Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Huqqiess - 07.05.2018, 00:28:04

Otsikko: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Huqqiess - 07.05.2018, 00:28:04
Olis kiinnostusta saada nokkaa vaihettua vähä parempaan, ku omassa b230a vissiin se A nokka. Ja kaverilla olis hyllyllä T nokka tyhjänpanttina. Meneekö nuo päätyjakajalliset nokat noihin missä on virranjakaja ykköspytyn vieressä.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Greycap - 07.05.2018, 00:43:43
Menee. Saattaa tulla aika mielenkiintoinen käytös jos laittaa T-nokan vapaastihengittävään ainakin jos yleistä mielipidettä katsoo mutta kokeilemallahan se selviää. En tiedä kenenkään moista testanneen.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Mikko Härkönen - 07.05.2018, 08:13:03
Kyllä se päätyjakajallinen T nokka menee sinne, niinkuin kaikki muutkin orkkis nokat.
Mutta ideaa vaihtaa A, T nokkaan en kyllä näin äkkiseltään keksi, kaikin puolin huonompi nokka vapariin.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Huqqiess - 07.05.2018, 13:22:04
Tuskin sitä kannattaa sitte lykkää sinne :D pientä piristystä kaipais. On ollu suunnitteilla weberin dgv kaasari ja peltisatsi, vakio nokka menee varmasti. Mutta se vaan kun hyllyllä se T seisoo et olisko se ollu vähän parempi :D mitä suosittelette katuajoon kelpaavaa. Ei siis mitään överiä nokkaa.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Xuppo - 07.05.2018, 22:31:43
H tai K nokka jos piristystä haluaa.
T-nokka on vinokoneen nokista kaikista nuhaisin mitä on joten se ei sovellu kuin kukkakepiksi tai verkonpainoksi.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Lankku - 07.05.2018, 22:38:28
Noin vakiossa koneessa antaisin olla A:n. Sitten joku muu, esim. K tai H, jos porttaa kannen, laittaa pakosarjan, jne.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 14.10.2018, 16:18:21
Kyllä sinne voi h-nokan laittaa, jos ja kun puristus on kympin pinnassa.
Vetoalue vaan siirtyy ylemmäs, mutta kyllä siinä tarpeeksi alavääntöä on.
Koneen luonne vaan muuttuu.

Tarvis vaan samalla muuttaa imusysteemejä, laita vaikka tuplakaasarit, yhdellä foorumilaisella oli 400€ 40mm dellortot, jos vakiona onn jotain 110 heppaa, niin kymppipuristuksilla ja siistityllä kannella, siihen on sama laittaa 46/38 venatkin, maksaa koneistamolla sen parisataa euroa, kannattaa tehä.

Noilla muutoksilla kympin puristuksilla ja h-nokalla koneesta irtoaa ehkä 150heppaa. sitten vaan peltisarja ja putkisto uusiksi.

Samalla rahalla laittaa kyllä turbonkin (ainakin teoriassa, käytännössä kaiken maailman nippeleitä menee sen verran, että budjetti ylittyy aina).
Mutta jos tuo on linnunluilla, niin melkeen tekisin virityksen ilman turboa, korkealle kiertävät koneet on aina hienoja.

Voit ,jos laitat tuplat ja siistit kantta, laittaa kireämmänkin nokan ku h-nokan, jonkun 280asteisen ja 13mm nostolla.
Sitten taas bensaturbon koneeseen kun h-nokka on kirein mahdollinen suunnilleen.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 24.10.2018, 12:52:40
Tässä kun on nokka-akseleista puhetta, niin voisiko joku nokkavelho valaista asiaa, mitä olen miettinyt.
Mulle kun hiotaan turbokoneeseen nokka, niin siihen tulee h-nokan nokat, mutta nokkakulma muutetaan 108asteesta 112:sta asteeseen ja tämä kuulemma tekee nokasta hyvän turbonokan, kun se vakiona ei ole kovin hyvä turbonokka, kuulemma. Mutta tuommoisen pikku muutoksen pitäisi siis tehdä h-nokasta hyvän turbonokan.

Niin mitä siinä käytännössä tapahtuu eri tavalla kuin originellissa nokassa???
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 24.10.2018, 14:08:34
En ole nokkavelho, mutta overlap vähenee LSA:n kasvaessa. Suuri overlap saattaa olla ongelmallinen turbokoneessa, jos pakopaine on paljon ahtopainetta korkeampi. Silloin pakokaasua voi päästä virtaamaan takaisin sylinteriin. Suurimpia tehoja tavoitellessa usein pyritään mitoittamaan turbo niin, että pakopaine on ahtopainetta pienempi. Silloin overlapista ei ole haittaa ja tiukemmankin LSA:n pitäisi toimia.
Otsikko: Vs: Nokka-akseleista.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 24.10.2018, 14:55:51
En ole nokkavelho, mutta overlap vähenee LSA:n kasvaessa. Suuri overlap saattaa olla ongelmallinen turbokoneessa, jos pakopaine on paljon ahtopainetta korkeampi. Silloin pakokaasua voi päästä virtaamaan takaisin sylinteriin. Suurimpia tehoja tavoitellessa usein pyritään mitoittamaan turbo niin, että pakopaine on ahtopainetta pienempi. Silloin overlapista ei ole haittaa ja tiukemmankin LSA:n pitäisi toimia.

Mulle tulee gt35 isohkolla a/r suhteella olevalla pakopesällä ja 3.5"downpipellä, niin ainakin toivon että pakopaineet on pienemmät kuin ahtopaineet, aion hommata myös pakopainemittarin ja jos pakopaine kasvaa isommaksi kuin ahtopaine, niin on turbon vaihto eessä. Käytän kuitenkin max 1.5bar ahtoja, luultavimmin noin 1.2baria, kun mulle riittää se 300hv, ainakin aluksi. Sitten joskus kun laitan megan, niin voin nostaa ahtoja kahteen bariin, jolloin pitäisi rikkoa se 400hv:n raja, mulla on jo tulossa kalliit turbomännät ja h-profiilikanget onpahan alakerta valmiiksi hyvä.

Tuossa lsa:n muutoksessa tavallaan varmistellaan sitä että jos pakopaineet kasvaa suureksi, niin nokka toimii paremmin.