Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: TurboTurska - 10.11.2020, 19:34:35
-
En kyseisestä aiheesta löytänyt kovin paljoa tietoa joten kysytään sitten ihan ite. Eli kysymys kuuluu miten noi takomännät toimii katukäytössä. Oma b230-turbo projekti olis tulossa 95% katukäyttöön, ja tehotavoite liikkuu vähintään 300 hevosen paremmalla puolen. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että ihanne maailmassa motin pitäisi kestää rauhallista työmatka ajoa, ajoittaista bemarikuskien kiusaamista sekä pari kolme kierrosta radalla vuoteen. Maailma jossa elämme ei tosin ole ihannemaailma, joten jonkin moinen kompromissi asiaan pitäisi keksiä. Onko takomännistä tippunut helmat öljypohjaan ensimmäisillä talvipakkasilla? Sulaako valumännän lakeen reikä ensimmäisellä vedolla? Keskustelua aiheesta tänks!
-
HX35:llä 2bar painetta ja ainakin tämän kesän kesti valumännät B230FT:ssä. Rapiat 400hv piirtyi dynossa lappuun...
-
No tuohan kuulostaa jo lupaavalta. Saako udella kuinka paljon kyseisellä setupilla sitten ajettiin? Sitä vain haen takaa että muutama veto dynolla ei ainakaan itseäni ihan täysin vielä vakuuta koneen toimivuudesta.
-
Mulla ollut valumännät koneessa muutaman vuoden. Penkissä 1,6bar reilu 300hp. kadulla ollut 2bar ahdot. Ainakin 30tkm tullut mittariin, sikaa on saanut ja radalla on tullut kiusattua. En ajatellut tehdä noille mitään, vaikka tehotavoite ensi kesälle +400
-
Vakioilla männillä on ajettu selvästi yli 400hv tehoilla. Säädöt ja koneen toiminta ratkaisee miten kestää. Omassa käytössä oli 350-400hv teholuokassa.
-
Itellä wisecot ja kyllä se hirveelle moottori kylmänä kuullostaa.. joutuu niin isolle välykselle poraamaa.. :-\ lämpee nii eiko kenkää ;D ps.tais jäähä 9 satkuu porates välykseks
-
Taitaa olla neljä tai viisi vuotta kun kasattiin yksi b23 ” käyttöautoon ”. Männät ylikoko volvon orkkis valumahlet ja kanget mallia m. Olosuhteiden pakosta tällä jouduttiin ajamaan yksi kausi roadsporttia, eli neljä vkl pe-su. Pe hangattiin varmaan keskimäärin 5-8 noin 15 min harjoitusajoa, la aika-ajot ja kisalähtö, su warmuppi ja kisalähtö. Näiden lisäksi jääratahupia, ratakäyntejä ja kadulla tyrkkimistä. Katuajoa lukuunottamatta koneelta on pyydetty sen mitä se kykenee antamaan, esim. rata-ajot ei ole vain 1-2 kierrosta eli muutaman minutin rykäisy ja sitten jäähdytellään niinkuin monesti ratapäivillä tuuppaa olemaan.
350-400 on ollut pyynti paineista riippuen, tätä enempää ei olla lähdetty edes hakemaan johtuen kokoonpanosta. Kuten kirjoitettu on, niin oikeilla säädöillä ja huolella kasatulla ns. vakiomoottorilla pääsee ja se kestää kasassa mielestäni aika hyvin. Viimeksi toissapäivänä autolla ajettiin ja se siirrettiin odottamaan jääkauden alkua.
Eikun kattila kasaan ja kovaa ajoa, kone kestää loppuun asti
-
No näiden kokemusten perusteella taitaa valumännät lohkoon tipahtaa. Se että säädöt on just eikä melkein on varmastikkin se ratkaiseva tekijä. Lisää mielipiteitä otetaan edelleen vastaan.
-
Valumännät kestää melkoisen pitkälle ja toisaalta ei ne takosetkaan kestä jos pääsee pahemmin naulaamaan.
-
Mitä mieltä olette mäntien pinnoituksesta?
Esim: http://nfmetals.fi/hinnasto.html
Jos on OK, kannattaako pinnoittaa vain männänlaki, vai myös männänhelmat? Tarkoitus olisi B230 turbosta ottaa hieman yli 300 hv ja työkaveri ehdotti, että älä osta takomäntiä, vaan tuollainen pinnoitus.
Tarkoitus ei ole kuin joskus ja harvoin hassutella noilla tehoilla, eli en ole mihinkään ratarääkkäykseen viemässä autoani. 99% kilttiä ajoa - no, joskus voi vähän kiusata liikennevaloissa, mutta esim. driftausta en tule harrastamaan.
-T
-
Ei noille tehoille tartte käyttää ees konetta auki. Suurin mukien kestoa rokottava seikka on m-rengasvälien lohkeaminen. Nakutus ja renkaan lepattaminen tai se että ei ole riittävää katkosvälystä renkaassa, pääasialliset syypäät tähän. Renkaat on hiukan turhan paksut vakio männissä, tuottaa ongelmia vasta jos meinaa pyörittää ylemmäs kuin vakiolla. Mulla on ollut kolmea eri mallista vakiomäntää käytössä +500hv tehoilla eikä yhdenkään mallin kohdalla ollut mitään ongelmaa :(
-
Kiitos vastauksesta! Keventää budjettia mukavasti.
-T
-
Mutta sitten lisäkysymys, mistä löytyy edullisesti normimännät? Haluaisin uudet.
-T
-
Mutta sitten lisäkysymys, mistä löytyy edullisesti normimännät? Haluaisin uudet.
-T
FT/FK:n Mahlet oli noin 600€/sarja melkein joka paikassa mistä löytyi noin pari vuotta sitten kun tilasin. Saatavuus oli silloin huonohko kaikkialla, ja esim. Biliasta ei olisi saanut täyttä sarjaa, joten ostin Skandixilta. 271325/271326 (STD), 271327 (1 ylikoko) ja 271328 (2 ylikoko) numeroilla voi etsiä. Näyttivät olevan samoissa hinnoissa edelleen ja etenkin STD saatavuus heikko.
-
Mikäli lohko ei ole sökö ja on mahdollista käyttää vielä vakio porausta niin yleensä nuo ei kulu vakiomännistään käytännössä yhtään, kulumakohdat on laen ja ylimmän männänrenkaan välinen alue ja männänrengasvälit pystysuunnassa.
Jos haluaa hifistellä niin näihin löytyy vihreäkantisesta välysarvot ja mitat. Laen ja ylinmäisen rengasuran alueen kulumisesta saa paljon vihjettä siitä paistaako alkuperäinen koneistusjälki.
Moottorin toiminnan kannalta tällä laen halkaisijan kulumisella ei ole suurta merkitystä. Pääasia ettei rengasurat ole väljät.
Kulumakohde on männänrenkaat.
-
Yleensä sylinterit on jo aika kuluneet, joskus niinkin paljon että on iha kunnon kantti yläpäässä.
Mut jos riittää ettei kone polta öljyä, ainakaan paljoo ni riittää et sylinterit on pyöreet ja uudet männänrenkaat+öljyrenkaat.
Tarvittaessa pakkohoonilla hoonaa pytyt pyöreeks.
Uusia mäntiä jos haluu laittaa, ni suosittelen hankkii ylikoon männät ja lohko porattavaks.
-
Ne lohkon kulumat tuntuu olevan vähä herran hallussa, eräässä vähäisillä kilsoilla olevassa ft lohkossa oli yli kolmen kympin korkune rappu, taasen puolet enempi ajettu ja ihan miten sattuu pidolla olleesta b230k moottorista löytyi sitten lohko joissa se kynnys ei tuntunut, ainoastaan näkyi kiillottumana.
Lähinnä niistä mitä itte purkanu niin aika huonosti ennustettavissa kumpi siello pahempi, renkaat vai pytyt.
Materiaaleista ja vuosimalleista johtuvia ikäeroja vaiko pelkkää sattumaa ja ylläpidon&käytön sanelemaa?
-
Jos porautukseen ja uusiin mäntiin päätyy niin miettii tarkasti mitä sinne koneistamolle kertoo.
