Samppasport  Futurez

Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia

  • 231 Vastauksia
  • 135674 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #210 : 03.01.2021, 16:58:12 »
Väärin. Jaetulla pakopesällä olevalta ahtimelta voi viedä pakokaasut portille jaetulla putkella jolloin tota mainitsemaasi pakokaasupulssien sekoittumista ei teoriassa pääse tapahtumaan.

Kyllä ne vaan yhdellä portilla sekoittuu.

Eri asia on kuinka paljon se vaikuttaa toimintaan.

JOs ne vetää kahdella eri putkella ihan hukkiksen portille asti silloin sekoittuminen lienee sen verran pientä että ei ole vaikutusta toimintaan.

Mutta optimitilanteessa olisi käytettävä kahta porttia.
« Viimeksi muokattu: 03.01.2021, 16:59:53 kirjoittanut Jopas_Jotakin »

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #211 : 03.01.2021, 16:58:55 »
Mistään edelleekin mitään tietämättä, miksi sitä sarjaa ei voi vetää jaettuna portin venttiiliin asti? Meillä kyllä loppuu pari senttiä ennen, mutta pelaa sen verran makiasti että ei oo tarvetta muuttaa. Portti mallia biltema.

Juuri näin se pitää yhdellä portilla tehdä niin pulssien sekoittuminen on minimissään.

Poissa Jasu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #212 : 03.01.2021, 17:10:04 »
Täähän alkaa kuulostamaan viimeisen päälle virtuaalivirittämiseltä!  :D
Volvo S80 V8

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #213 : 03.01.2021, 17:19:11 »
Sitten kun pakopainetta on niin paljon että pitää hukkista avata on lähes sama onko yksi vai kaksi hukkista.

Yhdellä hukkiksella voi yrittää mitoittaa yhdysputken sellaiseksi että virtaus riittää mutta ei sotke pulsseja.

Pulssien maksimit on helposti 2-4 kertaiset verrattuna pakosarjan keskipaineeseen. Imupuolella ei sellaista mekkalaa näy.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #214 : 03.01.2021, 17:41:40 »
Täähän alkaa kuulostamaan viimeisen päälle virtuaalivirittämiseltä!  :D

Eikös se oo palstan tarkoitus.  :idiot2:

Oikea virittäminen tapahtuu sitten autotallissa.  :2funny:

Poissa Dalonen76

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #215 : 05.01.2021, 01:35:02 »
en nyt oikeen ymmärtänyt tota tekstiö kauheesti tällä väsymyksellä ja huonoilla yöunilla mutta siis ei siis vai kannata hommata pulssipakosarjaa hx35w kanssa? jos sarja olis portiton niin onko järkeä? Ois vaan tarve et heräis toi 35 vähän aikasemmin.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #216 : 05.01.2021, 09:10:27 »
Omakohtainen kokemus jaetusta pakopesästä ja jakamattomasta pakosarjasta on kyllä surkea. Vääntöä löytyi vasta korkeilla kierroksilla.

Tinanelkku ja Garret 3071 ahdin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #217 : 05.01.2021, 21:03:27 »
Omakohtainen kokemus jaetusta pakopesästä ja jakamattomasta pakosarjasta on kyllä surkea. Vääntöä löytyi vasta korkeilla kierroksilla.

Tinanelkku ja Garret 3071 ahdin.

Vähän samat kokemukset. Tosin B230FT vakiosarja jaetun #12 pesän kanssa HX35:llä tuskin on muutenkaan se optimaalisin vaihtoehto...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #218 : 05.01.2021, 21:34:51 »
Väitän edelleen että perse tuntumalla ei eroa huomaa jos samaan autoon laittaa jaetulla tai jakamattomalla pesällä olevan ahtimen kaiken muun ollessa täysin samaa. Vika löytyy jostain ihan muualta tai sitten sitä ei ole

Edit: Ja aivan naurettavaa puhetta että jaetulla pesällä herää 500rpm alempana. 100% varmuudella tuo on paskapuhetta. En usko hetkeäkään että kaikissa moottoreissa asia olisi näin
« Viimeksi muokattu: 05.01.2021, 21:44:40 kirjoittanut Eetuli »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #219 : 05.01.2021, 22:00:56 »
Kyllähän sen pakosarjankin pitää olla jaettu, että se jaettu pakopesä toimisi halutulla tavalla...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #220 : 05.01.2021, 22:54:32 »
Kyllä ne vaan yhdellä portilla sekoittuu.

