Ateho  Elekma

S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja

  • 86 Vastauksia
  • 9138 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #15 : 09.09.2023, 20:42:18 »
Joo.
Nyt tietää että nuo hommat on ainaki tehty.

Selkä on ilmoitellut että kuljettajan istuimessa on jotain vikaa pehmusteissa. Lonkka ja ristiselkä kertoi että istuinosa olisi killissä oveenpäin ihan huolella. Laitoin kumilevystä fylliä istuin osan alle jousien ja vaahtomuovin väliin. Istuin osa oikeni sillä jos jonkin verran. Olen hakenut ajoasennon ihan ihmeelliseksi että ristiselän tulen määrä olisi minimi.

Kyllästyin tähän totaalisesti tossa keskiviikkona ja soitin autoverhoomoon että mitä tehdään. Kävin näytillä auton kanssa ja menomatkalla ehdin testailla että aivan selvästi istuin osa on painunut niin paljon vaikkei silmään siltä näytä että ristiselän säätö on lähempänä keskiselkää kuin alaselkää ja se tuolin perusmuoto lapaluita varten on auttamattomasti liian ylhäällä. Koeistuin apukuljettajan istuinta ja se oli säätämättömänä heti kohdallaan.

Riipaisen tuolin pakettivaunun kyytiin ja kiikutan sen verhoilijalle maanantaina. Lompsa kuivempana toivottavasti ehjän istuimen kanssa takaisin.
Ajatella että selvästi alle 200 ajetussa autossa on istuinosa ihan kaputt. Paitsi jos on ns pitkäselkäinen.
« Viimeksi muokattu: 23.09.2023, 13:42:40 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #16 : 09.09.2023, 20:59:08 »
Olikohan se niin että MK2-mallin jälkeen penkkien fylleissä on säästetty vai onkohan tässä tapauksessa edellinen kuski ollut hiukan tukevahkon oloinen siihen penkin rakenteeseen nähden??

Hyvä vaan että saat sen penkin sinne verhoilijalle..
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #17 : 10.09.2023, 07:36:59 »
Kyllä se käväisi mielessä että painoa on saattanut olla edellisellä tai edellisillä kuljettajilla.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #18 : 12.09.2023, 18:19:46 »
Hain tuolin tänään verhoilijalta ja äkkiseltään vaikuttaisi todella paljon paremmalta.  8)
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #19 : 12.09.2023, 19:12:08 »
Hain tuolin tänään verhoilijalta ja äkkiseltään vaikuttaisi todella paljon paremmalta.  8)

Kyseinen verhoilija tekee kyllä laatutyötä  ;) ;)
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #20 : 15.09.2023, 18:04:31 »
Hain tuolin tänään verhoilijalta ja äkkiseltään vaikuttaisi todella paljon paremmalta.  8)

Olisit nyt jonkun hiilikuitukuppipenkin laittanut. #becauseracecar
Ajattele kuinka paljon sillä painon säästöllä olisit säästänyt pensaa!
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #21 : 16.09.2023, 10:08:16 »
  :D
Sekä kuinka paljon olisin sillä rahalla saanut olutta, sitä ruuvauksen nektaria. ::)

Mitä kulutukseen tulee, niin käsittämättömän vähäruokainen tuntuu olevan. Maantiellä painuu sinne seiskalla alkaviin ja työmatkassa ollut vielä juuri alle kympin lukemia.
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5106
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #22 : 16.09.2023, 10:56:50 »
Olix se niin että autossa ei ollut polttoainetoimista lisälämmitintä mikä oli edellisessä käyttöautossa?

Jos sitä kaipaa, niin tuosta olis vaihtoehto:
https://planar.fi/tuotteet/autoterm-flow-5d-binar-5s-vaihtolammitin/
Ja tuo varmaan sopii kaveriksi tuohon lämmittimeen:
https://planar.fi/tuotteet/autoterm-kauko-ohjain-aina-1000-m-asti/
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #23 : 16.09.2023, 17:59:28 »
Joo täs ei oo ku lohkari ja sisäpistoke. Täytyy vilasta tuota. Veikkaan että tän talven pystyn kärvistelemään lohkarilla ennenkuin kaipaan täysiä ardic/weba/eberi osastolle.
« Viimeksi muokattu: 18.09.2023, 08:32:25 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #24 : 23.09.2023, 13:41:57 »
Ajappa kerran perinteisellä savisoratiellä niin pääset heti tekemään paikkamaalausta kiveniskuihin.  :(

Samalla kun maali kuivui, kokeilin muuttaa adaptiivisen cruisen facelifteistä löytyvään vaihdettavaan malliin. Eli nappia painamalla pitkään vaihtuisi perinteiseksi cruiseksi ja toisinpäin. Muuten auto hyväksyi koodauksen, mutta mittaristo tuumi että ei muuten sovi. Joten mennään acc llä ja jos se alkaa täysii krenaa tos talvella tms niin tökkäsen sen perinteiseksi. Etututka kun on parit kerrat ilmoitellut sisäisestä virheestä. Joten se tulee naukaisemaan kyllä tässä.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #25 : 25.09.2023, 19:32:34 »
Vaikka istuin on nyt parempi niin on se aikalailla sananmukaisesti jakkara istua. Huonoin istuin ikinä missään mun autoissa ja vielä Volvossa. Se on aika käsittämättömän kova. Just sellainen lehdistön haluama "tukeva istua". Eli kivikova. Tämä sotii niin lujaa vastaa sitä mielikuvaa mikä on tullut useassa eri Volvon mallissa jo työn puolesta istuneenani että lähtökohtaisesti niissä on hyvä ja mukava tuoli istua. Ainakin premium mallissa ja sitähän s80 edustaa. Ihankuin tuoli olisi suoraa lainaa Fordilta. Fordissa on ollut aina yhdet huonoimmista tuoleista istua. Tietty nämä ovat rankasti makuasioita ja kehon muodostamia kipuja. Mut ei kyllä yleensä yksikään auton tuoli saa aiheuttaa selkäsärkyä vaikka asento muuten olisi hyvä.
Esimerkiksi ei yhdessäkään 1. korisessa S sssä ole huonot tuolit. Vaikka ovat olleet peruspenkit. Lisäksi P3 istuimia kehutaan todella hyviksi. Kehujat eivät lie ole istuneet oikeasti hyvissä.  ;D

Entiedä että oliskos tässä syytä ettiä purkuautosta manuaalipenkkejä mitkä ei olisi löhötty sököksi ja olisivat mallia pehmeät.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #26 : 11.10.2023, 21:12:54 »
Kävin ajelemassa perusteellisen vaihteiston sopeutuma-ajon. Eli sen missä mittaristossa on teksti vaihteisto sopeutuma. Saa nähä muuttuko mikään jos muuttu edes.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2023, 21:16:58 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #27 : 13.10.2023, 20:57:13 »
Aamulla koitin cd soitinta ekan kerran. Huomasin heti että levyn sisään ottamisessa oli räkää ja levy jäi puoleen väliin. Laitoin kuitenkin levyn uudelleen sisään ja sehän jäikin sitten välille. Eli imaisi levyn sisuksiinsa. Noh, lähin ajelee töihin ja radion lämmettyä kuuluikin pieni mekanismin ääni ja pistin levyn pyörimään. Soitin toimi hienosti myös kotimatkalla töistä kunnes painoin ejectiä. Nyt soitin sitten imaisi levyn kokonaan.  :D
Tietää siis pientä radion purkua ja asentokytkimien rassausta ja voiteluita jne jne. Vaikken soitinta kovasti tule käyttämäänkään niin haluaisin levyn ulos.

Alkuviikosta jäin töiden jälkeen tarkastamaan talvivanteiden kunnon tasapainotuskoneessa. Yhtä lukuunottamatta kaikki suoria. Vanteet ovat vain aivan mädät joten yksi renkaista oli aivan tyhjä ja toisessa 1bar painetta. Painotin kaikki uudelleen ja kaikkiin olisi mennyt yli 30gr painoa olemassa olevien lisäksi. Olisi saattanut siten jumputella ihan reilusti. Laitoin myös täksi viikoksi renkaisiin 3bar painetta. Huomenna näkee että kuinka paljon on vajentunut. Tiedossa on toiset hyväkuntoiset 16 tuumaiset vanteet näiden tilalle. Menkööt nyt aluksi näillä alle. Jos jaksaa niin riipasen puskurin irti ja koitan kurkkailla tutkan sisään.
S80 -07

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 382
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #28 : 14.10.2023, 14:53:53 »
No tänään sitten menin vaihtamaan talvikiekot alle. Lopputulema oli että laitoin pestyt kesäpyörät takasin alle. Viikossa oli hävinnyt baarin verran painetta kahdesta renkaasta. Toinen vuoti solkenaan aivan mädästä vanteen ventiili-istukan juuresta. Toinen vuoti pitkin ulompaa renkaan paljetta. Painoin sen puolen renkaasta pois vanteelta ja vanteesta jäi slaisseja maalia kiinni kumiin pitkin reunaa. Paineilmalla puhaltamalla lenteli vanteesta lisää pintaa. Seuraavaksi löin takaraivon rengaskoneen apukäpälään ja yhteistuloksena tästä oli kovaäänisiä kirosanoja. En niitä tähän luettele kun kokoperheen kanava kuitenkin. :'(
Tämä oli sitten tämän auto-ostoksen se jätämpä seuraavalle omistajalle hähähähä -paikka. Niin mädät vanteet että on pakko olla vuotanut jo viimetalvena. Tästä dilemmasta olisi voinut kyllä selvitä helpomminkin kun olisi tarkalla silmällä katsonut talviset jo heti oston jälkeen. Mutta kun mielessä oli jotain ihan muuta pitkin kesää niin eipä tullut tehtyä.
Onneksi toiset vanteet on tiedossa.

