Ateho  Elekma

Onko rauhallisesti ajetun ja revitellyn auton mottorin kunnossa mitään eroa ?

  • 36 Vastauksia
  • 8371 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
parhaimmillaan riittää yks pidempi täyskaasuveto ja haisee vaa palanu karsta. :idiot2:

Näitä tulee autoalan hommissa jonkun verran vastaan. Asiakas sanoo että pitkästä aikaa kun käydään pitemmällä reissussa ja pysähdytään maantiellä levikkeelle tekemään tarpeita niin joku käryää ja haisee palaneelta, onko rikki?

Sama leimalla tulleet hylsyt päästöistä, hetki kunnon kierrätystä tai käy isolla tiellä vedättämässä, niin päästöarvot putoaa kirkkaasti. Pahimmat on just isolla vaihteella pätkää ajetut dieselit.

Eihän sitä moottoria koko aikaa tarvitse huudattaa, mutta sillon tällön kun muistaa antaa kenkää niin tykkää parempaa. Enemmän myrkkyä tuntuu olevan longlife huollot ja "eihän sitä ilmansuodatinta tarvitse vaihtaa"
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3946
  • Rehellisyys maan perii


Alkuperäisessä viestissä oli tarkoitus kysyä kuluuko itse moottori enemmän,

kun männät on vatkannut sylintereissä tuplasti enemmän kertoja.

Luulis jonkun paikan kuluvan.

Lopetin aikoinaan jyrkissä ylämäissä revittelyn.

Sitä ennen annoin kenkää oikein kunnolla jyrkissä ylämäissä ja kyla sen peilistä näki,että

puhdasta tuli.

Luulen,että alan taas käyttämään tota metodia.

Kyseessä GM:n 6,5L V8 turbo diesel automaatilla 1998. Ajettu noin 320.000 km.

Slerbahuuli

  • Vieras
Kannattaa vaan noiden isojen diisseleiden kanssa aina muistaa, etteivät lämpeä nopeasti läpeensä käyttölämpöön.
Ihan hirveänä ei kannata huudattaa ja revitellä. Kyllä se reipas maantielle liittyminen jne yleensä riittää siihen ettei paskaa kerry koneeseen.

Se hissuttelu on myrkkyä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2692
Kannattaa vaan noiden isojen diisseleiden kanssa aina muistaa, etteivät lämpeä nopeasti läpeensä käyttölämpöön.
Tästäkin on kokemusta. Joskus vuonna kivi ja miekka lähdettiin traktorilla ajamaan kovalla pakkasella. Traktori oli käynyt hetken tyhjäkäyntiä pihalla, mutta -25 asteen ulkoilmassa moottorin lämmöt eivät olleet vielä juurikaan silti nousseet. Perässä oli isot maansiirtokärryt, joiden vetäminen vaati kaiken tehon mitä löytyi. Päästiin kaksi kilometriä pihasta, kun moottori leipoi kiinni. Männät lämpölaajeni nopeammin kuin lohko. Vähän aikaa odoteltiin ja matka taas jatkui, mutta koneremonttia siinä päästiin seuraavaksi tekemään. Oli nätit leikkausjäljet männissä ja sylinteriputkissa.

Tuon jälkeen olen ymmärtänyt käyttää moottorin ensiksi normaaliin käyntilämpöön pienellä kuormalla, jonka jälkeen voi kuormittaa niin raskaalla monolla kuin löytyy.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Täytyy olla kyllä ihan järjetön suunnittelu moka moottorissa, jos vakio auto ei kestä lappulattiassa ajelua. Sen takia softaamalla saa isompia tehoja.

Viime kesänä mielenkiinnosta kysyin Nurburgringin vuokraamosta mitä näissä Suzuki Swifteissä on hajonnut radalla. Autot siis kilvitettyjä normi autoja, jarrupalat, alusta, renkaat, sisusta sekä kaaret erona vakioon.
Ei kuulemma mitään isoa, yks motti räjähti kun vitosen sijasta asiakas heitti kolmosen 7000rpm vaihdosta. Autot lähtee vaihtoon yleensä n. 60tkm ratakilometrin jälkeen, autot on vakioiden hintasia ja haluttuja.

Tässä linkkiäkin jos kukaan ei hörinöitä usko: https://tekniikanmaailma.fi/suzuki-swift-todellisessa-kestotestissa/

Ennenvanhaan osat mitotettiin, muistaako kukaan esim. Saab 9000 Talladegaa saati Corvette ZR1?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Kylmänä rauhallisesti, lämpöisenä välillä hyvä enemmän (kunnolla) kierroksia antaa, ei jatkuvaa huudatusta. Annan auton oikeastaan aina käydä hetken ennen ja jälkeen ajon vuodenajasta riippumatta. Öljynvaihdolla ja öljyllä on väliä (8000-10000 välein tai kerran vuoteen, jos ei täyty). Näillä hyvin pärjännyt.
a car you can believe in

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1010
  • www.vrcf.fi
Kylmänä rauhallisesti, lämpöisenä välillä hyvä enemmän (kunnolla) kierroksia antaa, ei jatkuvaa huudatusta. Annan auton oikeastaan aina käydä hetken ennen ja jälkeen ajon vuodenajasta riippumatta. Öljynvaihdolla ja öljyllä on väliä (8000-10000 välein tai kerran vuoteen, jos ei täyty). Näillä hyvin pärjännyt.

Melkein samoilla linjoilla olen ajellut kohta 42 vuotta. Nuorempana kiihdyttelin enemmän ja ajoin tasaisesti kovempaa, vaikka autot olivat pirun paljon huonompia kuin nyt.

Öljynvaihdon tiheyttä kyllä arvostan.

Huolettomana heppuna lisäilin öljyä, jos tarvitsi ja annoin mennä. Viimeiset parikymmentä vuotta olen vaihdattanut ensin Volkkareihin (useita Pasaateja) ja nyttemmin Volvoihin (kaksi V70 + nyt kaksi S80) säännöllisesti 10-11 tkm:n ajon jälkeen kunnon moottoriöljyt. Se tekee hyvää auton kestolle.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy