Ne kertoo enemmän nokan toiminnasta, voi hyvinkin olla semmoisella profiililla nokka-akseli, joka on tuolla 0.1mm venttiili auki mitoituksella vaikkapa 290/290, mutta millissä se voi olla vaikka 240/240.
Sitten voi olla semmoinen nokkaprofiili, joka on 280/280 0.1mm kohdassa, mutta jossa onkin millin kohdalla duraatiot 245/245.
Kumpi kuulostaa kireämmältä, no toi eka esimerkki, kumpi on oikeasti jyrkempi no, se on tuo toinen nokka, koska millin avautumalla alkaa jo kaasujakin virrata vähän. 0.1mm ei juuri kaasut virtaa.
Esim. nyt kun olen nokanhiojan ja kannentekijän kanssa itse keskustellut, niin nokka-akseleiden erikoismies on aina sanonnut että puhutaan niistä milliasteista, ne kertoo asiansa osaavalle paljon enemmän siitä, miten se nokka oikeasti toimii.
Itseäni en väitä asiantuntijaksi, mutta mulla on omassa projektissa yhteensä 60v kokemusta ja monta sm-mitalia takana, ja kun näiden herrojen kanssa olen keskustellut niin ollaan yhdessä pohdittu moottoria, eli nokkien tekijä on ollut yhteydessä kannen porttaajaan ja työstäjään ja toisinpäin ja minä taas heihin. Maksaahan se tietty kun käyttää ammattilaisten palveluita, mutta kyllä mulle on luvattu se jopa 4000rpm vetoalue, siis 3500-7500, se riippuu milloin turbo spoolaa ja miten kone kiertää, tarvittaessa, jos tehoa vielä tulee eikä pakopaineet ja lämmöt nouse kovin suuriksi voi rajoittajan pitää hyvinkin noin korkealla, pitää vaan olla kevyet pyörivät massat ja hilujen pitää olla tasapainossa.