Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

855 -94 2.4 10V man "Fågel" - End of road :(

  • 42 Vastauksia
  • 25155 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
« Vastaus #15 : 06.07.2012, 16:06:48 »
Tämä on kaiken kaikkiaan 7s ostamani auto. 3/7 ovat olleet jonkin asteisia pettymyksiä, joten ihan hyvähän meikäläisen prosentti on  :)

Valvoline Maxlife 10W-40 osasynteettinen siis tällä hetkellä sisällä, ei mainittavaa eroa öljynkulutuksessa. Edelliset öljyt jotain castrolia muistaakseni, pitääpä tarkistaa huoltokirjasta.
Edit: Shell TMO 5W-40, 310606km, 15.9.2011.

Tähän hintaan toki olisi saanut olla vähemmän vikoja, mutta aina ei voi voittaa. Onneksi tämän hintaisissa pirsseissä ei paljoa voi hävitäkään. Autoiluhan on sikakallista joka tapauksessa.

Eka volvoni oli 242L -76, joka "ei syö öljyä". Hinta 1400e ja saman verran sain 1,5 vuoden päästä kun myin pois. Vaikka kerroin rehellisesti että väh. litra menee tonnille. Tämä oli paras autoni tähän mennessä, oikein leppoisa peli ajella.

Toinen B20-Volvoni on 145 -71, joka sekin imuroi saman verran ööliä. Tämän myyjä jopa myönsi öljynkulutuksen, tosin kysymykseni sanamuoto olikin "MITEN PALJON syö öljyä". Tässä vaiheessa olin oppinut että terveen B20sen kuuluukin kuluttaa öljyä jonkin verran.

Lisäillään öljyä siis 8satkuun ja katsotaan miten käy katsastuksessa, katti saattaa olla ainakin entinen kun on vajaapyttyisenä ryskytelty menemään. Tulpat nääs pimeni ja itse kun olin työmatkalla silloin niin muu perhe tietysti iloisesti rumpsutteli menemään kun pakko oli päästä menemään. Ei kuulemma meinannut mäkiä päästä enää ylös. Kotiin tultuani vaihdoin sytkäpuolen osat ja sen jälkeen auto on kulkenut ihan normaalisti, ehkä jopa aavistuksen pirteämminkin kuin ennen. Ei kyllä ihme, oli vanhat tulpat aika kamalassa kunnossa.

14.6.2012, ~316000 km, motonetin osilla mennään:
10-7018 Pyörrin Volvo850 Bosch               11.90
10-6045 Virranj kansi Volvo850 Bosch      13.50
11-0804 Bosch Super 4 FR78                      5.50 x5
11-2237 Johtosarja Volvo850/70               55.90

Edit2: Tässä kuvat vanhoista tulpista, ei tietoa paljon ajettu:


Ja tuota öljyähän kertyy koneen päälle koko ajan, mikä sekin lienee pahasta:


Uudet tiivisteet öljykorkkiin ja mittatikkuun vai onko riskiä että puskee sit stefoista pihalle? Huohotuksen tarkistaminen/puhdistaminen on kyllä asialistalla...

Edit 3.11.2012: Eipä tuota öljyä enää näytä kertyvän koneen päälle, mistä lie tullut aikaisemmin sinne.... Olen jokatapauksessa tilannut nuo mainitsemani tiivisteet ja huohotuksen osat ja aion uskaltautua ne vaihtamaan joskus sopivana viikonloppuna.

16.-17.6.2012, 316397 km
Öljyt vaihdettu ja Valvoline Engine Flush moottorin sisäpesu suoritettu. Tankkauksen yhteydessä lisätty Valvoline Ruiskupuhdiste. Ei havaittu näillä mitään erityistä vaikutusta, mutta tuskinpa tilannetta huonontivatkaan. Öljyä piti ostaa yht. 10 litraa lisäyksiä varten.
15-1530 Öljynsuodin Volvo alkup.                        6.90
60-7114 Valvoline Moottorin sisäpesu                   5.90
60-7110 Valvoline Ruiskupuhdiste                        6.90
59-7015 Valvoline MaxLife 10W-40 5l                  33.90 x2

Kauden kustannukset: 179.80 €
Kokonaiskustannukset: 2569.40 +  179.80 = 2698.50 € = 2749.20 €
« Viimeksi muokattu: 04.11.2012, 13:31:50 kirjoittanut dneproshin »

