Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: eki_j - 23.12.2010, 23:19:53

Otsikko: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: eki_j - 23.12.2010, 23:19:53
Taitaa olla laturin uusiminen ajankohtaista - käynnissä ollessa valot välkkyy, ja tunnostaa jotta ei lykkää kunnolla ampeereja - niin käykö tuonne tilalle muu laturi - suuremman tehoinen tai uudemmasta?

Nykyään näkyy siellä lepäävän ilmeisesti tuo peruslaturi, 120A ilman vapaapyörää (kyseessä tuo S80 2.4 mv. 2000).
Otsikko: Vs: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: Grimmy - 26.12.2010, 18:15:22
En tiiä, aiemmin omistamaani T5:een vaihdoin romikselta laturin jossa oli vapaakytkin. Ihan hyvin toimi sekin. Luultavasti tosta toki selviää pelkillä hiilien ja jännitteentasaajan vaihdolla.
Otsikko: Vs: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: Teutori - 26.12.2010, 19:18:31
Taitaa olla laturin uusiminen ajankohtaista - käynnissä ollessa valot välkkyy, ja tunnostaa jotta ei lykkää kunnolla ampeereja - niin käykö tuonne tilalle muu laturi - suuremman tehoinen tai uudemmasta?

Nykyään näkyy siellä lepäävän ilmeisesti tuo peruslaturi, 120A ilman vapaapyörää (kyseessä tuo S80 2.4 mv. 2000).
Oletko miten mitannut tuon latauksen ?
Tuleeko latauksen aikana  akulle noin 12,8 - 13,8V:n jännite ?
Otahan huomioon, että lopussa oleva akkukin voi olla syyllinen, koska ei ota latausta vastaan.
Aina syyllinen ei ole laturi, vaan noin 90% vioista on akussa.
Otsikko: Vs: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: eki_j - 26.12.2010, 21:29:19
Mitattu on yleismittarilla sekä akun navoista, että ajon aikana matkustamon sulakepanelista (käynissä ollessaan jännite on kyllä aina siellä 13,5V paremmalla puolella). Akku on uusittu, mutta Hankookki näyttäisi imevän virtaa edellistä Volvon akkua huonommin - joten toisella tyhjennyskerralla vaihtui entinen takaisin. :D

Se tässä on syssyn aikana ollut ihmettelyssä, kun saa olla lataamassa laturilla melko tiuhaan... Tuo ostettu hankookilainen oli ihan tyhjä noin 400 km reissun ja kahden makoilupäivän jälkeen. Mitattu on vuotovirrat, tosin tuo hälyttimen sireeni sököine akkuineen imi virtaa yli 0,1A. Sireenin vaihdon jälkeen virrankulutus on mennyt nätisti valmistajan arvojen mukaan (loppujen lopuksi lepovirtaa menee n. 0,02A) - tosin sen koommin ei ole apuvirtaa tarvittu.

Toki tuo virran väheneminen saattaa johtua lyhyistä ajopätkistä ja pakkasesta - tuo syksyn ekoilla pakkasilla ollut totaalityhjentyminen pitkän reissun jälkeen on vaan jättänyt semmosen epävarman leiman. :-\ Voi se laturi toki ehjäkin olla, mutta tuo valojen / jännitteen aaltoilu tuossa harmittaa. Miettinyt olen sitäkin, jotta voiko laturissa jokin diodi heittäytyä satunnaisesti oikariin - vai onko se semmonen "kerrasta poikki" tapaus aina?
Otsikko: Vs: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: Grimmy - 27.12.2010, 13:40:11
Vaihda se diodi/jännitteensäätö paketti nii loppuu välkkyminen.
Otsikko: Vs: Aikeissa laturin uusiminen, S80 2.4
Kirjoitti: eki_j - 27.12.2010, 23:01:32
Niin, nekö diodit sijaitsevat myös tuossa jännitesäädin/hiilisiltapaketissa? En ole vielä meinaan leväyttänyt, kun meinasin niiden diodien sijaitsevan laturin rungossa - jotta laturin vaihdoksi menisi kuitenkin loppupeleissä.

Mahtaako tuon säätimen vaihto onnistua ilman laturin irroittamista?