Carcom Oy  Ateho

Volvo 164 -70

  • 12 Vastauksia
  • 5630 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Volvo 164 -70
« : 22.09.2013, 22:17:44 »
Pistetään kaikkien luettaville pientä historian havinaa vuodelta 1970. Eli auto on perus 164 b30a koneella ja m400 manuaali askilla.

Itse olin etsiskellyt vanhemman mallin kunkkuvolvoa pari vuotta, kun eteeni aukesi netissä myynnissä ollut yksilö vuonna 2010. Raatohan se silloin oli ja piti saada se ensiksikin leimalle, kun ei ollut 13 vuoteen katsastettu.

Aluksi penkkien päällä oli pantterikuviolliset päälliset, jotka olivat tiensä päässä kunnoltaan ja täynnä hometta. Siinä sitten sisustaa putsatessa ja pestessä apukuskin penkin alta löytyi joku narun pätkä. Kurkkasin mitä siellä on kiinni ja yllätykseksi löytyi jauhesammutin, jossa oli paineet tallella. Noh sammutin ei ollut ihan tavallinen vaan siinä luki VOLVO. Vähän ruosteessa, mutta muuten hieno !

Tein jarrut uusiksi, jotka kasasin 240 jäädytetyistä levyistä ja nelimäntäisistä satuloista, kaikki tukivarret puslineen uusiksi, lähes kaiken uusin alustasta paitsi iskarit ja jouset. Pohja on erittäin hyvässä kunnossa, perimän mukaan vanha mies on sutinut tervaa pohjaan aina kun on ollut ylimääräistä aikaa ja siltä se myös näyttää. Sitten tekniikan puolelle kaasarin kalvot ja perus sytytyksen osat ja bensapumppu ja volvo heräsi henkiin. Sitten ongelmaksi tuli ohjausvaihde. Alkuperäinen oli jo loppuunajettu ilman öljyjä ja kaikki laakerit rikki. Mistään ei löytynyt pelkkää simpukkaa joten piti ostaa toinen 164  :) Siitä sitten ohjausvaihde pois ja kaikki muu hyödyllinen ja erittäin mätä kori paaliin. Sitten vielä vähän pientä näpertelyä ja volvo konttorille loppukesästä 2011 ja leimat paperiin.

Sen jälkeen olen lähinnä säädellyt ja ajellut. Hyvin toiminut pari vuotta kesäajossa ja jatkossa olisi tarkoitus aloittaa korityöt, kun pintaruostetta alkaa löytymään sieltä täältä. Korin jälkeen vuorossa onkin itse moottori  :)

Vielä pari kuvaa niin kaikki tietää mistä puhutaan!





Ja täältä lisää kuvia: http://s755.photobucket.com/user/esaaman/library/Volvo%20164?sort=6&page=1
« Viimeksi muokattu: 01.10.2013, 20:57:41 kirjoittanut Esbel »

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #1 : 22.09.2013, 22:21:06 »
JEEEEE!  *taavih-> Nyt tämäkin on täällä. On se vaan ihan mahtava kuningasvolvo  :smitten:
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #2 : 22.09.2013, 22:37:15 »
JEEEEE!  *taavih-> Nyt tämäkin on täällä. On se vaan ihan mahtava kuningasvolvo  :smitten:

Kiitoksia itselles kun varaosia löyty joka mahdollisti katsastuksen  :hello:

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #3 : 23.09.2013, 19:49:52 »
Hienolta näyttää  :hello: . Tämähän pitää laittaa seurantaan ;).
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #4 : 23.09.2013, 21:23:18 »
Hienolta näyttää  :hello: . Tämähän pitää laittaa seurantaan ;).

Omasikin on ollut aikalailla alusta asti syynissä ! hyvä kun näitä vielä on ja jotkut jaksaa harrastaa  P>

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #5 : 23.09.2013, 21:28:43 »
Vielä kuukaudenpäivät Volvo ajossa ja sitten talveksi seisomaan. Joskos sitä ne korityöt vihdoin ja viimein aloittaisi ja ylimaalaisi koko auton.
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 07:05:40 kirjoittanut Esbel »

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #6 : 23.09.2013, 21:44:43 »
Hyviä väri ehdotuksia otetaan vastaan!

Mitä sää sitä kyselet? Alkuperäinen tietysti. Tun pussihousu.  :2funny:
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #7 : 23.09.2013, 21:47:32 »
Mitä sää sitä kyselet? Alkuperäinen tietysti. Tun pussihousu.  :2funny:
O0
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #8 : 23.09.2013, 22:07:46 »
 :2funny:
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 07:06:54 kirjoittanut Esbel »

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #9 : 11.11.2014, 07:26:11 »
Nyt on Kunkku Volvo leimattu ja talvehtimassa. Ei menny taas ihan putkeen katsastus. Ekalla kertaa tuli hylky ku oikee käsijarru ei pitäny. Siitä sitten iloisena jarrut auki ja surullisena tallin ovi kiinni. Vitutuksen jälkeen menin uudestaan katsomaan ja putsaamaan paikkoja. Syy miksi käkkäri ei pitäny niin jarrukengät aivan peräöljyssä -> huulitiiviste vuotaa. Ei muu auttanu ku paikat puhtaaks ja uudelleen leimalle ja vuos ajoaikaa.

Talven projektina ottaa perä alas ja laakeroida ja tiivistää perä uudelleen. Samalla kardaanin ristinivelet, kannatinlaakeri ja tukikumi. Sitten kun vielä jatketaan auton alla matkaa eteenpäin niin päästään vaihdelaatikkoon käsiksi. Se vaihtuu toiseen M400, jonka kunnosta ei ole tietoa. Syy miksi vaihdan laatikon niin 3 ja 4 vaihteella väännöllä ajaessa laatikko rutisee ja paukkuu ja vetää viimeisiään. Toivottavasti toinen laatikko olisi parempi kuin nykyinen ja voisin kesän aikana kunnostaa rutisevan laatikon

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #10 : 02.01.2015, 20:47:20 »
Nyt on perän kunnostus aloitettu.




Kaikki laakerit on otettu pois, eikä turhaan, kaikki oli vaihtokunnossa. Samalla menee uusiksi aiemmin mainitsemani kardaanin osat, jarrukilvet, käsijarrukengät ja tietenkin perä saa uudet maalit niskaansa.

Poissa LaitinenP

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 555
  • 240+262
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #11 : 02.01.2015, 22:40:25 »
No onpa hieno 164, tuota kehtaa korjailla. Onnea vaan omistajalle -H-
Arvokkaan näköiset vanteetkin alla. Lieköhän 164:lle ollut tuollaisia myytävänä lisävarusteena? 200-sarjaan on ilmeisesti olemassa joku erittäin harvinaiseksi jäänyt pinnavanne.

EDIT - Niin ja me amatöörivalokuvaajatkin voisimme ottaa oppia noista näppäämistäsi vauhdikkaista kuvista.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2015, 23:00:20 kirjoittanut LaitinenP »

Poissa Esbel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 164 -70
« Vastaus #12 : 02.01.2015, 23:52:52 »
 P> Vanteet ovat Mangelsin valmistamat. Umpinaiset cromatut peltivanteet missä on pinnakapselit päällä.
Ja sen kerran kun kameraan tarttuu ja lähtee autoa kuvailemaan, niin kyllä sitä pitää ottaa ihan kunnon kamera mukaan. Tallissa pärjää sitten ihan puhelimella  :D

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy