Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Joona - 30.08.2012, 12:11:30

Otsikko: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Joona - 30.08.2012, 12:11:30
Tuossa emännän V70:iin niveliä ja iskareita vaihdellessani (yllättäen), huomasin että konehuoneessa on ajovalojen suojamuovissa semmosilla klipsuilla kiinni semmoset 3-napaiset pistokkeet joissa on tulpat. Molemmille puolille tulee virta kun auto on käynnissä. Mitkähän ihmeen ja kumman töpselit mahtavat olla?? Auto V70 ´02 D5..
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: LK - 31.08.2012, 07:40:26
Siellä on varmaankin jännite, eikä virtaa kulje kun johto on poikki ;)
Tehtaallahan vetävät kaikki mahdolliset valmiudet kaikille lisävarusteille, tulee niitä tai ei.
Se miksi siellä on jännite on hyvä kysymys. Jos lisävarustetta ei ole niin ei pitäisi olla sulake paikallaankaan.
Laita siihen jotkut jouluvalot.
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Mr.eikka - 31.08.2012, 16:06:02
Mahdollisesti vois olla vaihtoehtosille valoille.. Vai saikos tohon aikaan jo käyttää ksenoneja?? Paljos niihin tuli virtaa voltteja, jännitettä ym. (What ever :D ) muistatko yhtään?

E: Korjailua
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: remes - 31.08.2012, 17:20:00
Sen verran pitää saivarrella että virtaa ei tule yhtään Ampeeria jos ei ole kuormaa, jännite on asia erikseen. Vapaissa päissä voi olla jännite valmiina jos on jotain varauksia.
Edit: LK jo sanoikin sen tuossa aiemmin...
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Teutori - 31.08.2012, 21:52:55
Sen verran pitää saivarrella että virtaa ei tule yhtään Ampeeria jos ei ole kuormaa, jännite on asia erikseen. Vapaissa päissä voi olla jännite valmiina jos on jotain varauksia.
Edit: LK jo sanoikin sen tuossa aiemmin...
No, jos saivartelemaan aletaan, niin sen voin ihan sähkön kanssa pelanneena kertoa, että sanontoja on monia.  :D
Laitetaan " virrat " / "sähköt"/  " jännitteet " päälle,,,,no jokainenhan voi saivarrella siitä sitten enemmän.  ;)
Jokainen varmaan tajuaa sen mitä tarkoitetaan, ilman saivartelua.
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Masked Jackal - 01.09.2012, 07:47:28
Ainakin vielä -06 V70 on yllim. liitäntä orig. lisävaloja varten.
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Kulmamies - 01.09.2012, 09:35:37
Onko autossa lampunpesimet? Jos ei, niin voisi olla vaikka niiden johdot. Sijainti ainakin täsmäisi.


P.S. Virta/jännite saivartelun voi jättää vähemmälle, kun kaikki varmaan kuitenkin tietävät mistä on kysymys :nohnoh
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Joona - 07.09.2012, 20:19:47
Ei oo lampunpesureita, pitääpä mitata että minkä verran sinne tulee voltteja...
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: Rami.P - 08.09.2012, 15:28:34
Oiskohan tuo lisävalojen johtosarja
Tässä lnkki niin voit tarkistaa

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/fi-FI/FI/V70%2800-08%29/2006/all/all/all/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-264259-1/V70_%2800-08%29,_2006

JA tuolla oli kans juttua
http://www.volvofinns.com/index.php?topic=4165.0
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: x-saabisti - 09.09.2012, 19:39:47
Ihmettelyttää tuo Volvon omassa ohjeessa (ed. linkki) oleva maajohtimen irroitusohje.  Avain siirretään kohtaan I ja sitten odottelun jälkeen irroitetaan johdin ja hommat jatkuu.  Mutta vielä enemmän noviisi ihmettelee ohjeen lopussa olevaa takaisin kytkentää; avain käännetään kohtaan II ja senjälkeen maajohto akkuun kiinni.
S80:n käyttöohjekirjassa on akun maajohdon irroittamisessa jotenkin järkeenkäyvempi ohje, avain pois lukosta ja vähintään 5 minuutin odottamisen jälkeen kaapeli irti.
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: mara h - 10.09.2012, 09:09:27
No ne on kaiketi varmistuksia ettei turvatyynyt tule silmille
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 10.09.2012, 09:19:07
Ihmettelyttää tuo Volvon omassa ohjeessa (ed. linkki) oleva maajohtimen irroitusohje.  Avain siirretään kohtaan I ja sitten odottelun jälkeen irroitetaan johdin ja hommat jatkuu.  Mutta vielä enemmän noviisi ihmettelee ohjeen lopussa olevaa takaisin kytkentää; avain käännetään kohtaan II ja senjälkeen maajohto akkuun kiinni.
S80:n käyttöohjekirjassa on akun maajohdon irroittamisessa jotenkin järkeenkäyvempi ohje, avain pois lukosta ja vähintään 5 minuutin odottamisen jälkeen kaapeli irti.

Veikkaisin seuraavaa:
Manuaalivaihteisessa avain asennossa 0. Automaatissa pakko olla asennossa 1, koska tuossa puretaan myös keskikonsolia, jolloin vaihdevalitsin pitää olla d asennossa, jotta tilaa jää purkamiselle.

Takaisinkytkenta virta-avaimen asennossa 2 on Volvon insinöörin keksintö ja varmanpäälle ottamista. Eliminoidaan virtapiikit turvatyynyille ja muille ohjausyksiköille. 

Edit: mara ehti ensin ;)
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: jussin78 - 04.10.2012, 10:19:23
Ihmettelyttää tuo Volvon omassa ohjeessa (ed. linkki) oleva maajohtimen irroitusohje.  Avain siirretään kohtaan I ja sitten odottelun jälkeen irroitetaan johdin ja hommat jatkuu.  Mutta vielä enemmän noviisi ihmettelee ohjeen lopussa olevaa takaisin kytkentää; avain käännetään kohtaan II ja senjälkeen maajohto akkuun kiinni.
S80:n käyttöohjekirjassa on akun maajohdon irroittamisessa jotenkin järkeenkäyvempi ohje, avain pois lukosta ja vähintään 5 minuutin odottamisen jälkeen kaapeli irti.

Tuolla ohjeella jossa 2asennossa kytketään maajohto kiinni saadaan ohjelmoitua lisävalot ja niiden katkaisin toimintaan... Eli kun on asennettu katkaisin, rele ja sulake sekä tietysti ne valot...
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: (Miksu) - 04.10.2012, 19:55:01
Tuolla ohjeella jossa 2asennossa kytketään maajohto kiinni saadaan ohjelmoitua lisävalot ja niiden katkaisin toimintaan... Eli kun on asennettu katkaisin, rele ja sulake sekä tietysti ne valot...

Ei, vaan tuolla ohjeella varmistetaan se, että mikäli turvatyyny jostain syystä räjähtää, kun se saa taas akusta sähköä, niin se ei räjähdä asentajan naamalle, kun asentaja kääntää autosta virran ekan kerran päälle.
Asentaja kun on sitä akunkenkää asentamassa silloin, kun autoon tulee virrat päälle.
Otsikko: Vs: "Ylimääräiset pistokkeet" konehuoneessa??
Kirjoitti: jussin78 - 04.10.2012, 20:13:50
No voi tuokin olla ja selityksenä järkeenkäypä... Mutta niissä muutamassa joihin olen valot laittanut niin ne ei ole toiminut jos ei ole tehnyt noin... Eli avain II asentoon kun kytkee akun takaisin...  :P
Vai olenko kuvitellut?