Olipa hankala veneennosto eilen. Vesi hieman matalalla, kärryn joutui ajamaan syvemmälle isompien kivien päälle. Ramppi märkä, hiekkainen ja lehtinen - renkaat slikseiksi ajetut ja kovettuneet. Eikä meinannut nousta millään. Vene+traileri painaa karvan alle tonnin. Aiemmin olen nostanut vm. 2000 V70:llä nyt alla oli 2007 V70 (sama bensakone molemmissa). Manuaalilaatikot kyseessä, joten turbiinilla ei päässyt pelaamaan.
Yhdistelmä on sen verran painava, ettei sitä liruteta kytkimellä luistattamalla vaan optimaalisin tapa olisi nykäistä kiilojen päältä lähtien 5% luisto ja nykäisten vedättää pienillä kierroksilla talla pohjassa. Vaan tämä tekniikka ei tunnu toimivan tässä uudemmassa*. Vaikka voimaa ja vääntöä pitäisi olla kevyesti tarpeeksi niin kone tuntui kyykähtävän sammuksiin korkeampien voimien vaikutuksesta tässä tapaksessa kun auto ei lähdekkään heti liikkeelle.
Luistonesto / Tracks? Pakokaasujen saastehallinta?
Kun tarkoitus ei ole hankkia hyvän auton tilalle nelivetoa tahikka automaattia niin mitä kikkakolmosia tai tuunauksia vetojärjestelmään on tehtävissä lisävoiman saamiseksi? Jos luistonesto/ajovakaus puuttui peliin ja otti vetoa pois koska takapyörät eivät tulleet heti mukana niin saako toleranssia kasvatettua softassa (tässähän tracksiä ei saa pois päältä?). Jos "syötön" katkaisi puolestaan "lambdapoliisit" niin voiko järjestelmää huijata vaikka irroittamalla ilmamäärämittaus?
Tällä kertaa siis kippo nousi vasta kun vene oli työnnetty takaisin kipin pääälle, mistä seurannut aisapainon kevennys antoi sen verran pitoa, että lähti riittävästi liikkeelle, jotta "kaasu pysyi pohjassa".
*Sillä vanhemmalla V70:llä olen ko. taktiikalla saanut paatin ylös luonnonrannaltakin.