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
« Vastaus #16 : 06.07.2012, 16:28:17 »
...mites se verho? onko tarvetta?
musta, käsin rullattava. saan sen luultavasti taipalsaarelle ensi viikolla jos haluat.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
« Vastaus #17 : 06.07.2012, 18:32:55 »
Oikeastaan ennemmin olisi tarvetta koirakalterille tai tavaraverkon kiinnitysosille. Itse verkko (verkot) löytyy kyllä, mutta ei ole mitään millä ne saisi kiinni kattoon... Saisi vähän mielenrauhaa kun kontti on usein kattoon asti täynnä kuitenkin. Kiitos tarjouksesta joka tapauksessa, mutta ehkä joku muu tarvitsee näkösuojaverhoa enemmän. 

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
« Vastaus #18 : 06.07.2012, 18:35:04 »
Oikeastaan ennemmin olisi tarvetta koirakalterille tai tavaraverkon kiinnitysosille. Itse verkko (verkot) löytyy kyllä, mutta ei ole mitään millä ne saisi kiinni kattoon... Saisi vähän mielenrauhaa kun kontti on usein kattoon asti täynnä kuitenkin. Kiitos tarjouksesta joka tapauksessa, mutta ehkä joku muu tarvitsee näkösuojaverhoa enemmän.

tjaa tavaraverkko.
kysy nimimerkki GHOST:ilta, jos sillä olis ne kattopalat?

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Öljypoltin*
« Vastaus #19 : 06.07.2012, 18:49:25 »
Outoa, jos siellä on verkko, mutta ei niitä kattopaloja? Onkohan penkit vaihdettu...





Toinen kiinnityspaikka on takapenkin kauhukahvoissa. Eli takapenkit nurin, niin sen verkon saa edemmäs:


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tavaraverkon mysteeri ratkesi....
« Vastaus #20 : 06.07.2012, 23:12:37 »
Nyt kyllä hävettää, mutta pakko se on tunnustaa tyhmyytensä. Eli tuo tankohan on TELESKOOPPIMALLINEN! Pitäisi jaksaa lukea käyttöoppaita... (miul on vain saksankielinen, lieventävä asianhaara) :)

Tilanne oli tällainen, enkä keksinyt miten tuosta pitäisi edetä:



Suuret kiitokset noista kuvista, nyt tajusin miten kiinnitys tapahtuu ja helppohan tuo oli viritellä paikoilleen. Selvästi on epätietoisuutta tästä tavaraverkosta ihmisillä, koska edellinen omistajakin mainitsi jotain tyyliin "laittaa kierretangosta vaikka siihen", kun kyselin tuon verkon kiinnityksestä...

Aika rimpulan tuntuinenhan tuo kyllä on, että ehkä kuitenkin ostan sen kalterin. GHOST sellaista jo tarjoilikin kun laitoin ostoilmoituksen. Eikä tule mitään kierretankoja meikäläisen autoon kyllä...
« Viimeksi muokattu: 06.07.2012, 23:37:18 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Tappelua katalysaattorin kanssa...
« Vastaus #21 : 24.07.2012, 23:03:11 »
Puhdistelin hieman huohotinjärjestelmää ja kaasuläpän ympäristöä, siitäkin on kuvia tuolla galleriassa. Ei vaikuttanut ollenkaan tukkoiselta kun puhaltelin imusarjan välistä kulkevaan putkeen ja ampiaispesäsuodatinkaan ei ollut mitenkään pahan näköinen. Otin sen kuitenkin pois kuten ilmeisesti kaikki muutkin ovat tehneet :P. Lisäksi vaihdoin pahamaineisen kurttuletkun motonetin tuning-silikoni-kulmaletkuun.


Seuraavaksi katalysaattorin kimppuun...

Katti siis alkoi pörisemään jokin aika sitten ja ostin motonetista uuden mallikohtaisen tarvikeosan: 13-4957 Kat Volvo-850 259.90. Pakosarjan ja kattiputken väliseen laippaan (mallia 4-pulttinen) ei löytynyt motonetista, fixukselta eikä merkkiliikkeestä tiivistettä... Viimeksimainitussa suositteli liitokseen tahnaa, joka olisi heillä maksanut 47e tuubi. Löysin onneksi AD-Varaosamaailmasta mokoman 3 euron läpyskän (tuotenro 851-80248, Volvo 850 2.4 10V 4-pulttilaipan tiiviste).

