Joo yrittäny tässä nyt vähän opiskella ja päätyny kanssa samaan lopputulemaan että jonkin verran on aina putkissa öljyä. Se nyt tarvii selvittää et mistä se haiku tuli, jokuhan sielä päästää öljyä johonkin joka on kuuma. Tuo kun on sellanen hauska takaperoinen kone että sekä imu että pakosarja on koneen takapuolella niin eipä sinne ylläältä paljoa katella. Myös koneen etupuoli on hiukan kosteahko joten yks mahdollinen syypää vois olla venakopan tiiviste? Savutusta en ole huomannut joskaan juuri katsellutkaan, tarviikin vähän tarkkailla.
Jostain luin että tuo viivalla torkkuminen toisinaan vois johtua jumiivasta hukkiksesta?
Ainahan siellä ahtoputkistossa tosiaan öljyä on, mutta määrästä voi päätellä ahtimen kuntoa. Välijäähdytin on se paras öljynkerääjä järjestelmässä, ja joskus sieltä löytyy yllättävänkin paljon öljyä vaikka moottori kunnossa olisikin.
Vinkuva/ääntävä ahdin on merkki siitä, että laakereissa ja/tai siivissä on jo jotain vikaa. Ehjä ahdin on melkein äänetön, kun puhutaan pienistä vakioahtimista.
Noihin 1.9 ja 2.0TDI moottoreihin ovat vaihtaneet ahtimia, mutta meneehän niitä joskus joka autossa mistä sellainen löytyy. En ole ihan varma oliko siinä kaksilitraisessa ahdin kiinteästi pakosarjassa.
Näissä on käsittääkseni muuttuvageometrinen ahdin, ja karstasta jumiutuvat johdinsiivet aiheuttaa tehottomuutta alakierroksilla ja/tai ahtopaineiden piikkausta tietyllä kierrosalueella.