Elekma  Autoracing

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1401 Vastauksia
  • 447672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Toi reikä lattiassa voi olla se syy painumiselle, vesi vie maa-ainesta mukanaan. Pitäisikö siihen samalla panostaa lattiakaivo ja pätkä putkeä, jolla veden saa imeytettyä saunan ulkopuolelle?


Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Joo,  vesi vie juurikin hiekkaa mukanaan, usein sinne on tehty joku kivipesä tai "salaoja kivistä, johon vesi hulahtaa / jota pitkin vesi menee pois rakennuksen alta. Versioita on paljon, iästä riippuen. Avaa vähän ja kurkkaa mikä on järkevintä, jos täsyremppaan ei sorru.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4434
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Joo toi pitää liesituulettimen kohdalla paikkansa, mutta eikö muka oman huoneiston suljettuun iv-järjestelmään saa laittaa poistoa lieden päältä?? Eli oliko toi pilk.nus liesituuletin-huuva sanojen käytöstä / käyttämättä jättämisestä?

Tuosta löytyy ohje asiaa.

http://www.finlex.fi/data/normit/17076-E7s.pdf

Liesituulettimen IV-kanavalle on palonkestossa omat vaatimukset.

Tuolla asialla en itse leikkisi, sillä väärin tehdystä liesituulettimen IV-kanavasta alkanut palo jää sitten omalle vastuulle. Palovakuutus ei korvaa senttiäkään jos rakennusmääräyksiä on rikottu.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
No hyvä, jos hormista on kiinni. Omat kelpaa myös savuhormeiksi, joten peloa liian huonosta paloluokasta ei ole.

EDIT: Yleensä liesituulettimiin / kuivauskaappeihin työnnetään sitä alumiinikurttuputkea tai jopa metallirenkailla "vahvistettua" muoviputkea - ne ei kelpaa mihinkään. Ihme, ettei niiden myyntiä ole kielletty. Samaan tarkoitukseen sopii esim. Kastor-inox kurttuputki...
« Viimeksi muokattu: 02.07.2014, 18:46:20 kirjoittanut D5GT »

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Liesituulettimeen ei ole saanut laittaa alumiinistakurkkuputkea yli kymmeneen vuoteen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Miksun palvelimelle pitäis taas saada tunnarit ja salasana  ;)


Missä nyt vielä tulee herjaa tuosta asiasta, luulin jo korjanneeni sen....





Itse oon nyt päässyt siihen vaiheeseen, että pitäisi suunnitella lattian laatoitusta, mutta koska en kyseistä asiaa oo koskaan tehnyt ja homma menee lähinnä netistä luettujen lukuisten ohjeiden mukaan, niin joitain käytännön asioita on vähän hakusessa.

Sanotaan, että ei saa levittää liikaa laastia lattiaan, eli vain sen verran, mitä ehtii laatoittamaan, mutta kauanko  laasti pysyy sangossa käyttökelpoisena, eli paljonko teen laastia sankoon kerrallaan?
Todennäköisesti laattojen latominen on aika hidasta, k-raudassa laskeskeli mulla 2kpl 20kg säkkiä tuohon, ajattelin, että pitäisikö lähteä sillä liikkeelle, että teen ensin jotain 5-10 kiloa ja sen jälkeen sitten isompi satsi jos tuntuu homma menevän hyvin....
Ehkäpä keskilattia menee nopeammin, mutta reuna-alueet todennäköisesti kestää moninkertaisesti, kun pitää mittailla, ja vielä mitata ja sitten leikata.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Oikeilla jäljillä olet laastinteon määrän suhteen.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vähän harmittaa, kun mulla loppu lastulevy kesken.
Alunperin ei ollut tarkoitus tehdä yhtään tuota purettua väliseinää takaisin, mutta nyt kun päädyin n. metri x 120cm sitä tekemään lisää, niin siihen kului yksi levy, nyt tarvii sitten hakea vielä seinälle yhteen kohtaan 250x60 kokoinen palanen..
Lastulevyt oli ainut värkki, minkä takia mun piti etsiä isompi auto lainalle, olis pitänyt ottaa yksi ylimääräinen levy silloin, mutta mistäpäs tuota sitten olis arvannu :)


Mun pitää laattoihin tehdä yksi ainut reikä, se tulee lähes viemäriputken kohdalle ( toivotavasti toinen reikä sitten tulee juuri sille kohdalle)   ajattelin, että mitoitan laatoituksen siten, että saan yhden rivin tehdä juuri tuolle kohtaa siten, että reikä tulee lähes keskelle laattaa..


Laattojen latominen vielä vähän mietityttää, eli laitanko noi 30x60 laatat joka saumaltaan tasan, vai teenkö tiilikuvion vai jatkanko seuraavaa riviä aina edellisen rivin hukkapätkällä...   viimeisimmässä vaihtoehdossa ei tarivis huolehtia kuin yhden saumarivin samansuuntaisuudesta, mutta tuo aiheuttaa sitten vähän ongelmaa siinä, että kun aloittaa ekan rivin keskeltä lattiaa, niin pitäisi tehdä sitten yhtä riviä aina kerrallaan alusta loppuun, eikä oikein taida sitten onnistua, että tekee vain esim. lattian yhden kulman neljänneksen kerrallaan...
tuo kaikki saumat kohdakkain ei oikein tunnu siltä, mitä haluan...

Pitää yrittää mitoittaa tuo vielä siten, että ei tarvi molempiin päihin lattiaa leikata laattoja pituussuunnassa ,kun käytössä on kuitenkin rälläkkä timanttilaikalla, eikä laattaleikkuria, niin pitkän sivun leikkaaminen on varmaan lähinnä ärsyttävän hidasta..

