Elekma  Autoracing

Pehmeä poljin jarrupalojen/levyjen vaihdon jälkeen??! Kuinka kauan?

  • 29 Vastauksia
  • 36168 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kyllä siellä putkissa sitten on jotain. Kokeile ilmata että  auto käy tyhjäkäyntiä eli tehostin on toiminnassa jos sinne on jäänyt joku kupla.
ja jarrunestee ihan yläkantissa

Ei sinne mistään pääse ilmaa jarrupalojen ja levyjen vaihdon yhteydessä (jos pääsee, niin se ei kyllä voi jäädä huomaamatta), noin se vain näissä pääsääntöisesti aina menee, jarrutuntuma muuttuu reilusti etu levyjen ja palojen vaihdon jälkeen ja on sitä hetken aikaa.
Lukemattomat ihmiset jo landia-aikaankin todenneet saman

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
menikö jousisanka oikein palan takana? muistelisin että vanhalla foorumilla mainittiin, tämä väärin laitettuna saattaisi vaikuttaa jarrun toimintaan.
luin tosta alfamerin kirjasta, että jarrumäntää painaessa sisään tulisi aukaista ilmaus ruuvi, tämä estää ettei neste virtaa takaisin päin ja vie epäpuhtauksia ABS järjestelmään.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Ei sinne mistään pääse ilmaa jarrupalojen ja levyjen vaihdon yhteydessä (jos pääsee, niin se ei kyllä voi jäädä huomaamatta), noin se vain näissä pääsääntöisesti aina menee, jarrutuntuma muuttuu reilusti etu levyjen ja palojen vaihdon jälkeen ja on sitä hetken aikaa.
Lukemattomat ihmiset jo landia-aikaankin todenneet saman

Kyllä uskoisin itsekin näin olevan, ja kerta Miksukin näin olettaa olevan uskon sen olevan totta :)

menikö jousisanka oikein palan takana? muistelisin että vanhalla foorumilla mainittiin, tämä väärin laitettuna saattaisi vaikuttaa jarrun toimintaan.
luin tosta alfamerin kirjasta, että jarrumäntää painaessa sisään tulisi aukaista ilmaus ruuvi, tämä estää ettei neste virtaa takaisin päin ja vie epäpuhtauksia ABS järjestelmään.

Kerrotko tarkemmin minkalainen "säätö tuon jousisangan kanssa oikein on? Paikalleenhan se sinne laitettu on mutta kuinka sen sinne väärin voi laittaa??
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Ei sinne mistään pääse ilmaa jarrupalojen ja levyjen vaihdon yhteydessä (jos pääsee, niin se ei kyllä voi jäädä huomaamatta), noin se vain näissä pääsääntöisesti aina menee, jarrutuntuma muuttuu reilusti etu levyjen ja palojen vaihdon jälkeen ja on sitä hetken aikaa.
Lukemattomat ihmiset jo landia-aikaankin todenneet saman
Muuttuuhan se tuntuma mutta pitäsi muuttua parempaan suuntaan. 

ps.  Suora lainaus Korjauskirjasta: Jos ABS-järjestelmällä varustetussa autossa ilmaaminen ei tunnu onnistuvan millään ja poljintuntuma pysyy omituisen pitkänä ja/tai pehmeänä on ABS-hydrauliyksikköön jäänyt ilmakupla. Mikäli näin on käynyt, täytyy ilmaus suorittaa erikoislaittein korjaamolla. Älä missään nimessä ala itse avaamaan ABS-yksikön ilmausruuvveja.

Sitä en tiedä mistä tuo ilma sinne on päässyt, ehkä siinä kun on ensimmäisen kerran painanut poljinta kun sylinterit on ollut sisäänpainettuna ja tilavuus on pienentynyt jarrysylinterissä ja mahd "ylimääräinen" öljy säiliössä on tullut yli. Kun sitten polkiessa sylinterit on mennyt takaisin päin levyjä, on öljy loppunut säiliössä ja putkeen mennyt ilmaa. Onko ehkä näin käynyt sen tietää asentaja. Tämä vois olla yksi teoria miten sinne on ilmaa päässyt.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2011, 09:08:21 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
No, ilmaa järjestelmään ei tuossa jleinon tapauksessa voi päästä kun kahdella tavalla, joko jarrupoljin on päästetty ylös ilmausruuvin ollessa auki, tai jarrunestesäiliöstä on neste loppunut  8)
Luulen, ja tiedän että näin ei tässä tapauksessa varmaankaan ole käynyt.