Eri asia on kuinka paljon se vaikuttaa toimintaan.

JOs ne vetää kahdella eri putkella ihan hukkiksen portille asti silloin sekoittuminen lienee sen verran pientä että ei ole vaikutusta toimintaan.

Mutta optimitilanteessa olisi käytettävä kahta porttia.
No väännetään nyt sitten kun kerran alettiin vääntämään.. jotenkin tuntuu että ymmärsit viestini väärin mutta kuitenkin projektitopikissasi päädyit tekemään hukkiksen putken juuri noin kuten selitin.

Tossa nyt vielä joitain kuvia havainnollistamaan:





Jos se hukkiksen lähtö pitää saada jaettuna portin venttiililautaselle asti niin noin onnistuu helpommin kuin siten että vetää kaks erillistä putkea yhdelle portille. Avaatko teoriaasi miten tollaisella tai mainitsemallasi kahden putken systeemillä pakokaasujen pulssit sekottuu?

Poissa Eetuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #221 : 05.01.2021, 22:56:07 »
Kyllähän sen pakosarjankin pitää olla jaettu, että se jaettu pakopesä toimisi halutulla tavalla...  :D

No siinä tapauksessa ei varmaan edes penkissä näe isoja eroja jos sarja ei ole jaettu ja pesä on   ;D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #222 : 06.01.2021, 17:15:30 »
No siinä tapauksessa ei varmaan edes penkissä näe isoja eroja jos sarja ei ole jaettu ja pesä on   ;D

No ei.  :D

Mutta pakosarjan jakaminen turbolle asti on parempi kun avoin sarja. Tietenkään se ei ole optimaalinen ilman halkastua pakopesää, mutta ei sylinterit sentään sekotu suoraan sarjassa heti. Saati papata toisiaan vasten.

Aika monissa japskeissa on jaettu valusarja jo tehtaalta.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #223 : 06.01.2021, 18:39:39 »
Mitattiin siitä tinakoneesta pakopulssit kollektorista, joka siis ei ollut jaettu. Putket oli eri pituiset mutta suhteessa 2:1. Joku Opelin peltisarja siis. 

Ei ne pulssit mihinkään kadonneet tai edes kauheasti loivenneet, mutta sen verran kuitenkin että ahdin ei oikein tahtonut herätä alhaalta. Vasta 4000 paikkeilla vääntökäyrä alkoi kiipeämään.
En ole mikään turboexpertti mutta verrattuna B230+ Mitsun 16T niin olihan se ihan onneton vääntöalueeltaan tuo tinanelkku. Luulen että Volvolla tehtiin jotain oikein kun Mitsun ahdinta ja pakosarjaa sommiteltiin vinokoneeseen, vaikka se nyt on kovin yleistä mollata Mitsua ja sen huippukorkeita pakopaineita. Jotka mitatessa olivat yllättävän matalat....
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa pl

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 197
  • www.vrcf.fi
Vs: Holset HX35 / HX40 vinokoneessa kokemuksia
« Vastaus #224 : 07.01.2021, 06:27:21 »
No väännetään nyt sitten kun kerran alettiin vääntämään.. jotenkin tuntuu että ymmärsit viestini väärin mutta kuitenkin projektitopikissasi päädyit tekemään hukkiksen putken juuri noin kuten selitin.

Tossa nyt vielä joitain kuvia havainnollistamaan:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Jos se hukkiksen lähtö pitää saada jaettuna portin venttiililautaselle asti niin noin onnistuu helpommin kuin siten että vetää kaks erillistä putkea yhdelle portille. Avaatko teoriaasi miten tollaisella tai mainitsemallasi kahden putken systeemillä pakokaasujen pulssit sekottuu?

hieman lisää offtopic mutta kuvien mukaisessa asennuksessa on hyvin suuri vaara paskoa ahtimen toiminta, ainakin yhtäkkiä näyttäis että portti on kohdassa missä nielu avautuu siivelle eli pakokaasujen kuuluis mennä sinne. muutaman vastaavan asennuksen tiedän joissa on ahtimen herääminen kärsinyt huomattavasti kun portti on asennettu noin. se toimii kyllä pakopesäänkin asennettuna mutta asennuskohta pitää olla ennne kuin nielu aukeaa siivelle..

 

Elekma  Autoracing