Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: tiiteri - 25.10.2018, 14:04:19

Otsikko: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: tiiteri - 25.10.2018, 14:04:19
Hei! Tässä töissä istuessani tuli miete, että mitä jos laittaisi T4 tai T5 koneen 740 nokalle. Mitä täytyy ottaa katsastuksessa huomioon, kun auto taitaa olla vähäpäästötön (vm 87). Erityisesti juurikin tinanelonen, koska silloin ei Max tehonnousu (141kw m.sarjan tehokkain -> 161kw, alle 20% nousu) ylittyisi. Asioita joita ottaa huomioon? Yms. Kertokaa mietteitä! Siirtää pitää jos ei tänne kuulu.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: Vmax - 25.10.2018, 17:16:18
Catin joutuu laittamaan leimalle. Voithan tehdä tinavitosestakin kun sanot että laitoit ahtimen 170hv vapari moottoriin niin sitte se on ns omavalmiste. Sitten teholappu joka ei ylitä mallisarjan tehokkainta yli 20%. Voimansiirto, jarrut ja vakaajat pitää vastata tehokkainta mallia.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.10.2018, 18:44:13
Mitään "vähäpäästöisyyttä" ei edelleenkään ole enää edes -90 luvun 940 Volvoissakaan. Mikäli auto on alle euro 3 päästötason, riittää siihen normaali pakokaasupäästömittaus konttorilla. -90 luvun autoistakin suurin osa juurikin euro 2 päästötasoa. Päästörajathan menevät auton korin vm. mukaan, ei moottorin.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: tiiteri - 25.10.2018, 19:42:38
Catin joutuu laittamaan leimalle. Voithan tehdä tinavitosestakin kun sanot että laitoit ahtimen 170hv vapari moottoriin niin sitte se on ns omavalmiste. Sitten teholappu joka ei ylitä mallisarjan tehokkainta yli 20%. Voimansiirto, jarrut ja vakaajat pitää vastata tehokkainta mallia.
Elikkä jos laitan tän 191kw koneen no en tartte siitä muutaku sen 165kw paperin dynosta? Ja siis riittää myöskin se että vaan sanoo että se on se 170 hv vapari mut eikös ne kiukkua jos siinä on se ahdin kylessä?
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: Vmax - 25.10.2018, 20:39:36
No eikös sen catin kuitenki tarvi 87 tai uudempaan autoon jos sen ahtaa? Sen lisäksi ei tarvi kuin tehomittaus todistuksen ja hyväksytyn päästömittauksen.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.10.2018, 20:56:35
Noissa on vielä niin korkeat päästömittaus rajat katsastuksessa, että ei sen katin tarvitse toimia ja pelkkä katalysaattorin kuori putkessa riittää.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: tiiteri - 26.10.2018, 01:10:34
Eli siis ei pitäs olla ongelmaa jos heitän tinavitosen keulal, joka on siis "jälkiahdettu" (kjehkjeh) ja käyn hakemassa paperit kuristettuna 165kWks, päästöt esim korjaamolla tai konttorilla ja pitäs olla leima
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: Lankku - 26.10.2018, 11:14:42
Mitään katalysaattorin tapaista ei ole tarvinnut lisätä enää nykysäännöillä. Vanhojen sääntöjen aikaan muutetustakin sen saa pois muutoskatsastuksella. Viime leimalla poistin englantilaisesta merkinnän samalla kun oli muutakin muutettavaa.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: miro678 - 26.10.2018, 11:32:45
Eli siis ei pitäs olla ongelmaa jos heitän tinavitosen keulal, joka on siis "jälkiahdettu" (kjehkjeh) ja käyn hakemassa paperit kuristettuna 165kWks, päästöt esim korjaamolla tai konttorilla ja pitäs olla leima

Taidat moottori tunnuksesta jäädä kiinni, tuskin menee b5234t heittämällä leimasta läpi, sillä se katsuri taitaa haluta tietää että mikä kone siellä on.
Otsikko: Vs: 740 Tinakoneella, worth?
Kirjoitti: J4nne_ - 26.10.2018, 12:40:47
Taidat moottori tunnuksesta jäädä kiinni, tuskin menee b5234t heittämällä leimasta läpi, sillä se katsuri taitaa haluta tietää että mikä kone siellä on.
Vaparimyllystä jakopään koppa jossa lukee se vaparin moottorinumero. Silleen nuita on enneki leimattu. Onko sillä loppupeleissää vitunkaan väliä jos lopputulos on kumminkin se viisataaheppaa kadulla  ;)