Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (takavetoiset) => Aiheen aloitti: Lankku - 28.10.2010, 22:36:50

Otsikko: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Lankku - 28.10.2010, 22:36:50
Lainaus käyttäjältä: mika_n
VAROITUS!
Työläs ja aikaa vievä homma, johon tarvitaan sepän voimia, lapsen käsiä ja taikurin sorminäppäryyttä!

Kyljet tulvat kipeiksi ja huomaat löytäneesi uusia lihaksia kehostasi!

Asennushansikkaat ovat myös hyödyllisiä, jolloin kätesi eivät näytä "Jack The Ripper"n uhreilta!



Työkalut:
- Torx avaimia (T15-T30)
- Normaalit pikkuhylsythylsyt 6, 7, 10, 12, 13mm
- Pienitalttapäinen ruuvari
- Philips ruuvari #2
yms. normissettiä

Työn kulku:


- Irroita ensin keskikonsolin takaosa (kaksi ruuvia keskikotelon pohjassa peitelevyn alla ja kaksi ruuvia käsijarrukahvan alla.
- Pura vaihdekepin peitemuovi.
- Irroita penkinlämppärin liittimet yms.
- Siirrä koko keskikonsoli taaksepäin tai nosta se kokonaan pois.

- Jos et halua ns. "rikkoa" takajalkatiloihin johtavia ilmaputkia, irroita molemmat etupenkit ja sitten myöhemmin em. ilmaputket työkulun sopivassa vaiheessa.

* Jos suostut leikkelemään putkia, niin seuraavaksi aloita keskikonsolin purkaminen, josset suostu, irroita penkit ja jatka alla olevan mukaan!
- Ensimmäisenä ota irti kuskin jalkatilan suojamuovi (kolme torx-ruuvia ja muovinen nasta).
- Irroita hanskalokero kokonaan ja repsikan jalkatilan suojamuovi hanskalokeron alta (kaksi torx-ruuvia kansalootan kannen alla molemmillla sivuilla ja kaksi 13mm mutteria lootan alla).
- Pura tuhkakuppi.
- Irroita radio ja sen kotelo (klipsuilla).
- Pura tupakinsytyttimen ja sen kotelon kiinnitys (kaksi ruuvia sytyttimen reiän peitemuovin alla).
- Irroita lämppärin ja takalasin lämppärin kytkinten suojamuovi (klipsuilla).
- Irroita lämppärin säätimien ruuvit (4 kpl torx).
- Irroita keskikonsolin etuosan takimmaiset ruuvit (2 kpl per puoli).
- Irroita vaihdekepin ja sähköpääkeskuksen välissä oleva tukirauta, joka pitää keskikonsolin puolikkaita alaosassa paikallaan (nouseen repsikan puolelta puristamalla keskikonsolia hiukan yhteen).
- Irroita keskikonsolia yhdessä pitävä tukirauta (lämppärin säätimien alla, 2klp pultteja per puoli).
- Irroita keskikonsolin etupään pultit (ensin vedä jalkatilan mattoa pois molempien jalkatilojen kohdilta, jotta pultit tulevat näkyviin).
- Nosta keskikonsolin puolikkaat pois (teräslevyä).

Ja nyt kun olet saanut keskikonsolin pois tieltä ja itse lämppärin näkyviin, niin homman "hauska" vaihe alkaa...

- Irroita akun kenkä!
- Irroita sähköpääkeskus (liuta sitä klipsuja painaen perämurikkaan päin).
- Ruuvaa keskuksen pohja irti (mutteri + kaksi pulttia). Mitään muita sähkökeskuksen osia ei tarvitse enää irroittaa.

Tämän jälkeen näet kaikki lämppärin uloimmat osat.


- Irroita repsikan sivusuuttimelle johtava putki.
- Irroita jollakin konstilla keskisuuttimiin johtava putki suuttimien puolelta. Varsinaisia suuttimia ei kannata edes yrittää irroittaa kojetaulusta, sillä kiinnitys on tukeva klipsukiinnitys ja sen purkaminen rikkoo kojelautaa. Homma vaatii lapsen käsiä, taikurin näppäryyttä ja sepän voimia autosta riippuen.
- Irroita keskisuuttimien puhallinosan ruuvi (yksi ja keskellä).
- Pura lämppärin alaosa. Edellyttää joko aikaisemmin mainittua penkkien irroitusta tai sitten terävällä mattoveitsellä jalkatilan putkien yläosiin sopivia viiltoja, että pääset irroittamaan jalkatilojen puhallusosan.
- Irroita kuskin jalkatilasta kaikki (neljä) alipaineletkut kelloistaan ja merkkaa niiden paikat (yhdessä kellossa kaksi letkua).

Tämän jälkeen on vuorossa se kaikkein V-mäisin osio.

- Tutki huolellisesti kaikki puhallin kotelon ruuvien sijainti ja ala irroittamaan niitä.
(Vihjeenä, ylhäällä niitä on vähintään neljä, joista muutamai on sen vaahtomuovin takana ja niitä on yli 12 kpl). Kun kaikki ruuvit ovat irti, niin keskiosa liikkuu vapaasti kunhan olet sitä hiukan irroitellut siitä liimamassasta. Jos homma on tehty oikein (kaikki ruuvit irti), niin keskiosa irtoaa melko vaivattomasti, joskin tahmeasti.
- Ujuta keskiosa kuskin puolelta pois.

Tämän jälkeen on vuorossa konehuoneen puoli.

- Irroita lämppärin kennolle menevät kaksi letkua (merkkaa kumpi on ylempi) ja varo lämppärin hanaa ja sen alipaineputkea, joka on letkussa (hana on päälle/pois toiminen, lämmönsäätö tapahtuu sekoitus periaatteella).
- Löysää putkien ylä- ja alapuolella olevia kehyksen muttereita.

Takaisin ohjaamoon...

Nyt pääset näkemään itse kennon..

- Kennon molemmilla puolilla on kiinnitysraudat ja niiden päissä on ruuvit (yhteensä neljä kappaletta), jotka pitää irroittaa.
- Irroita kenno.

Jos kenno on vuotanut, niin puhdista koko lämppäri koskealla rievulla erittäin huolellisesti ja jalkatilan matot tai muutoin autosi haisee "rempalle" pitkään.

Asenna korvaava kenno huolellisesti ja rauhallisesti. Pidä erityistä huolta siitä, että kenno tiivistuu reunoiltaan hyvin, sillä muutoin talvella voi tulla vilpakka ja ikkuvat voivat pysyä huurussa.
Huolelllinen työ kannattaa, sillä työn kahteen kertaan tekeminen on typeryyttä!

Lämppärin teho voi itseasiassa kasvaa, sillä ainakin Nissinsin alumiininen kenno on lämmönluovutus pinta-alaltaan suurempi kuin alkuperäinen. Samalla sen virtausvastus on alkuperäistä hiukan suurempi, joten kennon reunojen tiivistäminen on erittäin tärkeää!


Ja sitten alkaa kasaus...


Kasaa ensin keskiosa ja kytke samalla kaikki alipaineletkut. Testaa ja tarkasta systeemin toiminta huolellisesti, jotten koko sontaa tarvitse purkaa uudelleen alusta pitäen...

Jos testi meni oikein ja viileää ilmaa ei virtaa kennon ohitse, niin kasaa loput päinvastaisessa järjestyksessä.

Jos olit viillellyt jalkatilan putket, niin käytä korjaamiseen alumiiniteippiä ja nippusiteitä huolella, niin kukaan ei huomaa eroa orkkikseen.


Voi'la! Sinulla on taas volvo, jolla voit ajella -30C lämpötiloissa t-paidassa...  ;D


Volvon lämppärin säätö toimii sähköservolla, joka on ennen lämppärin kennoa. Näet sen kun olet purkanut kaikki yllämainitut edestä. Ystävällinen neuvo on, jollet tiedä, älä koske sen säätöihin. Jos epäilet sen toimintaa, niin laita sähköt päälle ja veivaa lämppärin säädintä ja katso läpän liikettä. Jos liikerata on Ok, niin pidä sormet irti systeemistä. Jollei ole....  Älä oikeasti koske, ellet tiedä mitä teet!

Kaiken kaikkiaan, homma EI ole rakettitiedettä mutta huolellisuutta ja tekniikkaa se vaatii. Jos tarvetta voimalle esiintyy, olet tehnyt jotakin väärin.

Koko kuparinen: http://www.demisterman.co.uk n. 100e posteineen.