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vähän se eka kerta jännitti, mutta nyt on neitsyys poissa :)
Pari riviä laattoja jo laitoin ja huomenna töiden jälkeen jatkuu.

Ladoin ensiksi lähes koko lattian täydeltä laattoja (pois lukien ne joita pitää leikata) ja katoin kaikki kohdalleen ja pois ottaessa piirtelin kynällä lattiaan viivat laattojen paikoille.

Noin keskellä lattiaa olevan viivan otin kohdistusviivaksi ja laitoin viivaa pitkin kulkemaan ristilinjalaserin, niin on kivempi mitan kanssa mitata laattojen etäisyys tuohon linjaan, että tulee kaikki laattalinjat tuon kanssa saman suuntaiseksi.
vajaa millin tarkkuuten tuolla pääsee.

Ei toi tosiaan niin hankalaa ollutkaan, kuin mitä alunperin pelkäsin :D   Jotkut laatan jonkinverran keikkui kun niitä lattialle testasin, noissa kahdessa ensimmäisessä rivissä oli 2 laattaa, jotka keikkui, mutta sain kivasti kompensoitua eritasoisuuden, kun testasin rivin ensin kuivana ja merkkasin keikkuvat paikat ja laastia leviettäessä pidin vähän kevyemmällä painolla kampaa, meni laattojen reunat suht tasan tuolla keinolla, pitää vain muistaa vielä kolmosrivissä (jossa ei mikään keiku) että tuola kohdalla vähän paksummin laastia laatan reunakohtaan, niin aavistuksen korottuu, jotain puolen millin millin juttua tuokin taitaa vaan olla, ei sen enempää..

Tossa vielä kuva siitä kelle menetin neitsyyteni :)

Ainiin, patteriputkien kohta piti jättää vielä laatoittamatta, kun noi putket lähtee tosta heti pois, kun lämpöputkiremonttia tekevät miehet saa vedet pois järjestelmästä..
Laserilla katsoin vielä tuon rivin suoruuden, loppua kohden n. puoli laserin viivaa tuli heittoa, joka on puolisen milliä.



Sauman välien tekoon ostin paketin tollasia ristejä, ihan ok ne tuntuu toimivan, ristillä saa kivasti kaivettua myös saumaan pursunneen laastikin pois.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Ainavain mulla on ongelmana tuo huippuimurin releen ohjaus nappula...

Löysin tälläisen
http://www.taloon.com/jussi-painonappi-vaihto-6-jl-/S-2126011/dp?openGroup=8012

Tuolla lukee, että tuossa on avautuva ja sulkeutuva kosketintoiminto, silloinhan voisi tuo toimia ihan itsenäisesti ilman toisen napin apua..
Mistään en löytänyt tuon koskettimista tarkempaa tietoa, ei edes abb:n sivulla.
Pitäisi jossainkaupassa nähdä tuo, että voisi oikein silmin katsoa, eihän kenelläkään olisi jo tietoa tuosta?
Mainiota olisi, jos tuo olisi automaattisesti keskiasentoon palautuva

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3467
Ainavain mulla on ongelmana tuo huippuimurin releen ohjaus nappula...

Löysin tälläisen
http://www.taloon.com/jussi-painonappi-vaihto-6-jl-/S-2126011/dp?openGroup=8012

Tuolla lukee, että tuossa on avautuva ja sulkeutuva kosketintoiminto, silloinhan voisi tuo toimia ihan itsenäisesti ilman toisen napin apua..
Mistään en löytänyt tuon koskettimista tarkempaa tietoa, ei edes abb:n sivulla.
Pitäisi jossainkaupassa nähdä tuo, että voisi oikein silmin katsoa, eihän kenelläkään olisi jo tietoa tuosta?
Mainiota olisi, jos tuo olisi automaattisesti keskiasentoon palautuva
Kyllä siinä on todennäköisesti jokotai, eli voit kytkeä tuosta joko sulkeutuvan tai avautuvan liipaisun.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kyllä siinä on todennäköisesti jokotai, eli voit kytkeä tuosta joko sulkeutuvan tai avautuvan liipaisun.

Harmi...   mutta että todennäköisesti kahdella tuollaisella pärjäisin...   pitää kysellä jostain ihan ammattiliikkeestä, että onko haluamaani edes olemassa..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Toi huippari taisi olla vain Teidän käytössä? Voisiko siihen laittaa normaalin portaattomasti säädettävän ohjaimen, jos vanhan relehässäkän heittää välistä mäkeen.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Toi huippari taisi olla vain Teidän käytössä? Voisiko siihen laittaa normaalin portaattomasti säädettävän ohjaimen, jos vanhan relehässäkän heittää välistä mäkeen.

Joo, huippari on vain tälle asunnolle, mutta se on 3-vaihe moottorilla, niin ei normaali portaattomasti säädettävä ohjain toimi siinä, kun ne näyttäisi olevan tarkoitettu yhdelle vaiheelle...  kai kolmevaiheisellekkin luulis löytyvän jotain, mutta uskoisin, että hinta ainakin tuplaantuu..

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
3-vaihe tajari maksaan.150€
Sit olis helppo laittaa käynnistys, vaikka joka huoneeseen (pienjännite, saa kytkeä kuka vaan ::)) ja potikalla nopeuden säätö.
Mutta tajaria ei saa kytkeä moottoriin kuin sähkäri ::)





V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Elekma  Autoracing