Autodiagnoosi  Carcom Oy

855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(

  • 42 Vastauksia
  • 25071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #30 : 24.10.2012, 17:02:20 »
Ja tekemään jakopään rempan.

Kummosia osia meinasit?
Miulla kans sama edessä, tosin teetätän. Mietin vaan, että Sinisellä vai Motonetin osilla ja pikkupaja. Sama moottori.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #31 : 24.10.2012, 22:30:04 »
Siniseltä olen käynyt hakemassa jakopään osia. Tähän mennessä olen remppaa varten varannut seuraavat:
Koodia: [Valitse]
30758262 Volvo hammashihnasarja 185
30751700 Volvo vesipumppusarja 120
6842272 Volvo tiivisterengas 13.62 x2 (nokka-akselin stefat, apparin puoli)
981204 Volvo o-rengas 5.02 (öljypumpun o-rengas)
1366789 Volvo tiiviste 5.68 (öljypumpun tiiviste)
9146557 Volvo hihna 37 (apulaitehihna, autossa ilmastointi)
3507309 Volvo tiivisterengas 30.03 x2 (nokka-akselin stefat, kuskin puoli)
Yht. 440 euroa jouduin noista siis maksamaan sinisellä tiskillä.

Muita hankintoja asiaan liittyen:
Koodia: [Valitse]
Motonet 30-6005 Termostaatti 90-92 C 9.90
Motonet 60-9843 ZeroPropylen pakkasneste 3l 19.90
Motonet 60-5724 Akkuvesi 5l 3.90 x2
Motonet 60-6030 CRC Radiator Cleaner 4.90

Toistaiseksi käytetty rahaa 482.50 euroa eikä mitään ole vielä tapahtunut...

Eli pitemmän kaavan mukaan meinasin tehdä rempan. Mielessä kävi kyllä että veisi johonkin pajalle, mutta halu oppia on kova ja mielestäni autoilussa parasta on juuri tämä itse tekeminen ja yritys/erehdys-periaate (valmistelen kyllä näitä remppoja huolella, että en ihan persaus edellä puuhun yritä sentään...). Tartteis vaan löytää sopiva pidennetty viikonloppu jossain välissä et kerkee puuhastelemaan...

Jos joku osaa neuvoa jotain muuta mitä kannattaisi vaihtaa samalla niin otan tietoja vastaan mielelläni. Nuo tuolla ylimmäisellä listalla olevat osat osasi Volvon varaosamyyjä tarjota kun kyselin mitä kaikkea kannattaisi vaihtaa samalla. Tiedossa on, että jonkinlaisia erikoistyökaluja noidenkin vaihtaminen vaatii, eli sekin on otettava huomioon ennenkuin alkaa purkamaan autoa... Tästähän voisi kirjoittaa jonkinlaisen howto-artikkelinkin, kunhan saisin homman toteutettua ensin...
« Viimeksi muokattu: 24.10.2012, 23:50:58 kirjoittanut dneproshin »

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #32 : 09.11.2012, 09:37:33 »
Kun teet jakopään remppaa niin voit kattoa samalla missä kunnossa koneen oikeanpuolimmainen alatukikumi on.
XC70 D5

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #33 : 09.11.2012, 10:58:23 »
Kun teet jakopään remppaa niin voit kattoa samalla missä kunnossa koneen oikeanpuolimmainen alatukikumi on.


Vajaa 150€

Poissa volvos70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • www.vrcf.fi
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #34 : 09.11.2012, 23:30:16 »
Ja ad varaosassa tais olla n. 45e mutta ei ollu orkkis osa.
XC70 D5

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
RE: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #35 : 09.11.2012, 23:52:34 »
Ja ad varaosassa tais olla n. 45e mutta ei ollu orkkis osa.

Ai katos vaan. Ei käynyt kyllä mielessäkään kun pajamestari sanoi, että hae sellainen. Tiesi vielä kertoa, että "Sinisen hinta n. 125€". Liekö noissa sitten eroa...

Jakohihnasta samantyyppisiä lukuja sain Turusta. Työssä eikai säästä pajalla paljon, osista kyllä. Liekö se sitten "varmempaa" käyttää orkkisosaa kuin tarviketta. Jotenkin vaan original tuntuisi paremmalta mielikuvalta, vaikka lompakko on eri mieltä.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #36 : 02.08.2013, 23:22:49 »
Paljon on tapahtunut tässä edellisen päivityksen jälkeen... Jakopää on nyt tehty, uusia vikoja on ilmaantunut/itse aiheutettu ;) ja varaosa-autokin hommattu... Ja mikä tärkeintä, Volvo kulkee nyt E85:n voimin - tästä lisää kokemuksia myöhemmin....

Edit: Hajotin siis kesällä tuulilasin listaa irrottaessani, oikea ylänurkka on nyt pahasti halkeamilla. Haljennut alue on lähes kokonaan lasinpyyhkijöiden pyyhkimäalueen ulkopuolella (ja kelpasi katsastuksessakin, josta lisää seuraavassa viestissä).

