Race.fi  Puotilan autokorjaamo

5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus

  • 52 Vastauksia
  • 24511 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« : 20.02.2012, 15:11:38 »
onko Volvon 5 sylinterisiä kampiakseleita painoitettu ns. 0-painoon, eli ilman laskettuja painoja kiertokangen kauloilla. Audin 5 mukisia koneita on painoitettu molemmilla tavoilla. Onko tietoa miten Ruotsissa tehty kyseiset painoitukset?

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #1 : 20.02.2012, 15:34:20 »
Oma kampi tasapainoitettiin vastapainoilla.

Kanattaa kysyä muutamista paikoista ja kuunnella mitä se tuumaa.
"No lähetä se tänne... niin katotaan, eiköhän me se saada tasapainoitettua" paikat kannatta jättää väliin!

Ne pajat jotka tasapainoittaa v8 kampit osaa luutavasti tuon homman paremmin.
Laitoin vaakalle.
männän+ renkaat.
veivi+pultit
+ männättappi.
+ liukuLaakerit.

Ja ilmoitin jokaisen painon erikseen kun lähetin tasapainoitettavaksi.

Siinä on se mitä tiedän asiasta.

pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #2 : 20.02.2012, 17:40:37 »
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä


Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #3 : 20.02.2012, 19:53:04 »
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)


Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #4 : 20.02.2012, 20:01:53 »
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)
Aivan. Itse en ainakaan luota tuohon omaan 0,1 gramman tarkkuudella näyttävään puntariin riittävästi.

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #5 : 20.02.2012, 20:14:46 »
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä

halusinkin tietää onko 0-painoitettuja akseleita kellään käytössä tai sorvattuja/kevennettyjä?
Tuossa juttua TWR BTCC Volvon akselin painotuksesta: http://www.tuev-sued.de/uploads/images/1134986792924297891703/08_smith_e.pdf
Siinä pääteltiin että "täysillä" vastapainoilla varustettu akseli antaa pienemmät värähtelyt ja sitä kautta suuremman tehon=> eli ei kannata sorvailla vastapainoja (jos tuota lontoota oikein ymmärsin).
Tässä firmassahan pyöritetään koko alakertaa painotuskoneessa, Näin ei vissiin kukaan suomessa tee??

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #6 : 20.02.2012, 20:41:32 »
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)

Tuohon kampi + vauhtipyörä tasapainoitukseen löytyy 2 koulua.

Halvempi on tasapainoittaa ne yhdessä (1 työvaihe).

Mulla nuo tasapainotettiin erikseen.

eli kampi

ja sitten vauhtipyörä ja painelevy.

Se hyöty siinä on että jos jokus joutuu vaihtamaan vauhtipyörän tai painelevyn niin kampi saa jäädä koneeseen, ja v-pyöra ja asetelman tasapainoitus riittää.

Mutta hyvä neuvo..
vauhtipyörä ja paineasetelma mukaan mutta itse suosittelisin että niitä ei tasapainotteaisi kampiakselin kanssa.

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #7 : 20.02.2012, 22:45:55 »
Ilmeisesti kovin monelta painottajalta ei löydy 5 kpl kevyitä painoja, kun nuo v8:lle tarkoitetut ovat liian painavia (ja leveitä). Se on aika epätarkkaa tuo painojen kanssa painottaminen, Kiertokangen ylä/alapään punnitus ei ole niin helppoa miltä kuulostaa. Sitten tulee vielä vaakojen epätarkkuudet, öljyn määrän arviointi, painojen sijainti kaulalla (pitäisi saada ihan keskelle, jos 0,5mm sivussa vaikuttaa)... Vaikuttaa tuo Englannin poikien metodi aika hyvältä ja niillä on joku tarkka menetelmä kiertokangen painojen mittaukseen??? No pitää koittaa tehdä painot mahdollisimman tarkasti, niin eiköhän homma siitä lähde liikkeelle. 8)

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #8 : 22.02.2012, 10:06:20 »
pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).

Jos Englannin miehiä uskoo, niin pitäisi käyttää painavinta akselia? Vai onko jollakin päinvastaisia kokemuksia?? 

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #9 : 22.02.2012, 10:22:58 »
pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).

Jos Englannin miehiä uskoo, niin pitäisi käyttää painavinta akselia? Vai onko jollakin päinvastaisia kokemuksia??