Lainaus käyttäjältä: xuppo
Kallishan tuo on  ::)
Täältä hieman halvemmalla ilmastoituun/valmiudella olevaan: http://alvadi.ee/fi/varaosat/volvo/740-760-7-1982/lammityslaite/
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: 740 SE-92 - 27.02.2011, 15:51:20
Hyvät ohjeet olet heittänyt, tuohon projektiin pitäisi ryhtyä kun ulkokelit sallii. Omassa 740:ssä ei ole ollut pariin talveen noita t-paita kelejä, josko ensitalvena sitten olisi. Sen lisäksi oireina on ollut että talvikaudella alkaa jäähdytysnesteen hävikki, noin paisuntasäiliöllinen/1 000 km. Hävikki loppuu samantein kun alkaa kesäkelit ja lämppärin käyttö lopetetaan, silloinhan käsittääkseni venttiili sulkee jäähdytysnesteen kierron kennolla. Tosin se on askarruttanut mieltä että mihin se voi tuolta kennolta vuotaa nestettä, kun matot on ihan kuivat, sisäilma freshi ja minkäänlaista ikkunoiden huurtumisongelmaakaan ei ole. Kaikki silmin tarkastettavat muut vuotopaikat on tsekattu ja vesipumppukin tuli vaihdettua varmuuden vuoksi viimeisen nokkaremminvaihdon yhteydessä.

Onko kojelaudan uumenissa mitään muuta, mikä kannattaisi ehdottomasti vaihtaa samalla, kun "total destroy" iskee kuitenkin kabiiniin???
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.02.2011, 21:25:47
Hyvät ohjeet olet heittänyt, tuohon projektiin pitäisi ryhtyä kun ulkokelit sallii. Omassa 740:ssä ei ole ollut pariin talveen noita t-paita kelejä, josko ensitalvena sitten olisi. Sen lisäksi oireina on ollut että talvikaudella alkaa jäähdytysnesteen hävikki, noin paisuntasäiliöllinen/1 000 km. Hävikki loppuu samantein kun alkaa kesäkelit ja lämppärin käyttö lopetetaan, silloinhan käsittääkseni venttiili sulkee jäähdytysnesteen kierron kennolla. Tosin se on askarruttanut mieltä että mihin se voi tuolta kennolta vuotaa nestettä, kun matot on ihan kuivat, sisäilma freshi ja minkäänlaista ikkunoiden huurtumisongelmaakaan ei ole. Kaikki silmin tarkastettavat muut vuotopaikat on tsekattu ja vesipumppukin tuli vaihdettua varmuuden vuoksi viimeisen nokkaremminvaihdon yhteydessä.

Onko kojelaudan uumenissa mitään muuta, mikä kannattaisi ehdottomasti vaihtaa samalla, kun "total destroy" iskee kuitenkin kabiiniin???

Mulla menee 940:ssa kanssa nestettä, tosin kesät talvet aika reilusti, ehkä kesällä hivenen vähemmän. Suurin syy taitaa olla tuo lämppärin kenno ja sen varmistaa kuljettajan jalkatila josta löytyy jäähdytysnestettä huomattavan reilusti.  :P Vaikka tuo kenno vuotaa, ei ikkunoiden huurtumisongelmaa ole ollenkaan. Eli se vuotaa ilmeisesti päädystä jolloin ilmavirta ei vie nestettä mukanaan.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 27.02.2011, 22:16:17
lisätään vielä tähän orkkisjuttuun.
Kun olin tuon raapustukseni mukaisesti vaihtanut kennon, vaihdoin sitten motonet lämppärin hanan (http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/307735/1), ei volvo ole ollut enää sen jälkeen lämmin. Suurimpana syynä nimenomaisesti tuo hana ja sen aukeama. Tarvikehanan ongelma on sen huono läpivirtaus (ahdistaa), vaikka kenno tuntuisi antavan ihan hyvin lämpöä kunhan siellä kiertää riittävästi vettä (yli 3000 rpm).

Kokeilin asentaa tuon vanhan hanan paikalleen mutta se rapsahti poikki (kuulemma lasikuitulujitteisten muovien ominaisuus vanhemmiten), joten jouduin laittamaan takaisin tuon tarvikehanan.
Sen jälkeen modasin tuota hanan vivun stopparia dremelillä hiomalla, jolloin virtaama parani merkittävästi, vaikkakaan ei alkuperäisen tasolle.

Jos hanaa ei ole tarvetta vaihtaa, älä vaihda sitä tai käy ostamassa alkuperäinen siniseltä tiskiltä, tai joudut palelemaan muutoin niin lämpöisessä bensiinikrematoriossa. Virtaama eron huomaa erittäin selvästi puhaltamalla hanan lävitse, joten ei tarvitse ihmetellä miksi virtaama ei riitä vedellä, jonka viskositeetti on jotain aivan muuta kuin ilman.

Mainittakoon vielä se, että Nissinsin kenno on erittäin paljon tiuhempi kuin alkuperäinen messinkikenno ja siten sen lävitse virtaa ilma selvästi hitaammin/huonommin. Jolloin jos aikaisemmin riitti puhaltimen asento 1, niin nyt voit joutua pitämään puhallinta asennossa 2, saadaksesi saman virtaaman.
Lisäksi tuo nissinsin tarvike kenno on aavistuksen liian matala (yhden rivin verran) alkuperäiseen nähden. Joten sen tiivistäminen on oma temppunsa. Itse hoidin sen uretaanivaahdolla (pistoolivaahto). Tavallisella purkilla on turha ryhtyä hommaan, onnistuu hyvin ja siististi vain pistoolilla ja pienillä määrillä.

Joten hanki mielummin ehjä alkuperäinen kenno tai sitten kokeile niitä jäähdytysjärjestelmän paikkausmönjiä pienissä erin (ei koko satsia kerrallaan).

Ja ohje on kirjoitettu vain ilmastoidulle/esivalmius mallille, jossa on alipainehana!

Muista malleista en tiedä tuon taivaallista.

Tuosta motonetin hanasta päivitystietoa 6/2012.

Hana on muuttunut ja aukeaa enemmän kuin aikaisempi versio, eli toimii kuten alkuperäinen.


Uuden version tunnistaa siitä, että sulkulaippa on soikea ja vanhassa pyöreä! Tämän näkee katsomalla hanan sisälle.

Kokemuksella sanon, uuden mallinen motonetin hana on ihan ok. Eli se aukeaa ja läpivirtaa riittävän hyvin, päinvastoin kuin edeltäjänsä.

Lämppärin kennoksi ei kannata ikinä hankkia nissinssin muovisontaa (ei lämmitä ja hajoaa parissa vuodessa). Hanki suosiolla metallinen alkuperäinen (ehjä) tai sitten metallinen tarvikekenno vaikka jenkeistä.

Jotta tämä kysymys ei jää epäselväksi, niin laitetaan kuva ilmastoidun lämppärin kennosta.

Vasemmalla vakio ja oikealla tarvikekenno. Valmistaja POLCAR ja tilattu Alvadilta.

(http://i7.aijaa.com/t/00302/12841739.t.jpg) (http://aijaa.com/MnvxUS)

Tarvikekennon ja orkkiksen välillä ainoamittaero on korkeudessa.
(http://i5.aijaa.com/t/00772/12886820.t.jpg) (http://aijaa.com/L6WypT)

(http://i9.aijaa.com/t/00061/12886821.t.jpg) (http://aijaa.com/AYXi97)
Polcarin kennossa tummat ovat putkia ja harmaa on taustavalon läpitulemista.  Nissinsin kennossa tilanne on juuri päinvastoin. Eli putket ovat paksummat.
Ainoa ero nissinsin ja POLCAR välillä on kennon sisäisten putkien halkaisija ja sitä kautta ilman läpivirtaus.


Ilmastoidun kennon mitat ovat:


Lontooksi sama tarina kuin olen tässä jo vuosia sitten alunperin kirjoittanut.
http://www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreReplacement.htm

Jutun alaosassa hajoituskuvatukset lämppäreistä.


ilmastoitu:

(http://autopartsmarket.fi/imgbank/tcd/40/727007.png)

kuvan mukaiset mitat originaali kennosta:
pituus:     245 mm
leveys:    187 mm
paksuus: 49 mm
sitten kennon kokonaismitat ("tunnelin" ulkopuolella olevaa osaa letkulähdöistä ei huomioitu):
pituus:     285 mm
leveys:    190 mm
paksuus: 52 mm

Orkkiksen ja alkuperäisen ainoa mittaero on tuo leveys, vai pitäisikö sanoa korkeus. Tarvikkeet ovat tuon 175mm mittaisia ja siksi auttamattoman pieniä. Kennon alalaitaan jää liki parisen senttiä korkea aukko, josta se kylmä ilma tulee mielummin lävitse, kuin kennosta. Siksi olen molemmat tarvikkeet tiivistänyt onnistuneesti urskulla kaikilta sivuiltaan, koska sillä saa kaiken tiiviiksi ja myöhemmin helposti purettua jos kennon joutuu jostakin syystä vaihtamaan, kuten allekirjoittanut on tehnyt.

Viimeisin vaihtoprojekti on sitten tässä:
Koko lämppärin kennon vaihtosavotta alkaa tästä:
(http://i2.aijaa.com/t/00026/12845150.t.jpg) (http://aijaa.com/fQIXWa)
Kuvan alareunassa olevat peltilipare nostetaan ylöspäin puristamalla keskikonsolia pikkaisen kasaan.

(http://i4.aijaa.com/t/00615/12845151.t.jpg) (http://aijaa.com/mYRyPa)
Sieltä mankan paikan sisältä löytyy kaksi ruuvia, jotka pitää avata.

(http://i9.aijaa.com/t/00520/12845152.t.jpg) (http://aijaa.com/i0wwSM)(http://i10.aijaa.com/t/00267/12845153.t.jpg) (http://aijaa.com/K0bPKz)(http://i11.aijaa.com/t/00074/12845154.t.jpg) (http://aijaa.com/rQuzJd)
Sitten molemmat pultit


(http://i3.aijaa.com/t/00588/12845155.t.jpg) (http://aijaa.com/KEPpiN)
Keskikonsolin alareuna

(http://i2.aijaa.com/t/00465/12845156.t.jpg) (http://aijaa.com/SGj6zq)
Ja takareuna:

(http://i3.aijaa.com/t/00786/12845157.t.jpg) (http://aijaa.com/Rs0va7)
Pitäisi näkymän olla piakkoin tälläinen.

(http://i9.aijaa.com/t/00271/12845158.t.jpg) (http://aijaa.com/akHMLJ)
Joten sähköpääkeskus irti ja sen pohja myös

(http://i1.aijaa.com/t/00948/12845159.t.jpg) (http://aijaa.com/kCu13e)
Palikka testin suorittamisen jälkeen näkymä pitäisi olla tälläinen

(http://i11.aijaa.com/t/00912/12845160.t.jpg) (http://aijaa.com/8HZzNz)
Uusi kenno paikallaan ja tiivistys hoidettu uretaanivaahdolla.

Tiivistykseen käytettävän uretaanivaahdon on syytä kestää 120C lämpötiloja. Eikä mitään pullourskua kannata edes haaveilla, ellei se ole pillivaahtoa. Itse käytin pistoolivaahtoa ja sillä saa siistiä jälkeä aikaan.


Ps.  Pidetään keskustelu tästä FAQ:sta poissa ja hoidetaan se takapotkujen korjaamolla!
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: 740 SE-92 - 28.02.2011, 17:41:28
Ilmastoinnilla on varustettu minunkin Volvo. Kyseinen hana tuli vaihdettua myös vuosi sitten. Surullisen kuuluisa tapaus alkoi kun vietiin 6 v tytärtä ensiapuun Tapaninpäivänä (oli kaatunut luistellessa ja tuloksena hiusmurtuma kyynärpäässä). Talven ekat kovemmat pakkaset osui tuolle päivälle ja ihmettelin kun ei puhaltanut kunnolla lämmintä ilmaa. Kävin hypistelemässä konehuoneen puolella sairaalan parkkiksella tulo- ja menoletkua todetakseni liikkuuko kennolle yhtään lämmintä nestettä. Tuloksena oli juurikin tuo, että se alkuperäinen venttiili lävähti käsille ja nesteet pihalle. Konekin tietty oli käynnissä... Ei ollut kovin hulppea olotila kun tyttö ja emäntä odotteli ensiavun jonossa ja itse kädet paskassa 20 asteen pakkasessa, valaistuksena melko ankea perusparkkisvalaistus ja työkalu valikoimana oli se huima Volvon oma vakioarsenaali. Sain kun sainkin pimeässä ja kylmässä venttiilin poistettua letkuista ja letku ylettyi vielä venyttämällä kennon yhteelle vaikka vena jäikin välistä pois. Ajamalla tultiin siltäkin reissulta kotiin, vieläkään en ole ikinä Volvolla tienpäälle jäänyt. 

Anyway, venttiili oli tosiaan aivan laho ja lopullinen hajoaminen oli vain ajan kysymys. Vaihdoin sen paikalle sitten myöhemmin juurikin tuon Motonetin muovi ihmeen. Ehkä se voi tosiaan olla osasyyllinen lämmön nihkeyteen, alipaineet kyllä tsekkasin ja venttiili ainakin avautuu, mutta voi se tosiaan ahistaa kooltaan. Venttiilin tilalle mietin manuaalista messinkirunkoista venaa (ainakin silloin oli Motonetissakin saatavilla), mutta en jaksanut alkaa viritteleen siihen mitään aukaisu vetovaijeri sydeemeitä ja ostin alipaineella toimivan hanan. Täytynee harkita, josko sen kennon vaihdon yhteydessä päivittäisi sitten vielä tuohon sinisen tiskin osaan.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 28.02.2011, 21:13:33
Tuosta motonetin hanasta vielä, sen suurin ongelma on vajaa aukeaminen. Hanan sulkulautanen ei aukea kuin 45 asteen kulmaan ja se on liian vähän pienestä rungon halkaisijasta. Jotta lämppärin hana toimisi mahdollisimman pienellä virtausvastuksella, pitäisi sen aueta sen 90 astetta, mitä se ei tee. Tätä rajoittaa hanassa mekaaninen stoppari, joka rajoittaa vivun liikettä ulospäin. Alipaine kello voi työntyä selvästi enemmän em. hanassa ulospäin kuin se stopparin ansiosta tekee.

Havaintojeni mukaan alipainekellon liikeratamaksimi olisi lähes riittävä mutta mekaaniset rajoittimet estävät sen.
Loppujen lopuksi lämppäri joutuu toimimaan todella pienillä paine-eroilla, joten virtausvastusten tulisi olla mahdollisimman pieniä.

Hätäinen kaveri voi korvata lämppärin hanan vaikka suoralla putkella, koska lämpötilan säätö tapahtuu ilmastoidussa mallissa ilman sekoitusperiaatteella. Tai sen voi korvata myös jollakin muulla kuulaventtiilillä, jonka lämpötilankesto riittää sinne 100 Celsius asteeseen. Kesäksi tuollaisen hanan voi laittaa lähes kiinni ja talvella se voi olla täysin auki, sillä tuo alipainetoiminen alkuperäishanakin sulkeutuu vasta sitten kun lämmönsäädin laitetaan täysin kylmälle ja muulloin se on apposen auki.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 13.07.2012, 13:58:36
Tuosta motonetin hanasta päivitystietoa 6/2012.

Hana on muuttunut ja aukeaa enemmän kuin aikaisempi versio, eli toimii kuten alkuperäinen.


Uuden version tunnistaa siitä, että sulkulaippa on soikea ja vanhassa pyöreä! Tämän näkee katsomalla hanan sisälle.

Kokemuksella sanon, uuden mallinen motonetin hana on ihan ok.

Lämppärin kennoksi ei kannata ikinä hankkia nissinssin muovisontaa (ei lämmitä ja hajoaa parissa vuodessa). Hanki suosiolla metallinen alkuperäinen (ehjä) tai sitten metallinen tarvikekenno vaikka jenkeistä.

Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: s73 - 04.06.2013, 18:24:36
Onko tämä ainoa tapa vaihtaa lämppärin kenno? Tuleeko esim. Kaasupolkimen poistamisella lisää tilaa? Omassa on ilmastoinnin esivalmius ja alipaineella toimivat nappulat, meneekö samoilla ohjeilla vai onko jotain erilaista?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2013, 19:08:44
Tulee poistamalla poljin ja keskikonsolin muovit. Tämä siis vaijerilämppärissä ilman ilmastointia.

Tilasin 180e kennon skandixilta joka oli nissens. Pitää palauttaa.

