Autodiagnoosi  Carcom Oy

-03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa

  • 124 Vastauksia
  • 54205 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Haatahe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #75 : 05.10.2017, 20:01:34 »
Mites kolaritilanteessa käy? Minkä tehoisia vastuksia? Suhahtaako kuin sädetikku joku 0,5w metallikalvovastus kelkoineen ja miten turvajärjestelmä siihen reagoi jos noin käy? Ite suosiolla nuo selkänojat jätin paikoilleen.

pistä vaikka 0,2A lasiputkisulake ennen sitä settiä niin kolaritilanteessa se estää kärähtämisen.. mutta asiaa tiedusteltuani kyllä siinä se vastuksenki/konkan ohut lankakin sulaa yhtälailla melko hätäiseen poikki et ei välttämättä tarvetta. Kaiken kukkuraksi koko setti kutistesukan sisään niin ei ole mihinkään muuhun kosketuksissa.

Poissa laiskanpera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #76 : 05.06.2018, 20:22:35 »
Jatketaas vanhaa topikkia, elikkä penkit otettiin pois ja tuli ilmoitus srs turvatyyny huolla heti. 2,5ohm vastus rinnan kytkettynä 10nF kondensaattoriin jotka sarjaan kytkettynä 470nF kondensaattoriin. Tuollaisen tein liitoksiin mutta ei nollaantunut. Tarvitseeko nollata vielä lukijalla vai pitaisikö heti nollaantua kyseisen asennuksen jälkeen?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #77 : 05.06.2018, 21:33:18 »
SRS-ilmoitukset pitää nollata aina testerillä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #78 : 05.06.2018, 23:15:19 »
Ja sivuhuomautuksena, tuollaiset vastusvirittelyt on laittomia.

Näissä taitaa poikkeuksetta olla takapenkin vyönkiristäjät listattuna pakollisiksi turvavarusteiksi, se tarkoittaa että ne saa poistaa ainoastaan valmistajan ohjeiden mukaisesti.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa RaneHoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #79 : 06.06.2018, 08:31:58 »
Siniseltä alkuperäiset vanin "attrapit" paukkujen tilalle, numerot 8645478 ja 8645479. (Avain taskuun ennen pistokkeiden irrotusta niin valo ei syty)
XC70 d5 2005

Poissa laiskanpera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #80 : 06.06.2018, 11:23:33 »
Sain sellaisen käsityksen että melkoisissa hinnoissa nuo osat :-\

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #81 : 06.06.2018, 17:00:01 »
Hep

Ja sivuhuomautuksena, tuollaiset vastusvirittelyt on laittomia.

Näissä taitaa poikkeuksetta olla takapenkin vyönkiristäjät listattuna pakollisiksi turvavarusteiksi, se tarkoittaa että ne saa poistaa ainoastaan valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Tätähän on jo käsitelty vajaa pari vuotta sitten aiemmin tässä ketjussa... Eli ihan sama ostaako sen anturin siniseltä tai jokin sopiva vastus niin ei ongelmaa Trafin tekniikan tarkastajan Mikko Nurmen mielestä...:

Tuore Trafin lausunto tähän asiaan.
Päätin kysyä suoraan Trafista kuinka tämä asia on. Tänään sain s-postia sieltä joten uskoisin tämän tiedon pätevän koko suomen alueella. Jos ei niin sitten katsastusasemilla on omia tulkintoja
. Kirjoitan nyt sen kuinka asia menee.
Katsastajille tarkoitettuun ohjeeseen on kirjattu, että muutettaessa henkilöauto pakettiautoksi, tulee takapenkkien selkänoja poistaa.
Tällöin ei mm. sen osalta tarvitse arpoa, mikä on riittävä lukitusmekanismi, jos selkänojan olisikin halunnut jättää tavaratilan lattiaksi.
Selkänojan poistamisen vaikutus turvalaitteiden toimintaan tulee luonnollisesti huomioida, koska esim. airbagin merkkivalon palaminen katsotaan viaksi.
Jos turvalaitteet kuitenkin saa sopivalla anturilla/ vastuksella toimimaan, ei asiassa ole ongelmaa.
Ohje tuli voimaan 1.8.2016 ja koskee siitä alkaen tehtäviä muutoksia.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1467030248/da4f125070ab8f851f90734e9acc/21957-istuinten hyvaksyminen paketti-auton ja kuorma-auton ohjaamoontai kuormatilaan.pdf
Tälläisen selvä sanaisen viestin lähetti Trafi tekniikan tarkastaja Mikko Nurmi
Tästä voi vetää sen johtopäätöksen että nuo vastus liitännät tai volvolta varaosana saatavat alkuperäiset vastus kappaleet ovat hyväksyttäviä eikä pakuksi muutos ole kielletty nytkään.
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #82 : 06.06.2018, 20:06:04 »
Hep

