Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: harald - 14.04.2018, 15:40:40
-
Heippa
outo juttu minulle
Talvirenkailla meni kuin juna ei kammennut mihinkään suuntaan
talvirenkaaat on Continental IceContact 2 195/65-15
Uuudet kesärenkaat on Nokian Hakka Blue 2 195/65-15 95 V xl
joissa rengaspaineet 2.3 +10c
,,,jos suoraan ajaessa päästät ratista irti,niin kampeaa lievästi oik samalla ratti myös kääntyy hieman samaan suuntaan?
...liekö ohjauskulmat pielessä vai mikä tuossa mättää
ohjauskulmien tarkistus / säätö on tilattu mutta ihmetyttää kuitenkin
-
Tällaista vaihtelua tapahtunut minullekkin, seuraan tätä keskustelua. Tuostahan pääsee eroon kun säädättää kulmat aina kun vaihtaa renkaat mutta kyllä ihmetyttää.
-
Voi hyvin olla kulmat sen verran pielessä että kovempi kesärengas saa auto käyttymään em. tavalla.
-
Heippa
outo juttu minulle
Talvirenkailla meni kuin juna ei kammennut mihinkään suuntaan
talvirenkaaat on Continental IceContact 2 195/65-15
Uuudet kesärenkaat on Nokian Hakka Blue 2 195/65-15 95 V xl
joissa rengaspaineet 2.3 +10c
,,,jos suoraan ajaessa päästät ratista irti,niin kampeaa lievästi oik samalla ratti myös kääntyy hieman samaan suuntaan?
...liekö ohjauskulmat pielessä vai mikä tuossa mättää
ohjauskulmien tarkistus / säätö on tilattu mutta ihmetyttää kuitenkin
Tien kallistuksen johtuu osittain.
Onko renkaat oikein asennettu vai onko niitä mahdollista laittaa väärin?
Kulmia ei tarvitse säätää rengaskoon pysyessä samana.
-
Tien kallistuksen johtuu osittain.
Onko renkaat oikein asennettu vai onko niitä mahdollista laittaa väärin?
Kulmia ei tarvitse säätää rengaskoon pysyessä samana.
Tuolla on sama vaikutus kuin hyttysen pierulla erämaassa, ei ne tiet koko aikaa ole ojaan kallellaan. Pelkästään urautuneet tiet kumoavat nuo kallistukset.
-
Raidetangonpää voipi olla kaput
-
Heippa
Ohjauskulmat tarkistettu ja ovat ok,eikä nivelissä sekä tukivarsissa ollut väljää.
,,,täytyy nyt hieman aikaa ajella noita kumeja sisään sekä kokeilla eri rengaspaineiden vaikutusta,palailen asiaan jos jotain uutta ilmenee.
-
On vissiin sen verran uudet kumit ettei ole runkovikaa? Silmin nähtävä porras renkaassa mitä mulla on ollut se vasta puoltaakin.
-
Kannattaa kokeilla myös eturenkaiden vaihtamista puolelta toiselle, kun kerran aurauskulmat on jo tsekattu, taannoin Michelin-merkkisillä renkailla auttoi vaivaan.
-
Heippa
Hieman päivitystä
No nyt on ajeltu muutama sata kilsaa ja aina vaan paranee,rengaspaineet olivat tosi pielessä,,,huoltoaseman mittarin mukaan 2.3 mutta rengasfirman mittarin mukaan 1.9 (kävin renkaiden oston jälkeen itse laittamassa nuo huoltsikan mittarin mukaiset 2.3)
nyt renkaissa on rengasfirman mittarin mukaan 2.4 mitä painetta suosittelivat tuolle
renkaalle,renkaassa ei ole mitään vikaa vaan "kampeaminen" johtuu tien kallisteluista.
Rengas on todella tukevan tuntuinen ei veteleei ei "nuljua" eikä reagoi uriin oikeastaan mitenkään,nyt alkaa tuntua että tulikin tehtyä ihan kelpo ostos,no eipäs kehuta liikaa
kun ei tiedä miten tuo kestää kulutusta.
Kyseessä siin Nokia Hakka Blue2 195/65R15 95V XL
-
Heippa
Hieman päivitystä
No nyt on ajeltu muutama sata kilsaa ja aina vaan paranee,rengaspaineet olivat tosi pielessä,,,huoltoaseman mittarin mukaan 2.3 mutta rengasfirman mittarin mukaan 1.9 (kävin renkaiden oston jälkeen itse laittamassa nuo huoltsikan mittarin mukaiset 2.3)
nyt renkaissa on rengasfirman mittarin mukaan 2.4 mitä painetta suosittelivat tuolle
renkaalle,renkaassa ei ole mitään vikaa vaan "kampeaminen" johtuu tien kallisteluista.
Rengas on todella tukevan tuntuinen ei veteleei ei "nuljua" eikä reagoi uriin oikeastaan mitenkään,nyt alkaa tuntua että tulikin tehtyä ihan kelpo ostos,no eipäs kehuta liikaa
kun ei tiedä miten tuo kestää kulutusta.
