Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: 244GL - 23.12.2013, 22:17:57

Otsikko: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: 244GL - 23.12.2013, 22:17:57
Tuumailin tuossa ajan kuluksi, että mikä homma on vaihtaa M400 laatikko ylivaihteiseksi, vaikka M46, kun niitä on edullisesti saatavilla? Tarvii ainakin "tonninkopan" ja erimittasen kartaanin, mutta muuta?

Kierroksia on koneessa aika paljon ja kulutus melko suuri. Kytkin remppaa olen fundeerannu, kun autolla ajettu jo 336tkm ja en usko, että kytkintä on rempattu ikään.

Ai niin auto on vm. -69 164 ja perä on välityksellä 3,73:1.

Ideoita/ehdotuksia kannattaako vai eikö.
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: Clayman - 23.12.2013, 23:07:03
Tonninkoppa ei käy B30 perään. Ota M400 kaaveli ja sovita se M46 kanssa yhteen. Kyllähän tuo kombinaatio on varmaan aivan kestävä muuten. Perävälityksestä en osaa sanoa mutta näkeehän sen sitten miten kierrokset asettuu.
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: 244GL - 24.12.2013, 00:02:39
mitä eroa siinä on B20 verrattuna?
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: sjs - 24.12.2013, 00:18:45
mitä eroa siinä on B20 verrattuna?
Kytkinkaaveli on B30 koneessa erilainen kun 4 pyttysissä punakoneissa, ja vauhtipyörä isompi.

B30 perästä on myös löytynyt M410 ylivaihteellista laatikkoa, tosin ovat harvinaisia.

Tai sitten vaihda harvempi perävälitys tilalle.

Jos viitsit vähän hommia tehdä, niin äkkiä siellä on esim. BMW:stä otettu 5 tai 6 vaihteinen ZF tai Getrag laatikko about samalla vaivalla kun tuo M46. 5 vaihteiset ZF tai Getragit eivät hirveitä maksa, ja 6 vaihteisiakin alkaa kohta saamaan edullisesti jos viitsii vähän etsiä.

Tottakai jos kriteeri on että laatikko saa maksaa maksimissaan sikspäkin, ni sit asia on eri, tosin sillon kannattaa vakavasti miettiä autoharrastuksen järkevyyttä. Tuolla 6 vaihteisella laatikolla saa varmasti sen hintaeron kurottua umpeen bensasäästöissä. :)

Mutta tosiaan, ainoa "bolt-on" 5 vaihteinen laatikko tuohon on M410 B30 kopalla, B20/vinokone koppaiset M41, M410, M46 tai M47 eivät sovi.

Tietääkseni M410 = M400 + ylivaihde (aivan kuten M46 = M45 + ylivaihde).
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: InlineFour - 25.12.2013, 22:14:16
Väliheittona, 6-vaihteinen manuaali ei enään käy veteraaniauton kanssa yksiin..
Sekä myös jos bensan säästöä havittelee 6-vaihteisella, on silloin mielestäni harrastus väärä..
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: sjs - 26.12.2013, 01:28:14
Väliheittona, 6-vaihteinen manuaali ei enään käy veteraaniauton kanssa yksiin..
Sekä myös jos bensan säästöä havittelee 6-vaihteisella, on silloin mielestäni harrastus väärä..
Ei taida myöskään M46 kelvata 164 museoautoon ;)

Bensankulutussäästöä saa varmasti senverta aikaiseksi 4 vs 6 vaihteisella, että askien hintaero säästyy. Lisäksi suorituskyky on varmasti parempi radalla 6 vaihteisella kun 4 vaihteisella JOS perävälitys on valittu kumpaankin niin, että saadaan huippunopeutta myös.

Jokainen lisävaihde säästää noin 10% polttoainetta, eli 4 vs 6 vaihteinen säästää about 20% noin karkeana heittona.

Jos ajaa vaikka 10tkm vuodessa 12L keskikulutuksella (riittääkö 164 4 vaihteiselle...) niin 6 vaihteisella saa ehkä pudotettua pari litraa veke. Se on 200L/vuosi = 300e. 10v aikana se on ihme kyllä 3000€. :) Sillä saa jo 2-4kpl 6 vaihteisia laatikoita. :)
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: Kulmamies - 26.12.2013, 09:52:05
M46:n saa melko pienillä muutoksilla 164:n alkuperäiseen kytkinkoppaan. Velipoika sellaisen muutoksen aikanaan teki ja taitaapa se kytkinkoppa laatikko/kytkinkoppa lojua vielä tänäpäivänäkin varaston perällä ihan ylimääräisenä.
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: TD Power - 26.12.2013, 16:03:45
Itselläni on paikallaan M46. Homma hoitui toiselta harrastajalta ostetulla kytkinkopalla joka oli modattu sopivaksi. 3.31 perän kanssa on mulla paikallaan toi, on aika hyvä välitys loikkarissa reippaaseen motariajoon.

Polttoaineenkulutuksessa tosiaan on päässyt aika vähällä, maantieajossa vähän alle 12 litraa E85sta parhaimmillaan, koneelle tosin on tehty muutakin. Vertailun vuoksi: 4-vaihteisella olen päässyt parhaimmillaan vähän alle 10 litran kulutukseen bensalla.

Saattaisi tuo koppa olla myytävänäkin ensi keväänä/kesänä jos tulee innostuttua tuohon jo edelläkin mainittuun 6-vaihteiseen ZF:ään.
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: 244GL - 26.12.2013, 20:08:10
Taitaa jäädä M46 asentamatta, kun ei tuota pakettia saa ikänä museokilpiin. Oon jo kattellu M410 lootaa tohon, niin sitte pysyis vielä alkuperäisenä. Ja toiseksi ei hitsivehkeitä, millä sais kopan modattua soppeliksi :-\. Ajattelin, että jos olis helpolla saannu 46:sen ja tonnikopalla yhdistettyä paketin joka olis ollu soppeli, kun noita M46 laatikoita on paremmin tarjolla.

Ja perää en viitti ruveta muuttamaan, kun sen vielä ihan hyvässä kunnossa, vaikka onkin 3,73 välityksellä. Kierrokset vaan turhan korkeella.

Ja kaupunkiajossa kuluu tällä hetkellä n. 13-15l ja maantiellä pääsee alle 10l/100km. (talvella mittailtu)
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: Lankku - 27.12.2013, 22:17:05
Vaihtaa harvemman välityksen perään jos ei vaihteita lisää. Esim. 3.54 tai 3.31 200/700/900 perästä.
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: Mjt - 27.12.2013, 23:26:40
Itellä olis lähiaikoina tarkotus vaihtaa 164:seen 3,73 välityksen tilalle 3,31, saa nähä minkä verran käytännössä sit vaikuttaa..

P.S

Saa näköjään vaihteita lisää noinkin???

http://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_delar_duett_140_51097393.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Dubbla_m40_lador_50960899.htm?ca=11&w=3
Otsikko: Vs: 164 B30+M46 yhdistelmä
Kirjoitti: Kupru - 29.12.2013, 15:11:37
Itellä olis lähiaikoina tarkotus vaihtaa 164:seen 3,73 välityksen tilalle 3,31, saa nähä minkä verran käytännössä sit vaikuttaa..

P.S

Saa näköjään vaihteita lisää noinkin???

http://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_delar_duett_140_51097393.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Dubbla_m40_lador_50960899.htm?ca=11&w=3
Eikös Epa-traktoreihin laitettu 2 loodaa peräkkäin ja toisessa oli lukittuna pieni vaihde päälle.