Yhtä vaparia porautin ja sanoin että ihan vakiokäyttöön ja välykset sen mukaan.
Riitti että oli kireempi nokka ja tuplat niin johan kovassa pitkässä vedossa alko ahdistaan, se oli sit siinä.
Eikä otettu kierroksia kun semmoset 7 tonttua.
Siis riittävät välykset sylinteriin jos rankoo. :knuppel2:
-
Suuret kiitokset vastauksista!
Nyt pääsen vähän paremmin tuotteisiin kiinni, kun ei tarvitsekaan sitä ihan tehdasuutta hankkia!
T
-
Jos porautukseen ja uusiin mäntiin päätyy niin miettii tarkasti mitä sinne koneistamolle kertoo.
Yhtä vaparia porautin ja sanoin että ihan vakiokäyttöön ja välykset sen mukaan.
Riitti että oli kireempi nokka ja tuplat niin johan kovassa pitkässä vedossa alko ahdistaan, se oli sit siinä.
Eikä otettu kierroksia kun semmoset 7 tonttua.
Siis riittävät välykset sylinteriin jos rankoo. :knuppel2:
Mäntäpaketissa yleensä lukee mille välykselle tarkoitettu.
Oem ohjearvoilla jos tekee ni varmasti leikkaa kiinni. ::)
-
Tähän voin sen verran sanoa että, jos tarkoitus moottorilla ajaa myös -20 astetta kelissä käyttöajoa, ei takomäntä ole sillon vaihtoehtona tai ainakaan Wisecon 2618 materiaalista tehty.
4032 on hieman vähemmän laajeneva niin sen voi tehdä pikkusen tiukemmalle välykselle mutta kysymys aina kuuluukin että mikä on käyttötarkoitus.
Yleisesti lohkot porataan liian väljiksi mutta parempi niin kuin taas toisin että tarraa helmasta kiinni.
Takomännän välys on yleisesti tarkoitettu niin että kone voi käydä hieman ylikuumanakin.
Minulla on moottoreita takomännillä ja vakio männillä ja kyllä sen takomännän kolinan kylmänä kuulee ja sellaisella ei pidä kylmänä lähteä vedättämään yhtään.
-
No onpas tämä hankalaa, ylikoon männänrenkaat voivat aiheuttaa moottorivaurion. Männänrengas saa liikaa runtua ja saattaa tehdä ensin aikamoista naarmua sylinterin pintaan, männänrenkaiden reunat pyöristyvät ja lopussa jopa hajoavat. Eli siis ylikokomännät ja niihin renkaat lienevät ainoa oikea ratkaisu kestävyyttä ajatellen?
-T
-
En tiiä ymmärsinkö oikein mutta varmaan niin kun lohko on porattu.
Ei kai sinne ylikokoja ilman porausta yritetä?
Oon kyllä senkin tehnyt mutta vain mopoon. :2funny:
-
Ei toki. Kysymys koskee vain sitä, että pärjäisikö porauksella ja ylikoon männänrenkailla. Mutta taitaa olla turvallsinta teettää poraus ja ylikoon männät, jotta renkaille ei tule liikaa "painetta"
-T
-
"Toimii", mutta ääntä pitää melkosesti (kolisee) ja ei kestä kovinkaan pitkään.
0,27mm käyntivälyksellä yks kone ainakin piti melkosta kolinaa, ku oli hieman kulunut yks mäntä :D
Alkaa kyllä renkaiden tiiveyskin kärsiä pahasti kun mäntä kilisee miten sattuu pytyssä.
-
Jos kerta porataan niin otetaan tuosta toimii lainausmerkit pois ja uudet männät kans.
Tai annat olla jollei ihan sohlo ole tai sitten ostat joltain parin männän hinnalla käypäsen koneen.
Jos uudet männät sinne haluat niin hommahan on ihan selkee sitten.
Itellä kävi kerran munkki, ostattelin konetta ja löysin fk:n 150 tkm ajetun moottorin yhdeltä harrastajalta jolla piha ja pari hallia täys tavaraa.
Otettiin pakosarja ja turbo pois kaupasta ja taisin maksaa 600€.
Ei kaduttanut yhtään. :)
Aika kovaa jalkaa kesti.