Jarrupalat hakevat paikkaansa hetken ajan, ja kyllä tuo poljintuntuma voi pikkasen outo sen aikaa olla.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Muuttuuhan se tuntuma mutta pitäsi muuttua parempaan suuntaan. 



Sitä en tiedä mistä tuo ilma sinne on päässyt, ehkä siinä kun on ensimmäisen kerran painanut poljinta kun sylinterit on ollut sisäänpainettuna ja tilavuus on pienentynyt jarrysylinterissä ja mahd "ylimääräinen" öljy säiliössä on tullut yli. Kun sitten polkiessa sylinterit on mennyt takaisin päin levyjä, on öljy loppunut säiliössä ja putkeen mennyt ilmaa. Onko ehkä näin käynyt sen tietää asentaja. Tämä vois olla yksi teoria miten sinne on ilmaa päässyt.
Käytäkkö sä Raid öljyä jarrujärjestelmässä  :2funny: mä oon laittanu aina jarrunestettä,,,,,,,,,,äläkä ny tuu pihaan riehumaan, ihan leikilläni laitoin  ;D
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
No, ilmaa järjestelmään ei tuossa jleinon tapauksessa voi päästä kun kahdella tavalla, joko jarrupoljin on päästetty ylös ilmausruuvin ollessa auki, tai jarrunestesäiliöstä on neste loppunut  8)
Luulen, ja tiedän että näin ei tässä tapauksessa varmaankaan ole käynyt.

Jarrupalat hakevat paikkaansa hetken ajan, ja kyllä tuo poljintuntuma voi pikkasen outo sen aikaa olla.

Juu, ei se tosiaan säiliö ole tyhjänä käyny tuon session aikana. Ja tuosta jousisangasta, ihan ne ovat kaikki kolme siellä männän sisässä. Tuossa aiemmin kun ihmettelin niin luulin että virkpe tarkoitti sitä lankaa mikä on taas ulommaisen palan kanssa, joka siis näkyy ihan vanteenkin välistä..

No, nytpä sitä taas töihin pääsee ja ajoa tulee niin näkee miksi se siitä asettuu :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Juu, ei se tosiaan säiliö ole tyhjänä käyny tuon session aikana. Ja tuosta jousisangasta, ihan ne ovat kaikki kolme siellä männän sisässä. Tuossa aiemmin kun ihmettelin niin luulin että virkpe tarkoitti sitä lankaa mikä on taas ulommaisen palan kanssa, joka siis näkyy ihan vanteenkin välistä..

No, nytpä sitä taas töihin pääsee ja ajoa tulee niin näkee miksi se siitä asettuu :)
tarkoitin sitä lankaa joka on palan takana, joka näkyy vanteen välistä.
toki sen laittaminen ei mitenkään ihmeelistä ole ellei sitten joku niistä epähuomiossa jää väärään asentoon.
mm. korjauskäsikirjassa painotetaan että tämä osa tulee asettua ja kiinnittyä täysin oikein.
samainen kirja mainitsee myös sen, kun männän painaa sisään niin takaisin päin menevä neste saattaa viedä lian työ sylinteriin ja vaurioittaa sen tiivisteitä.
eli on tärkeätä mäntää painaessa avata ilmaus ruuvi.
täytyy todeta on tullut tehtyä jarru remonttia väärin, kun ei ole tullut aukaistua ilmausruuvia.
se minkä Raid lainasi korjauskäsikirjasta, se tuntuisi olevan syy ongelmaan.  koska mainitsit tehneesi etujarrujen ilmauksen asennuksen yhteydessä.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Ei tuossa nyt niin monta ongelmapaikkaa voi olla etteikö vikapaikka löytyisi. Voisi testata vaikkapa sulkemalla lukkopihdeillä letkut etusylintereistä niin tietäisi johtuuko iso liikevara ja pehmeys jostain jarrujen paikkeilta.

Onpa sellainenkin ongelma ollut, että jarrupoljin on kovin pehmeä ja tuntuu valuvan kovemmin painettaessa pohjaan ikäänkuin vuotaisi. Tällaisen vian syyksi paljastui vetinen jarruneste joka ilmeisesti niillä kovemmilla testijarrutuksilla aiheutti ilman tunteen polkimessa. Tästä selvisin vaihtamalla kaiken jarrunesteen. Jarrunesteen vaihto olisi suositeltava homma muutenkin, mutta monelta jää kokonaan tekemättä.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vika löydetty, ja hävettää sanoa syytä.

Juurikin se virkpen mainitsema sanka joka näkyy vanteenkin välistä, oli asettunut hieman väärin, joka aiheutti sen, että ulommainen pala jäi ikään kuin hieman kantamaan levyn ulkolaidan osalta. Sen tehtävähän on nimenomaan jännittää ulommaisia paloja keskiötä kohti, eikä siitä pois päin.

Toivottavasti ihmiset käyttävät hakua jatkossa tällaisen probleeman kohdatessa, koska tässä topicissa on varmasti käsitelty kaikki mahdolliset "viat mistä moinen voi johtua :P

Onneksi meillä on tämä kerho, ja sen aktiiviset jäsenet. Kiitos ja kumarrus kaikille, syvä sellainen :)
« Viimeksi muokattu: 18.04.2011, 19:19:38 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vika löydetty, ja hävettää sanoa syytä.

Juurikin se virkpen mainitsema sanka joka näkyy vanteenkin välistä, oli asettunut hieman väärin, joka aiheutti sen, että ulommainen pala jäi ikään kuin hieman kantamaan levyn ulkolaidan osalta. Sen tehtävähän on nimenomaan jännittää ulommaisia paloja keskiötä kohti, eikä siitä pois päin.

Toivottavasti ihmiset käyttävät hakua jatkossa tällaisen probleeman kohdatessa, koska tässä topicissa on varmasti käsitelty kaikki mahdolliset "viat mistä moinen voi johtua :P

Onneksi meillä on tämä kerho, ja sen aktiiviset jäsenet. Kiitos ja kumarrus kaikille, syvä sellainen :)
No hyvä että olikin helponpuolinen korjaus.
Näitä sattuu, mutta ei se mitään, sen tietää sitte seuraavalla kerralla.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä   :2funny:
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa tepaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 183
  • www.vrcf.fi
Mulla kävi ihan samoin, jarrupoljin oli tosi pehmeä ja ei oikein auto jarruttanut. Olin asentanut vaan väärin ne metalliset jouset jotka jänkää jarrupaloja. Olin ottanut kuvan jarruista ennen purkua ja siitä huomasin virheeni.
Volvo XC60 D5 r-design  2010, Volvo V60 T5 2011, Volvo V70 2.5t Ocean Race 2006, Volvo V70 2.4t 2001, Volvo S40 1.8 1998

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Mulla kävi ihan samoin, jarrupoljin oli tosi pehmeä ja ei oikein auto jarruttanut. Olin asentanut vaan väärin ne metalliset jouset jotka jänkää jarrupaloja. Olin ottanut kuvan jarruista ennen purkua ja siitä huomasin virheeni.

Tuota kuvakikkaa olen käyttänyt joskus hihnoja tai jotain monimutkaisempaa tehtäessä mutta tässä tapauksessa en viittiny koska eihän noita voi väärin laittaa.. :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
koska eihän noita voi väärin laittaa.. :)

Ei voikaan. Itellekin vois noin käydä varsinkin jos hommaa tekee iltayöstä jonkun kaverin kanssa, joka on tuonut liikaa asennusjuomaa mukanaan ;).

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda

Ei voikaan. Itellekin vois noin käydä varsinkin jos hommaa tekee iltayöstä jonkun kaverin kanssa, joka on tuonut liikaa asennusjuomaa mukanaan ;).
Älä ny,,,kuulemma noinkin on käynyt  :2funny:,,,,,,,noo, kai sitä joskus.
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

 

Futurez  Kulkukoira