Motonetin katin mukana tuli kourukiristin takapään liitosta varten. En saanut liitosta tiiviiksi, joten tein tuollaisen ratkaisun:


Eli sahasin putket suoriksi ja laitoin väliin bilteman 6 euron liitosputken. Oli aavistuksen liian iso halkaisijaltaan tuo liitosputki, joten ei meinannut pysyä kaasut putkessa vieläkään, ennenkuin tungin liitoksen täyteen pakoputken korjaustahnaa. Nyt ei pörise enää keskiliitoksesta, mutta paljastui sitten että katin hitsaussauma vuotaa... Eikun reklamaatiota kehiin siis. :/
Edit 19.8.2012: sopiva liitosputki on tuotenumero 98-010, halkaisija 42mm


Ja toinen probleema liittyy tuohon levyyn joka on neljällä pultilla kiinni tuossa melko lailla keskellä autoa. Vanhan katin pujottelin irti levy paikallaan, mutta uuden asennusta varten päätin irroittaa mokoman lärpäkkeen. Eihän se suosiolla lähtenyt tietenkään, vastapuolen hitsimutterit repesivät irti ja alkoivat pyörimään tyhjää. Sain ruuvit katkottua rautasahalla ja mutterit kaivoin ulos tuolta kotelopalkin vedenpoistorei'istä. Olettaisin että tuo levy on tarpeellinen, eli jotenkin se pitäisi taas kiinni saada... Vaihtoehtoina olisi kai seuraavat:
1. Kierteiden teko jäljellejääneisiin 10mm reikiin.
2. Reikien suurentaminen, mutterien hitsaaminen niihin.
3. Niittimutterit eli mutteriniitit
Ekaksi aion kokeilla noita niittimuttereita, mitenköhän kestäisivät? 10 mm asennusreikään saa M6-kierteellisen niittimutterin, orkkiksena M8.

Onpahan taas vastoinkäymisiä tässäkin projektissa. No, tuleepahan testattua ainakin miten Motonetissa takuuasiat hoituvat.

Tuossa vielä kuvat vanhasta katista:
« Viimeksi muokattu: 19.08.2012, 13:30:52 kirjoittanut dneproshin »

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
« Vastaus #22 : 26.07.2012, 22:07:11 »
Eilisen ja tämän päivän soittokierroksen satoa:

Eilen soitin Lappeenrannan Motonetin takuuasioista vastaavalle. Motonetin kanta oli, että eivät voi ottaa katalysaattoria takaisin, koska sitä on muokattu. Eivät kuulemma saa toimittajalta hyvitystä, kun osaa on muokattu.

Sitten soitin toimittajalle eli Fennosteelille. Edustajansa oli kanssani samaa mieltä asiasta, eli että putken katkaiseminen ei vaikuta takuuseen tässä tapauksessa. Tuotteessahan on selvästi virhe, eli viallinen hitsisauma. Kys. henkilöllä ei ollut kuitenkaan valtuuksia suoraan antaa lupaa takuuvaihtoon, lupasi kysyä asiaa joltakin toiselta kaverilta ensi viikolla.

Fennosteelin edustaja soitti tänään ja kertoi saaneensa luvan myöntää takuuvaihdon. Käski ottaa yhteyttä Motonettiin uudestaan ja kertoa toimittajan kanta asiaan. Soitin Motonettiin, mutta takuuvastaava ei ollut tänään paikalla. Soitan huomenna uudestaan.

Näillä näkymin siis saan uuden katin tuon viallisen tilalle. Tarinan opetus on se, että kannattaa varmistua osan kelvollisuudesta ennenkuin tekee siihen muutoksia, pääsee helpommalla. Motonetille risuja siitä, että eivät itse osaa sopia tällaisia asioita toimittajiensa kanssa. Aion antaa palautetta asiasta, ei ole mielestäni asiakkaan tehtävä hoidella Motonetin ja toimittajan välisiä asioita.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
« Vastaus #23 : 19.08.2012, 12:59:42 »
Nyt alkaa vihdoin olla pakoputki kelvollisessa kunnossa. Katalysaattori on takuuvaihdettu ehjään yksilöön, akseliylityksen kohdalta korjattu reikä paikkausnauhalla ja häntäputki (Motonet 14-7808, 11.90 euroa) odottaa asentamista.

