Carcom Oy  Ateho

V70 2.4 -05 kytkin vai kaksoismassa?...ilmiö liikkeellelähdössä

  • 3 Vastauksia
  • 4140 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Duunari74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Tervehdys!

Otsikon mukainen bensa-Volvo 155tkm ajettu tekee liikkeelle lähdettäessä satunnaisesti seuraavaa. Kun kytkimen nostaa tuntuu kuin kytkin pyörähtäisi puolikierrosta nytkyttäen ennenkuin ottaa kunnolla kiinni. Kytkin ei varsinaisesti luista mielestäni tuossa tilanteessa..kestää vain hetken ennenkuin ottaa kiinni. En osaa kuvailla tuota ilmiötä tuon fiksummin.

Lisäksi ripeissä lähdöissä tuntuu siltä kuin joutuisi hieman luistattamaan tai ainakin keskittymään kytkimen nostoon, ettei auto hieman nyykähtäisi liikkeellelähdössä. Isommilla vaihteilla ei ole mitään tavallisesta poikkeavaa, vaan toiminta on erittäin sujuvaa ja kytkin ei luista.

 Johtuisikohan tämä kytkinlevystä vai onko pelätty kaksoismassa vp antautumassa ja oireilisi näin. Tuntuu että ilmiö korostuisi kostealla säällä. Hyviä arvauksia ja faktaa ko. ilmiöstä odotellaan innolla jotta tietäisin, mitä on odotettaessa vaihteiston suhteen tulevaisuudessa. Autossa on myyntiliikkeen kirjallinen takuu 6kk/10000km. 250 E omavastuulla, mutta tuossahan on myyjän virhevastuu voimassa, koska auto on alle kuukausi sitten ostettu. Kaipa tuo pitää myyjäkonsernin hoteisiin kiikuttaa ihmeteltäväksi.

« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 04:39:23 kirjoittanut Duunari74 »

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Pienet on lähtökohtaisesti kilometrit siihen, että 2massa olisi antautumassa. Yleensä se 2massa oireilee seuraavasti: kolinaa moottorin käynnistys ja/tai pysäytyshetkellä tai sitten hakkaa on/off tyyppisesti kun käytetään max. vääntömomenttia esim. vedätettäessä. Tuntuu silloin siltä kuin veto irtoaisi ja kytkeytyisi kerran sekunnissa.

Kuvaamasi oireet viittaisivat pelkän kytkimen täristämiseen. Voihan tietysti olla, että edellinen omistaja on luistattanut kytkintä ja vauhtipyörän painepinta on sinisillä laikuilla ja kytkin ottaa siksi epätasaisesti.

Tämä olisi minun perjantai aamun lotto.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa PS-V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • www.vrcf.fi
Tervehdys!

Otsikon mukainen bensa-Volvo 155tkm ajettu tekee liikkeelle lähdettäessä satunnaisesti seuraavaa. Kun kytkimen nostaa tuntuu kuin kytkin pyörähtäisi puolikierrosta nytkyttäen ennenkuin ottaa kunnolla kiinni. Kytkin ei varsinaisesti luista mielestäni tuossa tilanteessa..kestää vain hetken ennenkuin ottaa kiinni. En osaa kuvailla tuota ilmiötä tuon fiksummin.

Lisäksi ripeissä lähdöissä tuntuu siltä kuin joutuisi hieman luistattamaan tai ainakin keskittymään kytkimen nostoon, ettei auto hieman nyykähtäisi liikkeellelähdössä. Isommilla vaihteilla ei ole mitään tavallisesta poikkeavaa, vaan toiminta on erittäin sujuvaa ja kytkin ei luista.


Minulla oli juuri samanlaisia oireita V70 D5:ssa. Eli kylmänä tärisi muutaman kerran lähdössä. Alkoi sittemmin hukkaamaan jarrunestettä kytkimen työsylinteristä. Vaihdatin kytkinosat ja ongelma poistui.






Poissa Duunari74

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Terve!

Lainasin autoa serkulle joka kertoi luistattaneensa/ryntäyttäneensä  kytkintä pari kertaa ilmiön vuoksi...ja kas kummaa ilmiö ainakin väheni radikaalisti tai katosi kokonaan. Toki "lähdöt" ovat myös parantuneet autoon ja kytkimeen tottumisen myötä, mutta ilmiö ei enää haittaa tai vaivaa minkään vertaa.

Autolla olen ajanut varmaan 6000km ja kaikki nestetasot pysyneet samoina, jopa öljy jota oletin Vw-konsernin autoihin tottuneena menevän. Vw:t söi samalla viskositeetillä olevaa longlife "lirua" öljyä (0w-30) hurjia määriä. Olen vähän liiankin tarkka (lue: vainoharhainen) kaikkien nesteiden, niiden kulumisen ja erilaisten "ylimääräisten" äänien suhteen....sori luisuminen aiheesta.

 

RallyBaron  Samppasport