Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Vikakoodi - 23.05.2016, 21:35:45

Otsikko: -89vm 740
Kirjoitti: Vikakoodi - 23.05.2016, 21:35:45
Vuosimallin 1989 Volvo 740 jäänyt odottelemaan parempia aikoja.
 Auto on seisonut viime vuodet kuivassa tallissa. Käynnistetty kesäisin sen verran että ajettu ulos tallin siivouksen ajaksi.
 Nyt kun tuota pitäisi alkaa laittelemaan taas ajoon, tuli mieleen hieman parannella tekniikkaa.

 Autossa nyt b200f moottori. Ja se katalysaattorikin löytyy.
 Aika puhditon tuo moottori.
 Ajattelinkin piristystä b230f moottorin avustuksella + lastulla.
 Mitä muuta pitää vaihtaa moottoorin vaihdon yhteydess?
 Käykö voimansiirto?
 Istuuko b230 suoraan pienemmän b200f:n tilalle, vai pitääkö jotain muuttaa?

Turboa en tällä keraa halus. Mutta muuten sopivasti pitistystä?
Otsikko: Vs: -89vm 740
Kirjoitti: razori - 24.05.2016, 01:15:23
Ajattelinkin piristystä b230f moottorin avustuksella + lastulla.

Lastusta et hyödy käytännössä mitenkään -tai no, polttoaineen kulutus saattaa laskea, sillä olikosenyt 4krpm jälkeen vetää "sikapaksulle". Hieman saattaa myös "veto" parantua, mutta pääsääntöisesti vaparin lastutus ei kannata  poikkeuksiakin toki on.

Mitä muuta pitää vaihtaa moottoorin vaihdon yhteydess?

Ohjainboxit

Käykö voimansiirto?

Käy

Istuuko b230 suoraan pienemmän b200f:n tilalle, vai pitääkö jotain muuttaa?

Istuu

Turboa en tällä keraa halus. Mutta muuten sopivasti pitistystä?

Joku HIPO nokka, kannen pakollinen räpläys eli palotilojen muokkaus, sarjojen kohdistus kanteen jne, kunnon putkiston teko (4-2-1?).

Jos yhtään erilainen haluat olla niin kymppisarjan koneesta kampiakseli ja epäkeskohioo kiertokangen kaulat 49mm kokoon ja KL-racingiltä 156mm kiertokanget niin tilavuutta alkaa olla likemmäs 2.5l.

Muistaakseni joistakin pitkäiskuvapareista on otettu tehoa jo pitkälle toiselta sadalta.

Pakollinen turbo mainos tähän loppuun; jos koneesi uudempi kuin -90 niin erittäin suurella todennäköisyydellä koneesta löytyy 13mm vahvuiset kanget, jotka kestävät ainakin todistetusti 300hv. Kierrätyskeskuksesta kun dyykkaat turbon vakiohalkosarjan, pikkupilleri 13c mitsun, ohjainboxit ja niihin lastut niin alkaa olla tehoa jo toisella sataa -huomattavasti vähemmällä kiroilun tarpeella. Niin ja rahaa paloi turbottamiseen ehkä 350e?

Tee kireä vapari :)
Otsikko: Vs: -89vm 740
Kirjoitti: Vikakoodi - 24.05.2016, 14:58:44
Kiitos tästä.

Täytyy alkaa haalimaan kasaan kaikkea tarvittavaa.
Jos auton saisi ajoon sen 30-vuotispäiville, eli kevääksi 2019.
Muutama vuosi hyvin aikaa rakennella ja kunnostella.

Ja kun aikataulu on näinkin laaja, muitakin vinkkejä, mielipiteitä ja ohjeita saa laitella tulemaan.
Otsikko: Vs: -89vm 740
Kirjoitti: Vikakoodi - 26.05.2016, 13:24:20
Kävikin jo ilmi, että 230f istuu suoraan 200f:n tilalle. Mites 234f?
Meneekö vielä suoraan, vai joutuuko jotain muutelemaan?
Otsikko: Vs: -89vm 740
Kirjoitti: kerma - 26.05.2016, 15:13:42
Joo itsellä yks samanmoinen rassi ja nyt b230f hankittuna. Päätin kyllä että kesyhkö turbo siitä tulee vaikka en turbotuksesta paljon ymmärräkkään. Parempi harjotella ja oppia,  kuiteski niin halvempia hevosia.
Toki jos haluu haasteita ja tehdä uutta niin iso peukku sille. ;) tehokkaat vaparit on hienoja laitteita.