Viimeaikoina on alkanut jarrut nyökkimään selvästi ja moottoritienopeuksissa rattikin väristämään aina kun jarruttaa. Etujarrut oli tehty ennen auton myyntiin laittoa. Jarrulevyissä on vielä maalikin navan alueella jäljellä. Nyt kun auto oli nosturilla muutenkin niin mittasimpa etulevyjen kieroudet heittokellolla. Oikeassa nipin-napin ok 0.03mm vippiä. Mutta se vasen. Kiesus. Oon autohommia tehnyt kuitenki jo kohalaisen pitkään eikä yhtäkään näin kieroa (mutta muuten ehjää eikä rikottua) ole tullut vastaan. Lähes 0.2mm vippiä. 960 ssä ja Jaggessa kuskilta tärisisi välilevyt irti toisistaan aina jarrutettaessa tollasella heitolla. Tässä vaan värisee ja nyökkii. Melkoinen pyöräntuenta kyllä.. Noin kovalla vipillä on pakko mittaa napojen suoruus myös. Taitaa siirtyä kaiuttimien ostorahat jarrulevy & palaan. Minulle kun ei tule Brembon, NKn tai K27n valmistamaa kuraa. Saatikka LPR.  >:( Niin silloin levyt ja palat on haettava jostain muualta ja silloin ne väkisin maksaa enempi.

Samalla vielä paransin takarekisterikilven kiinnitystä takaluukkuun. Luukun sulkeminen muistutti lokeroa jossa hiekkaa ja pellinpalasia sisälllä kun sen laittoi kiinni. Rekisterikilven teline keikkui luukussa kahden pulttinsa varassa ja sitten itse kilpi oli aivan väljä siihen pikakiinnityksellä olevaan telineensä.

Koitin myös irroittaa maskia etupuskurista kurkatakseni etututkan sisään. Vida ohjeen mukaan maskia kiertää monta kynttä ja sopivalla kiilalla kynnet saa painettua sivuun ja vedettyä maskin vaan alareunastaaan ulos. Joo tota ei. Käytin ensiksi sellaista verhoilu muovimeisseliä. Se oli liian paksu. Sitten koitin ohutta mutta hentoa lähes puikkoa. Se oli sopivan paksu mutta ei sillä mitään väännä kun taipuu. Sain kuin sainkin sen ja metallisen ruuvarin avulla 3kpl kynsiä auki. Tuumasin että tässä menee 3x kauemmin ja maski sekä puskuri on sökönä kuin että nykäisisisin koko puskurin pois. Irroitan puskimen joskus toiste.

Muistin myös nostaa öljytikkua ja sitä ei ollut hävinnyt ollenkaan mikä on hyvä juttu. Sensijaan sitä oli tullut vaihteiston päälle muutamia tippoja ja mistäpä muualtakaan kuin alipainepumpusta. Tilattava siihen korjaus-sarja.

Mietin jo että purkaisin kuskin oven lukkopaketin pöydälle palasiksi kahvoineen päivineen tehdäkseni siihen puhdistus ja uudelleen rasvauksen kauttaaltaan. Mutta tämäkin siirtyi myöhemmälle(leli kun alkaa pakkasella kränäämään) kun tuo rengas homma otti ohimoon vahvasti. Huomaa että oli lauantai 14 päivä, perjantai 13 päivän serkku.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2023, 21:40:37 kirjoittanut Vauxi »
S80 -07

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: S80 2007 Rivi 6 Ylläpitopäiväkirja
« Vastaus #29 : 14.10.2023, 15:21:03 »
Ei ole kokemusta S80:n maskista, mutta ainakin V70 P3 maskin saa helposti irti kun avaa ne yläpuolen keulapalan klipsut, raottaa koko keulapalaa yläreunasta eteen päin, ylä ja sivu klipsut on helppo painaa sisäpuolelta irti ja sitten ne alimmaiset lähtee vaikka tukevasta rautalankahengarista tehdyllä koukulla nostamalla ylös päin.
Koukku on sellanen että alhaalla on iso koukku ja yläpää taivutettu L-malliseksi kahvaksi josta saa vedettyä ylös.

Tuossa oma erikoistyökalu V70 maskin irrotukseen, vanha neulontapuikko.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

 

Elekma  Autoracing