RallyBaron  Samppasport

H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?

  • 5 Vastauksia
  • 2661 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Niin, muistaako kukaan, paljonko aukioloaikaa on h-nokalla, kun mittaus aloitetaan millistä eikä sieltä mainosaste 0.1mm kohdalta. Nuo milliasteet vaikuttaa nimittäin paljon enemmän.

Jos jollakin olis tietoa asiasta?

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?
« Vastaus #1 : 09.10.2018, 15:36:42 »
Niin, muistaako kukaan, paljonko aukioloaikaa on h-nokalla, kun mittaus aloitetaan millistä eikä sieltä mainosaste 0.1mm kohdalta. Nuo milliasteet vaikuttaa nimittäin paljon enemmän.

Mihin ne vaikuttaa enemmän?

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?
« Vastaus #2 : 09.10.2018, 16:39:18 »
Mihin ne vaikuttaa enemmän?

esim otetaan 2kpl nokkia molemissa samat nostot ja astet mitattuna 0.1mm alkaen. toisessa on sitte 1mm alkaen esim 280 ja toisessa 260 ni kumpi on sitte parempi?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?
« Vastaus #3 : 09.10.2018, 16:49:24 »
Ne kertoo enemmän nokan toiminnasta, voi hyvinkin olla semmoisella profiililla nokka-akseli, joka on tuolla 0.1mm venttiili auki mitoituksella vaikkapa 290/290, mutta millissä se voi olla vaikka 240/240.

Sitten voi olla semmoinen nokkaprofiili, joka on 280/280 0.1mm kohdassa, mutta jossa onkin millin kohdalla duraatiot 245/245.

Kumpi kuulostaa kireämmältä, no toi eka esimerkki, kumpi on oikeasti jyrkempi no, se on tuo toinen nokka, koska millin avautumalla alkaa jo kaasujakin virrata vähän. 0.1mm ei juuri kaasut virtaa.

Esim. nyt kun olen nokanhiojan ja kannentekijän kanssa itse keskustellut, niin nokka-akseleiden erikoismies on aina sanonnut että puhutaan niistä milliasteista, ne kertoo asiansa osaavalle paljon enemmän siitä, miten se nokka oikeasti toimii.

Itseäni en väitä asiantuntijaksi, mutta mulla on omassa projektissa yhteensä 60v kokemusta ja monta sm-mitalia takana, ja kun näiden herrojen kanssa olen keskustellut niin ollaan yhdessä pohdittu moottoria, eli nokkien tekijä on ollut yhteydessä kannen porttaajaan ja työstäjään ja toisinpäin ja minä taas heihin. Maksaahan se tietty kun käyttää ammattilaisten palveluita, mutta kyllä mulle on luvattu se jopa 4000rpm vetoalue, siis 3500-7500, se riippuu milloin turbo spoolaa ja miten kone kiertää, tarvittaessa, jos tehoa vielä tulee eikä pakopaineet ja lämmöt nouse kovin suuriksi voi rajoittajan pitää hyvinkin noin korkealla, pitää vaan olla kevyet pyörivät massat ja hilujen pitää olla tasapainossa.

Poissa Korte

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 233
  • www.vrcf.fi
Vs: H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?
« Vastaus #4 : 09.10.2018, 17:29:34 »
esim otetaan 2kpl nokkia molemissa samat nostot ja astet mitattuna 0.1mm alkaen. toisessa on sitte 1mm alkaen esim 280 ja toisessa 260 ni kumpi on sitte parempi?

Kyllä tuo on ihan tuttu juttu. Ihmettelen vain että mihinkä tätä tietoa tarvitaan tässä tapauksessa, kun vastaavaa tietoa pitäisi sillloin olla muistakin akseleista. TS. Jos nokka on jo valittu ja hiottu, ei se siitä mihinkään muutu vaikka tietäisi 1mm nostolla ne asteet. Ymmärsin alkujaan kysymyksen ehkä turhan kirjaimellisesti...

 

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: H-nokan duraatiot milliasteina, onko kellään tallessa?
« Vastaus #5 : 09.10.2018, 17:37:12 »
Nyt löyty hyvä sivu, josta löytyy kaikkien nokkien asteet monella eri nousulla, tästä näkee hyvin esim a:n ja h:n eron, kun katsoo taulukon milliasteet.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mxRIukZyZhMI1QpS4PINSpk7GrDc-rDRsKKK_kUp7o8/edit#gid=0

Esim a-nokassa on milliasteina paljon vähemmän duraatiota kuin voisi 0.1mm asteluvusta päätellä, no katsokaa itse tuosta taulukosta.

 

Proturbo  Autodiagnoosi