Kyseessä siin Nokia Hakka Blue2 195/65R15 95V XL
Mikäs auto on kyseessä?
-
hei
renkaat on käytössä S60 103kw/2001
,,,jos haluat kantavuutta renkaisiin niin kyllä voin suositella.
-
hei
renkaat on käytössä S60 103kw/2001
,,,jos haluat kantavuutta renkaisiin niin kyllä voin suositella.
Kannattaa nostaa paine 2.6bar kohdille saisi näissä nykyrenkaissa olla aina hieman yläkanttiin paine niin toimivat paremmin
-
Hi
Noilla 2.6 paineilla tuli kokeiltua ja kyllä se on liikaa minun mielestä,tuo em rengas on
melko kova rakenteiltaan,joten jos haluaa säästyä ohjausnivelien+helojen ennenaikaiselta kypsymiseltä niin pitää nuo paineet max 2.4 +10c
-
Hi
Noilla 2.6 paineilla tuli kokeiltua ja kyllä se on liikaa minun mielestä,tuo em rengas on
melko kova rakenteiltaan,joten jos haluaa säästyä ohjausnivelien+helojen ennenaikaiselta kypsymiseltä niin pitää nuo paineet max 2.4 +10c
Nokia tunnetusti löysärunkoinen työkseni näitä pyörittelen niin joku tuntuma asiaan tullut. Mutta jos muuten miellyttää matalampi paine niin mikä ettei
-
Saab 9000 kesä firestone 195/60/15 paine 2,7 bar / talvi nokia 195/65/15 paine 2,6-2,7 bar ja nokiat on ajossa veltot sekä lullat olleet aina. Kuluneet firestonetkin 2,7 paineilla tasaseen.
S40 entisis kesä matador 195/60/15 ja nykysis goodyear 185/65/15 sekä talvikumit winterstar 185/65/15 laittanu 2,5bar. Kuluneet tasaseen, nastat tallella eikä uria hae.
Ja nuo molemmat autot on myös massalta selvästi S60 kevyempiä.
-
Saab 9000 kesä firestone 195/60/15 paine 2,7 bar / talvi nokia 195/65/15 paine 2,6-2,7 bar ja nokiat on ajossa veltot sekä lullat olleet aina. Kuluneet firestonetkin 2,7 paineilla tasaseen.
S40 entisis kesä matador 195/60/15 ja nykysis goodyear 185/65/15 sekä talvikumit winterstar 185/65/15 laittanu 2,5bar. Kuluneet tasaseen, nastat tallella eikä uria hae.
Ja nuo molemmat autot on myös massalta selvästi S60 kevyempiä.
Kiitoksia vaan kovasti avartavasta Saab rengaskokemuksista mutta ei oikein sovi näihin Volvon obhjaus
ergonomiaan,ja renkaat mitä mainitsit taitavat olla ?
-
On tuos S60 myös pihalla ja kysymys mun vastauksessa oli lähinnä paineista tietyllä rengaskoolla ja muuten saabista kuittailusta poisjättämäsi S40 löytyy sama "volvon aivan ikioma yksilöllinen ohjausergonomia" joten se siitä.
Laita mitkä paineet haluat, ei ole multa pois mistään.
Tuossa S60 muuten raidetangosta väljän sisäpään kun uusi niin rupes menee suoraan, sullahan tosin kaikki välykset on alun jutun mukaan tsekattu. Talvirenkaat kun oli ei tuntunut ajossa juurikaan, kesäkumeil ratti vähän vinoon ja oikealle tahtoi pyrkiä.
-
Tuolla on sama vaikutus kuin hyttysen pierulla erämaassa, ei ne tiet koko aikaa ole ojaan kallellaan. Pelkästään urautuneet tiet kumoavat nuo kallistukset.
Kannattaa koittaa jos on semmonen suora jossa näkee vastaantulevan et ajaa väärää kaistaa jos edelleen kampeaa oikealle eikä sinne väärän kaistan ojaan ni autossa tai renkaissa vikaa. Kyllä se urainenkin tie voi kammeta autoa ojaa kohti. Tuolleen voi sen testiä.
-
Hei
Päivitystä 3.5.2018
Nonniin nyt on ajeltu n 1000km ja taitaa tuo rengas jotenkin mukautua tai kulua tai jotain? mutta ei kyllä ohjaus enää oikeastaan kampea minnekkään,tottakai tien kallistus vaikuttaa mutta ajettavuus on parantunut,ajellaan taas 1000km ja ihmetellään sitten.
Nokian Hakka Blue 2 195/65-15 95 V xl
,,,renkaiden paineet on 2.4 +10c
-
Päivitystä 25.10.2018
Ongelmat johtuivat alatukivarsien helojen löysyydestä/rikkinäisistä heloista.
Alatukivarret vaihdettu+kulmat säädetty+tarkistettu muutkin ohj nivelet.
nyt on ohjaus ok.