Jos tehoa ja kierossherkyyttä haluaa niin 5kg kevyempi kampi on 5kg vähemmän pyörivää massaa.

Ja jos katsoo niitä koneita naapurimaassa jossa on paljon tehoa ja muutoksia niin kevytkampi on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Ajatteli lähinä että jos meinaa satsata rahaa tasapinoitukseen niin miksi ei heti satsaisi parhaseen mahdolliseen niin että saisi kunnon koneen heti kerralla rakennettua.

Kevytkampi löytyy esim Leif Hermassonin 1140hv 1050nm koneesta joten tehonkestävyydestä ei ole kyse.

Jos on tasapainotuksen näkökulmasta parempi käyttää raskampaa kampia, sitä en osaa kommentoida.

tässä kuva kevytkampiakselista.


« Viimeksi muokattu: 22.02.2012, 10:31:09 kirjoittanut ZuluR »

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #10 : 22.02.2012, 10:48:40 »
Siis nimenomaan tehon kannalta painavempi akseli parempi, tasapainoitus aivan se ja sama!! Ja tasapainoituksessa suurin muutos oli laakerikuormiin  5000 rpm kohdilla!
 En usko että tuommoisessa 1000hv moottorissa akslin keveydellä on suurtakaan merkitystä kierrosherkkyyteen, kun voima tulee kuitenkin laakista ulos. Akselissa massa on suhteellisen pienellä kehällä verrattuna esim. vauhtipyörään. Korkealle kiertävissä 4 sylinterisissä koneissa on kyllä havaittu huomattaviakin tehon kasvuja 4 limppuinen akseli <=> 8 limppuinen, pelkällä akselin vaihdolla. Eli tuokin puoltaisi sitä painavampaa akselia.

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Jee jee
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #11 : 23.02.2012, 20:03:00 »
Korkealle kiertävissä 4 sylinterisissä koneissa on kyllä havaittu huomattaviakin tehon kasvuja 4 limppuinen akseli <=> 8 limppuinen, pelkällä akselin vaihdolla. Eli tuokin puoltaisi sitä painavampaa akselia.

Mitenkäs tossa menee sitten kg/hp suhde? Paljonko 10 kilon lisäys kampuran painoon tuo tehoa?
!

Poissa ZuluR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 583
  • Suomen Yhteyshenkilö NordicR.com
    • http://v-tuning.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #12 : 23.02.2012, 20:56:20 »
tuohon painoon...

Fysiikka ja järki sanoo suraavan:
Jos sinulla on kaksi käsin pyröitetävää hiomakiveä.
toinen painaa 25kg ja toinen 20kg.
kumman saat kiihdytettya nopeammpin! vaikkapa 120rpm nopeuuteen.

Ja kumpi vie enemmän energiaa sinulta jotta saavutat tuon vaihdon.

Painavempi pyörii kauemmin kun ei enää lisää siihen liikeenergiaa, mutta autossa tämä ominaisuus ei ole niin hyödyllinen kun jarrulla pääasiallisesti hidastetaan autoa.

Eli jos moottori tuotta tietyn tehon niin kevyemmän kampiakselin ansiosta kone ottaa herkemmpin kierroksia... tai saat enemmän tehoa pyörille kun sitä ei käytetä kampiakselin massan kiihdyttämiseen.

sitten tuo vitosturbon kevytkampiakseli.
Se on billettityyppinen ellei jopa billetti.

Vanhasta en onsaa sanoa mitä se on mutta se on enemmän "sinnepäin tehty". Ja enemmän valetun näköinen.
tuo vanha ja painavempi on


Omat kokemukseni kevytkampista on seuraavat:
"mootorinjarrusta" katosi paljon :D
Vähän jyrkempi alämäki niin auto jopa pahimassa tapauksessa kiihtyy.. (mainittakoon että: koneessa on kaikki pyörivät osat kevenetty yhteensä: -6 -7kg)

eli jos meinaa norjassa ajaa missä on paljon ylä ja alamäkia ja jarrut voi ylikuumentua missä suositellan moottorijarrun käyttöä. Niin siellä en missän tapauksessa suosittele että moottoriin vaihdetaan kevytkampia ilman tuplamassavauhtipyörää :D

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #13 : 23.02.2012, 21:02:32 »
Painavampi kompensoi paremmin vääntövärähtelyä.

Poissa PROMO1

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
« Vastaus #14 : 23.02.2012, 21:10:33 »
sitä tuo tehon lisäys johtuneekin!

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo