Proturbo  Autodiagnoosi

B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?

  • 5 Vastauksia
  • 2776 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa SuosikkiMatsoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« : 29.11.2011, 18:40:40 »
Varmaan moneen kertaan aiemmin käsiteltyjä aiheita, mutta kysyn kuitenkin. Miten on,  onko vm. '66 ja '67 Aman B18 -perusmoottoreissa muita ulkoisia eroja, kuin imu-pakosarja & kaasari, sekä kuskinpuolella lohkossa se huohotinhökötys, joka vanhemmassa on pelkkä putki ja uudemmassa, ilm. '67 alkaen on se peltikotelo lohkon kyljessä? Sitten on tietty syyläri, uudemmassa paisuntasäiliöllinen, mutta muita eroja? Olen ymmärtänyt, että em. '67 osien vaihto onnistuu heittämällä '66 lohkoon. Tarkoitus on väsätä '66 moottorista ulkoisesti alkuperäisenkaltainen voimanlähde '67 Ama Favorittiin.
Entäs tuo vaihdeaski, onko M30 -vaihteistoissa vuosimallikohtaisia eroja? Joku on sanonut, että vanha M30 ei sovi '67 Favorittiin, ei taida olla mitään perää? Oliko etummaisen kardaanin mitassa eroa M30 ja M40 -vaihteistojen välillä? Ettei tulisi tehtyä turhia hankintoja.. Kiitti jo etukäteen lisävalaisusta.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« Vastaus #1 : 29.11.2011, 21:41:43 »
edit. lohkoissa olikin tosiaan noita eroja mitä jäljempänä mainittu. M30 ja M40 korvattavissa suoraan toisillaan.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2011, 00:06:11 kirjoittanut Jani O. »
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2390
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« Vastaus #2 : 29.11.2011, 21:56:04 »
Joissain noissa vaiheissa 66-67 tuli lohkoon vaihtovirtalaturin kiinnityspultin korvake? Vai muistelenko höböjä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Ilari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 494
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« Vastaus #3 : 30.11.2011, 09:18:23 »
En muista koska kiinnityskorvake tuli, mutta Otto on oikeassa. Lisäksi viimeisissä b18-lohkoissa oli kuskinpuolella etureunassa pari kiinnitystä, jotka poikkeavat vanhemmista. Veikkaan että liittyvät ilmastointiin, mulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa ne olisi ollut käytössä. M30 on fyysisiltä mitoiltaan samanlainen, varmaan on tarkoitettu vanhempaa 3vaihteista? En muista sen tyyppiä. Mulla olis siisti M30-laatikko jos kiinnostaa?

Poissa SuosikkiMatsoni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« Vastaus #4 : 30.11.2011, 19:27:50 »
Niinpä näkyy esim. bensapumpun edessä kiinnityskorva tai lähinnä pultinreikä noissa uudemmissa B18 -lohkoissa, mitä tossa nyt kuvista tarkemmin vertailin. Laitoin Ilari yv:tä tulemaan.

Poissa J.Salminen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: B18 -moottorien ja M30 -vaihteistojen erot?
« Vastaus #5 : 30.11.2011, 20:46:57 »
Mainittujen lisäksi lohkot eroavat myös öljypohjan ja kytkinkopan välissä olevan suojan osalta. Vanhemmassa lohkossa se on ohut suojapelti, mutta uudessa on tukevampi alumiininen osa, joka kiinnittyy lohkoon myös kytkinkopan kiinnityspinnan etupuolelta parilla pultilla. Tästä syystä myös kytkinkopat ovat hieman erilaiset, vanhempi suojapelti kiinnittyy kytkinkoppaan pienemmillä pulteilla kuin alumiininen.

Huohotinputkessa taitaa olla se peltikotelo jo ´65 mallissa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.2011, 20:49:10 kirjoittanut J.Salminen »

 

Proturbo  Autodiagnoosi