkinäisillä pölysuojilla, mutta en toki kehoita muita olemaan samanlaisia huithapeleita ;)

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #12 : 05.12.2014, 16:47:02 »
Päätin nyt tehdä tän kunnolla vaikka mielessä kävikin antaa pölysuojien ja tiivisteiden olla. Vedin letkut poikki ja sain aika pitkän vääntämisen jälkeen satulalle menevät putket irti kumiletkuista. Satulan kanssa ei sitten käynyt niin hyvä tuuri. Muttereista ei ole enää juuri mitään jäljellä vaikka lämmitin ja kaikilla mahdollisilla työkakuilla koitin irrottaa eikä auennut. Taidan suosiolla luovuttaa tuon satulan kanssa eli jos löytyy girlingiä vasemmalle eteen niin saa tarjota.

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #13 : 05.12.2014, 16:55:55 »
Mitä muttereita tarkoitat ? Noiden ikiroudassa olevien nippeleiden kanssa pitäis olla malttia ja irroitella rauhassa. Eli vuoronperään kuumaa ja "pakkasspraytä" perään. Myös maltillinen moskakäsittely eri puolille irroitettavaa osaa auttaa. Aina nuo on ehjänä auki saanut, mutta vaatii usein lehmän hermot eli aikaa ja odottelua ;)

Poissa Mikksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 etujarru ongelmaa
« Vastaus #14 : 05.12.2014, 17:03:51 »
Tarkoitin niitä millä jarruputket on kiinni satulassa. Tosiaan lisäksi kaikki ilmausnipat jumissa ja alko heti menemään pyöreeksi ja yks jo katkesi sisään, eli loppui kärsivällisyys tämän satulan kanssa >:(

 

Elekma  Autoracing