Kulkukoira  Proturbo

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1400 Vastauksia
  • 442309 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Kertokaapas rakentajat noin niinkuin vastaisuuden varalle kauanko tarvii sahatavaraa kuivata. Tietenkin käytöstä riippuu, mutta jos meinaa laadukasta jäjkeä saada ja maalata? Ulko/ sisäkäyttöön.

niin ja ne pöllit oli tarkoitus siihen hirsipöytään halkasta moottorisahalla jossa on ohjuri ihan siihen tarkoitukseen... Sais vaan sahan kuntoon.
Aika on huonomittari puunkosteuden mittaamiseen. Koska tuohon vaikuttaa puun paksuus, lähtökosteus, ympäristö ja niin päin pois...

Kosteusprosentti kiinnostaa enemmän, sillä se on ainoa kuivuuden mittari.  Syksyllä puu ei ulkona taatusti kuivu ja kevät talvella ja keväällä niin maan pirusti!

http://www.puuinfo.fi/puutavaran-kosteus


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Pitäisi saada pikkupätkä näytepalaksi wanhasta kylmävesiputkesta. Onko hyviä vinkkejä miten sen puuttuvan 2-3 cm pätkän saisi korvattua. Kyse on kylmävesi "rautaputkesta".

Hyviä ajatuksia, kun putkari todennäköisesti alkaa köhimään ettei - on parempi kertoa miten tehdään niin vastuu jää minulle.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Pitäisi saada pikkupätkä näytepalaksi wanhasta kylmävesiputkesta. Onko hyviä vinkkejä miten sen puuttuvan 2-3 cm pätkän saisi korvattua. Kyse on kylmävesi "rautaputkesta".

Hyviä ajatuksia, kun putkari todennäköisesti alkaa köhimään ettei - on parempi kertoa miten tehdään niin vastuu jää minulle.

Liitosmuhvi, ne on sen pari sentti pitkiä?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Joo en oo ihan putkimies, mutta..

Onko se putki saumatonta vai onko hitsaamalla tehty? Jos saumaton niin onnistusko leikkuurengas jatkoliitin. Niin onko ne putken päät niin että edes toisen saa pois otettua siitä? Muutenhan se on vähän vaikeaa mitenkään jatkaa...

Tuommosta liitintä tarkotan...

http://avs-yhtiot.fi/sites/default/files/pdf/5.02.02_leikkuurengasliittimet.pdf
V70 D5

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Putki taitaa olla 40-50 luvulta, olisko 50mm tjsp.. Saumaton. Ja tosiaan välistä pitäisi saada näytepala. Ja sen välipalan tms. pitää kestää vedenpaine..

Googlasin liitosmuhvin - en tainnut löytää sitä mitä ajattelitte. Toi Laparin liitin ei taida mennä väliin? Jos ja kun molemmat päät on kiinni ja vapaata liikettä röörissä ei ole.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Jotain ton tyyppistä hain (tai en ihan tota, paino 82 kg..)

http://www.sgps.fi/captum.asp?tid=737&id=27&taso=3&sivu=

Mutta pystyykö ton rakentamaan niistä messinkipalikoista, jotenkin ne vaikuttaa luotettavammalta. Siihen asti kunnes joku osoittaa sen "oikean" tavan tehdä.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Mitä sillä näytteellä teet?
Jos se on sitä perinteistä vesijohtoputkea, niin ilman näytteitäkin tietää, että se on vaihtokunnossa.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Älä turhaan kyseenalaista tarvetta. Kerro mielummin toimiva keino.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Älä turhaan kyseenalaista tarvetta. Kerro mielummin toimiva keino.

Jenkaa päät, ja laita kartioliitin.
Vaatii tosin pienen "joustovaran" putkelta.

Tai hitsaa pätkä putkea siihen.

Tai letkun pätkä lemmareilla.

Tai ota näyte sieltä minne putki "päättyy".

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Putki taitaa olla 40-50 luvulta, olisko 50mm tjsp.. Saumaton. Ja tosiaan välistä pitäisi saada näytepala. Ja sen välipalan tms. pitää kestää vedenpaine..

Googlasin liitosmuhvin - en tainnut löytää sitä mitä ajattelitte. Toi Laparin liitin ei taida mennä väliin? Jos ja kun molemmat päät on kiinni ja vapaata liikettä röörissä ei ole.

Hehe.

Paineelliseen vesiputkeen letku klemmareilla - ei oikein kuullosta järkevältä.

Jos mietit putkia yleensä, ne on meko usein lähellä seinää, miten kierteiden teko onnistuu? Ja edelleen viittaus tohon boldattuun.

Hitsaaminen? Ei ilmeisesti ole ykkössuosikki. Tulityöt sisätiloissa ja se tieto mitä se rööri lopulta on puuttuu...


Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Hehe.

Paineelliseen vesiputkeen letku klemmareilla - ei oikein kuullosta järkevältä.

No se paine pitää katkaista ennen pätkäisyä.  ???

Paljonkohan sitä painetta siellä mahtaa olla?
Jos alle 10 baaria, niin ihmettelen miksi painevesiletku ei kestä.


Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Ei nuo leikkurengasliittimet toimi jos putken päitä ei voi liikuttaa. Voiko putkea katkasta niin pitkän pätkän että päihin saa jengat väännettyä ja päihin liittimet ja liittimien väliin muoviputkea. Tarvis semmoset messinkiset muoviputkiliittimet jossa toisessa päässä esim. Se 2" kierre ja toiseen päähän passaa esim 40mm pem vesijohtoputki. Ne putket kestää 6,3 bar. Liittimiä vois olla esim Tour Anderssonin TA PRK liittimet. Pem putki vaatii liitokseen tukiholkin. Lvi asentajilla ja konepajoista löytyy semmoset räikkänallin jengakoneet. Remonttikohteethan on aina vähän tapauskohtasia...

E: sen pätkän Pitäs tietenkin olla niin pitkä että sen muoviputken saa väännettyä siihen liitinten väliin. Ainaki muihin TA liittimiin Se putki menee muutaman sentin sisään. Putken pään Pitäs vastata liittimen pohjaan. Oiskohan 1m pätkä tarpeeksi pitkä?
« Viimeksi muokattu: 07.09.2013, 11:43:09 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Alkaa kuullostaa siltä että välikaton purkaminen on helpompi...

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Alkaa kuullostaa siltä että välikaton purkaminen on helpompi...

No kun ei tarvi purkaa.

Ne 40-50-luvulla vedetyt putket ovat sököt. Käyttöikä on lopussa.

Jätät vanhat putket sinne missä ne ovat, ja vedät uudet pintana.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Lopeta jo - olen jo nähnyt kellarin putket, jotka korvattiin uusilla. Ja eivät olleet loppu edes putkareiden mielestä, jotka hetkeä aiemmin lauloi samaa virttä kuin sinä. Eikä edes kierteet olleet sököjä.

On kohtuu turhaa väittää tietämättä. Yleensä tämän ikäisissä, tyypillisesti on vaurioita jne. - Asiat pitää tietää, eikä arvailla.

Mutta aihe ei ole onko putki loppu vai ei - vaan millä sen pätkän saa järkevästi korvattua, mielellään niin että sitä kestää joskus katsoakkin. Ylempänä enenmmän speksejä.

 

Carcom Oy  Ateho