Tätähän on jo käsitelty vajaa pari vuotta sitten aiemmin tässä ketjussa... Eli ihan sama ostaako sen anturin siniseltä tai jokin sopiva vastus niin ei ongelmaa Trafin tekniikan tarkastajan Mikko Nurmen mielestä...:
Nurmi ei mielestäni tuossa anna lupaa minkäänlaiselle omalle vastusviritykselle, todennäköisesti viittaa juurikin valmistajalta saataviin antureihin/vastuksiin.

Turvavarusteen poistoon on selkeä ohje, tuon mukaan pitää mennä.
Trafi ei voi antaa minkäänlaista poikkeusta asiaan pelkän sähköpostin välityksellä.

Eli, jos Volvon ohje ko. varusteen poistoon on, että mikä tahansa vastusviritys kelpaa, silloin se on ok.
Jos Volvon ohje edellyttää Volvon omia 8645478 ja 8645479 numeroisia bokseja asennettavaksi, silloin niitä on käytettävä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #83 : 06.06.2018, 20:52:57 »
Nurmi ei mielestäni tuossa anna lupaa minkäänlaiselle omalle vastusviritykselle, todennäköisesti viittaa juurikin valmistajalta saataviin antureihin/vastuksiin.

Turvavarusteen poistoon on selkeä ohje, tuon mukaan pitää mennä.
Trafi ei voi antaa minkäänlaista poikkeusta asiaan pelkän sähköpostin välityksellä.

Eli, jos Volvon ohje ko. varusteen poistoon on, että mikä tahansa vastusviritys kelpaa, silloin se on ok.
Jos Volvon ohje edellyttää Volvon omia 8645478 ja 8645479 numeroisia bokseja asennettavaksi, silloin niitä on käytettävä.

Luonnollisesti jokainen vastuullinen Volvon omistaja hommaa ne alkuperäiset lisävarusteet niin ei koskaan kosahda omaan nilkkaan mikäli jotain ikävää tapahtuu, esim. kolari. Ja nykyään kyllä sähköpostiviestikin on täysin virallinen asiakirja. Viranhaltijan vain tulee osata vastata kysyjälle siten ettei tule tulkinnanvaraa.

Mielenkiintoista on katsastajan vastuu asiassa (Riikka?) - Katsastushenkilöthän eivät muutenkaan toteuta valmistajan ohjeita mm. pakokaasumittauksissa koska ryntäyttävät aw-laatikoita suuremmilla kierroksilla, mitä valmistajan ohjeissa mainitaan (osa kyllä, osa ei). Ja sori automaattilaatikko-off-topic, tähän ei sitten kommentteja. Tarkoitukseni oli vain korostaa katsastushenkilöiden erilaisia tulkintoja laeista määräyksista ja ohjeistuksista.

Pääasia kuitenkin on, että edelleen näitä farkkuja saa katsastettua pakuksi.

"If I die... I die..." <- joku

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #84 : 06.06.2018, 21:44:30 »
Luonnollisesti jokainen vastuullinen Volvon omistaja hommaa ne alkuperäiset lisävarusteet niin ei koskaan kosahda omaan nilkkaan mikäli jotain ikävää tapahtuu, esim. kolari. Ja nykyään kyllä sähköpostiviestikin on täysin virallinen asiakirja. Viranhaltijan vain tulee osata vastata kysyjälle siten ettei tule tulkinnanvaraa.