Huomasin että enkuista vois saada koko kuparisen:
http://www.demisterman.co.uk/Volvo/Volvo%20940%20%20960%20740%20760%201982%20onwards%20heater%20matrix.php

EDIT: Pitää käydä jäähdytin puljus kysymässä niitten mielipide tosta vanhasta (vuotaa ihan kulmasta tosi vähän)
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 12.09.2013, 14:21:14
Kun nyt porukka näitä kennoja vaihtelee, niin ottakaas joku kuva ja mitat siitä kennosta!

Maailmaan on tehty turhan monta erilaista automallia, joten aivan varmasti löytyy kokometallinen tarvike, joka on riittävän sopiva tuonne 700/900 -sarjan kojelaudan sisälle (tämä siis siksi, jos haluaa säästää rahhoo tai et ole "massikuningas").

Tuon opin aikanaan tutkimalla, että Fiat Panda 45:sen lämmityslaitteen kenno on letkulähtöjä lukuunottamatta samanlainen kuin Volvo 240:in (Volvon letkulähdöt muistaakseni käännetyt, hiiivatissa suorat).

Minullakin lienee moinen edessä, haisee autossa pöhnä eikä ole kuuma (paitti yli 3000rpm). >:( Tosin sinne lienee joskus kenno vaihdettu, kun oli lattiamatto täysin märkä ja kuivunuta klykolia joka puolella. Ei minun omistusaikanani ole kostuttanut lattiaa.

Voisiko tähän listata hyväksi havaittuja kennoja? Nissens ei liene sellainen ole...?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 16.11.2013, 18:10:19
Polcarin kenno on paikallaan ja se toimii.

Ilman läpivirtausvastus on pieni, liki orkkiksen luokkia.  Lämpöteho on parempi kuin nissinssin, muttei pärjää alkuperäiselle.

Kuitenkin puhaltaa 3-nopeudella ilmastoidussa sellaista +50C lämpimämpää ilmaa kuin ulkoilma on.
Tänään testailin/mittailin ilman lämpöjä ja ulkoilma oli testaushetkellä +4C ja keskisuulakkeista puhallettavan ilman lämpöltila oli puhallusnopeudesta riippuen +46-60C välissä.
Joten se toimii...

Ei halpa ja hyvä, mutta kohtuullinen ja erityisesti halpa!  ;)

Pärjännee tämän talven!  :2funny:
Ja viimeistään entiseen tapaan sitä pääsee vaihtamaan sitten parin vuoden kuluttua!   ;) ;) ;) ;D :buck2:
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 16.11.2013, 21:51:49
Onkos tämä muovipäätyinen vai kokokuparinen? ???
Jos joku kennon vaihtava/irtonaisen omaava voisi mitat ottaa ylös. Syvyys x leveys x pituus, voisi selvitellä onko olemassa joku käypä kenno, joka olisi kokokuparinen.
Onkos ilmastoidun ja ei-ilmastoidun kennot identtiset?

Muovipäätyinen, kuten lämppärikennon vaihto topicissa kerrottu.  Näyttä samalle kuin nissins, mutta on tehty erilailla kennon sisältä.

Mitat saat myöhemmin, kunhan käyn vuotaneen kennon tykönä tallilla.

Ilmastoidun ja ilmastoimattoman lämppärit ovat täysin erilaisia. Manuaalinen ja automaaginen ilmastointi ovat samanlaisia.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Xuppo - 16.11.2013, 22:04:34
Tässä vaiheessa kannattaa varmaan tarkentaa että lämppäreitä löytyy periaatteessa 4 eri mallia:

-Ilmastoitu(MAN.) 
-Ilmastoitu(AUT.) 
-Ilmastoinnin esivalmiudella varustettu(sama kuin manuaali ilmastoitu mutta ilmastoinnin kenno puuttuu) 
-Ei ilmastoitu jossa ei esivalmiutta.

Ilmastoiduissa (automaatti ja manuaali) ja esivalmiudella varustetuissa on sama kenno sekä puhalluksen suunnat ja vesihanaa ohjataan alipaineella. Hana sijaitsee konehuoneen puolella.

Ilman ilmastointia oleva malli jossa ei ole esivalmiuttakaan on erilaisella kennolla kuin muut ja ilmanpuhalluksen suuntaläppiä ja hanaa ohjataan pelkästään vaijereilla. Hana sijaitsee kaasupolkimen vieressä ohjaamon puolella

Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 16.11.2013, 22:10:00
Lämppärin kennoja on vain kahta tyyppiä. Ilmastoitu ja ilmastoimaton (on se ilmastointi tehty tai ei, niin ilmastoitu ja ilmastoimaton).

Erona niissä on se, että manuaali lämppärissa on mekaaninen ohjaus ja ilmastoidussa alipaine. Tämä kertoo suoraan, kumpi kenno on kyseessä.

Vähemmistö taitaa olla noita manuaalisia ja alkupään yseissä lähinnä. Seiskat erikseen, vaikka lämppärit ovat samoja.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 18.11.2013, 14:44:56
Jotta tämä kysymys ei jää epäselväksi, niin laitetaan kuva ilmastoidun lämppärin kennosta.

Vasemmalla vakio ja oikealla tarvikekenno.

(http://i7.aijaa.com/t/00302/12841739.t.jpg) (http://aijaa.com/MnvxUS)
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 19.11.2013, 15:57:01
Koko lämppärin kennon vaihtosavotta alkaa tästä:
(http://i2.aijaa.com/t/00026/12845150.t.jpg) (http://aijaa.com/fQIXWa)
Kuvan alareunassa olevat peltilipare nostetaan ylöspäin puristamalla keskikonsolia pikkaisen kasaan.

(http://i4.aijaa.com/t/00615/12845151.t.jpg) (http://aijaa.com/mYRyPa)
Sieltä mankan paikan sisältä löytyy kaksi ruuvia, jotka pitää avata.

(http://i9.aijaa.com/t/00520/12845152.t.jpg) (http://aijaa.com/i0wwSM)(http://i10.aijaa.com/t/00267/12845153.t.jpg) (http://aijaa.com/K0bPKz)(http://i11.aijaa.com/t/00074/12845154.t.jpg) (http://aijaa.com/rQuzJd)
Sitten molemmat pultit


(http://i3.aijaa.com/t/00588/12845155.t.jpg) (http://aijaa.com/KEPpiN)
Keskikonsolin alareuna

(http://i2.aijaa.com/t/00465/12845156.t.jpg) (http://aijaa.com/SGj6zq)
Ja takareuna:

(http://i3.aijaa.com/t/00786/12845157.t.jpg) (http://aijaa.com/Rs0va7)
Pitäisi näkymän olla piakkoin tälläinen.

(http://i9.aijaa.com/t/00271/12845158.t.jpg) (http://aijaa.com/akHMLJ)
Joten sähköpääkeskus irti ja sen pohja myös

(http://i1.aijaa.com/t/00948/12845159.t.jpg) (http://aijaa.com/kCu13e)
Palikka testin suorittamisen jälkeen näkymä pitäisi olla tälläinen

(http://i11.aijaa.com/t/00912/12845160.t.jpg) (http://aijaa.com/8HZzNz)
Uusi kenno paikallaan ja tiivistys hoidettu uretaanivaahdolla.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: vippe - 23.11.2013, 15:41:44
Jotta olisi täydellinen FAQ, niin kennojen mitat olisi hyvä olla... ::)

ilmastoitu:

(http://autopartsmarket.fi/imgbank/tcd/40/727007.png)

kuvan mukaiset mitat originaali kennosta:
pituus:     245 mm
leveys:    187 mm
paksuus: 49 mm
sitten kennon kokonaismitat ("tunnelin" ulkopuolella olevaa osaa letkulähdöistä ei huomioitu):
pituus:     285 mm
leveys:    190 mm
paksuus: 52 mm
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: yötyömies - 21.08.2014, 13:37:22
KAHA:n valikoimasta löytyy BEHR:in valmistama kenno oikeilla mitoilla.
Tuotenumero 8FH 351 308-761 , eikä ihan mahdottoman hintainen. Hinta riippunee kyvystä neuvotella varaosakauppiaan kanssa, itsellä jäi noin 60€. Saksalaista tavaraa, ehkäpä laatuakin.