Joo, pakoputken takaosakin menee kyllä vaihtoon, mutta vasta ensi kesänä...  ???

Päivitystä: Nyt on häntäputkikin laitettu paikoilleen. Tuossa ennen ja jälkeen kuvat:

Kolmannesta kuvasta selviää miksi jäi aikalailla piiloon... Eipä tuo haittaa, tosin oishan sen voinu kerralla suoraankin laittaa :P Ite tein ja tuli ite tehty :)


Muita viimeaikaisia puuhasteluja:

- Koirakalteri saapui ja asentui paikoilleen melko kivuttomasti.
- Keskikyynärnoja mukitelineillä odottaa asennusta.
Kustannukset kahdesta edellä mainitusta 265 €.

- Takavalojen kunnostus aloitettu, vasen puoli hiottu 100-180-240-400-... jatkuu kun jaksaa...


- Konepelti ja takaluukku vahattu Simoniz Originalilla, muovilistojen käsittely Turtlen Black Chromella aloitettu. Lisäksi hankittu kokeilua varten Turtlen ICE-vahaa, josta saatu ristiriitaisia kommentteja.

Päivitystä 22.8: Nyt on kokeiltu Turtle ICE:a konepeltiin, ihan riittävän hyvin kiiltää ja on ainakin tosi helppo kiillottaa. Kestosta ei voi vielä sanoa. Turtlen puskuriaine auttoi kyllä ulkonäköön, huomattavasti tummemmat on nyt muoviosat. Alkaa tässä kiero suunnitelma hahmottua auton vahauksen suhteen... Kerran tai pari kesällä/syksyllä Simoniz Original pohjalle ja muoviosiin tuota Turtlea tai sitten kehuttua Auto Glymin bumper carea (vielä kokeilematta)... Pesujen jälkeen täydentelisi vahapintaa tuolla helppotöisellä ICE:lla, joka on kuulemma hyvin riittoisaa ja soveltuu myös muoviosille. Vaikuttaisi siinäkin mielessä hyvältä tuo ICE, että sillä saa piilotettua Simonizin jäljiltä "hologrammit" (eihän tuota kiinteää jaksa kiillottaa hullukaan ilman konetta). Enkä halua ostaa konetta, on rojua liikaa muutenkin...

- Haaveillaan kirkkaista sivuvilkuista ja muusta pienestä tuuningista...
- Tuumaillaan miten tuulilasin ylälistan saa irti, pitäisi pari ruostekukkaa elvyttää sieltä...
- Oiskohan tökerön näköinen jos vain repisi halkeilleet pinnoitteet irti kokonaan tuulilasin sivulistoista ja kiillottaisi ne?
- Abs-valo syttyi palamaan alustapesun jälkeen, siinäpä seuraava tutkimuksen kohde. Katsastus lähestyy huolestuttavasti...
- Muutama pintaruostekohta pohjasta kaipaisi huomiota. Katalysaattorin alla oleva peltilevykin pitäisi patentoida kiinni. Ja pakosarjan pelti on myös toistaiseksi irti, pitää muistaa ennen talvea laittaa takas.
- Ajovaloja sain säädettyä vähäsen ylemmäksi. Vasemmanpuoleinen ei näköjään liiku moottorin avustuksella mihinkään vaikka surina kuuluukin. Jos katsuri huomaa niin selvinneeköhän korjauskehotuksella... Laitan kyllä kuntoon jos kerkeän eikä maksa maltaita :P
- Vikakoodit tuli luettua (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=165.0), tommosia löytyi:

A1 Sytytys/suihkutus, Fenix
- 122 Imuilman lämpötunnistin

A3 Jarrut
- 314 Oikean takapyörän nopeuden tunnistin, katkos tai oikosulku
- 324 Oikean takapyörän nopeuden tunnistin, epänormaali signaali yli 40 km/h nopeudessa
- 142 Jarruvalokatkaisin

B1 Ilmastointi
- 135 No signal from engine coolant temp. sensor
- 414 Drivers side interior temperature sensor inlet fan seized

Imuilman tunnistimen piuha unohtui laittaa kiinni kun vaihdoin ilmanputsarin, eipä sen dramaattisempaa toivottavasti. ABSien koodeilla ei kuulemma välttis ole mitään rajapintaa todellisuuden kanssa, mut aion silti aloittaa tutkimalla tuota oikean takapyörän ympäristöä. Ilmastointi toimii mielestäni moitteettomasti joten en aio noista B1:sen koodeista stressata ainakaan vielä. "Temperature sensor inlet fan" mietityttää, sensorin yhteydessä joku puhallin, häh?