Mielenkiintoista on katsastajan vastuu asiassa (Riikka?) - Katsastushenkilöthän eivät muutenkaan toteuta valmistajan ohjeita mm. pakokaasumittauksissa koska ryntäyttävät aw-laatikoita suuremmilla kierroksilla, mitä valmistajan ohjeissa mainitaan (osa kyllä, osa ei). Ja sori automaattilaatikko-off-topic, tähän ei sitten kommentteja. Tarkoitukseni oli vain korostaa katsastushenkilöiden erilaisia tulkintoja laeista määräyksista ja ohjeistuksista.

Pääasia kuitenkin on, että edelleen näitä farkkuja saa katsastettua pakuksi.
Itseasiassa sähköposti ei ole virallinen asiakirja, eli vaikka asia olisi Trafilta säpolla kysytty ja vastaus saatu, ei tuolla ole mitään arvoa, tämä on ihan Trafista todettu.
Nykyään Trafi ei edes anna enää mitään neuvontaa, katsastaja tekee päätöksen ko. hetkellä olevan ohjeiden/määräysten/lakien perusteella. Trafi ei edes enää anna ohjeita, ovat nimeltään "katsastajan tukimateriaali".

Katsastajalla on henkilökohtainen vastuu tekemisistään, nykyään vielä enemmän kuin ennen.
Ymmärrän kyllä tuon vertauksen, mutta aika kaukaa haettu silti. Lisäksi ainoa Volvon ohje tuohon ryntäytykseen koskee 200- 700- ja 900-sarjan ZF-laatikoita, Trafilta ei löydy minkäänlaista ohjetta minkään AW-laatikon ryntäytyksestä.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Kahmavaan

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #85 : 12.06.2018, 20:31:04 »
Onko joku saanut Oulussa muutoskatsastettua V70 2002 tai uudempaa pakettiautoksi tämän vuoden (2018) puolella?
Kahdesta paikasta käynyt kysymässä, eivätkä uskalla sitä tehdä ilman maahantuojan ohjelappusta.
Wetteri ei tietenkään asiasta tiennyt mitään, eikä myöskään volvon maahantuoja.
Vanhempia on helppo muuttaa, mutta 2002 ja uudemmat ei taida onnistua.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #86 : 19.12.2018, 09:47:58 »
Siinä vielä selkona tuo hengenvaarallinen kytky, joka koituu nuukan volvoilijan kohtaloksi myös asiallisesti koteloidulle verolevylle tehtynä ELK


Poissa vemppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #87 : 08.01.2019, 23:13:09 »
Hep

Vastaan tähän vain senverran, että luonnollisesti jokainen lainkuuliainen Volvoilija hakee tuon/nuo palikan/t marmorilta.

[OT] sähköposti on virallinen asiakirja, olen ollut todistajana oikeudenkäynnissä jo vuonna -16, jossa näin todettiin... (Trafi on tietenkin ehkä erityisasemassa, not sure) [/OT]
"If I die... I die..." <- joku

Poissa Sampsa S

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #88 : 08.02.2019, 19:14:37 »
Moi,

Tää aihe mietityttää...Kävin tänään juttelemassa katsastuskonttorilla Oulussa aiheesta. Sanoivat et heivaat vaan penkit mäkeen ja katkaset vaikka pultit sinne kierteisiin tai vastaavaa. Asiassa on kuitenkin kuulemma yks ikävä mutta, mikään valmistajan ohjelappunen ei riitä, vaan pitää olla valmistajan todistus siitä että "tässä nimenomaisessa Volvo V70:ssa rekno AAA-666 on turvatyynyt poistettu valmistajan ohjeiden mukaan." Tämä käytännössä tarkoittaa kuulemma sitä, että työ (vastushärpäkkeet) pitää antaa Wetterin tehtäväksi. Kuullut huhuja et maksaa muutaman satkun....Sen jälkeen kun säädökset muuttuivat 2016, on Volvojen rekisteröinti pakettiautoiksi romahtanut ainakin heillä.

Että tällaista... :P

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 736
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: -03 v70 takaselkänojan poisto paketti autoksi muutettaessa
« Vastaus #89 : 27.03.2019, 10:28:30 »
Mikä on tänä päivänä kokonaisvero pakettiautoksi muutetussa V70:ssa, mikä on hyöty vuodessa? Mietityttää, vieläkö kannattaa tehdä.  ???
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo