KL-varaosat  Race.fi

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 138963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #105 : 30.01.2012, 16:02:29 »
Jokos se vuosi vaihtui ::)

Kappas, tais se vaihtua!  :D
Edistystä on tapahtunut sen verran, että LH-jet johtosarjan asensin paikalleen, meni näppärästi mutta vielä on muutama johto irrallaan. Suuttimien etuvastukset minulta puuttui, mutta löytyi jo. Laturillekkin löytyi jalka koneen vasemmalle puolelle, sen saan tällä viikolla.
Tuossa kuvaa johtojen asennuksesta ja 740 imusarja laitettu mallin vuoksi paikalleen. Nuo loputkin repsottavat lämpöeristeet lähtee vielä pois tuolta tulipellin yläreunasta.



Imusarjaa varten tilasin jo 70mm kaasuläpän, bensakiskon ja bensanpaineensäätimen. Bensakisko on jo saapunut ja vein imusarjan Ykkösvaihteeseen hitsaukseen. Alkuperäinen imusarja katkaistaan runnereiden päästä ja tilalle hitsataan uusi painekotelo, muotoilua on kopioitu jenkkifoorumilta...  :o

PS. Bensalinjojen kanssa tarvin opastusta, aloitin siitä uuden aiheen tuonne:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15111.0
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 16:06:44 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #106 : 07.02.2012, 12:39:04 »
Laturille ja ohjaustehostimelle löytyi vihdoin jalka moottorin vasemmalle puolelle, vieläpä Rovaniemeltä, kiitos nimerkille Valtra!  :)
Mutta eipä se kiinnitys ollutkaan aivan läpihuutojuttu, jalka on ilmeisesti suunniteltu siten että laturi tulee ylös ja alimmainen paikka on tarkoitettu ilmastoinnin kompressorille. Mulla kun on tuo tehostin korkeaa mallia omalla säiliöllä, niin eihän se tuonne laturin alle mahdu...
Tuli taas aika hullun näkösiä kuvia, kaikki on vinossa.  ;D



...tai mahtuis jos tekis semmoset kiinnitysraudat että tehostin tulee todella alas. Mutta helpompi vaihtoehto on laittaa tehostin ylös ja laturi alas. Tehostimen kiinnikkeet käy yläpaikkaan suoraan, letkuja vaan pitää jatkaa (siksi tehostin on kuvassa vinossa)...



...nyt vaan laturi jää pari senttiä liian taakse, joten sen kiinnitystä joutuu muuttamaan. Se onnistuu helpoiten ottamalla tuosta leveästä kiinnikkeestä pala pois. Hankala selittää mutta sittepä näätte.  :D



Myös tuo jo kaikkien kiroama virranjakaja vastaa laturin jalkaan, mutta siitä selviää parin millin viilauksella ja sivulle lähtevillä tulpanjohdoilla.  :buck2:
Valtra antoi kaupan päälle suuttimien etuvastukset, mutta yksi johto on poikki vastuksen juuresta joten korjaus lienee mahdotonta. Ehjä löytyi kuitenkin nimimerkiltä siipiveikko.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #107 : 17.05.2012, 18:53:22 »
Oho, viime päivityksestä mennyt yli 3 kuukautta! ;D Aika hitaasti edennyt projekti kun ollut kaikenlaista muuta hommaa, tuli ostettua oma kämppä ja samaan konkurssiin tuollainen rämistin.



Laturi ja ohjaustehostimen pumppu löysi paikkansa konetilasta. Myös pakosarja, turbo ja hukkis on nyt lopullisesti kiinni.



Turbolle tein asiallisen näköisen öljyletkun, paluu on 19 millin sisähalkaisijalla olevaa letkua. Myös vesijäähdytys tulee käyttöön, siihen laitoin paksua silikoniletkua. Alunperin oli suunnitelmissa että konetilaan ei tule mitään sinistä, mutta sama kai ne on ahtoletkutkin olla sinisiä kun tulpanjohdot ja osa vesiletkuistakin on.  :D



Syyläri sai kaverikseen 40 senttisen sähköflektin motonetistä, anturi on paikallisesta autotarvikeliikkeestä. En tiedä mihin autoon anturi on tarkoitettu, myyjä sanoi että katso hyllystä sopiva, tämä sulkee virtapiirin 92 asteessa ja aukaisee 87 asteessa. Kierre taisi olla 22 millinen, porasin vain reiän ja väänsin anturin siihen väkisin ja hieman silikonia tiivisteeksi.



Flekti on kylmästi pultattu syyläristä läpi.  ::)



Nyt korjasin (toivottavasti) myös väpättävän nopeusmittarin, perän anturilla oli liian pieni välys joten hain shimmilevyjä väliin. Anturi oli vastannut perävälitykseen joten sen kuori on rikki, aika näyttää toimiiko se enää. Lukitusrengas oli ruostunut kiinni eikä se irronnut edes omatekoisella erikoistyökalulla, porakoneella piti avittaa ja hain ruotsin puolelta uuden.



Vielä puuttuu:
Bensalinjat
Imusarja
Downpipe
Ahtoputket
Coolerin ja syylärin "teline"
« Viimeksi muokattu: 17.05.2012, 18:57:45 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa eliäs

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #108 : 18.05.2012, 20:10:26 »
Missäs sie tätä vehjasta laittelet vai onko rovaniemellä ollenkaan  :)
240

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #109 : 18.05.2012, 21:01:16 »
Tornioon muutin töiden perässä, Volvokin ollut jo vuoden täällä. Dodgen kuva on Rollosta, tulee käytyä kotipaikassa ja kavereiden luona silloin tällöin.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #110 : 19.05.2012, 15:40:32 »
Ensi viikolla tulee putket että pääsee taivuttelemaan bensalinjoja ja aikaisemmin keväällä sain kaksi kiinalaista -044 bensapumppua. Mutta vielä tarvis ruiskulle tarkoitetun bensatankin anturi/bensapumppu yhdistelmän. Saa laittaa privaa jos jollakin löytyy ylimääräisenä! Tuommoinen siis oli omassa tankissa:



Minkälaista polttoaineensuodatinta olette käyttäneet virivehkeissä? Pärjääkö 240 ruiskumallin alkuperäisellä?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #111 : 19.05.2012, 16:15:37 »
Et suuresti hyödy siitä ruiskumallin pumppusydeemistä, pistä sitten vaikka imevä siirtopumppu takakonttiin tai autonalle. Oikeasti järeillä pumpuillahan siirtopumpun tuottokin jää vajaaksi, plus että nuo kaikki hässäkät on mätiä ja pumppu tarttee kuitenkin uusia, niin sama laittaa se siirtopumppukin tankin ulkopuolelle. Itse suunnittelisin tuohon jonkunlaista välisäiliötä ja pientä imevää siirtopumppua. Ja jotkuthan käyttää auton pohjassa olevia pumppuja ilman siirtopumppuakin, sekin toimii kun ei ole risaa siirtopumppua jarruttamassa imua.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Oksanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kerettiläinen
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #112 : 19.05.2012, 16:52:18 »
Mulla oli joskus volvolainen siirtopumppu ruokkimassa yhtä aitoa 044:sta, siihen se piisas ihan jees (en ainakaan kuullu kavitointia). Sit kun oli kaks 044:sta tein ~ 4litran välisäiliön mitä siirtopumppu täytti ja pumput imi siitä sitten tavaransa. Ei ne pumput ainakaan kavitoinu. Mutta siis itse varmaan värkkäisin tosta orggiksesta sellaisen että siihen saisi orggis siirtopumpun kiinni. Tai sitten tekisin välisäiliön mihin joku kaasarikoneen sähkölutkutin siirtää tavaraa ton orkkis hässäkän kautta. Yhdellä 044:sella otin jonkun yleismallisen bosch-ruiskusuodattimen (tais olla porssesta peräisin, oli mukavasti milliset kierteet molemmissa päissä), kahdella 044:sella suodattimena oli OPP:lta yleismallinen suodatin. Tosiaan ne orkkis hässäkät on yleensä niin saatanan mätiä ettei kannata edes haaveilla hyvää löytävänsä
BMW 535 Turbo 1985
BMW E36 323 1996
Begravningsbil 1979

Poissa JSe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #113 : 19.05.2012, 21:15:12 »
Et suuresti hyödy siitä ruiskumallin pumppusydeemistä, pistä sitten vaikka imevä siirtopumppu takakonttiin tai autonalle. Oikeasti järeillä pumpuillahan siirtopumpun tuottokin jää vajaaksi, plus että nuo kaikki hässäkät on mätiä ja pumppu tarttee kuitenkin uusia, niin sama laittaa se siirtopumppukin tankin ulkopuolelle. Itse suunnittelisin tuohon jonkunlaista välisäiliötä ja pientä imevää siirtopumppua. Ja jotkuthan käyttää auton pohjassa olevia pumppuja ilman siirtopumppuakin, sekin toimii kun ei ole risaa siirtopumppua jarruttamassa imua.

Ei tämmöiset osat kaikki ihan mätiä ole :)


Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #114 : 19.05.2012, 22:13:18 »
Jahas, sittenhän mun kannattaa laittaa se välisäiliö. Mulla kun oli jo valmiina kaasarikonetta varten Facet red top ja se on vieläkin paikallaan, sen jälkeen säiliö ja siitä -044:set imemään. :)

EDIT: Tai vieläkin helpommalla pääsen kun ostan tuon
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoaineensyotto/keruutankit/show_pr/127/keruutankkisarja-2x-bosch-044-pumpulle

Onhan tuo aika kallis mutta projektin budjetti on jo ylitetty niin moneen kertaan että menköön. :buck2: Ja onpahan valmiina kunnon vehkeet kun joskus muutan auton etanolikäyttöiseksi. Varmaan pärjäilee kun Red toppi syöttää polttoaineen tuolle?
« Viimeksi muokattu: 20.05.2012, 09:36:11 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #115 : 20.05.2012, 10:42:32 »
Mää kyllä laittaisin tuon -044 pumpun uimaan tankkiin sisälle niin ei tartteis kuin yhden pumpun. Silloin ei tarvitse siirtopumppuja ja ylikalliita välisäiliöitä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #116 : 20.05.2012, 11:09:43 »
Mää kyllä laittaisin tuon -044 pumpun uimaan tankkiin sisälle niin ei tartteis kuin yhden pumpun. Silloin ei tarvitse siirtopumppuja ja ylikalliita välisäiliöitä.

Mulla on jo valmiina kaksi -044 kopiota sekä Facet red top, joten unohdan tuon sinun vaihtoehdon. :)
Ennenkuin joku pääsee taas sanomaan niin sanon itse, eli kyllä, tämä mun polttoainejärjestelmä tulee olemaan ylimitoitettu tehotavoitteeseen nähden. MUTTA autoon tulee joskus lisää tehoa ja muutan sen etanolikäyttöiseksi, joskus. Lähin etanolipumppu on tuossa muutaman kilometrin päässä.
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #117 : 21.05.2012, 04:31:05 »
EDIT: Tai vieläkin helpommalla pääsen kun ostan tuon
http://www.futurez.fi/fi/shop/polttoaineensyotto/keruutankit/show_pr/127/keruutankkisarja-2x-bosch-044-pumpulle

Onhan tuo aika kallis mutta projektin budjetti on jo ylitetty niin moneen kertaan että menköön. :buck2: Ja onpahan valmiina kunnon vehkeet kun joskus muutan auton etanolikäyttöiseksi. Varmaan pärjäilee kun Red toppi syöttää polttoaineen tuolle?
EI tohon ole mitään järkeä sijottaa noin paljon, noin2,5litran välipönttö kun maksaa satasen seutuvilla niin tossa on periaatteessa 200e+ ilmaa, vaikka saaki bensassa uivat pumput  :2funny:

Tosta björkiltä vaikka 3l pöNpeli http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=406&product=45820&from= sille se facetti syöttämään ja siitä 044 eteenpäin.
Meille kilpuriin tulee 2litran pönpelillä facet + 1aito 044, nyt alkuun, toimintavarmuuden vuoksi myöhemmin lisätään toinen kun budjetti tilanne parantuu.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Niko_S

  • Vieras
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #118 : 21.05.2012, 16:10:40 »
Tähän mennessä näyttää hyvältä  :)
Milloin otat turbokoneesta ekat savut?  ::)

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #119 : 21.05.2012, 16:37:57 »
Imusarja on vielä pajalla, sitä ei ole vasta kuin aloiteltu ja siinä saattaa vierähtää aikaa että se valmistuu. Tavoite on kuitenkin että tänä kesänä liikuis.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo