KL-varaosat  Race.fi

240 jarrujen ilmaus AAPUUVA

  • 64 Vastauksia
  • 31741 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #60 : 09.10.2013, 13:06:58 »
Se on niin kahden vaiheilla kannattaako vanhaa satulaa elvyttää. Ilmausruuvin aukiporaaminen on aika tarkkaa puuhaa ja mielellään sitä ei tekisi niin että satula on kiinni autossa. Ja sitten menee uusiksi jarruputkia ja letkuja. Olen yhdet 200-sarjan satulat elvyttänyt ja ei siinä tuntipalkoille pääse.

Mutta voi yrittää  porata auki ilman että vaihtaa kumit. Älä poraa liian syvälle. Aloita pienellä terällä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa janerikandersson91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #61 : 09.10.2013, 13:46:48 »
Taidan antaa olla ja pistän sitten uudet satulat joskus. En ole varma tarviiko edes ilmata, herkistämisessä tuli mäntä vähän liikaa ulos, just niin paljon että laski pari tippaa nestettä. Kun ilmausruuvi sitten meni poikki niin pistin vaan kaikki kasaan enkä ole ajossa mitään huomannut.
960 -95
242 -79


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #62 : 09.10.2013, 13:57:44 »
Mä en oo saanu vielä liian syvälle porattua kun se kartio lähtee pyörimään mukana kun on porattu jengasta ohi. Ei siis välttämättä aina mutta näin mulle on käyny.
No kun halvalla sai.

Paikalla 240

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1282
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #63 : 09.10.2013, 22:39:20 »
Taidan antaa olla ja pistän sitten uudet satulat joskus. En ole varma tarviiko edes ilmata, herkistämisessä tuli mäntä vähän liikaa ulos, just niin paljon että laski pari tippaa nestettä. Kun ilmausruuvi sitten meni poikki niin pistin vaan kaikki kasaan enkä ole ajossa mitään huomannut.

Varaa uuden satulan, kun vaihtaa letkuja seuraavan kerran.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 jarrujen ilmaus AAPUUVA
« Vastaus #64 : 14.10.2013, 02:09:37 »
Itse ilmasin taannoin 240 farkusta vasemman etujarrun erilaista metodia käyttäen. Vaihdoin jarruletkut, mikä oli jo taistelu sinänsä, mutta sitten kaikki kolme nippaa poikki, vaikka mitä keinoja yritti käyttää. Kertakaikkiaan niin ruosteella hitsaantuneet, että ei auttanut kuumentaminen, kylmentäminen, ruosteen kaivaminen piikillä nipan välistä eikä lukkotonkit. Sitten taas tuntui typerältä vaihtaa satulaan, kun yksikään mäntä ei ollut jumissa ja kaikki suojakumit ehjiä.

Jarrupalat pois satulasta, raudalla männät sisälle. Nestesäiliön korkki auki. Sitten satulaan paikoilleen vanhat loppuunajetut jarrupalat, joista hakattu viimeisetkin kitkapinnat vasaralla pois, ilman tappeja. Sitten painetaan polkimella männät kiinni näihin paloihin, mäntien ei pitäisi tällöin päästä tippumaan pois. Sitten otetaan palat pois välistä ja nopealla rykäisyllä kahta vääntörautaa käyttäen männät sisälle. Nestepöntöstä kuuluu kunnon suhaus ja pulputusta. Toistetaan noin tusinan kertaa per satulan puoli. Erinomaisen tasaiset jarrut sain etupäähän tällä toiminnalla, dynamometri varmisti tuloksen.

Irrotetusta satulasta kaivoin katkenneen nipan pois siten, että porasin nipan keskireikää aivan hiukan isommaksi eli vältin vahingossakaan osumasta jenkoihin. Sitten 1/4 UNF jenkatapilla pyöräytin reiän puhtaaksi. Nippa on niin pehmeää materiaalia, että rauhallisesti väännettynä ja välillä pakitellen sen saa pelkällä tapilla pois. Kartion päätä joutuu sitten varovasti poranterällä pilkkomaan ja jollain työkalulla/magneetilla kaivamaan pois.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Kulkukoira  Proturbo