Mikähän se perimmäinen idea on ollut sen taustalla että 17 vuotiaat saisi auton ajokortin? Joitain hyötyjä?
Tuo varmaan perustelee asiat aika hyvin.
https://nuutinen.fi/ajokortti-ikapoikkeusluvalla/"Mikä on ikäpoikkeuslupa?
Traficomin myöntämällä ikäpoikkeusluvalla ajokortin suorittaminen on mahdollista jo 17-vuotiaana. Syyt voivat liittyä mm. kouluun tai säännölliseen ja tavoitteelliseen harrastukseen pääsemiseen, työpaikalle tai työharjoitteluun kulkemiseen tai muuhun vastaavanlaiseen tarpeeseen.
Ohessa esimerkkejä syitä ikäpoikkeusluvan myöntämiselle:
Kohtuuttoman pitkät etäisyydet.
Huonot tai puutteelliset joukkoliikenneyhteydet.
Vähintään tunnin ajan kestävät matkustusajat joukkoliikenteellä yhteen suuntaan.
Vähintään viiden kilometrin yhdensuuntaiset kävelymatkat, mikäli joukkoliikennettä ei ole tai se on huonosti saatavilla.
Huonoista joukkoliikenneyhteyksistä johtuva, yli puolitoista tuntia kestävä yhdensuuntainen kokonaismatka-aika."
Tässä vielä avattu tuota historiaa ja mihin suuntaan on menossa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaikille-17-vuotiaille-ajokortti-jo-ensi-kevaana-ministerio-haluaa-eroon-poikkeusluvista-ei-enaa-taysin-vastaa-tarkoitustaan/8265608Ainahan on joukkio, mikä perseilee urakalla. Ei pitäisi yleistää koskemaan kaikkia toi älytön kaahailu. Kyllä niitä keski-ikäisiä kaljamahoja tuolla liikenteessä ajelee ilman korttia ja promillet 2x törkeän rajamailla aiheuttaen kolareita, mutta eihän kaikki onnettomuudet ja kaahailut pääse lehtien otsikoihin. Lehdethän olisi täynnä pelkkää törttöilyä ja lopuksi sarjakuvien tilalla hautaan päässeet ihmiset muistoilmoitusten muodossa.
Toi uusi lakimuutos, että kortin saa 17 vuotiaana ja kyydissä saa olla yksi henkilö ja on vielä sidottu kellon aikaan, että jäisi yöllinen rälläily pois.
Ehdotuksena omasta mielestä hyvä ja uskon tuon saavan tilastot kohenemaan parempaan suuntaan, vaikka oman elämän Vatasia on ollut aina ja tulee olemaan kortilla tai ilman korttia.
Tuossa vielä ajantasaista tietoa nuorten koheltamisesta liikenteessä ja oleellinen asia on, että 17-vuotias on alaikäinen!
"Nuoret ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa - asiantuntija kertoo yleisimmät syyt"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f2f72dc8-2d9b-4b0f-b0c8-221bb3ffd420"Viime vuosina tieliikenteessä on kuollut keskimäärin 40 nuorta ihmistä vuosittain"
"Liikenneturvan tilastot osoittavat, että henkilövahinkojen määrä nousee merkittävästi autoilijoilla ikävuosien 18-20 ja mopoilijoilla noin ikävuoden 15 kohdalla. Huomattavaa on myös se, että henkilövahinkoja tapahtuu 15-vuotiaille mopoilijoille reilusti enemmän kuin 18-vuotiaille autoilijoille"