Koodit on nyt nollailtu ja kattellaan myöhemmin mitä sinne on taas ilmestyny...
« Viimeksi muokattu: 04.11.2012, 13:35:27 kirjoittanut dneproshin »

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
« Vastaus #24 : 19.08.2012, 15:08:47 »
- Konepelti ja takaluukku vahattu Simoniz Originalilla, muovilistojen käsittely Turtlen Black Chromella aloitettu. Lisäksi hankittu kokeilua varten Turtlen ICE-vahaa, josta saatu ristiriitaisia kommentteja.
- Ajovaloja sain säädettyä vähäsen ylemmäksi. Vasemmanpuoleinen ei näköjään liiku moottorin avustuksella mihinkään vaikka surina kuuluukin. Jos katsuri huomaa niin selvinneeköhän korjauskehotuksella... Laitan kyllä kuntoon jos kerkeän eikä maksa maltaita :P

-Ei tuo vaha huonoa oo, mitä veljen autoon on pari kertaa tullu apuna laitettua. Helppo levittää ainakin, mutta kestoltaan ei tunnu kovin pitkäikäseltä.

-Miulla ei oo 850 ollenkaan noita korkeudensäätömoottoreita ja pelkkä korjauskehotus tulee.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 268
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Tappelua katalysaattorin kanssa*
« Vastaus #25 : 19.08.2012, 15:28:57 »
"Temperature sensor inlet fan" mietityttää, sensorin yhteydessä joku puhallin, häh?
Juuri näin, siellä on pienet puhaltimet jotka imevät lämpöantureille ilmaa.
Voi olla pölystä jumissa, voi varovasti antaa paineilmaa..
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #26 : 23.10.2012, 22:33:13 »
1.9.2012.
Tein käsijarrurempan koska peräpäästä kuului epäilyttävä kolahdus jos käkkärin veti vauhdissa päälle: uusiksi meni kengät asennussarjoineen ja vaijerit (yht. 56.80 euroa, Motonet). Kolina katosi ja käsijarru toimii nyt hyvin, kolme kertaa piti tosin suorittaa säätäminen yritys-erehdys-menetelmällä :D

Ostin merkkikohtaiset Rensi-kaukalomatot eteen ja tuning-osana vetokoukkuun krominvärisen suojuksen :) (yht. 19.95 euroa, Motonet). Rensit on pienemmät kuin orkkismatot ja eivät kyllä pysy paikallaan sitten millään... Jotain patenttia kenties kehiin...

13.9.2012
Ostin STP Complete Fuel System Cleaner -ainetta ja kaadoin hieman vajaaseen tankilliseen. Ei havaittavaa vaikutusta käyntiin tai sytytystulppien karstaisuuteen (19.90 euroa, Motonet). Moottorijarrutuksessa tuntuu nimittäin kone jonkin verran rupsuttelevan, voiskohan tuo johtua ihan karstaisuudesta tai sit tyhjäkäyntimoottorin puhdistamista suositeltiin jossakin. Ei kai pakoventtiili ole menossa... Tyhjäkäynti ainakin kuulostaa mielestäni ihan siistiltä eikä tupsuttele putkessa.

29.9.2012
Ilmastointi ei ole enää antanut vikakoodeja nollauksen jälkeen, ja abs-jarrutkin sain kuntoon vaihtamalla taka-anturit (54.90 euroa, Motonet 23-1650). Lämppärin puhaltimen moottori on kyllä alkanut vikisemään ajoittain, joutuu ehkä senkin vaihtamaan tässä talvea vasten. Onneksi on jemmassa purkuosa, toivottavasti toimiva jopa...

10-14.10.2012
Katsastusta varten paikkasin vielä pakoputken takaosaa CRC:n tahnalla ja tarkistelin valot. Muuten kaikki toimivat, mutta vasen etuvalo näyttää edelleen liian alas: korkeudensäätöpalikka on revennyt irti.

Katsastuksessa siis tuli odotetusti korjauskehotus etuvalosta. Lisäksi korjauskehotus oikean puolen kallistuksenvakaajan yhdystangosta (tää on nyt vissiin se koiranluu) ja hylsy vasemmasta alapallonivelestä.  (55 euroa, K1 katsastajat)

Tähän mennessä olen saanut vaihdettua vasemman alatukivarren kokonaan (pitäs vissiin ostaa vanhemman malliset alumiinitukivarret, joihin voi vaihtaa pallonivelen erikseen...) ja koiranluun. Uudessa alatukivarressa on sentään nyt jo kauan kaivattu muovilätkä ohjauksen rajoittamista varten => rengas ei ota enää kiinni sisälokariin. Sisälokari oli jo lähtenyt osittain irti, laitoin takaisin paikoilleen. Ostin myös motonetista ajovaloumpion (merkki on Depo, laatu kysymysmerkki...) ja kunhan saan sen vaihdettua käyn uudestaan konttorilla hakemassa leiman. Näihin katsastusosiin jouduin sijoittamaan yht. 195 euroa (Vakaajan yhdystanko/16-21678 31 euroa + Alatukivarsi/V077 79 euroa, Ad-VaraosaMaailma) (H1+H1 lyhty 85 euroa, Motonet 48-4616)

Vaihtelin myös öljyt (Valvoline MaxLife Synthetic 5W-40) ja suodattimen (Volvo alkup.). Öljyä ostin kaikkiaan 8 litraa, riittää myös lisäyksiin vähäksi aikaa... (86.70 euroa, Motonet)

Jälleen laitoin pientä tuningia: Nahkainen musta ratinsuojus kuluneen orkkisratin päälle. Mielestäni oikein tyylikäs ja mukavan tuntuinen (5.90 euroa, Motonet 40-3131)

15-21.10.2012
Tilasin ja kävin hakemassa Volvoon uudet Hakkapeliitta 7:t (441.55 euroa, Euromaster). 21.10 vaihdoin talvirenkaat perheen molempiin autoihin. Pakko olla ajoissa nääs kun renkaiden kausisäilytyspaikkani on 100 kilsan päässä...

Ennen pakkasia voisi vielä yrittää ehtiä pesemään ja vahaamaan auton kertaalleen. Ja tekemään jakopään rempan. Ja lisäksi laitoin tilaukseen bioadapterin, pääsee sitten kokeilemaan etanolin kylmäkäynnistysominaisuuksia...

Merkkiliikkeestäkin tuli tilailtua pikkunippeleitä, öljykorkin ja -tikun tiivisteet, pari ruuvia ja tulevaisuutta ajatellen käsijarrun laajennusmekanismit eli paisuttimet (onpas typerä nimi).
« Viimeksi muokattu: 03.11.2012, 13:16:21 kirjoittanut dneproshin »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #27 : 23.10.2012, 22:47:48 »
Älä hyvä mies vedä käsijarrua vauhdista päälle. Sillä saat sen ainakin rikki.
Se on seisontajarru eikä käkkärikäännös jarru.   ;)

Ja Depo on ihan OK merkki.

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #28 : 23.10.2012, 22:56:03 »
En käytä käkkäriä vauhdista, sen opin jo edellisessä työpaikassani... Pomo ei tykännyt kun joutui MB Sprinterin käsijarrukenkiä vaihtelemaan turhan usein, jaksoi meitä kuskeja kyllä muistutella asiasta. Ihan vahingossa siis huomasin tuon kolahtelun ja päätin varmuuden vuoksi laittaa hilut uusiksi, on kuulemma ollut käsijarruongelmia näissä.

Nähdäkseni käsijarrun rakenne on sellainen että kengät liikahtelevat rajoitinta vasten aina joko eteen- tai taaksepäin, siitä varmaankin tuo kolina. Rikkinäisiä osia en löytänyt jarrua purkaessani, oisko vaan ollut kengät sen vertta kuluneet että välystä turhan paljon...

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: 855 -94 2.4 10V "Fågel" *Katsastukseen...*
« Vastaus #29 : 23.10.2012, 23:00:34 »
Nähdäkseni käsijarrun rakenne on sellainen että kengät liikahtelevat rajoitinta vasten aina joko eteen- tai taaksepäin, siitä varmaankin tuo kolina.
Tuota kutsutaan itsetehostukseksi. Niiden kuuluukin liikkua hieman.

 

Futurez  Kulkukoira