EDIT: HUOM!!!! BEHRIN paketissa ollut tuote EI sitten kuitenkaan vastaa ilmoitettuja mittoja, vaan mitta jonka piti olla 187 olikin 175.
Tuotteessa BEHR tarra numeroineen ja Made in China teksti, harmi.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: hookkan - 08.09.2014, 13:34:57
Eikö tuota alkuperäistä messinki kennoa pysty korjaamaan?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 08.09.2014, 13:50:38
Eikö tuota alkuperäistä messinki kennoa pysty korjaamaan?

Huonosti, sillä se pettää päädyn saumasta tai kuumasta päästään kennon puolelta ja samalla päädystä.

Ainakin minulle ovat jäähdytin korjaamossa ilmoittaneet, etteivät edes ala yrittämään nähtyään kennon.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 08.09.2014, 15:41:29
Huonosti, sillä se pettää päädyn saumasta tai kuumasta päästään kennon puolelta ja samalla päädystä.

Ainakin minulle ovat jäähdytin korjaamossa ilmoittaneet, etteivät edes ala yrittämään nähtyään kennon.
Aijaa? Isoveljen Fiat 850:stä repesi syyläri päädyistään. Vaihtoivat uudet kennot ja juottivat vanhoihin päätyihin hopealla. Hopea piti toimittaa itse.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 09.09.2014, 22:12:49
Aijaa? Isoveljen Fiat 850:stä repesi syyläri päädyistään. Vaihtoivat uudet kennot ja juottivat vanhoihin päätyihin hopealla. Hopea piti toimittaa itse.

Tavis-rakenteinen kenno menisi juotellen itseltänikin mutta tuon lämppärin kenno on rakennettu mielenkiintoisesti.

Eli sen kenno-osa on kasattu muotoon stanssatuista messinkilevyistä, jotka ovat saman muotoisia.
Juotettuna etu ja takapuolestaan yhteen sivuista muutaman millin matkalta. Päädyt on juotettu tuohon kennopakettiin jotenkin oudosti juottamalla, sillä en ihan heti keksi, miten juotos on onnistunut sillä tavoin kun se on tehty.

Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: AUH - 10.09.2014, 01:18:40
Korjautin ilmastoidun -96 945:sen lämppärin kennon. Päädyt jäi vanhaa ja kenno osa uutta. Vuoden takuu tuli ja on kohta sen ajan moitteetta toiminu. Korjaaja oulussa jäähdytin korjaamo Korhonen. Joten voi korjata.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: siipiveikko - 10.09.2014, 07:54:32
Korjautin ilmastoidun -96 945:sen lämppärin kennon. Päädyt jäi vanhaa ja kenno osa uutta. Vuoden takuu tuli ja on kohta sen ajan moitteetta toiminu. Korjaaja oulussa jäähdytin korjaamo Korhonen. Joten voi korjata.
Sama homma täällä, korjaaja Valkealassa jäähdytinkorjaamo Finnrad. Hyvin onnistui kennon vaihto.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.09.2014, 08:24:37
Minkä hintaisia on ollut nuo uudelleen kennotukset?

Kun tässä miettinyt, että jos tuon messinkikennon (omassa moinen on ja todennäköisesti alkuperäinen) korjauttaa, niin todennäköisesti tuommonen 23 -vuotta vanha auto menee ennen paaliin kuin alkaa kenno vuotamaan. ::)

Omassa alkaa hyvin hissuksiin nestettä häviämään kun lämppäriä käyttää. Ikkunat ei huurru ja hana on kuiva, vissiin päädystä tihmii, luokkaa 1dl/1000km ellei vähemmänkin.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: AUH - 10.09.2014, 16:26:39
Minkä hintaisia on ollut nuo uudelleen kennotukset?
Tais olla jossain 150€ tietämillä.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 10.09.2014, 17:21:21
Sama homma täällä, korjaaja Valkealassa jäähdytinkorjaamo Finnrad. Hyvin onnistui kennon vaihto.

Minulle negatiivisen vastauksen antoi korialla oleva jäähdytin korjaamo, jonka nimi on myös finnrad!  :o
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 10.09.2014, 17:28:32
Minulle negatiivisen vastauksen antoi korialla oleva jäähdytin korjaamo, jonka nimi on myös finnrad!  :o
Olisikohan ollut asiakaspalvelijalla huono päivä tjsp?

Kun kyllähän nyt jos vaikka pelkät päädyt vie, niin osaavan paikan pitäisi pystyä tekemään kennot siihen välille.

Miettinyt vaan, että tuommoinen ~150 euroa on pikkuhinta todennäköisesti kestävästä ja varmasti kuumaa antavasta kennosta.

Mikään muu ole talvella ärsyttävempää kuin haalea/lämmin lämmitysilma ja heikko ilmantulo (eikös esim. Nissensin kenno rajoittanut ilmavirtaa aika rajusti, ollen samalla myös haalea?)
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: siipiveikko - 10.09.2014, 17:34:33
Minulle negatiivisen vastauksen antoi korialla oleva jäähdytin korjaamo, jonka nimi on myös finnrad!  :o
Ne on muuttaneet siihen Valkeala/Jokela teollisuusalueelle, halli on samalla pihalla autopurkaamon kanssa. Kyllä se mulle kennotti alkuperäisen messinkipäätyisen kennon ja hintaa taisi olla n.150e.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 10.09.2014, 17:39:42
Ne on muuttaneet siihen Valkeala/Jokela teollisuusalueelle, halli on samalla pihalla autopurkaamon kanssa. Kyllä se mulle kennotti alkuperäisen messinkipäätyisen kennon ja hintaa taisi olla n.150e.

Maksoin saman hinnan paskasta nissinsistä, joka oli huono teholtaan ja ilman läpäisyltään!

Toisaalta nyt paikallaan istuva alvadilta tilattu kenno maksoi vain €60,- ja antaa ihan siedettävästi lämpöä ja läpäisee ilmaakin!

Mutta tämä on FAQ-topicci, joten siirrytään pulisemaan muualle!
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: hss - 22.10.2014, 11:24:16
Ebayn kautta sai Meksikossa valmistetun Spectra Premium -merkkisen kennon (http://ecat.spectrapremium.com/prod/All/94734) alle 100 eurolla. On ainakin ihan pätevän näköinen ja alkuperäisen kokoinen.
http://cgi.ebay.ie/?ViewItem&item=171438202808
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Tuntsa - 05.11.2014, 00:41:31
Mihinköhöhän ei ilmastoidussa mallissa, jossa ei valmiutta, vaijereiden kuuluu mennä? Itsellä lämmönsäätö namikasta säätyy vain lämppärin hana ja joku on vetänyn konepellin avausvivun viereen "ryyppyvivun", josta säädetään suuntaläppien asento. Pitäisi saada palautettua alkeperäiseksi tuo räpellys. ::)

Tässä vaiheessa kannattaa varmaan tarkentaa että lämppäreitä löytyy periaatteessa 4 eri mallia:

-Ilmastoitu(MAN.) 
-Ilmastoitu(AUT.) 
-Ilmastoinnin esivalmiudella varustettu(sama kuin manuaali ilmastoitu mutta ilmastoinnin kenno puuttuu) 
-Ei ilmastoitu jossa ei esivalmiutta.

Ilmastoiduissa (automaatti ja manuaali) ja esivalmiudella varustetuissa on sama kenno sekä puhalluksen suunnat ja vesihanaa ohjataan alipaineella. Hana sijaitsee konehuoneen puolella.

Ilman ilmastointia oleva malli jossa ei ole esivalmiuttakaan on erilaisella kennolla kuin muut ja ilmanpuhalluksen suuntaläppiä ja hanaa ohjataan pelkästään vaijereilla. Hana sijaitsee kaasupolkimen vieressä ohjaamon puolella
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Kalamies - 05.11.2014, 18:54:48
Kerrottakoon, että ainakin S90 kenno sopi hienosti man. ilmastoituun ysikantikkaaseen. Ilmastoinnin kennot ei ilmeisesti sovi ristiin.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 08.11.2014, 09:08:37
Kerrottakoon, että ainakin S90 kenno sopi hienosti man. ilmastoituun ysikantikkaaseen. Ilmastoinnin kennot ei ilmeisesti sovi ristiin.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Kalamies - 08.11.2014, 13:42:25
Ei kai ei ilmastoidussa ole ilmastoinnin kennoa?  :idiot2:
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 10.11.2014, 21:13:23
Ei kai ei ilmastoidussa ole ilmastoinnin kennoa?  :idiot2:

On kolmea eri mallista lämmitys/jäähdytys järjestelmää mutta vain kahdella eri kennolla:

1. Vaijerisäätöinen EI ilmastoinnilla TÄSSÄ OMANSA

2. Alipainesäätöinen EI ilmastoinnilla
3. Alipainesäätöinen ILMASTOINNILLA

Alipainesäätöisissä (2. ja 3.) sama kenno, mukaan lukien 740, 940, 760, 960 s/v90 jne.

