Otat puuklapin, vaikkapa koivua, ei ole välttämätön. Pyöreä tai halkaistu, ei väliä. Veistät kirveellä toisen pään kiilamaiseksi, niin että sivusta katsottuna jyrkän V kirjaimen muotoinen. Vanne maahan tai lattiaa vasten, kiilan tälläät vanteen ja renkaan väliin ja lekalla muutama reipas isku ja kas rengas irti vanteesta. Sitten polkaiset reunan vanteen keskelle ja pari rengasrautaa ja kumi pois. Näin on tullut vaihdettua renkaita 60 -luvulta lähtien ja toimii yhä. Kun puulla lyö vannetta vasten, ei vanteen reuna vaurioidu. Toimii myös tubeless vanteelle. Moottoripyörän renkaat tottelee samaa puuklapia, eikä erottele onko sisäkumia vai ei ja onko pinnavanne vai ei. Samalla voi asentaa uudet kumit vanteelle, ilmat sisään ja tasapainotukseen. Näppärä karpaaasi säästää pari tuopposen hintaa.