E85:lla auto toimii lämpimänä oikein hyvin, mutta kylmänä nykii ja pätkii senkin edestä. Kylmärikastus bioadapterissa on oletusarvossaan ja sitä en ole kokeillut vielä säätää. Käyntiin on lähtenyt nyt nollakeleillä yleensä toisella tai kolmannella starttauksella. Olen noudattanut foorumin E85-keskustelussa ollutta neuvoa, eli lyhyillä starteilla. Olen myös pitänyt kylmärikastukset päällä (5 sekuntia odotetaan ennen starttia virrat päällä, jolloin bioadapterin kylmärikastus menee päälle). Lämmettyään kone toimii ajossa ja startissa aivan kuten bensallakin. Kulutus on pyörinyt 13 litran tienoilla, joko hieman alle tai hieman yli, riippuen onko paljon kaupunkiajoa. Vastaa jotain n. 8-9 litran kulutusta bensalla, jos rahallisesti laskee. Bensallahan tää laite on vienyt 9-11 litraa meikäläisen sekalaisessa ajossa, eli viinalla pääsee hieman halvemmalla tämän lyhyen kokemukseni perusteella.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2013, 11:05:13 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel"
« Vastaus #37 : 19.10.2013, 10:49:24 »
7.10.2013 sain käsijarrun vihdoin toimimaan. Motonetin vaijerit oli aika huonot, ei oikein voima välittynyt kengille asti... Tai sitten vika oli käsijarrun paisuttimissa, jotka nekin tuli vaihdettua ihan uusiin. Purkuautosta otin (melko) ehjät vaijerit  ja nyt jarrut pitää hyvin, jopa motonetin jarrukengillä :P Käytin myös varmuuden vuoksi ennen asennusta 40:stä hiekkapaperia rumpuihin ja kenkiin.

12.10.2013 katsastus meni läpi ilman huomautuksia, huolimatta rikkinäisestä tuulilasista. Myös vasenta raidetangon sisempää niveltä tutkivat jopa kahden inssin voimin, mutta totesivat että ei tartte vaihtaa (sama homma oli viime vuonnakin). Käsijarrusta mitattiin enemmän nyyttoneita kuin takaa käyttöjarrusta, eli lienee kunnossa :) Oikea vetarin ulomman nivelen suojakumi oli vähän alkanut pykimään, pitää varmaan vielä vaihtaa se ja tuo raidetangon nivel jossakin sopivassa välissä. Päästöt oli ok, käytin mittauksessa paikallisessa merkkiliikkeessä, vaikka tulikin kalliimmaksi. Autossahan on kiinni bioadapter ja tankissa e85:sta, sen takia en halunnut edes kysyä katsurin mielipidettä päästöasioihin liittyen - merkkiliikkeessä olivat varsin höveleitä ja asentaja ainakin sanoi, että häntä ei henk.kohtaisesti kiinnosta, mitä bokseja autoon on asennettu.

Katsastus 44e, päästömittaus 25e.

Auto jatkaa tästä eteenpäin matkaansa serkkupojan hallussa ja minun omistuksessani. Perheeseen tuli nimittäin kesällä uusi auto (Peugeot 807) ja tämä jäi tavallaan ylimääräiseksi. Sen verran on remppaa tehty nyt että ei millään raatsi myydä pois, säilyypä sentään suvussa ja itse saa tätä rempata jatkossakin :) Itsehän ajelen ainakin ensi talven mersulla (S210), joka on ihan hieno auto, vaikkakin väärän merkkinen :P Voin sitten kevväämmällä kertoa, miten hyvin/huonosti väyrynen toimii talviajossa...
« Viimeksi muokattu: 19.10.2013, 11:10:39 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" *Mikä M56:sta vaivaa?*
« Vastaus #38 : 04.01.2014, 01:27:09 »
Tässä katselin kuva-albumia tästä autosta ja mieleen palasi kesällä havaitsemani ongelma: Laatikossa ilmeisesti tasauspyörästön poskilaakeri on mennyt aika väljään kuntoon.

Edit: Kysymys siirretty korjaamo-osioon.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2014, 23:36:13 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel"
« Vastaus #39 : 09.06.2014, 22:57:18 »
Lauantaina Volvo palasi kotiin pahasti ontuen. Vielä talven yli jaksoi serkkupoikaa kuljettaa töihin ja harrastuksiin. Nyt näyttää pahasti siltä että Fåågelin tarina päättyy tähän ja auto alkaa purkautumaan osina maailmalle...

Huohotus on aivan tolkutonta ja öljynkulutus sietämätöntä. Pyttyjä on pelissä mukana 4 kappaletta ja moottoritienopeuksiin ei enää pääse. Lisäksi tuulilasi on rikki, takakylki rumasti lommotettu ja ruostekukkaa puskee joka puolelta. 338 tkm oli tälle yksilölle tarpeeksi, RIP.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
« Vastaus #40 : 13.06.2014, 21:09:33 »
https://www.youtube.com/watch?v=x4Ru5lAzvRI
Pientä huohotusta vaan  V:>

Onhan se vähän surullisen näköinen :(




Nelonen on pois pelistä:

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
« Vastaus #41 : 13.06.2014, 21:10:44 »
Mielenkiinnolla odotan mitä kannen alta löytyy :D
No kun halvalla sai.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(
« Vastaus #42 : 02.01.2015, 21:50:58 »
Tämän voi lukottaa. Auto ei palaa enää liikenteeseen, mutta sen osia on myynnissä tuolla ja parhaat valitsen tietysti itselleni tuohon projektiin.

 

RallyBaron  Samppasport