EDIT: puhe olikin ilmastoinnin sisäkennosta. Ns. höyrystimestä  :-[
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: s73 - 04.02.2015, 19:05:49
Miten nuo keskisuulakkeen putket saa irti?
Onko siihen jotain järkevää konstia?

Kyseessä 740 ilmastoinnin esivalmiudella.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Beagle - 03.08.2015, 18:36:34
Tuli vaiheltua S90 Volvoon tuo lämppärin kenno. Tilasin ebaysta, hintaa tuli noin 90e rahteineen. Kenno oli messinkipäätyinen ja alumiiniripainen, eli samanlainen kuin alkuperäinenkin. Olisin halunnut koko kuparisen, mutta semmosta en löytänyt. Remontti ei ollut ihan niin työläs kuin kuvittelin. Ehkä se tuon ison kojelaudan kanssa oli hieman jopa helpompi, koska se lähtee koko elementtinä pois edestä.

Jalkatilan putkia ei tarvinnut kokonaan leikellä. Riitti että teki toiseen putkeen pienen viillon, jolloin se antoi hieman enempi periksi.

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa


(http://i131.photobucket.com/albums/p289/Beagle_87/Mobile%20Uploads/DSC_0574.jpg)
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: mikan - 03.08.2015, 21:17:58
Korjataan sen verran, että kennosi on kokonaan messinkinen, kuten alkuperäinen. Se alumiinina pitämäsi pinta on tinaa jolla kenno on kasattu.

Näkyy sopivan paikalleekin kuten alkuperäinen. Joten saat lämpimiä talvi ajoja tuolla.  :hello:

Kerrotkos vielä kuka oli myyjänä tai laita siihen linkki.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Beagle - 03.08.2015, 23:06:46
Tässäpä linkki: http://m.ebay.com/itm/HVAC-Heater-Core-Spectra-94734-fits-83-90-Volvo-760-/301646966733?nav=SEARCH Eli jenkkilästä tulee ja käy kaikkiin ilmastoituihin 700/900 sarjalaisiin
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 04.08.2015, 22:16:56
Tässäpä linkki: http://m.ebay.com/itm/HVAC-Heater-Core-Spectra-94734-fits-83-90-Volvo-760-/301646966733?nav=SEARCH Eli jenkkilästä tulee ja käy kaikkiin ilmastoituihin 700/900 sarjalaisiin

Täällä vasta kolmessa autossa noita, ja toimii! Suosittelen siis kovasti.  :hello:
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Dave - 04.10.2015, 11:03:27
Tässä voinee asiaan liittyen kysyä... Eikös tuo linkin kenno ole alkuperäisen tyyppinen ja käy S 90 3.0 180hv?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/

Varastoon kysyn tiedoksi asian :) Kahteen Volvon liikkeeseen soitin ja kehtasivat sanoa, ettei heidän kauttaan ole saatavilla enää...
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: s73 - 04.10.2015, 11:19:54
Tässä voinee asiaan liittyen kysyä... Eikös tuo linkin kenno ole alkuperäisen tyyppinen ja käy S 90 3.0 180hv?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/heater/heat-exchanger/heat-exchanger-interior-heating/1021452/

Varastoon kysyn tiedoksi asian :) Kahteen Volvon liikkeeseen soitin ja kehtasivat sanoa, ettei heidän kauttaan ole saatavilla enää...
Saman vastauksen sain kesällä.
Tuohon skandixin kennoon voi joutua tekemään uuden kiinnikkeen ja on muutaman millin lyhyempi, kannattaa varata uretaania tiivstykseen.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Dave - 04.10.2015, 12:15:05
Saman vastauksen sain kesällä.
Tuohon skandixin kennoon voi joutua tekemään uuden kiinnikkeen ja on muutaman millin lyhyempi, kannattaa varata uretaania tiivstykseen.

Niin aivan. Ilmeisesti kuitenkin sitä muovista parempi? Saako mistään sitten ihan alkuperäistä enää? Paitsi jostain purkuautosta.

Tuossa kuitenkin sanotaan Volvolta olevan (juu ei valmista itse mutta mitä on saanut orggiksena).
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: s73 - 04.10.2015, 12:32:18
Niin aivan. Ilmeisesti kuitenkin sitä muovista parempi? Saako mistään sitten ihan alkuperäistä enää? Paitsi jostain purkuautosta.

Tuossa kuitenkin sanotaan Volvolta olevan (juu ei valmista itse mutta mitä on saanut orggiksena).

On tuo parempi kun muovinen.
Purkuautosta tai jostain ulkomaisesta nettikaupasta osanumerolla.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Dave - 04.10.2015, 12:40:59
Kiitos, pidetään mielessä.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Vesilintu - 26.10.2015, 10:26:51
Ebayn kautta sai Meksikossa valmistetun Spectra Premium -merkkisen kennon (http://ecat.spectrapremium.com/prod/All/94734) alle 100 eurolla. On ainakin ihan pätevän näköinen ja alkuperäisen kokoinen.
http://cgi.ebay.ie/?ViewItem&item=171438202808

Täällä vasta kolmessa autossa noita, ja toimii! Suosittelen siis kovasti.  :hello:

Tulipa itselle moinen vuoto ongelma, oli ISO projekti repiä kaikki pois kun jäähdytinnestettä lattia märkänä: lattiamatot, puhalluskanavat, kojelaudasta osia, mittaritaulu jnejnejne....

Kiitos teille ja päätin kokeilla suositeltuja kennoja oitis! Tuli siis tilattua samanmoinen HVAC Heater Core Spectra kenno, ja ON LÄMMIN!
Auto lämpimäksi ja lämmöt täysille, ei tohdi kauaa pitää käsiä puhalluskanavissa.  :buck2:

Itse ostin "top rated seller" myyjältä mielummin, kuin vähemmän myyntejä tehneiden kanssa. (Luotettavuus suurempi)
Tuli 2Kg pakettina kotiovelle jenkeistä tilattuna, ja hintaluokkahan seilaa ebayn tavalla hyvinkin. Itse maksoin kenno+posti+tulli [Pitney&Bowes]= 134€ ja halvemmallakin saisi.

Kuten kuvasta näkyy, oli uusi kenno saanut pahvilaatikosta pienen painauman. Ei haittaa, kynsillä nyppii ulospäin hieman ja asennusta vaan.
Toki sain hieman hyvitystä tuosta painaumasta  :P

!!!!TOKI pieni huomio tämmöisen ostajalle!!!!
Tuo SPECTRA PREMIUM on todellisuudessa "korkeudessa" alkuperäistä hieman matalampi, joten alareunaan saa/täytyy laittaa jotain "fyllinkiä" jos ei halua ilmavirran kulkevan osittain ohi..  (Itse en suosittelisi uretaania tai muita "liimoja" kennoa vasten?)
Nuo kaulat kun menevät rintapellistä läpi, eivät tulleet omasta mielestäni asennuksessa "riittävästi" konehuoneen puolelle.
Joten tais olla hieman lyhyemmät putket? ... ei siinä tilanteessa hermot kestäneet ottaa enään pois sieltä ja tarkistaa :D  (Volvo 960 vm.1992)
(http://i58.tinypic.com/2mxrfxx.jpg)


Vanha kenno on Harrisons merkkinen ja sehän paukahti alimmalta riviltä. :-\
(http://i58.tinypic.com/ncxmht.jpg)

edit.
Niin aivan. Ilmeisesti kuitenkin sitä muovista parempi? Saako mistään sitten ihan alkuperäistä enää? Paitsi jostain purkuautosta.

Tuossa kuitenkin sanotaan Volvolta olevan (juu ei valmista itse mutta mitä on saanut orggiksena).

Tähän vastaus: Jos haluat niin vaihtoehto on myös vanhan kennottaminen.
Soittele vaikka raision jäähdytinhuoltoon, on muutamalla tuttavalla kokemusta ja laadukkaasta työstä. (http://www.raisionjaahdytin.fi)
Vanha kenno kainaloon ja tuonne tai ostat joltain "vanhan", päädyt&Kaulat hän säästää ja tekee siihen oikean kokoisen uuden kennon.

Tiedustelin itse niin hinta-arvio oli: 150-200€.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Pas0 - 02.01.2016, 00:11:09
Erittäin hyvät ohjeet, kiitos! Sen verran lisäisin, että tosiaan LÖYSÄÄ sieltä konehuoneen puolelta letkujen irrotuksen jälkeen. n. 5 kierrosta muttereita LÖYSÄTÄ. Itse tein päin v****a ja auoin ne kokonaan, tuloksena 11h purkua ja sain kennon irti.. rikkomalla.. prkl. On harvinaisen vattumainen homma..
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Orlov - 18.02.2016, 23:04:36
Mihinkään muttereihin ei kosketa konehuoneessa, ainoastaan letkut irti! Lähtee mukavasti rengasraudalla tms avittamalla, ei kannata hieroa.

Ne mutterit pitää vain sitä koteloa kiinni, jos irroitat/löysäät niitä, niin vaikeutat vain kennon irroitusta!

Pienellä ruuvarilla kannattaa irroittaa kennon putket eristeistä, siellä ei ole kuin tiiviste välissä ja butyyliä tietty :) Kun tökit putkien ympäriltä, selviää milloin kennon putket ovat "irti", sitten vain työnnät kennon konehuoneesta sisälle, vaikka ison ruuvarin kumi-/muovipäällä

Ja thats it, tosin onhan siinä "hiukan" hommia ennen ja jälkeen :D


Niin, mixausboxi on vielä tuettu pystysuunnassa(-97), yläpäässä on koriprikka, tuki löytyy oikealta. Siihen auttaa jokin kuorintapihtien kaltainen vekotin. Jolla saat esileikin jälkeen vedettyä sen pois(koriprikan). Uudelleen asentamista ei tarvitse miettiä, on jokseenkin hyödytön.

Myöskin syttyboxi kannattaa ottaa irti, helpottaa mixiboxin irroittamista!




(http://s11.postimg.org/bf290tabj/image.jpg) (http://postimg.org/image/bf290tabj/)

Kenno pistetään hyllyyn, näyttää niin hyvältä, vaikka ihan kunnon löylyt tarjosi :D

Ja alimmalta riviltä, mikä lienee vakiintunut käytäntö? Koska se pahnanpohjimmaisena oleva kerää kaiken kuonan ja sitä näkyy olevan kokolailla myös hana täynnä! Käytetään uudesta asti pyörinyttä nestettä, lisäämällä uutta, niin kauan kuin se toimii. Huuhtelukaan ei auta, jos ei sitä tehdä vuosittain!

Tilalle meni Hella:n  kenno, made in china, niinkuin kaikki nykyään ja samaa paskaa, mitat on mitä sattuu ja materiaali halvinta mahdollista.....joista jokainen kelpaa suorittamaan tehtävänsä, kunhan tekee asiat oikein.
Ei niitä kannata tilata Kuubasta, ostaa sen minkä kokee kohtuulliseksi. Korjauttaa sitten sen vanhan kennon, jos siltä tuntuu.

Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: sekokupu - 23.02.2016, 18:07:02
Mihinkään muttereihin ei kosketa konehuoneessa, ainoastaan letkut irti! Lähtee mukavasti rengasraudalla tms avittamalla, ei kannata hieroa.

Ne mutterit pitää vain sitä koteloa kiinni, jos irroitat/löysäät niitä, niin vaikeutat vain kennon irroitusta!

Pienellä ruuvarilla kannattaa irroittaa kennon putket eristeistä, siellä ei ole kuin tiiviste välissä ja butyyliä tietty :) Kun tökit putkien ympäriltä, selviää milloin kennon putket ovat "irti", sitten vain työnnät kennon konehuoneesta sisälle, vaikka ison ruuvarin kumi-/muovipäällä

Ja thats it, tosin onhan siinä "hiukan" hommia ennen ja jälkeen :D


Niin, mixausboxi on vielä tuettu pystysuunnassa(-97), yläpäässä on koriprikka, tuki löytyy oikealta. Siihen auttaa jokin kuorintapihtien kaltainen vekotin. Jolla saat esileikin jälkeen vedettyä sen pois(koriprikan). Uudelleen asentamista ei tarvitse miettiä, on jokseenkin hyödytön.

Myöskin syttyboxi kannattaa ottaa irti, helpottaa mixiboxin irroittamista!




(http://s11.postimg.org/bf290tabj/image.jpg) (http://postimg.org/image/bf290tabj/)

Kenno pistetään hyllyyn, näyttää niin hyvältä, vaikka ihan kunnon löylyt tarjosi :D

Ja alimmalta riviltä, mikä lienee vakiintunut käytäntö? Koska se pahnanpohjimmaisena oleva kerää kaiken kuonan ja sitä näkyy olevan kokolailla myös hana täynnä! Käytetään uudesta asti pyörinyttä nestettä, lisäämällä uutta, niin kauan kuin se toimii. Huuhtelukaan ei auta, jos ei sitä tehdä vuosittain!

Tilalle meni Hella:n  kenno, made in china, niinkuin kaikki nykyään ja samaa paskaa, mitat on mitä sattuu ja materiaali halvinta mahdollista.....joista jokainen kelpaa suorittamaan tehtävänsä, kunhan tekee asiat oikein.
Ei niitä kannata tilata Kuubasta, ostaa sen minkä kokee kohtuulliseksi. Korjauttaa sitten sen vanhan kennon, jos siltä tuntuu.

Juu ei todellakaan kannata löysätä niitä, parasta kun jättää koskematta niihin konehuoneen muttereihin. Toki jos haluaa tehdä turhaa työtä ja vaikeuttaa hommaa :)

Tuossa omassa showroomissakin tuota asiaa sivusin, sekä tuo skandixin kenno on Volvon alkuperäinen.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: 740 GL - 07.11.2016, 17:06:34
Muistaakos joku mikä oli kennonletkujen järjestys?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: s73 - 07.11.2016, 17:17:18
Alemmassa on hana,
Ylempi on poisto.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: 740 GL - 07.11.2016, 18:43:37
Ok kiitokset tästä (unohtu merkata letkut purkuvaiheessa) :)
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: valde - 18.06.2017, 20:45:57
Sellainen asia varmaan olisi ihan hyvä tähän FAQ kirjoittaa, että kenno mitä ihan siniseltä tiskiltä saa, ei sovi ongelmitta paikalleen.

Alkuperäinen kenno on hieman pidempi ja matalampi päädyistä kuin malli mitä volvo nyt myy, ja itse jouduin ainakin taivuttelemaan ohkaisesta RST-pellistä uudet kiinnikkeet kennolle, koska alkuperäinen kiinnityspanta ei yksinkertaisesti enää mahtunut kennon ympäri letkulähtöjen päästä. Muuten istuvuus on kyllä hyvä, ja uusilla pannoilla makaa napakasti omalla paikallaan.

Toinen pääty periaatteessa menee vanhalla pannalla, mutta sitä joutuu taivuttelemaan. Todennäköisesti teen myöhemmin tällä viikolla uuden kiinnikkeen kennon toiselle päädylle kuitenkin, vaikka ajattelin aluksi että vanhalla mennään.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Kalamies - 25.11.2017, 12:07:21
Onkos toi Spectra Premium: 94734 nyt the kenno näihin vehkeisiin? Orkkiksia ei ilmeisesti saa ja mitään muovisontaa en kyllä enää asenna.  :buck2:
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 25.11.2017, 12:23:22
Sellainen asia varmaan olisi ihan hyvä tähän FAQ kirjoittaa, että kenno mitä ihan siniseltä tiskiltä saa, ei sovi ongelmitta paikalleen.

Alkuperäinen kenno on hieman pidempi ja matalampi päädyistä kuin malli mitä volvo nyt myy, ja itse jouduin ainakin taivuttelemaan ohkaisesta RST-pellistä uudet kiinnikkeet kennolle, koska alkuperäinen kiinnityspanta ei yksinkertaisesti enää mahtunut kennon ympäri letkulähtöjen päästä. Muuten istuvuus on kyllä hyvä, ja uusilla pannoilla makaa napakasti omalla paikallaan.

Toinen pääty periaatteessa menee vanhalla pannalla, mutta sitä joutuu taivuttelemaan. Todennäköisesti teen myöhemmin tällä viikolla uuden kiinnikkeen kennon toiselle päädylle kuitenkin, vaikka ajattelin aluksi että vanhalla mennään.
Eihän ole mennyt ilmastoidun/esivalmiudella olevan ja vaijerisäätöisen ilmastoimattoman kennot sekaisin?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: valde - 25.11.2017, 23:28:51
Eihän ole mennyt ilmastoidun/esivalmiudella olevan ja vaijerisäätöisen ilmastoimattoman kennot sekaisin?

Ei, ilmastoituun malliin ostin ja muuten istuvuus on hyvä. Ero on tosi pieni, mutta vaati silti uudet pannat kennolle ainakin mun tapauksessa.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Allux - 23.10.2018, 11:41:48
Niin se vain itsellekkin aika koitti, että saa lämppärinkennon kanssa temppuilla.. Mistä kannattaa hommata nykyään ? Volvon orkkis ei oo vaihtoehtona eikä muovipäätyset.. Ja siis automaatti ilmastointi 940 :idiot2:

E: Oliko tuosta Demistermanista kokemuksia ?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 08.11.2018, 19:46:04
Niin se vain itsellekkin aika koitti, että saa lämppärinkennon kanssa temppuilla.. Mistä kannattaa hommata nykyään ? Volvon orkkis ei oo vaihtoehtona eikä muovipäätyset.. Ja siis automaatti ilmastointi 940 :idiot2:

E: Oliko tuosta Demistermanista kokemuksia ?

Teki aikoinaan vaan RHD malleja LHD mallia hänellä ei ole (pitäisi lähettää).

Halvin ja paras oikeasti kun ostaa Volvon orkkiksen. n.200€ tais olla skandix.

Niitä jenkkilän "kupari" orkkis tyylisiä saatu vuotamaan alle 2 vuodessa. Ei nekään siis jatkoon... En kyllä muista oliko tämä se missä käytin punasta glykolia ja se syövytti tinat pois kennosta.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Kalamies - 09.11.2018, 07:10:50
Toi pari viestiä ylempänä mainittu Spectra on ainakin pelannut ~vuoden ihan kivasti. Kohta loppuu takuu, niin sitten tietysti leviää.

UAC niminen firma tekee myös täysalumiinista kennoa numerolla HT2093C
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 09.11.2018, 07:16:32
Toi pari viestiä ylempänä mainittu Spectra on ainakin pelannut ~vuoden ihan kivasti. Kohta loppuu takuu, niin sitten tietysti leviää.

UAC niminen firma tekee myös täysalumiinista kennoa numerolla HT2093C

Spectra näyttää ja kuulostaa samalta. Ei nyt maalata piruja seinälle, en muista mikä uusi kenno meni sillä punasella litkulla.

Ja ei, se ei ole legendaa että (ainakin jotkut) punaset longlife nesteet syövyttää tinaa. Mahdollisesti vain lyijytöntä tinaa, koska monilla toiminut paremmin vanhoilla kuin uusilla kennoilla.
Johonkin niitä kuviakin pistin...

Onko ei ilmastoituun jotain järkevää vaihtoehtoa? Niihinhän Volvon kenno oli jotain tähtitieteellistä vs ilmastoitu.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Jambo - 21.11.2018, 15:28:56
Mitenkäs ton ilmastoinnin esivalmiuden kanssa varmistutaan?
Mulla on ilmastoimaton ysi, hana on kabiinin puolella tulipellissä mutta interwebiä tutkien tullut siihen tulokseen että mulla on ainakin johtosarjassa jotain esivalmiuden piuhoja  ???

Onko kyseessä siis ilmastoinnin esivalmiudella oleva, vai vaatiiko se alipaine-hanan jne mitä mulla ei siis ole?
Pitäis tähänkin nyt vihdoin ja viimein se kenno ja hana vaihtaa letkuineen ja olis kiva nyt saada varmuus että kumman kennon tilaan.
Ja sama kysymys kuin Puliukolla että mistä? Skandixilla näytti olevan 290€ Volvo Genuine kennot ilmastoituun ja ilmastoimattomaan  :buck2:
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Slerbahuuli - 21.11.2018, 17:11:34
Jos hana on konehuoneen puolella ---> ilmastoinnin esivalmius = ilmastoidun romut (ilman kylmälaitteistoa).


Karvalakissa on vaijerisäätö ja hana on kaasupolkimen yläpuolella kabiinissa, eikä tulipeltiin mene konehuoneesta kuin letkut.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Jambo - 21.11.2018, 17:19:37
Tämä selvä  -H-
Enää tarvis keksiä vaihtoehto tolle volvolaiselle kennolle
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 24.11.2018, 11:29:57
Tämä selvä  -H-
Enää tarvis keksiä vaihtoehto tolle volvolaiselle kennolle

Jos haluaa vuodottoman ja lämmittävän kennon ei taida olla vaihtoehtoja juurikaan. Spectra varauksella AC malleihin.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Jambo - 24.11.2018, 11:58:02
Ei oikein auta.  :(
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Teac - 15.12.2018, 00:53:49
Tuolta vaan tilaamaan:

https://www.rockauto.com/en/catalog/volvo,1995,940,2.3l+l4+turbocharged,1289112,heat+&+air+conditioning,heater+core,6864 (https://www.rockauto.com/en/catalog/volvo,1995,940,2.3l+l4+turbocharged,1289112,heat+&+air+conditioning,heater+core,6864)

Hintaa 111€ 3pv:n toimitusajalla kotiovelle sisältäen rahdin (Fedex), tullin ja veron.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: puliukk0 - 15.12.2018, 21:06:00
Tuolta vaan tilaamaan:

https://www.rockauto.com/en/catalog/volvo,1995,940,2.3l+l4+turbocharged,1289112,heat+&+air+conditioning,heater+core,6864 (https://www.rockauto.com/en/catalog/volvo,1995,940,2.3l+l4+turbocharged,1289112,heat+&+air+conditioning,heater+core,6864)

Hintaa 111€ 3pv:n toimitusajalla kotiovelle sisältäen rahdin (Fedex), tullin ja veron.

On se ainakin muuttunut messinkisestä alumiiniseksi.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: V70 2.5 - 05.01.2019, 21:32:13
3 kennoa olen takavetoisiin vaihtanut, kaikista on tullut reilusti kylmempiä ajella. Kokeilin nyt piruuttaan laittaa vanhan eberin väsyneen vesipumpun kennon letkuun, lämpenee reilusti enemmän. Noin 10c ainakin oli puhallus lämmön ero tyhjäkäynnillä hitaalla mittarilla mitattuna. Kokeilen ottaa paremmalla mittarilla kunnon mittauksia, kun ehdin.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Kalamies - 31.01.2019, 10:37:32
Millä olette tiivistäneet noita kennoja lämmityslaitteeseen? Onko kaikki vaan vetäneet uretaania kuten mikan?
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: V70 2.5 - 31.01.2019, 10:49:28
Uretaanilla itse kaikki laittanut. Mutta on noi vaan pirun surkeita. Käyn jossain vaiheessa kysymässä jäähdytin palvelusta, että saako orkkiksen vielä korjattua.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: Lankku - 31.01.2019, 11:28:22
Vaahtomuovinauha tai joku pehmeä eriste joka ei käryä lämmön takia. Vaahtomuovillla ne on alunperinkin eristetty, auto kuin auto.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: V70 2.5 - 31.01.2019, 13:10:51
On vaan noi tarvikekennot ollut niin pirusti erikokoisia, että uretaanilla on tuntunut varmemmalta tiivistää. Nuo kun on vielä pirusti tiheämpiä kuin orkkis, niin puhaltaa mielellään ohi, jos jää pienikin rako.
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: volvo_740 - 01.09.2019, 20:24:40
Tuohon pääöhjeeseen voisin vastata sillä että niitä lämppärin kennon kopan ruuvveja ei ole siellä superlonin takana yhtään joten älkää tersikö sitä niinkuin itse tein, nyt joudun sen superlonin kasaamaan jollain sikakitillä takas läjään ku vähän käytin voimaa jotta näin sinne taakse ja totesin että ei siellä mitään ole  :D
Otsikko: Vs: 740/940 lämppärinkennon vaihto
Kirjoitti: HammerDown - 04.03.2020, 08:30:00
Alemmassa on hana,
Ylempi on poisto.

Eli virtaussuunta kansi - hana - kennon alapää - kennon yläpää - vesipumpun putki? Toisinpäin kuin syylarissa?

Lainaus
www.volvoclub.org.uk/faq/HeaterCoreReplacement.htm:

Top hose is the inlet hose.